Ik wil graag toch even het volgende doorgeven. Bij de aankoop van onze vorige Etap een 28i uit 1992 hadden we ook enkele haarscheurtjes ontdekt ter hoogte van een binnenhoek van de kuip. Niet meteen een plaats waar je aan kan duwen en wringen. Omdat we ons daardoor wat zorgen maakten om de structuur zijn we voor de aankoop te rade geweest in de fabriek van Etap zelf.
De uitleg was kort en bondig: Dergelijke scheurtjes treden op daar waar de gelcoat te dik is. De gelcoat is uit zichzelf redelijk buigzaam zolang hij dun genoeg is, wanneer hij te dik is dan ontstaan barstjes bij belasting, door externe belasting, zoals bij de scepters, of door spanningen tengevolge van temperatuurwisselingen, wat de barstjes op de ongewone plaats bij de Etap verklaarde.
Met dit advies van een werf die toch gekend was om kwaliteitsboten te bouwen neem ik graag genoegen.
We hebben op verder advies van Etap de barstjes met een klein bolvormig freesje (2mm)
uitgediept terug met gelcoat gevuld en ze zijn in 5 jaar niet terug verschenen.