AndreAzuree schreef :
brambo schreef :
Het is maar wat je wilt: een plezierboot om probleemloos te kunnen varen of een werkboot om aan te werken, waarbij deze gedurende lange tijd op de wal moet staan om te drogen.
Want een vochtig laminaat kun je niet behandelen. Verwijderen van de oude gelcoat en eventueel de daaronder liggende laag is ook niet bepaald een leuk karweitje. Dan nog het aanbrengen van een nieuwe bewapeningslaag op basis van een epoxie.
Je kunt het ook niet behandelen en er gewoon een laagje Primocon over smeren om bij elke hellingbeurt het resultaat te bekijken.
Het hier niet over een paar lokale blaren. Maar over echte osmose verschijnselen over een groot gedeelte van het onderwaterschip.
Ik heb niet over een Pet fles maar over van polyester laminaat gemaakte fles.
Brambo, ondanks dat het feitelijk wel klopt wat je schrijft, is het nog maar de vraag of je osmose helemaal weg moet proberen te krijgen. Waarom niet gewoon ieder jaar de aanwezige blaasjes even openschuren, spoelen met water en dicht maken met epoxy? Het is een cosmetisch probleem. JE kunt er gewoon mee doorvaren.
De vraag is of je een boot moet kopen waar deze verschijnselen al aanwezig zijn. Hou er ook rekening mee dat als een boot al een langere tijd op de wal staat, de blaren zijn teruggetrokken en minder zichtbaar.
Het zit in het materiaal en daar kun je niets meer aan veranderen. Je kunt de effecten ervan wat beperken. Je hebt natuurlijk verschillende fases. Van een paar beperkte blaren, tot een probleem rondom.
Kleine blaasjes met daaronder een glasvezel die uitsteekt is overigens geen osmose. Bij osmose is er een sterk ruikend zuur en meestal donkere vloeistof in de blaar aanwezig.
Je kunt het osmose effect mooi zie bij een rozijn. Gooi die in het water. De rozijn wordt niet alleen nat, maar zwelt op.