dehler31abc schreef :
Cube58 schreef :
Ca 6000 euro 10000 doen ze. Even afhankelijk van de staat. Zou mijn eerste boot worden.. maar aarzel dus door die scheurhaarlijntjes…die Spirit idd een mooie boot. Maar voor nu voor mij iets boven budget..
Leuk, bootjes kijken. Als het je eerste boot is en je een beperkt budget hebt zou je ook eens kunnen kijken naar 26, 25 of zelfs 24 voeters. De binnenruimte zal je verbazen (bv bij Franse merken) en je kunt met je budget iets beters qua onderhoudsstaat vinden dan. Je ziet best vaak dat mensen voor het eerst een boot kopen en zwaar onderschatten hoeveel tijd reparaties etc kosten en dan eigenlijk 90% klussen en 10% varen.... Kijk eens naar 24 tot 26 voet en 10 jaar jonger.
Bekend worden met het klussen was juist de reden dat ik in 2019 een 8m jacht had gekocht uit 1978. Nooit spijt van gehad, alleen in het begin toen er wat met de motor mis bleek te zijn, maar toen begon het leerproces van klussen aan oude boten. Veel plezier van gehad.
Het polyester van die boot was duidelijk beter dan het polyester van onze huidige boot van 1991. Of de oude boot was beter beschermd tegen UV waardoor de gelcoat minder aangetast was. Onze huidige boot heeft dus nogal wat haarscheurtjes en vooral op stresspunten, maar die wil ik nog gaan wegwerken. Constructief is er volgens de keurmeester niets mee aan de hand en de haarscheurtjes zaten alleen aan de bakboord zijde van de boot. De boot heeft 30 jaar lang met bakboord zijde naar het zuiden gelegen, vandaar is de gelcoat aan bakboord zijde brosser geworden tov stuurboord zijde.
Haarscheurtjes midden op een vlak zoals het vrijboord hebben wij nergens. Dat zou misschien ook door verkeerd opbokken (stempel op vlak zonder schot erachter) kunnen zijn ontstaan, maar dan zou ik ook een blijvende vervorming verwachten.
Bouwkwaliteit van jaren 70 boten is meestal vrij goed. Onze 8m boot Delanta woog volgens brochure 1500kg, maar volgens de kraan 1900kg terwijl deze vrijwel leeg was. Vroeger namen ze het niet zo nauw met een laagje glas extra hier en daar en bouwden ze vaak wat steviger dan officieel aangegeven.
Grootste probleem bij boten van die leeftijd is dat de uitrusting vaak verouderd is en er 40-50 jaar lang aan de elektra is geknutseld en originele onderdelen voor de oude motoren lastig te verkrijgen kunnen zijn.
Motor reviseren doen veel officiële dealers van marine motoren dan niet meer, echter als je bij een auto oldtimer revisie shopje gaat kijken is best nog wel wat mogelijk. Vooral als het basis blok een automotor betreft als ze een draaibankje kunnen hanteren. Veel motoren uit die tijd zijn gebaseerd op "build to last" industriemotoren.
Maw laat je niet te veel afschrikken en koop een boot die er van binnen en buiten kwa polyester en interieur prima uitziet, geen slap dek heeft (maar rot balsa zul je ook nog wel tegen kunnen komen achteraf) en prima lopende motor (liefst met een veel gebruikt bekend basisblok).