Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: project kaalkrabben ows

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 09:33 #569144

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
rood en blauw is antifouling.
Het zwarte lijkt een soort teer en/of bottom coat en zou ik laten zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 10:08 #569158

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Had zelf ook dat zwarte op mijn ows. Herl glad, bruin/zwart van kleur en zat als eerste laag op de gelcoat.

Hoewel ik het dringende advies kreeg het juist te laten zitten heb ik uiteindelijk het er toch afgeschuurd, nadat ik eerst alle oude lagen anti fouling er af had gekrabt. Bij dat afkrabben was ik zo vaak door de zwarte laag heen gegaan dat daar geen waterdichte of beschermende functir meer in zat.

Ik heb het ows daarna eerst in injectieepoxy (hele dunne) epoxy gerold, twee lagen. Gedachte is dat dat beter in de gelcoatlaag zou trekken. Daarna in de coppercoating.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 10:11 #569160

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Die zwarte laag zou VC Tar2 kunnen zijn.

www.yachtpaint.com/nld/diy/pro...primers/vc-tar2.aspx
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 10:26 #569168

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2140
Die zwarte laag lijkt erg veel op de laag die ik een jaar geleden van mijn boot heb verwijderd. Dat was: Amerlock 400c Epoxycoating
Was met een fhön en een hard stalen krabber goed te verwijderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 10:39 #569173

Vroeger ( 70er-begin 80er jaren) had je van sikkens harde Chloorrubber grafiethoudende antifouling.( Chloorrubber hard racing heette die geloof ik)
Die was ook superglad.
Kun je trouwens wel vaststellen door er eens overheen te poetsen.\
Dan zie je de wat glimmende grafiet naar boven komen.
Jaren gebruikt tot het uit de handel ging.
Ad
Laatst bewerkt: 09 nov 2014 10:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 11:28 #569185

Nog even drie. k Wordt er toch een beetje zenuwachtig van... Nu is er geen weg meer terug. Dat zwarte zou inderdaad goed grafiethoudend kunnen zijn. Dat verklaart de korrelige, metaalgrijze glans. Dat laat zich overigens goed wegkrabben, maar dan nog blijft er een hele gladde zwarte laag over... (Misschien zijn het alsnog 2 lagen...) Bij het krabben komt echter ook vaak de gelcoat er door. Op de haven stelden ze voor om met korrel 40 de boot kaal te schuren.

Wat doe ik met de krassen die er toch zo her en der wel in de gelcoat ontstaan. Kan het door alle ronde vormen niet helemaal voorkomen. Straks schuren en plamuren?

En de vraag blijft wat ik met de waterlijn doe. Ga ik terug naar de oorspronkelijke die 10 cm lager zit? Krijg ik dan het bovenste deel weer mooi wit???

En moet er na een behandeling met korrel 40, nageschuurt worden met 120 (of 210), voordat de epoxy er op gaat?

Dank weer voor jullie hulp!

Bijlage IMG_20141109_112725.jpg niet gevonden



Bijlage IMG_20141109_112733.jpg niet gevonden



Bijlage IMG_20141109_112749.jpg niet gevonden

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 11:31 #569186

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Als je de romp helemaal opnieuw gaat coaten wordt het mooi ja, maar is er iets mis met de huidige waterlijn?

zo niet, houden zo!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 11:49 #569188

Bij mij is de waterlijn ook een cm of 8-10 hoger dan nodig. bij de boeg hoger dan bij het achterschip.
Ik zou het lekker laten zo. voorkomt aangroei en vuiligheid op de waterlijn.

Edit: Verder kan ik je helaas niet adviseren.. :(
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 09 nov 2014 11:50 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 11:54 #569190

gerhardstoel schreef :
Dat zwarte zou inderdaad goed grafiethoudend kunnen zijn. Dat verklaart de korrelige, metaalgrijze glans. Dat laat zich overigens goed wegkrabben, maar dan nog blijft er een hele gladde zwarte laag over... (Misschien zijn het alsnog 2 lagen...)
En moet er na een behandeling met korrel 40, nageschuurt worden met 120 (of 210), voordat de epoxy er op gaat?

Dank weer voor jullie hulp!

Dan is het vrijwel zeker grafiefhoudende antifouling.
Sikkens raadde destijds de eveneens niet meer verkrijgbare (2 comp) Polyurethaanteer aan als ondergrond en osmose preventie.Dat was kort vóór de ontwikkeling van epoxyteer voor hetzelfde doel.
Heb ik destijds ook gebruikt.
Dat zou die tweede zwarte laag wel eens kunnen zijn.Is wel te testen met thinner want daar lossen 1 comp verfsoorten vrijwel allemaal in op en 2comp pu niet.

