Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za jan 23 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mal bekleden met polyester

Mal bekleden met polyester 22 okt 2020 06:45 #1220312

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Ik ben druk bezig met polyester en loop elke keer tegen iets aan waar ik bij de pro’s om advies vraag. Ik ben een kapje aan het maken maar in de hoeken plooit de grasvezel en gaat het dubbel wat vervolgens weer
lastig is om goed te tamponneren en te ontluchten. Inknippen lijkt mij ivm de stevigheid ook niet handig.

Het liefste had ik de vezels recht omhoog laten staan zodat ik makkelijk kon wegsnijden. Als ik dat deed sprong door de druk op de vezels het glas weer los van de wand en daarom heb ik hem nu omgeklapt zodat het in elk geval bleef zitten.

Iemand de geniale tip?


Laatst bewerkt: 22 okt 2020 06:51 door leejoow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 22 okt 2020 06:53 #1220313

  • Gochem
  • Gochem's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 89
Mijn ervaring met hoekjes is dat ik het vaak te straks aandrukt en dat dan de zaak gaat opbollen. Als ik rustig de hoekjes inrol, dus naar de hoek toe blijft het meestal zitten. Mocht het toch teveel dubbelslaan dan knip ik het in en laat de randen elkaar overlappen. voor de stevigheid lijkt mij dit geen probleem zolang er maar overlap is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 22 okt 2020 07:06 #1220317

In at soort lastige bochten en vooral hoekjes waar je dus driedimensionaal moet lamineren kun je het beste zogenaamd keperweefsel gebruiken. Dat is er vooor gemaakt en kun je probleemlops in alle mogelijke hoekjes toepassen. Gewone matten is inderdaad erg lastig zo niet onmogelijk.
polyestershoppen.nl/glasvezel/...el-160-gr-m2-53.html

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 22 okt 2020 07:20 #1220319

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Zou het met glasmat niet juist geen probleem moeten zijn omdat hier helemaal geen structuur in zit in tegenstellling tot glasweefsel?

Met het inknippen krijg ik natuurlijk wel overlap, dat heb ik me nog niet beseft. Dat zal ik de volgende laag eens proberen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 22 okt 2020 07:52 #1220332

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1642
Hi,

Wat ik op de foto zie is te dun en te droog om goed in de hoekjes te houden.

De mat die je hebt gebruikt is perfekt voor deze toepassing.
Zorg dat de ondergrond al nat is en leg de stukken er nat in, dan moet het mooi worden. Je kunt kleine stukjes scheuren en die nat maken op een stukje karton. Evt. meer lagen op elkaar.
Knippen is niet handig bij glasmat, dan krijg je te harde randen.

Gr, Arent
Laatst bewerkt: 22 okt 2020 07:54 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 22 okt 2020 07:58 #1220335

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1642
Nog een losse expert-tip:

Scheur je matten op maat en leg de gescheurde kant tegen de binnenhoeken aan, dat ontlucht het makkelijkst.
Losse vezels die in elkaar vallen is sterk genoeg. Ontlucht naar de hoek toe, anders rol je de vezels uit de hoek.

Gr, Arent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 22 okt 2020 08:11 #1220339

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9860
Helemaal met Arent eens Leejow.
Je gebruikt de juiste mat voor de klus en je hoeft niet met een lap de boel te vullen,
Gewoon kleinere stukjes uit een mat trekken en die in de hoekjes vlijen.
De mat blijft bij elkaar door een soort lijm die ze binder noemen. In polyester lost die binder op en zo wordt de mat wat losser en kan die oprekken a.h.w.. De vorm die jij nu in een keer wilt doen is wat veel van het goede. Meerdere kleinere stukjes dus.
Niet met onwelgevalligheden om kunnen gaan is geen reden tot excommunicatie en een identiteit in de prullenbak te gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 22 okt 2020 08:24 #1220342

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Top! Bedankt voor de tips, ik ga dit met de volgende laag doen. Als dit niet werkt dan maak ik gewoon een nieuwe uit de mal :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 22 okt 2020 08:30 #1220344

leejoow schreef :
Zou het met glasmat niet juist geen probleem moeten zijn omdat hier helemaal geen structuur in zit in tegenstellling tot glasweefsel?

Dat zou je misschien kunnen denken maar is beslist niet zo hoor.
Vraag ook maar eens aan Polyservice , die zal je hetzelfde kunnen vertellen.
Trouwens , als je even verder leest in mijn vorige link staat er niet voor niets dit: "Met keperweefsel is lamineren in ronde vormen eenvoudiger dan met vierkant weefsel. " en Polyservice schrijft: "Keperweefsel lijkt op vierkantweefsel, maar nu gaat de inslagdraad onder meerdere kettingdraden door en daarna over een zelfde aantal heen. De draden kunnen nu gemakkelijker over elkaar glijden. Keperweefsel kan hierdoor zonder plooien over in meerdere richtingen gekromde vormen worden aangebracht. ".

Overigens kan je probleem ook mede optreden als je te snel wilt werken. De binder in de glasmat ( in weefsel zit geen binder) maakt de mat ook vrij stug en het duurt enkele minuten tot alle binder goed is opgelost in het styreen de hars en de glasmat soepeler wordt. Je moet echt wachten tot je de afzonderlijke glasdraden niet meer kunt zien , pas dan is alle binder opgelost.
Ad
Laatst bewerkt: 22 okt 2020 08:38 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 22 okt 2020 08:57 #1220355

ik gebruik hiervoor inderdaad ook liever keper.

verder kun je de zaak na het lamineren afdekken met folie en vervolgens onder druk op positie houden met zand en inklemmen.

bijvoorbeeld zo:
zeilersforum.nl/index.php/foru...ate?start=50#1122953
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 22 okt 2020 09:16 #1220361

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5031
Vacuüm bagging?
I have finally discovered what's wrong with my brain:
on the left side there is nothing right,
and on the right side there is nothing left!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 22 okt 2020 11:50 #1220401

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1642
Accelerate schreef :
ik gebruik hiervoor inderdaad ook liever keper.

verder kun je de zaak na het lamineren afdekken met folie en vervolgens onder druk op positie houden met zand en inklemmen.

bijvoorbeeld zo:
zeilersforum.nl/index.php/foru...ate?start=50#1122953

Ff serieus.... als alle polyesterbewerkers zo zouden werken, dan waren boten twee keer zo duur . ;)

Het is echt niet zo moeilijk om dit goed te doen.

Gr, Arent
Laatst bewerkt: 22 okt 2020 15:22 door Arent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 22 okt 2020 13:44 #1220423

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Yellow Boat schreef :
leejoow schreef :
Zou het met glasmat niet juist geen probleem moeten zijn omdat hier helemaal geen structuur in zit in tegenstellling tot glasweefsel?

Dat zou je misschien kunnen denken maar is beslist niet zo hoor.
Vraag ook maar eens aan Polyservice , die zal je hetzelfde kunnen vertellen.
Trouwens , als je even verder leest in mijn vorige link staat er niet voor niets dit: "Met keperweefsel is lamineren in ronde vormen eenvoudiger dan met vierkant weefsel. " en Polyservice schrijft: "Keperweefsel lijkt op vierkantweefsel, maar nu gaat de inslagdraad onder meerdere kettingdraden door en daarna over een zelfde aantal heen. De draden kunnen nu gemakkelijker over elkaar glijden. Keperweefsel kan hierdoor zonder plooien over in meerdere richtingen gekromde vormen worden aangebracht. ".
Ad

Dat keperweefsel gemakkelijker lamineert dan met vierkant weefsel geloof ik direct, dat zou ik ook nooit ter discussie durven stellen. Maar glasmat lijkt mij eerlijk gezegd wel gemakkelijker lamineren dan keperweefsel omdat hier helemaal geen structuur in zit buiten de binder. Ik heb nu een aantal stukken gescheurd en ik ga vanmiddag nog eens proberen. Ik heb het gevoel dat dit een stuk beter gaat zo :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 22 okt 2020 15:19 #1220444

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9860
Keper is minimaal dieptrekbaar zoals je spijkerbroek naar je kont en knieen gaat staan doet keper van glasweefsel dat ook. Dat bakje wat jij daar hebt ga je niet halen qua plooibaarheid en het weefsel gaat dubbel in de hoeken.
Doe maar lekker met mat, je bent goed bezig ;)
Niet met onwelgevalligheden om kunnen gaan is geen reden tot excommunicatie en een identiteit in de prullenbak te gooien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 22 okt 2020 15:21 #1220445

  • Arent
  • Arent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1642
Mooi,

Wel eerst even schuren met korrel 40 om de stekeltjes van je vorige laag kwijt te raken. Anders wordt het nog steeds lastig ontluchten ;)

Gr, Arent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 22 okt 2020 15:37 #1220452

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5075
Mijn tip. : begin na de gelcoat met een zo dun mogelijke glasmat. Als die goed in de hoeken zit kun je met op maat geknipte dikkere glasmat verder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 22 okt 2020 16:56 #1220479

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3960
holtere schreef :
Dat bakje wat jij daar hebt ga je niet halen qua plooibaarheid en het weefsel gaat dubbel in de hoeken.

Wedden van wel :P
Maar csm is makkelijker, en alle goeie tips zijn al gegeven. :laugh:
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 22 okt 2020 17:00 #1220480

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 66
Als je de chopped mat nog niet scheurde maar met een schaar knipte, dan is scheuren de beste tip die hier al gegeven is. Je kunt voor een vierkant bakje zoals die van jou bijvoorbeeld 3 "onderdelen" scheuren. Links en rechts -de zijkanten- en een lap door het midden. Alles gescheurd of geplukt zodat het mooi in elkaar overvloeit.

Verder denk ik dat het laminaat van een willekeurige grp boot niet beter is dan wat je op de foto laat zien. Heel respectabel resultaat. Lucht in het laminaat is (was) de gewoonste zaak van de wereld, totdat men vacuum technieken ging toepassen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 22 okt 2020 17:23 #1220490

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Bedankt voor de reacties en de tips. Ik heb zojuist twee lagen 225g/m2 glasmat aangebracht met een aantal stukken. Dit ging inderdaad een stuk beter. Morgen maar eens kijken hoe het uit de mal komt. Voor een eerste polyester experiment valt het me niet tegen, maar je merkt dat je vooral ervaring nodig hebt ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 23 okt 2020 18:54 #1220775

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Het is gelukt! En best redelijk wat mij betreft voor een eerste keer. Het was een gevecht om het object uit de mal te krijgen, uiteindelijk heb ik die open geslepen. Hij kwam was goed los, maar er uit wilde gewoon niet lukken.

Ik heb na het verwijderen eerst met de dremel de grootste uitstekende stukken weggehaald en daarna met een schuurklos en een papier 220 de randen gelijk gemaakt. Weer een hoop nieuwe inzichten voor de volgende keer opgedaan :)




Nog een schakelaartje erop en dan is het af

Laatst bewerkt: 23 okt 2020 18:56 door leejoow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 23 okt 2020 20:00 #1220801

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3960
Niks mis mee! Wat voor losmiddel heb je gebruik? Zou vrij gemakkelijk moeten lossen met loswas
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mal bekleden met polyester 24 okt 2020 04:10 #1220850

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 414
Ik heb Mirror Glaze M88 loswas gebruikt van Mequiars. Het product kwam ook zeker wel los van de mal, maar door wat imperfecties in de mal liep hij vast met het eruit halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.288 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl