Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 28 aug 2012 20:10 #314162

  • berzerk
  • berzerk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 68
Ik hou nooit een boot af via de scepters of de reling, is er mij ingehamerd geweest. Altijd met de voeten en altijd tegen de romp of de voetreling. Is ook een van de eerste dingen die ik tegen passagiers zeg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 29 aug 2012 03:25 #314176

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
lodewijk stegman schreef :
JRomkes schreef :
De bevestiging van scepters is niet bedoeld om een boot aan af te houden. Dat weet iedereen. Toch?
Scepters zijn bedoeld om een volwassen mens die overboord dreigt te vallen tegen te houden.
--
stegman

In je eerste post stel je voor jezelf de retorische vraag: waar zijn ze voor bedoeld? om in deze reactie hierop het passende antwoord te geven.

Om mensen op de boot te houden niet om mensen buiten de boot te houden ;)

Overigens weegt mijn boot met Flimsy scepters 483 kG per meter altijd nog meer dan de 453 kG per meter van jouw boot. Dus dat zegt ook niet alles ;)
Laatst bewerkt: 29 aug 2012 03:28 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 29 aug 2012 05:30 #314193

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
berzerk schreef :
Ik hou nooit een boot af via de scepters of de reling, is er mij ingehamerd geweest. Altijd met de voeten en altijd tegen de romp of de voetreling. Is ook een van de eerste dingen die ik tegen passagiers zeg.
Ik beweer natuurlijk ook niet dat een boot ten allen tijde aan de zeereling moet worden afgehouden. Ik durf zelfs wel te zeggen dat het beter is om dit niet te doen, gegeven het feit dat veel zeerelingen daar kennelijk niet tegen kunnen.
Maar het naakte feit ligt er gewoon dat het ook wel eens voorkomt dat de zeereling het enige deel van de boot is waar je bij kunt. Bijvoorbeeld in het geval dat de af te houden boot aanzienlijk lagere boorden heeft dan de boot waarop de afhouder staat. Dan kun je er wel van alles 'inhameren', maar nood breekt wet.

Maar laten we nu eerlijk zijn: het is toch bespottelijk dat er zó kinderachtig over zeerelingen moet worden gedaan? We hebben hier de mond vol over 'zeewaardigheid' en bij zeegaande jachten zou je de boot niet af kunen houden aan de zeereling omdat dit tot schade leidt?

--
stegman
Laatst bewerkt: 29 aug 2012 05:31 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 29 aug 2012 05:57 #314209

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een zeerailing is natuurlijk wel bedoeld om mensen binnenboord te houden. Daarbij is de kracht naar buiten gericht en gaat de spanning van de staaldraad de scepters flink helpen, mooi geholpen doordat de staaldraad de contour van de boot volgt. Met de kracht andersom moet de scepter het in z'n uppie doen omdat de staaldraad dan minder strak komt te staan.

Maar je weet dat het ooit een keer zover komt dat iemand die scepter een duw geeft, en als die daar niet tegen kan is er ook nog zo iets als acceptatie. Geen enkel schip (behalve die van Erik en Sietse ;)) is overal tegen bestand.
Laatst bewerkt: 29 aug 2012 05:57 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 29 aug 2012 06:14 #314217

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
beewee schreef :
Een zeerailing is natuurlijk wel bedoeld om mensen binnenboord te houden. Daarbij is de kracht naar buiten gericht en gaat de spanning van de staaldraad de scepters flink helpen, mooi geholpen doordat de staaldraad de contour van de boot volgt. Met de kracht andersom moet de scepter het in z'n uppie doen omdat de staaldraad dan minder strak komt te staan.
Dat is een sterk argument, natuurlijk. Maar het blijft me verbazen hoe slap sommige constructies kennelijk zijn. Kennelijk geldt dat voor veel boten want de angst voor afhouders die scepters vastpakken is duidelijk zeer wijd verbreid.
Maar je weet dat het ooit een keer zover komt dat iemand die scepter een duw geeft, en als die daar niet tegen kan is er ook nog zo iets als acceptatie. Geen enkel schip (behalve die van Erik en Sietse ;)) is overal tegen bestand.
Ja, iedereen met stalen schip heeft makkelijk praten. Het sterkste schip is en blijft een stalen schip.
Aan de andere kant van het spectrum staan dan de mensen die zeggen dat het niet mogelijk is om op een polyester boot de scepterbevestiging zo degelijk uit te voeren dat je hem wel kunt vastpakken omdat de boot dan te zwaar wordt. Een merkwaardige opvatting als het gaat om het bouwen van zeewaardige schepen.
Verder: die acceptatie is ook punt. Kun je een skutsesiler (ze zijn hier al weggezet als boeren die van niks weten) of welke andere willekeurige afhouder ook kwalijk nemen dat ze je zeereling vastpakken als ze je willen afhouden? Dan moet je er als schipper maar voor zorgen dat je je boot op 5 cm. naast de andere stillegt en schreeuw je vervolgens loeihard "AFBLIJVEN".. Misschien dat dit laatste de verstandhouding met de buren in eerste instantie niet bevordert, maar dat is dan de prijs voor een onbeschadigd dek..