Hoe dan ook , als je inderdaad epoxy wilt aanbrengen zul je alle bestaande verf eraf moeten halen en dt is een beste klus.
Gaat trouwens i.p.v. met 40er schuurpapier ook , en beter met een gelplane proscraper of soortgelijk ding.
www.bootaccessoires.nl/Gelplane-ProScraper
www.georgekniest.nl/Catalogus/...Scraper/product.aspx
Stuift niet zo en kun je op een stofzuiger aansluiten en geeft daarom minder rommel.
Of , goedkoper maar zonder stofzuigeraansluiting:
www.toolstation.nl/shop/Verf+a...m/d210/sd3156/p99303
Gamma heeft die dingen trouwens ook nog wat goedkoper als eigen merk.

Ad
Laatst bewerkt: 09 nov 2014 11:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 12:01 #569191

Met die proscraper ben ik nu aan het werk, maar vind daar de laatste laag lastig mee te verwijderen vanwege de gladheid. Alle andere lagen gaan er inderdaad prima mee af.

Ben bang dat als ik voor de laatste laag meer druk ga zetten, ik ook meer krassen ga maken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 12:05 #569193

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
gerhardstoel schreef :
Roept u maar, wat zit hier op? bovenste lagen zijn rode en blauwe anti fouling maar wat zijn de zwarte en de donkerblauwe?

donkerblauw vermoedelijk harde af. alleen op de laatste 10 cm onder de waterlijn. Vermoedelijk waterlijn ooit opgehoogd.

Het zwarte is erg glad en er zit iets zilverkleurigs in. Lastig te krabben. Zal ik dat straks schuren? of wegkrabben? Gevaar is dat ik dan met de krabber ook de gelcoat beschadig... Doel is er straks epixy overheen te zetten...

En zal ik terug naar de onderspronkelijke, veel lagere waterlijn?


Ik zou de huidige waterlijn lekker de waterlijn laten blijven of iets aanpassen maar ik denk dat de kleuren als volgt kunnen zijn.

Zwart is VC Tar epoxy 2 k
Blauw is AF
Rood is ook AF maar een andere kleur. Doe ik ook om goed te kunnen onderscheiden wissel je van kleur om de zoveel jaar.

Tip, laat het zwarte lekker zitten en test de verf of het oplost in thinner, zo niet dan is het 2K epoxy verf. Wel alle AF weg halen en weer met 2K epoxy VC tar er overheen, ennnnnnnnnnn die het in 6 lagen en koop 3 witte en 3 zwarte kleur blikken om de reden zoals hierboven beschreven. B) B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 13:01 #569211

ik zou het schuren met korrel 40 tot aan/op de gelcoat.
dan een paar lagen heavy coating en dan AF.
zie ook mijn refit topic, soortgelijke plaatjes.
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 09 nov 2014 13:02 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 13:20 #569216

  • canuma
  • canuma's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 434
Ik volg deze draad met interesse, en nu wordt mijn aandacht getrokken door:

"Rood is ook AF maar een andere kleur. Doe ik ook om goed te kunnen onderscheiden wissel je van kleur om de zoveel jaar."

Waarom zou je dat doen? Is de vorige kleur 'uitgewerkt' en zie je dat niet meer als je dezelfde kleur opnieuw gebruikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 13:36 #569217

bij zelfslijpend is 2 kleuren handig.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 13:47 #569220

Is mij in ieder geval bij zwart nooit opgevallen dat je niet ziet waar je gebleven was.
Ik schuur sowieso ook de zelfslijpende een beetje op ,al was het maar om restjes algenaanslag te verwijderen.
Omdat de verse AF nat glanst en droog ook halfmat is zie je dat verschil prima.
Maar kan best zijn dat dat bij andere kleuren niet zo is.
Ik heb echter in de loop der jaren gemerkt dat zwart i.h.a. minder aangroei geeft dan dezelfde AF in lichtere kleuren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 17:16 #569276

Paar vragen:

1. Wat doe ik straks met kleine krasjes in gelcoat? Plamuren?
2. Ik ga in ieder geval uiteindelijk goed schuren met korrel 40. Daarna naschuren met 120?
3. Ik wilde daarna de aanwijzingen van de IJssel volgen:

a. Eventueel krassen, sterren en andere beschadigingen repareren met Variopox Plamuur. Na uitharding schuren;
b. Twee à drie lagen (ik zou voor drie kiezen) IJmopox HB coating aanbrengen tot een totale droge laagdikte van 225 micrometer (minimaal verbruik circa 0,3 l/m2). Tussen de lagen eventueel schuren;
c. Naar keuze afwerken met anti-fouling.

Ik vraag me dan wel af waar de tip van zes lagen vandaan komt? En waarom epoxy tar?

De kiel wil ik eerst twee in de IJmopox ZF primer zetten. Zou je daar nog een corrosiewerendproduct onder zetten?

Tot slot wil ik de aanhechting tussen kiel en romp een beetje schoonmaken en uitkrabben (kiel blijft vast). Daar wil ik voor de epoxy dan eerst een nieuwe laag kit tegenaan doen. Vraag: zou dat nog beter hechten als je daar eerste een beetje epoxy insmeert, dan kit, en dan alle epoxylagen? Of de kit direct op het kale oppervlakte?

Ik ga over twee weken verder en zal foto's blijven plaatsen.

Tips zijn welkom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 17:33 #569286

bij 2 lagen primer zijn je schuurkrasjes wel uit beeld.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 18:44 #569320

En tot slot natuurlijk de vraag welke AF? Ik neig naar harde en hij moet goed tegen zout kunnen, want we willen in de Zomers naar het Duitse Wad / België etc...

En ik zou graag ook wel eens winters in t water willen blijven...
Laatst bewerkt: 09 nov 2014 18:44 door gerhardstoel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 19:23 #569334

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
gerhardstoel schreef :
Met die proscraper ben ik nu aan het werk, maar vind daar de laatste laag lastig mee te verwijderen vanwege de gladheid. Alle andere lagen gaan er inderdaad prima mee af.

Ben bang dat als ik voor de laatste laag meer druk ga zetten, ik ook meer krassen ga maken...

Ik denk echt dat ik met het zelfde goedje te maken heb gehad. Niet zenuwachtig van worden. Totaal nergens voor nodig. Echt niet.

Door krabben zodat je alle AF kwijt bent. AF laat zich heel slecht schuren, maar heel goed krabben. Die zwarte gladde laag schuur je weer heel makkelijk weg, met 60 of 80 is grof zat. Liever 80 dan 60.
Daarna weer opbouwen.
Er is op het forum onwijs veel te vinden over allerlei lagen als Gelshield, VCTar en nog zo wat. Ik heb gewoon epoxy genomen omdat het zo goed als dampdicht is. Veel van de merk producten zijn dat niet, waardoor je er 6 lagen van aan moet brengen. KASSA.
Ik heb dus twee lagen injecteerepoxy gerold, toen nog een laag gewone epoxy en daarna epoxy vermengd met koper als anti fouling ( iets van zes lagen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 19:26 #569335

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
De IJssel HB coating is niet dampdicht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 19:37 #569341

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
3 lagen primocon en dan 1-2 international interspeed (wel verdunnen).



Resultaat na 3 seizoenen op zoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 19:58 #569349

  • Selene
  • Selene's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Ik herken het helemaal. We hebben vele resten AF weg gekrabd. De raadselachtige zwarte teerachtige substantie die tevoorschijn kwam (ik begrijp nu wat dit was) op advies afgeschuurd, rustig aan, 't werd plakkerig als 't warm werd, bah wat een drab. Kleine beschadigingen van de gelcoat gerestaureerd. En daarna lekker in de coppercoat. Nu drie jaar zowel zomer als winter in zout water. Wat een zegen.

Succes.
Laatst bewerkt: 09 nov 2014 19:59 door Selene.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 19:58 #569350

Interspped is een goed plan. Was inderdaad van plan een koperhoudende harde af aan te brengen. Primocon is 1-component en het ging mij ook om het beschermen van het onderwaterschip, daarom wil ik met 2-componenten werken.

@coco ik zal inderdaad het laatste schuren met 80. Had het vandaag al even met de hand geprobeerd en heb de indruk dat het inderdaad goed gaat. Met de machine zal het wel voldoende zijn. Zal even testen met thinner of het niet 1-component is. Anders is het ook niet zo erg als er wat sporen van een goed hechtend twee-compentenproduct blijven zitten.

Mijn eerste idee was overigens (maar er zijn zoveel mogelijkheden dat ik regelmatig nog van idee verander), om 'gewoon' drie lagen pure epoxy van MrBoat aan te brengen.

Ook heb ik gedacht om daarna epoxy met koper van MrBoat als eindlagen (idd ong zes) aan te brengen. Maar laatst zij iemand dat dergelijke coppercoat misschien niet zo geschikt is als je veel op zout water vaart. Harde af leek me ook wel een goed alternatief. Maar ik ben te overtuigen :P

Dat Den IJssel niet dampdicht is had ik niet verwacht. Ik dacht dat al die tweecomponente-systemen geen water door zouden laten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 21:28 #569398

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15783
Ik gebruik ook de spullen van mr boat. Heel tevreden over.


Ik heb ook hun kopercoating gebruikt, maar kan je geen resultaat geven op zoutwater. Onze boot (en de vorige, ook met kopercoating) ligt op zoet water. Als je gaat kopercoaten, dan kan je mengen tot 1op1 en heel dun rollen. Als je te dik rolt zakt de koper uit de epoxy, wil je niet. Geeft hobbels en bobbels. Ik heb het hele ows geplamuurd met epoxy, microballoons (spul om epoxy mee om te toveren tot plamuur) en koper er door. Kopercoating plamuur zeg maar. Daarna dekkend maar superdun gerold tot alles op was. (Dus meerdere dunne lagen en toch voldoende laagdikte). Daarna korrel 1000 en nat schuren........spiegeltje spiegeltje glad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

project kaalkrabben ows 09 nov 2014 21:36 #569404

en de microballoons alleen maar icm de coppercoat? Eigen recept, of in overleg met MrBoat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl