Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Sun Fast 32 Accelerate

Sun Fast 32 Accelerate 31 jan 2020 08:50 #1122953

Kleine update voor de carbon mastbeugel, de 2 onderdelen zijn uit de mallen gekomen.

Iets minder strak dan ik had gehoopt. Vooral het voorkomen van luchtbelletjes blijft lastig. ondanks het gebruik van ontluchtingsrollers, peelply én het verwarmen van de epoxy voor gebruik. Ik heb zelfs tijdens het lamineren delen verhit om lucht te onttrekken, dit leek redelijk te werken.

Vervolgens de delen stevig aangedrukt met als resultaat alsnog wat lucht erin... iemand een idee hoe ik dit de volgende keer kan voorkomen? (zonder vacuümmachine.)

Al met al komt het wel goed met een paar laagjes uv coating, maar alles is wat meer werk om het glad en strak te krijgen.





Laatst bewerkt: 31 jan 2020 08:51 door Accelerate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 31 jan 2020 09:00 #1122957

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6985
Vacuüm helpt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 31 jan 2020 09:17 #1122960

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8845
Ja, dat klopt wel maar even vaak geeft vacuum bij het lamineren weer andere kopzorgen!
Ontlucht de hars goed na het mengen en voor het lamineren en werk laag voor laag met een squeegee. Teveel frotten met ontluchtingsrollers helpt vaak ook niet en leer een beetje leven met die imperfecties.
Gebruik bij mallenwerk eventueel een epoxy gelcoat voor het lamineren.
Van de foto's kun je niet al te veel zien maar het lijkt dik in orde!
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Laatst bewerkt: 31 jan 2020 09:18 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 31 jan 2020 09:20 #1122961

In jouw geval had je een dubbele puinzak gevuld met water in de mal kunnen zetten. Zeg maar wat je met die stoeptegels probeert, maar dan mooi aanliggend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 31 jan 2020 09:41 #1122969

boarderbas schreef :
In jouw geval had je een dubbele puinzak gevuld met water in de mal kunnen zetten. Zeg maar wat je met die stoeptegels probeert, maar dan mooi aanliggend.

Het bakje zat gevuld met zand, goed aangeklopt en wel met rubber hamer, vervolgens voor extra druk op zand een plaatje hout en n paar tegels. Hiermee kon ik denk ik zelfs meer druk uitoefenen dan met water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 31 jan 2020 10:21 #1122986

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2272
Ik leg er altijd een laagje rubber tussen. Maar komt allemaal op hetzelfde neer, denk ik.
Volgens mij goed gedaan en ziet er goed uit! Geen zorgen, denk ik.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 31 jan 2020 11:00 #1122998

Accelerate schreef :
boarderbas schreef :
In jouw geval had je een dubbele puinzak gevuld met water in de mal kunnen zetten. Zeg maar wat je met die stoeptegels probeert, maar dan mooi aanliggend.

Het bakje zat gevuld met zand, goed aangeklopt en wel met rubber hamer, vervolgens voor extra druk op zand een plaatje hout en n paar tegels. Hiermee kon ik denk ik zelfs meer druk uitoefenen dan met water.

Dat gaat goed met een bakje. Ik had het over je bracket.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 31 jan 2020 16:37 #1123072

holtere schreef :
Ja, dat klopt wel maar even vaak geeft vacuum bij het lamineren weer andere kopzorgen!
Ontlucht de hars goed na het mengen en voor het lamineren en werk laag voor laag met een squeegee. Teveel frotten met ontluchtingsrollers helpt vaak ook niet en leer een beetje leven met die imperfecties.
Gebruik bij mallenwerk eventueel een epoxy gelcoat voor het lamineren.
Van de foto's kun je niet al te veel zien maar het lijkt dik in orde!

het is ook wel ''in orde'' maar ik had beter gehoopt :whistle:

Hoe ontlucht jij de hars? ik doe het door de hars te verhitten met een verfföhn op 80 graden, wordt mooi luchtbelvrij, maar dan toch weer kleine belletjes in het eindresultaat :S (ik moet wel ff flink doorsmeren dan, hars is ook sneller droog...)

@Boarderbas, aha de bracket, die heb ik nu niet op druk gezet, maar exact het zelfde resultaat als bij het bakje. Bracket is zelfs strakker denk ik. maar dit was ook veel makkelijker om te ontluchten.(rechtoetrechtaan vorm met 2 bochtjes)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 31 jan 2020 16:49 #1123075

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5342
Langzame harder, en zo'n ding: polyestershoppen.nl/siliconenr...luchtingset-331.html

?