--
stegman
Laatst bewerkt: 29 aug 2012 06:36 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 29 aug 2012 06:52 #314236

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
kan wel, maar het is of duurder, of zwaarder. Daarnaast wordt gelcoat ook gewoon brosser, dus heb je veel eerder haarscheurtjes voor er iets structureels beschadigd gaat raken. Als er dan ook nog eens een reces zit, of een verhoging, dan heb je hoekjes vol brosse gelcoat. Ik ken overigens ook relingen van stalen zeeschepen waar je niet op moet gaan staan omdat ze anders verbuigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 29 aug 2012 06:53 #314238

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
Daar heb je ook wel een punt: als je denkt dat afhouden door de ander niet per definitie zonder schade te doen is, waarom laat je het er dan op aankomen? "Mijn fenders vangen dat wel op" betekent dat je manoeuvre niet perfect was, de kennelijke kracht waarmee afhouden gepaard ging (anders hadden die scheurtjes er niet gezeten) geeft dat ook wel aan.
Waarom ga je er van uit, dat je met een flinke restsnelheid aan een ander schip kan aanleggen? Zit je zelf rustig in de kuip als een ander dat bij jou doet? Ik in ieder geval niet, en mijn schip kan heus wel tegen een stootje. Vaak beter dan andersom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 29 aug 2012 07:20 #314254

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
lodewijk stegman schreef :
Verder: die acceptatie is ook punt. Kun je een skutsesiler (ze zijn hier al weggezet als boeren die van niks weten) of welke andere willekeurige afhouder ook kwalijk nemen dat ze je zeereling vastpakken als ze je willen afhouden? Dan moet je er als schipper maar voor zorgen dat je je boot op 5 cm. naast de andere stillegt en schreeuw je vervolgens loeihard "AFBLIJVEN".. Misschien dat dit laatste de verstandhouding met de buren in eerste instantie niet bevordert, maar dat is dan de prijs voor een onbeschadigd dek..
--
stegman
Kun je héél subtiel oplossen...

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 29 aug 2012 07:39 #314268

Ik begrijp het niet, waarom moet je per se een scepter beetpakken om af te houden? Voetje tegen de rand kan niet? Stag beetpakken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 29 aug 2012 07:46 #314272

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Apae schreef :
Daar heb je ook wel een punt: als je denkt dat afhouden door de ander niet per definitie zonder schade te doen is, waarom laat je het er dan op aankomen? "Mijn fenders vangen dat wel op" betekent dat je manoeuvre niet perfect was, de kennelijke kracht waarmee afhouden gepaard ging (anders hadden die scheurtjes er niet gezeten) geeft dat ook wel aan.
Waarom ga je er van uit, dat je met een flinke restsnelheid aan een ander schip kan aanleggen? Zit je zelf rustig in de kuip als een ander dat bij jou doet? Ik in ieder geval niet, en mijn schip kan heus wel tegen een stootje. Vaak beter dan andersom.

Al die aannames...
Ik lag aan stuurboord aan hogerwal in de sluis en ben 7 a 8 meter verderop aan lagerwal vast gaan leggen aan het daar reeds aanwezige skutsje. Ik weet niet hoe jullie in een sluis varen maar bij mij gaat dat heel langzaam. Daar ik aan lagerwal aan kwam en geen boeg en hekschroef heb val je door de wind... langzaam tegen je buurman aan. Zo ook hier. Ik heb het er niet op aan laten komen.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 29 aug 2012 08:08 #314285

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
groom schreef :
Al die aannames...
Ik lag aan stuurboord aan hogerwal in de sluis en ben 7 a 8 meter verderop aan lagerwal vast gaan leggen aan het daar reeds aanwezige skutsje. Ik weet niet hoe jullie in een sluis varen maar bij mij gaat dat heel langzaam. Daar ik aan lagerwal aan kwam en geen boeg en hekschroef heb val je door de wind... langzaam tegen je buurman aan. Zo ook hier. Ik heb het er niet op aan laten komen.....
Laat je niet gek maken, Groom. Ook dit zie ik voor me. Je ligt al ergens en dan moet je uiteindelijk een klein eindje verder. Je hebt dan altijd weinig snelheid en verwaait dus meer dan als je nog wèl een beetje gang door het water hebt. Boeg gaat onbedoeld wat eerder naar de aanlegplek dan de kont. Klopt ook met het verhaal dat je het een van je voorste scepters was die werd vastgepakt.
Als je een schroef hebt die de goeie kant op draait en je geeft een flinke peut gas achteruit, dan kun je zo'n beweging vaak nog corrigeren. Draait ie de verkeerde kant op, dan zit er weinig ander anders op dan jezelf maar zachtjes tegen de buurman aan te laten waaien..
We voelen me je mee, Groom..

--
stegman
Laatst bewerkt: 29 aug 2012 08:08 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 29 aug 2012 09:06 #314316

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
En heel bekend scenario inderdaad. Zo zou het mij ook best kunnen overkomen, en dan heb je inderdaad aan je fenders genoeg om het schokje op te vangen.
Alleen: kunnen de krachten dan al groot genoeg zijn op die scepter om zo'n schade te veroorzaken? Zonder veel snelheid zit er per definitie weinig kracht achter, dus kan ik me nauwelijks voorstellen dat de scepter dan al voldoende kan bewegen om het polyester te kraken. Probeer zelf maar eens tegen zo'n ding te duwen, en kijk of je een vergelijkbare schade veroorzaakt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 29 aug 2012 09:10 #314319

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8138
Hoezo weinig kracht. De benodigde kracht voor het afremmen van 8 ton over een bepaalde afstand is toch vele malen groter van het afremmen van 500kg (mijn bootje vs die van Groom)?
Daarmee neemt toch ook de kracht op de scepters toe?
F=m x a
a blijft gelijk (aanvangsnelheid gelijk, afremweg ook)
m wordt groter -> F dus ook
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 29 aug 2012 09:21 #314331

Windbuddy schreef :
Hoezo weinig kracht. De benodigde kracht voor het afremmen van 8 ton over een bepaalde afstand is toch vele malen groter van het afremmen van 500kg (mijn bootje vs die van Groom)?
Daarmee neemt toch ook de kracht op de scepters toe?
F=m x a
a blijft gelijk (aanvangsnelheid gelijk, afremweg ook)
m wordt groter -> F dus ook

Tja en daar maak je toch echt een foutje. De maximale afremkracht is die ,die een mens kan uitoefenen en veel meer als 50 kg is dat voor een niet gewichtheffer echt niet.Daarboven wordt de "afremmer" gewoon weggedrukt.
Vandaar dat het ontstaan van haarscheuren door een menskracht erg merkwaardig is.
Wordt natuurlijk wat anders als het om het afremmen met een lijn om een bolder gaat.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 29 aug 2012 09:40 #314349

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
en toch kun je met die 50 kg 10tallen tonnen in beweging brengen. 100 ton krijg je wel in beweging als het windstil is ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 29 aug 2012 10:09 #314371

Precies maar dat komt omdat je voor een erg lage snelheid ook maar weinig kracht nodig hebt.
Maar dan bereik je de kracht die gelijk is aan de weerstand van die 100 ton in het water bij bijv. 1 cm/sec. het kost wel even om de zaak op gang te krijgen.
Bij een rollend voertuig wordt het al lastiger , een treinwagon van 25 ton red je nog wel maar voor een vrachtwagen van 25 ton wordt het al lastiger. En een blok beton op de grond van 25 ton.......
dat heeft dan allemaal met de weerstand te maken en minder met het gewicht.
En de weerstand van een boot in het water is nu eenmaal heel laag bij snelheid = bijna nul.
In alle gevallen blijft echter de kracht die je uitoefent relatief gering .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 29 aug 2012 10:35 #314388

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
Al kan die kracht, in het geval van afhouden, wel iets hoger worden dan die 50 kg. Je kan je namelijk wel schrap zetten, waardoor je spierkracht niet meer de beperkende factor is. Desondanks denk ik, dat met de lage snelheid die Groom beschrijft, zo'n schade niet mogelijk mag zijn. (En ja, ik heb wat ervaring, mijn bootje weegt 13,5 ton).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 29 aug 2012 15:20 #314484

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Hi,

Even wat langer naar de foto geloerd en Geerts eerste post wat beter gelezen.

Ik wil toch nog een lansje breken voor de enthousiaste boer/skûtsje-zeiler, die misschien schrok van de snelheid waarmee de Roomboot verwaaide, dacht dat hij zich nuttig kon maken en iets ergs kon voorkomen? Maar goed....

Als ik nog eens langer naar de foto kijk, denk ik dat de barstjes precies op de overgang zitten van schuim (antislip) en massief laminaat waar de scepter op staat. De afstand tussen het voetje en de rand van de antislip is zo kort, dat dit haast niet sterk genoeg te maken is, zonder het schuim uit te sparen.
Ik denk dat de Franse producent dat teveel werk vindt ;)

Rond zo'n sceptervoet zou volgens mij een flinke cirkel met een aantal lagen weefsels moeten liggen, en dan uitlopend in diameter. Voor stevig bevestigen kan een aluminium plaat ook geen kwaad.
Die ruimte is hier niet en die aluminium plaat verwacht ik ook niet echt.
De overgang van schuim naar massief laminaat blijft dan kwetsbaar en gevoelig voor dit soort haarscheuren. Constructief niet heel erg, maar het oog wil ook wat.

Gr, Arent
I'm no bloody tourist.... Ik wenje Hjir!
Laatst bewerkt: 29 aug 2012 15:23 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 29 aug 2012 17:08 #314502

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
lodewijk stegman schreef :
groom schreef :
Laat je niet gek maken, Groom.
Daar is aardig meer voor nodig dan een berichtje van Apea. ;)
Als je een schroef hebt die de goeie kant op draait

Had ik en werkte, zoals verwacht, positief mee.. ;)

Arent
Ik wil toch nog een lansje breken voor de enthousiaste boer/skûtsje-zeiler, die misschien schrok van de snelheid waarmee de Roomboot verwaaide, dacht dat hij zich nuttig kon maken en iets ergs kon voorkomen?

Zoals aangegeven had en heb ik geen enkele rancune tegen deze krachtpatser.

Apea:
(En ja, ik heb wat ervaring, mijn bootje weegt 13,5 ton).
De boten worden hier steeds zwaarder...;)
En zware boten verlijeren minder snel naar mijn beste weten..

Probeer zelf maar eens tegen zo'n ding te duwen, en kijk of je een vergelijkbare schade veroorzaakt...

Waar ligt je boot?


Wax erover lijkt me.
Laatst bewerkt: 29 aug 2012 17:11 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 30 aug 2012 06:35 #314638

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6599
Dat laatste lijkt me een goed plan. Overigens ben je altijd welkom op mijn boot: exacte lokatie staat in mijn profiel. Kan je gelijk zien dat een stel haarscheurtjes zoals bij jou niet mijn grootste zorg zouden zijn ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 30 aug 2012 06:47 #314643

In plaats van wax zou ik dit gebruiken :http://schram.nl/wp/tag/creeping-crack-cure/

Oeroud spul en werkt prima bij dit soort haarscheurtjes.
Meer info: www.captaintolley.com/
Grappig genoeg zeggen ze op deze website dat het in 1986 werd geintroduceerd maar ik heb het al begin 70er jaren gekocht. Zal wel 1968 moeten zijn.
Ad
Laatst bewerkt: 30 aug 2012 07:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 30 aug 2012 07:05 #314650

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
YELLOW BOAT schreef :
In plaats van wax zou ik dit gebruiken :http://schram.nl/wp/tag/creeping-crack-cure/

Oeroud spul en werkt prima bij dit soort haarscheurtjes.
Meer info: www.captaintolley.com/
Ad
Werkt inderdaad prima tegen lekkages via haarscheurtjes (en ik kan het zeker aanraden!), maar het laat wel een kleverig/vies plekje achter, dus heel voorzichtig doseren. Of toch maar wax.

Jeroen.
Laatst bewerkt: 30 aug 2012 07:06 door H2O.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 30 aug 2012 07:22 #314655

H2O schreef :
Werkt inderdaad prima tegen lekkages via haarscheurtjes (en ik kan het zeker aanraden!), maar het laat wel een kleverig/vies plekje achter, dus heel voorzichtig doseren. Of toch maar wax.

Jeroen.

Laten intrekken en vóór het helemaal droog is afvegen met een vochtig doekje. Het is een polymeerdispersie in water dus met water kun je het verwijderen zolang het niet is opgedroogd.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 30 aug 2012 17:17 #314934

Ik weet niet of die boeren tijd hebben om twee keer per week te gaan trainen.
Ik weet niet welk skutsje en in welke klasse hij vaart?
Maar de meeste A klasses zeer getrainde bemaningsleden zeilers met veel ervaring.
Wij Trainen gemiddeld dus twee keer per week op het Sneekermeer of het Hegemeer.
Wij zijn dan meestal zo'n 18 schepen met gemiddeld 15 man aan boord en varen dan 3 wedstrijdjes ik denk niet dat er zo veel boeren zijn met zo veel vrije tijd.
Allemaal boeren aan boord is wat te simpel gedacht.

Gr René fokkenist op Ea (doarp Eastermar)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: "Haarscheurtjes" Gelcoat achter scepterpot 01 sept 2012 20:00 #315504

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Capolavoro schreef :
het advies dat ik ooit van een keurmeester kreeg was om dit soort plekjes goed in de was te zetten en houden, dat voorkomt inwateren.

wat een eikel toch weer op die schroter....
weer een goede reden om iedereen die wil helpen met afmeren en langszij komen luid en duidelijk weg te schelden.

groet
t
Als ze willen helpen zeg ik altijd vriendelijk dat het niet nodig is,of leg ik uit hoe ze dat moeten doen!!!!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl