lodewijk stegman schreef :
monreve schreef :
Zaten die scheurtjes er niet al? Het lijkt erop dat er vuil inzit, wat daarop kan duiden. Verder zou afhouden op de scepter geen schade aan de boot mogen geven, de romp zou daar tegen moeten kunnen zonder te scheuren.
Nou, precies. Ik bespeur dat gemuts over het duwen tegen zeerelingen hier wel vaker, maar waar is zo'n ding nu eigenlijk voor ontworpen? Het dekdeel waar die scepter op staat is gewoon niet stijf genoeg. Als er echt serieus kracht op een scepter wordt uitgeoefend zou eerst die scepter moet buigen, voor het dek begint te 'flexen'
(Nee ik ben niet de advocaat van de "@#$% afhouder')
Nou, wat ik me ook even afvraag: niemand (ook die onbehouwen skutsevaarders niet) gaat als een gek ventje tegen een scepter lopen duwen als dat niet nodig is. Ging het op het moment in kwestie toch niet nèt even te hard?
Overigens zitten zulke scheurtjes bij mij op de boot ook, en, zoals Thomas al zei, ook bij onze aankoopkeuring zei de keurmeester dat het niets ernstig is, alleen als er veel vuil inkomt wordt het steeds lelijker.
Alweer de spijker op de kop. Niet iets om over te gaan lopen mutsen. Sommige boten zijn er gevoeliger voor dan anderen, maar elke polyester boot krijgt vroeg of laat wel wat van haarscheurtjes op plekken waar spanningsconcentraties optreden. In dit geval heeft het ook nog te maken met de manier waarop de scepters zijn bevestigd. De stevigste manier is nog altijd de brede driehoekige pot die met bouten op het dek is vastgezet. Deze scepterbevestiging is van een meer 'flimsy' type zo te zien.
--
stegman
Altijd weer interressant een reactie van Lodewijk
Meneer Stegeman was erbij want hij geeft aan zeker te weten dat:
niemand (ook die onbehouwen skutsevaarders niet) gaat als een gek ventje tegen een scepter lopen duwen als dat niet nodig is
Als ik nog meer mensen kennis nodig heb bel ik je
Ik veel muts:
1)
Nou, precies. Ik bespeur dat gemuts over het duwen tegen zeerelingen hier wel vaker, maar waar is zo'n ding nu eigenlijk voor ontworpen?
2)
Alweer de spijker op de kop. Niet iets om over te gaan lopen mutsen. Sommige boten zijn er gevoeliger voor dan anderen,
En dat ik Flimsy potten heb....
(hij bedoelt gewoon rommel)
Welnu ik loop nergens te klagen en zoek niet de eigenaar op van de boot om hem of zijn bemanning de gevolg schade in de schoenen te schuiven. Ik verwijt eerder mijzelf dat ik, zoals Thomas aangaf, de man in kwestie niet tot de orde heb geroepen.
Ik vraag enkel wat jullie met deze schade zouden doen.
De boot is van 2010 en ik ben zo'n mannetje die precies weet waar welk scheurtje op de boot zit. (Gaat vast wel over wanneer de boot (en ik) ouder worden
) Maar op zeker dat de schade er niet al zat. De foto is niet genomen vlak na de actie maar een aantal weken later. Ik zal bij het "schoonmaken" vast wel vuil in de scheurtjes hebben gepoetst.
Maar desalniettemin ben ik blij met de vele wel nuttige reacties. Dat het met de uitvinding van de gelcoat inherent is, geen kwaad kan en dat het in de wax zetten voldoende is.