Mooi werk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 31 jan 2020 16:56 #1123078

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3810
Welk weefsel gebruik je? Het weefsel wat je vaak als particulier kan kopen is meestal niet heel geschikt om voor de carbon look te gaan. En vaak is dan een iets zwaardere beter, de 160 grams zit vaak in net zoveel ruimte als de 200 of 240 grams bijvoorbeeld. Bij de lichtere heb je vaak ruimte tussen de strengen. Door de capillaire werking zuigt de vezel zich wel vol hars, maar blijft er tussenin niets plakken. Daar doet ook vacuum weinig aan, dat trekt je laminaat nog droger, waardoor je er alleen maar meer last van pinholes hebt.
Leg je weefsel maar eens op een stukje wit papier. Als je veel wit ziet, heb je veel kans op pinholes.
Injectie is makkelijker om goede resultaten te krijgen wat techniek betreft. Een oplossing kan trouwens ook zijn om een laagje licht glasweefsel(60 /80 gram ofzo) als eerste laag te nemen, wordt onzichtbaar, en met schuren beschadig je de vezels ook niet meteen. Is heel fijn geweven, dus geen pinholes. Als de koolstof er na niet te droog is geen last van lucht. (en als je die met 45 graden verschil op je koolstof lamineert heb je ook een veel stabieler materiaal, blijft je vezel ook mooi recht liggen.)
Verder erg veel hars gebruiken, waar hars zit kan geen lucht zitten, en als je grammen wil besparen zit je met wet layup koolstof toch al niet optimaal. Met een kwast kun je de hars er goed in masseren. Een soort deppende beweging voorwaarts maken waarbij je de kwast op het oppervlak laat. De hars voor de kwast uitdrukken, en daarmee de lucht ook.
En zoals alles, oefening baart kunst, dus ga zo door ;)
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 31 jan 2020 17:27 #1123085

JRomkes schreef :
Welk weefsel gebruik je? Het weefsel wat je vaak als particulier kan kopen is meestal niet heel geschikt om voor de carbon look te gaan. En vaak is dan een iets zwaardere beter, de 160 grams zit vaak in net zoveel ruimte als de 200 of 240 grams bijvoorbeeld. Bij de lichtere heb je vaak ruimte tussen de strengen. Door de capillaire werking zuigt de vezel zich wel vol hars, maar blijft er tussenin niets plakken. Daar doet ook vacuum weinig aan, dat trekt je laminaat nog droger, waardoor je er alleen maar meer last van pinholes hebt.
Leg je weefsel maar eens op een stukje wit papier. Als je veel wit ziet, heb je veel kans op pinholes.
Injectie is makkelijker om goede resultaten te krijgen wat techniek betreft. Een oplossing kan trouwens ook zijn om een laagje licht glasweefsel(60 /80 gram ofzo) als eerste laag te nemen, wordt onzichtbaar, en met schuren beschadig je de vezels ook niet meteen. Is heel fijn geweven, dus geen pinholes. Als de koolstof er na niet te droog is geen last van lucht. (en als je die met 45 graden verschil op je koolstof lamineert heb je ook een veel stabieler materiaal, blijft je vezel ook mooi recht liggen.)
Verder erg veel hars gebruiken, waar hars zit kan geen lucht zitten, en als je grammen wil besparen zit je met wet layup koolstof toch al niet optimaal. Met een kwast kun je de hars er goed in masseren. Een soort deppende beweging voorwaarts maken waarbij je de kwast op het oppervlak laat. De hars voor de kwast uitdrukken, en daarmee de lucht ook.
En zoals alles, oefening baart kunst, dus ga zo door ;)

Oke, goed verhaal! wel ben ik blij te lezen dat ik ongeveer doe wat je hier beschrijft. misschien moet Ik gewoon niet zeuren en gaan met die banaan :lol: die pinnhols horen er dus een beetje bij.
Ik ben een vrij goede klant van polyservice de laatste tijd :whistle:

Ik gebruik keper 200 gr/m2. (meer dan die 160 dus) V
veel hars. V
grammen besparen, dat is niet het doel in deze. V
meestal werk ik met een kwast om alles flink in te soppen. V
Laatst bewerkt: 31 jan 2020 17:28 door Accelerate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 31 jan 2020 22:00 #1123169

Het ziet er al een stuk beter uit nu het op maat gemaakt is. Ik zit alleen nog de dubben wat voor gatvorm ik aan de zijkanten van de beugel ga maken. Een ovaal zoals in de alu beugel is 'n beetje suf niet?




Laatst bewerkt: 31 jan 2020 22:02 door Accelerate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 31 jan 2020 22:10 #1123173

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8845
Geen gat maken, gewoon zo laten. Netjes B)
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 01 feb 2020 21:36 #1123440

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1063
holtere schreef :
Geen gat maken, gewoon zo laten. Netjes B)

Precies geen gat. Zie je tenminste dat mooie carbon
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 01 feb 2020 22:11 #1123444

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13888
Ik zou het ook zo laten, erg netjes. Handig zo’n stukje mastprofiel thuis!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 01 feb 2020 22:37 #1123447

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8317
Smaken verschillen. Ik zou er dus wel gaten in maken. Gewoon rond, 3 aan elke kant. Staat een stuk minder massief, wel slanker.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 02 feb 2020 09:25 #1123512

Erg zonde dat je de flanken zo verjongd hebt. Dat had meer ruimte gegeven voor gaten.

Hou er rekening mee dat als je een keer aan de lage kant moet zijn zo,n bracket toch een houvast zal moeten zijn. Als is het per ongeluk. Ooit overboord gegaan op de Noordzee precies omdat er een veel te dun carbon mastbracket iedere vorm van houvast belemmerde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 02 feb 2020 16:15 #1123667

Zoiets vond ik ook wel geinig. Maar dicht is ook mooi inderdaad.


Ik heb hem verjongt omdat ik de bestaande schroefgaten gebruik van de vorige steun, die zitten redelijk dicht bij elkaar dus geen enkele reden om de beugel dan groter te laten. Ook staat het wel slank op deze manier.

Maargoed, zolang de uv coating er nog niet opzit kan ik nog bedenken wat ik ga doen.... Wel of geen gaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 02 feb 2020 16:17 #1123668

ilCigno schreef :
Ik zou het ook zo laten, erg netjes. Handig zo’n stukje mastprofiel thuis!

Ja dat vond ik ook :lol: daarom maar 'n stukje afgezaagd. Toch nog 14,5 meter over, spannertjes wat strakker, kan best toch? :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 03 feb 2020 16:54 #1123944

vervolg watertank:

Nadat de nieuwe afdekplank pas gemaakt is, scherpe hoeken voorzien zijn van filletes en ook 2 slingerschotten vorm hebben gekregen is het tijd om alles in te pakken met 2 laagjes glas.




Ook de tankbak zelf wordt voorzien van 2 tot plaatselijk 4 lagen glas. Het schot bijvoorbeeld en de hoeken worden extra versterkt, waarbij na drogen en glad schuren de slingerschotten met een fillet op hun plaats vastgezet worden. (deze worden later ook nog vast gelamineerd om echt één geheel te maken van de constructie)


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 03 feb 2020 17:14 #1123954

  • Zwaardje
  • Zwaardje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Goed bezig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 03 feb 2020 18:22 #1123985

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4957
Gebruik je ook opnosmiddelvrije epoxy als coating ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 03 feb 2020 21:53 #1124088

nardus schreef :
Gebruik je ook opnosmiddelvrije epoxy als coating ?

jazeker! poly-pox GT 625 coating 3 lagen als finish.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 03 feb 2020 21:58 #1124091

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4957
Beter voor je gezondheid idd. Andere kant ook een tank met een slang en klep ertussen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sun Fast 32 Accelerate 03 feb 2020 23:11 #1124119

  • Noballast
  • Noballast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8317
Accelerate schreef :
nardus schreef :
Gebruik je ook opnosmiddelvrije epoxy als coating ?

jazeker! poly-pox GT 625 coating 3 lagen als finish.

Toevallig heb ik ook onlangs een geintegreerde watertank gebouwd. GT625 van Polyservice en epoxy rolcoating van De IJssel (zelfde spul) gebruik ik standaard in de bilge en achter kastjes e.d. Ik weet dat het ook voor drinkwatertanks wordt gebruikt maar op wat kritische vragen van mij kwam geen bevredigend antwoord van de heren leveranciers. Daarom ben ik op zoek gegaan naar voor drinkwater gecertificeerde coatings. Het gaat immers ook om je eigen gezondheid en ik ben niet iemand die slaafs de kudde volgt “omdat iedereen dat doet” en “we hebben nog nooit problemen gehad”. Even zoeken op toegestane coatings en je vindt produkten van Sigma en Boero. Ik heb voor de laatste gekozen, Boero freshwater coating, kwa prijs eveneens in de orde van grootte van GT625. Ook dit is een epoxy coating, maar wel wat lijviger dan de GT625. Better safe than sorry en voor het geld hoef je het ook niet te laten.
It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.344 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl