Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Osmose

Osmose 16 dec 2020 19:58 #1236935

De kwestie is als volgt , ik heb een bod gedaan op een zeiljacht bouwjaar 1977 . Het bod is geaccepteerd .als voorbehoud had ik dat de technische staat in orde zou zijn . Bij het hellingen blijkt dat de boot osmose heeft . Niet idioote veel maar toch . Later die dag is mij een behoorlijke korting aangeboden . Wat te doen liggen laten of volgend jaar oktober aanpakken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 16 dec 2020 20:01 #1236936

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Eerste boot moet nog zinken door osmose ;) wat voor type zeiljacht is het?
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 16 dec 2020 20:04 #1236938

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7577
Boot van 1977, prijs zal al niet heel hoog geweest zijn en dan nog een behoorlijke prijsdaling?
Staat motor en zeilen zal meer doorwegen, denk ik, dan een beetje osmose.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 16 dec 2020 20:24 #1236945

Wat je moet doen kan maar 1 persoon bepalen, namelijk jij zelf...
Je zou kunnen afvragen hoe erg een beetje osmose nou is.

Mijn mening: als je een goede prijs had bedongen, en er gaat nu nog een flinke korting vanaf vanwege een paar osmose-blaasjes (neem ik aan?), dan zou IK de boot gewoon kopen.
Ik heb zeer recent zelf een boot uit ‘78 gekocht, en die was zeker niet droog. De keuringsexpert zei ook dat boten van die leeftijd altijd (vrij) vochtig zijn. Onze boot heeft overigens geen osmose.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 16 dec 2020 20:47 #1236951

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7819
Ik zou nog een keer leuk leunen op de osmose en dan de boot (goedkoop) kopen.

Punt is dat osmose, als t niet ontzettend veel is, geen enkel probleem is, maar als je de boot weer verkoopt, krijg jij hetzelfde gezeur.

Dus. Denk je de boot lang te hebben en is restwaarde niet belangrijk? Niks om geven.

Denk je door te groeien? Kun je t nog doen, maar overige investeringen gaan zich maar heel beperkt uitbetalen in een verkoop
Laatst bewerkt: 16 dec 2020 20:47 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 16 dec 2020 21:19 #1236964

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7276
Ik herhaal maar weer eens mijn standpunt. Koop geen boot met osmose verschijnselen. Uiteraard niet als het gaat om een paar kleine blaren.

Ook niet een boot die eerder al eens behandeld is.

De osmose komt voort uit het materiaal en dat krijg je er niet meer uit. Vocht in het laminaat speelt hierbij geen rol. Het gaat om oplosbare componenten in de polyester constructie die veroorzaken de osmose.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 17 dec 2020 07:47 #1237020

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7577
Hij heeft het al van 1977 volgehouden...
We weten de prijs niet, of model of ernst...
Advies is beetje zinloos zo, niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 17 dec 2020 08:04 #1237024

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
brambo schreef :
De osmose komt voort uit het materiaal en dat krijg je er niet meer uit. Vocht in het laminaat speelt hierbij geen rol. Het gaat om oplosbare componenten in de polyester constructie die veroorzaken de osmose.

Dat klopt, maar als er geen water bij kan krijg je ook geen blaasvorming, waar iedereen o zo benauwd voor is. En het polyester laminaat afsluiten voor water is vrij makkelijk te doen met een paar lagen glas en vinylester of epoxy.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 17 dec 2020 08:27 #1237026

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 590
Goedkope boot of niet, ik zou hem (gedeeltelijk) laten keuren. Die €500 á 1000 valt in het niet bij eventuele andere kosten. O.a die osmose
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 17 dec 2020 08:43 #1237030

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Blijf dat vreemd vinden Willem Bos stelt een vraag op dit forum, maar verschijnt helemaal niet meer, en beantwoord ook niet de vragen die hem gesteld worden.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 17 dec 2020 08:45 #1237031

Jaap-Kaag schreef :
Blijf dat vreemd vinden Willem Bos stelt een vraag op dit forum, maar verschijnt helemaal niet meer, en beantwoord ook niet de vragen die hem gesteld worden.

Eén dag geleden. Niet iedereen zit heel de tijd achter een beeldscherm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 17 dec 2020 08:49 #1237034

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik denk dat osmose zo'n beetje de meest gemaakte foute diagnose is die we kennen in bootjes land. En de ernst van die diagnose 999 van 1000 keer ernstig wordt overschat. Heb dat T shirt ook al eens gehaald.

Zonder foto's en verdere beschrijving is er niet te zeggen wat er speelt, maar meestal gaat het om enkele oppervlakkige blazen van enkele mm tot hooguit enkele cm en enkele mm diep en een "expert" die met een vochtmeter in de hand iets roept over zoveel % vocht in het laminaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 17 dec 2020 09:03 #1237038

koko schreef :
en een "expert" die met een vochtmeter in de hand iets roept over zoveel % vocht in het laminaat.

Weer een (terechte) stelling die een keuring door een "expert" onzinnig maakt. Maar dat is een andere discussie.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 17 dec 2020 09:08 #1237040

Er moet ook nog geslapen worden , en dan vroeg op en aan het werk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 17 dec 2020 09:24 #1237045

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7276
JRomkes schreef :
brambo schreef :
De osmose komt voort uit het materiaal en dat krijg je er niet meer uit. Vocht in het laminaat speelt hierbij geen rol. Het gaat om oplosbare componenten in de polyester constructie die veroorzaken de osmose.

Dat klopt, maar als er geen water bij kan krijg je ook geen blaasvorming, waar iedereen o zo benauwd voor is. En het polyester laminaat afsluiten voor water is vrij makkelijk te doen met een paar lagen glas en vinylester of epoxy.

Beste JK,

een polyester laminaat is permeabel voor water of waterdamp. Kan ook vanaf de binnenzijde binnen dringen. Ik geef altijd het voorbeeld van een "polyester fles" gevuld met water. Je zult daarmee kunnen vaststellen dat het waterniveau langzaam daalt.

Gespecialiseerde osmose reparateurs gaan er vanuit dat 1 op de zoveel behandelde schepen terugkomen.

Kan mij de kwestie van de Beneteau schepen nog goed herinneren. Een bepaalde serie kreeg snel na de levering osmose verschijnselen. Schepen werden op kosten van Beneteau behandeld en kregen prompt de problemen opnieuw.

Daarom, als een nog aan te kopen boot flinke osmose verschijnselen heeft, eenvoudig vast te stellen bij het doorprikken van de blaren (het zijn geen blaasjes). Komt er een sterk ruikend zuur uit dan is het verschijnsel Osmose. Dan kun je beter een boot kopen die dit niet heeft.

Of een osmose behandeling gemakkelijk te doen is, moet ik tegenspreken. Het is een langdurige en kostbare kwestie.

Bram

En let bij een polyester drinkwater tanks op, dat er inwendige geen osmose verschijnselem zijn. Want de stoffen die vrijkomen zijn schadelijk voor de gezondheid.
Laatst bewerkt: 17 dec 2020 09:27 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 17 dec 2020 09:52 #1237055

Als je geen boot met osmose wilt dan moet je de boot gewoon niet kopen. Simpel zat. Als je het niet erg vindt en werken aan de boot leuk vindt dan hoeft het helemaal geen probleem te zijn, ondanks de doemverhalen van Brambo. Mijn bootje heeft ook wat osmose. Dat is vaak inherent aan de bouwjaren waarin deze bootjes zijn gebouwd. Ik heb er nog geen seconde van wakker gelegen. Hij ligt al 5 jaar in het water en deze winter gaat hij er even uit om o.a. het onderwaterschip te doen (o.a. alle antifouling eraf halen). Een boot is er voor je plezier, als je er wakker van gaat liggen dan moet je hem snel weg doen.
Laatst bewerkt: 17 dec 2020 09:54 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 17 dec 2020 09:57 #1237056

Beste JK,

een polyester laminaat is permeabel voor water of waterdamp. Kan ook vanaf de binnenzijde binnen dringen. Ik geef altijd het voorbeeld van een "polyester fles" gevuld met water. Je zult daarmee kunnen vaststellen dat het waterniveau langzaam daalt.


Dat is vergelijken van appels met peren. Het polyester van een fles is echt totaal wat anders dan dat van een boot . Hier wordt dat aardig uitgelegd: www.krith.nl/polyester.html#:~...0polyester%20genoemd of nl.wikipedia.org/wiki/Polyester .

Dat heeft o.a. te maken met het productieproces in een fabriek of tijdens het lamineren. O.a. speelt de gebruikte katalysator ( in een PET fabriek gebruiken ze echt geen MEK peroxide ) een rol en het gevormde bijproduct tijdens dat lamineren.
In feite maak je tijdens het lamineren helemaal geen polyester want dat is er al maar laat je in styreen opgeloste polyester met vrij korte ketens crosslinken met dat styreen o.i.v . ee katalysator ( bijv. een kobaltzout) en een peroxide .
Overigens denk ik dat je in een PET fles ( PEt = polyester) echt dat verschijnsel niet ziet omdat PEt dampdicht is . Wel in een polyethyleenfles want dat spul is inderdaad meestal niet 100% dampdicht.
Dat even los van damplekkage via een niet 100% dichte dop.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 17 dec 2020 10:00 #1237057

Wanneer polyester slecht gemengd en verkeerde herhouding had da hou je spul over in het laminaat dat graag water aantrekt. Bij oude schepen is dat op een gegeven moment wel uit gereageerd. Blazen openmaken ontzuren en met epoxy vullen. En wat hierboven genoemd is met vinylester of epoxy en matten een nieuwe (beter waterdichte laag aanbrengen is super...
maar lokaal oplossen kan vaak ook prima. Niest doen vaak ook, al moet je wel alert zijn op blazen die meerdere lagen matten uit elkaar drukken waardoor het een meer structuur ipv cosmetisch probleem wordt. Ook oplosbaar.
Tip voor TS: Wanneer het lokaal probleem is, pak die korting op de aankoopprijs en ga lekker varen. In de winterklussen behandel je deze blaasjes door ze te openen te spoelen en te laten drogen. dan met epoxy vullen en weer netjes afwerken...
Blazen kunnen overigens ook goed buiten de gelcoat in de tussenlagen naar de antifouling zitten. Het is dan een hechtingsprobleem en geen osmose... ziet er het zelfde uit maar wanneer je een blaasje openmaakt en er spuit zuur in je oog was het osmose ;-)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 17 dec 2020 10:09 #1237060

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7276
Het is maar wat je wilt: een plezierboot om probleemloos te kunnen varen of een werkboot om aan te werken, waarbij deze gedurende lange tijd op de wal moet staan om te drogen.

Want een vochtig laminaat kun je niet behandelen. Verwijderen van de oude gelcoat en eventueel de daaronder liggende laag is ook niet bepaald een leuk karweitje. Dan nog het aanbrengen van een nieuwe bewapeningslaag op basis van een epoxie.

Je kunt het ook niet behandelen en er gewoon een laagje Primocon over smeren om bij elke hellingbeurt het resultaat te bekijken.

Het hier niet over een paar lokale blaren. Maar over echte osmose verschijnselen over een groot gedeelte van het onderwaterschip.

Ik heb niet over een Pet fles maar over van polyester laminaat gemaakte fles.
Laatst bewerkt: 17 dec 2020 10:25 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 17 dec 2020 10:46 #1237074

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
brambo schreef :
JRomkes schreef :
brambo schreef :
De osmose komt voort uit het materiaal en dat krijg je er niet meer uit. Vocht in het laminaat speelt hierbij geen rol. Het gaat om oplosbare componenten in de polyester constructie die veroorzaken de osmose.

Dat klopt, maar als er geen water bij kan krijg je ook geen blaasvorming, waar iedereen o zo benauwd voor is. En het polyester laminaat afsluiten voor water is vrij makkelijk te doen met een paar lagen glas en vinylester of epoxy.

Beste JK,

een polyester laminaat is permeabel voor water of waterdamp. Kan ook vanaf de binnenzijde binnen dringen. Ik geef altijd het voorbeeld van een "polyester fles" gevuld met water. Je zult daarmee kunnen vaststellen dat het waterniveau langzaam daalt.

Gespecialiseerde osmose reparateurs gaan er vanuit dat 1 op de zoveel behandelde schepen terugkomen.

Kan mij de kwestie van de Beneteau schepen nog goed herinneren. Een bepaalde serie kreeg snel na de levering osmose verschijnselen. Schepen werden op kosten van Beneteau behandeld en kregen prompt de problemen opnieuw.

Daarom, als een nog aan te kopen boot flinke osmose verschijnselen heeft, eenvoudig vast te stellen bij het doorprikken van de blaren (het zijn geen blaasjes). Komt er een sterk ruikend zuur uit dan is het verschijnsel Osmose. Dan kun je beter een boot kopen die dit niet heeft.

Of een osmose behandeling gemakkelijk te doen is, moet ik tegenspreken. Het is een langdurige en kostbare kwestie.

Bram

En let bij een polyester drinkwater tanks op, dat er inwendige geen osmose verschijnselem zijn. Want de stoffen die vrijkomen zijn schadelijk voor de gezondheid.

De meeste boten blijven van binnen aardig droog en zijn niet permanent aan water blootgesteld. De meeste osmose behandelingen worden gedaan door er een epoxy coating zoals gelshield op te smeren na het schillen. Dat is niet erg duurzaam, en daar krijg je dan ook weinig garantie op, en die boten zie je dan ook vaak na een paar jaar terug met dezelfde verschijnselen. Uiteraard nadat de garantietermijn verlopen is.... Door er een nieuw stukje laminaat op te zetten heb je een veel duurzamere oplossing, waarop wel 10+ jaar garantie op gegeven kan worden. En ja, het is een makkelijke reparatie. Ook zeker langdurig en kostbaar, maar er is niks ingewikkelds aan ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 17 dec 2020 11:02 #1237078

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7276
Ben ik het mee eens. Maar of dit voor de amateur hobbyist ook zo eenvoudig te doen is ?

Het is nogal een ingreep en je wilt het ook daarna nog strak afwerken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 17 dec 2020 11:14 #1237081

brambo schreef :

Ik heb niet over een Pet fles maar over van polyester laminaat gemaakte fles.

Waar haal je zo'n fles vandaan dan?
Lijkt me namelijk een nogal dure variant van de goedkope en zeker zo goede , eerder veel betere PET fles.
Bovendien ademt zo'n laminaat fles altijd uit , vandaar dat die ook nooit geschikt is voor levensmiddelen en ook niet tegen veel oplosmiddeln kan i.t.t. PET polyester. De vershillen tussen die twee zijn echt groot.
Jij had het over een "polyester fles" en PET is gewoon ook polyester , alleen een heel andere dat lamineerpolyester.


En sorrie dat je niet bij die quote stond want meerder quotes in elkaar uitpluizen is niet echt makkelijk .
Ad
Laatst bewerkt: 17 dec 2020 11:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 17 dec 2020 11:18 #1237082

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7276
Gewoon even als voorbeeld om de permeabiliteit van een polyester laminaat aan te tonen.

Een eenjarige of twee jarige winterstalling op de wal is een goede zaak om vocht weer te laten uittreden.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 17 dec 2020 11:32 #1237083

Dit punt blijft terugkomen bij koop/verkoop van een boot. Over het nadeel van osmose bij het gebruik van een boot hoor ik nooit iemand.
Het beste advies dat ik las lijkt mij dit:

Should osmosis be treated?

The majority of GRP hulls are over engineered and therefore a surface blister which has not penetrated the hull too far is unlikely to cause a problem, particularly inland. If you are unsure about whether your craft requires attention a surveyor may be better employed to advise than an osmotic treatment centre that wants the business! If the decision is made to have treatment undertaken the boat could well be out of commission for 12 months (though the new HotVac system is now dramatically reducing this time), cost a lot of money (in excess of £200 per foot!) and the condition in many cases will not be guaranteed not to return if the moisture has not been successfully removed from the hull. I generally recommend lifting the boat out of the water at least every other year as the best control for osmotic blistering. Osmosis on a boat will not bite you and is very unlikely to cause your boat to sink. It is only ever an issue at point of sale and most surveyors these days accept and advise that craft with blisters are acceptable. In fact most surveyors become concerned when they see older craft without blisters and try to work out why! So, our advice is to buy a craft with acceptable blisters and enjoy, rather than spending a fortune in time and money finding a boat without blisters to then worry about osmosis appearing! This beats time and money spent maintaining wood and steel craft any day.


www.jonesboatyard.co.uk/faq/sh...-osmosis-be-treated/

Kortom, in het water met dat ding en gaan varen.
Laatst bewerkt: 17 dec 2020 11:34 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Osmose 17 dec 2020 11:55 #1237085

Even pauze , en erg veel lees voer . Dank allemaal daarvoor
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl