Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Haarscheurlijntjes in het polyester.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 12 okt 2022 11:42 #1429530

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
Cube58 schreef :
Ik vroeg me af of de scheurlijntjes in het polyester kwaad kunnen? De een zegt dat het kan duiden op een grote schade maar ander zegt dat het niet heel erg kwaad kan. Het zit precies op de plek waar je je boot afmeert...

Die bij je verstaging zouden mij zorgen geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 12 okt 2022 11:51 #1429533

Sneaker schreef :
Cube58 schreef :
Ik vroeg me af of de scheurlijntjes in het polyester kwaad kunnen? De een zegt dat het kan duiden op een grote schade maar ander zegt dat het niet heel erg kwaad kan. Het zit precies op de plek waar je je boot afmeert...

Die bij je verstaging zouden mij zorgen geven.

Verstaging met een snaphaak zou mij zorgen geven :huh:

die scheurtjes in de romp lijken allemaal rondingen met een zelfde middelpunt te zijn. Daar een keer een klap gehad? Of tegen een paal aangelegen? As er aan de binnenkant niets zichbaar is zou ik die wel geloven, maar de sheuren die om de putting heen lijken te lopen zijn inderdaad enger.
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Laatst bewerkt: 12 okt 2022 11:53 door Maarten-IW31.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 12 okt 2022 12:31 #1429540

  • Cube58
  • Cube58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Het is een boot die ik wellicht wil kopen...en idd de rondingen lijken een zelfde middelpunt te hebben. Aan de andere zijde is soortgelijk iets maar wel veel minder..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 12 okt 2022 12:33 #1429541

Hoe zit die putting aan de romp vast?????

De voetrailing verraadt dat de boot uit een fabriek van electrische materialen komt, een Etap.
Kleine Etaps (22) hebben regelmatig een compleet verroeste ijzeren plaat ingelamineerd zitten voor de bevestiging van de putting.
Zou me niets verbazen als hier ook zoiets aan de hand is.
Het komt zeker niet van afmeren....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 12 okt 2022 12:36 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 12 okt 2022 12:37 #1429545

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16770
Die scheurtjes krijg je van het trekken aan het materiaal niet van het duwen zoals bij afmeren.
Ik zou heel voorzichtig worden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 12 okt 2022 12:43 #1429549

holtere schreef :
Ik zou heel voorzichtig worden ;)

Goed plan. Weglopen is nog beter.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 12 okt 2022 12:54 #1429551

  • Cube58
  • Cube58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
dus advies, niet aan beginnen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 12 okt 2022 13:58 #1429563

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6719
Om wat voor boot gaat het, hoe oud is 'ie en wat zijn je plannen er mee? Er is niet veel voor nodig om gelcoat te laten scheuren. Veel ZF'ers benaderen hun boot alsof ze er de Ocean Race mee gaan varen (pun intended). Als het eronder liggende laminaat ook aangetast is zou het moeten lekken en zou je ook een hoogteverschil moeten voelen als je met je vinger langs het scheurtje om de putting gaat. De grote plek kan wel van een zijdelingse impact zijn. Hoe dunner het laminaat, hoe flexibeler en dus hoe groter de kans op haarscheurtjes in de gelcoat. Ik heb meerdere van die halfronde plekken op mijn boot (zij het minder groot dan de plek op de foto) en allemaal op niet structureel belaste plekken. Ook wel enigszins logisch, want mijn boot is zo licht mogelijk gebouwd om trailerbaar te zijn. Er bestaan ook goede reparatiemiddeltjes voor, bedoeld voor als het alleen cosmetisch is.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 12 okt 2022 14:03 #1429566

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16770
Het gaat er niet om dat de gelcoat gebarsten is maar om datgene wat het veroorzaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 12 okt 2022 14:04 #1429567

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6719
Exact.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 12 okt 2022 15:50 #1429606

  • Cube58
  • Cube58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Eclips schreef :
Om wat voor boot gaat het, hoe oud is 'ie en wat zijn je plannen er mee? Er is niet veel voor nodig om gelcoat te laten scheuren. Veel ZF'ers benaderen hun boot alsof ze er de Ocean Race mee gaan varen (pun intended). Als het eronder liggende laminaat ook aangetast is zou het moeten lekken en zou je ook een hoogteverschil moeten voelen als je met je vinger langs het scheurtje om de putting gaat. De grote plek kan wel van een zijdelingse impact zijn. Hoe dunner het laminaat, hoe flexibeler en dus hoe groter de kans op haarscheurtjes in de gelcoat. Ik heb meerdere van die halfronde plekken op mijn boot (zij het minder groot dan de plek op de foto) en allemaal op niet structureel belaste plekken. Ook wel enigszins logisch, want mijn boot is zo licht mogelijk gebouwd om trailerbaar te zijn. Er bestaan ook goede reparatiemiddeltjes voor, bedoeld voor als het alleen cosmetisch is.

Het is een Etap 28 uit 1983. Wat ik weet dat ooit de zeilboot op een zandbank is gelopen. Jaren geleden en dat de boot schade aan de kiel had gehad maar wel gerepareerd. Mijn plannen zijn niet naar Engeland varen of Waddenzee o.i.d. . Vooralsnog Friese Meren en dan misschien IJsselmeer. Het zou mijn eerste bootje worden. Heb geen hoge verwachtingen dat een boot uit '83 helemaal strak is...maar beetje veilig wil ik het wel hebben...wil geen spreekwoordelijke kat in de zak kopen :)
Laatst bewerkt: 12 okt 2022 15:56 door Cube58.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 12 okt 2022 16:52 #1429626

Dat zijn nogal slapjes gebouwde bootjes, met o.a. vaak een wiebelende kiel.
Te licht gebouwd met te weinig spantjes, stringers en wrangen om de boel stijf te maken.
Lang geleden heb ik er ook serieus naar gekeken (1985) want ze zien er leuk uit.
Maar toen al knapte ik af op (het gebrek aan) constructie.
De kringen op het vrijboord zijn ook een teken van teveel beweging in de romp en te weinig degelijke bevestigingen.

Wat doet zo'n oude Etap 28 nog in euro's ?

Als je een stijve en onverwoestbare 28voeter wil, kijk dan eens naar een Spirit 28,
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 12 okt 2022 17:49 #1429636

  • Cube58
  • Cube58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Ca 6000 euro 10000 doen ze. Even afhankelijk van de staat. Zou mijn eerste boot worden.. maar aarzel dus door die scheurhaarlijntjes…die Spirit idd een mooie boot. Maar voor nu voor mij iets boven budget.. :-)
Laatst bewerkt: 12 okt 2022 17:50 door Cube58.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 12 okt 2022 18:51 #1429651

Mijn vorige boot was een pionier 10. Ding was kneiter degelijk gebouwd in Zaandam. De boot was nooit geschilderd en stond nog in de originele gelcoat. Ook op die boot waren op veel plaatsen haarscheurtjes aanwezig in de gelcoat. In mijn optiek en in de optiek van de keurmeester was dit enkel cosmetisch. Ik meen dat de gelcoat bros wordt na vele jaren. En dat vervolgens bij de minste of geringste vervorming de gelcoat wat oppervlakkige scheurtjes gaat vertonen. Bij een etap zou ik me inderdaad wat meer zorgen maken over de constructie. Maar als de boot nog stijf aandoet (geen wiebel kiel, verstaging blijft op spanning etc) dan zou ik me er bij normaal Nederlands gebruik weinig zorgen over maken. wij hebben de pionier 9 jaar geleden gekocht en wij waren toen ook in de markt voor een etap 28. Wij hebben er toen een stuk of 4 bekeken maar met iedere boot was het wel iets... (meen dat ik veel schades bij kielen heb gezien en inderdaad bij de puttingen) Misschien goed om een keurmeester een deel keuring te laten doen (keuring naar enkel de romp. Op basis van uurtje factuurtje). Ik weet niet of er momenteel keurmeesters zijn die dit doen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 12 okt 2022 18:57 #1429652

Prachtig, Pionier 10! Bij staan kwijlen vroeger, naast mijn vader :) Qua uitstraling, zeileigenschappen en constructie niet te vergelijken met een Etap 28…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 12 okt 2022 19:48 #1429660

Cube58 schreef :
Ca 6000 euro 10000 doen ze. Even afhankelijk van de staat. Zou mijn eerste boot worden.. maar aarzel dus door die scheurhaarlijntjes…die Spirit idd een mooie boot. Maar voor nu voor mij iets boven budget.. 
Een Spirit 28 is toch een beetje van dezelfde prijsklasse als een Etap 28, lijkt me als ik zo rondkijk op internet.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 12 okt 2022 20:23 #1429664

Nachtvlinder schreef :
Prachtig, Pionier 10! Bij staan kwijlen vroeger, naast mijn vader  Qua uitstraling, zeileigenschappen en constructie niet te vergelijken met een Etap 28…
zeker ondergewaardeerde boot ook naast de victoire's etc. Lekkere zeiler ook! Met de kennis van nu was het idd een andere boot dan de etap, ben blij dat wij voor de pionier zijn gegaan.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 13 okt 2022 07:41 #1429693

Cube58 schreef :
Ca 6000 euro 10000 doen ze. Even afhankelijk van de staat. Zou mijn eerste boot worden.. maar aarzel dus door die scheurhaarlijntjes…die Spirit idd een mooie boot. Maar voor nu voor mij iets boven budget.. :-)
Leuk, bootjes kijken. Als het je eerste boot is en je een beperkt budget hebt zou je ook eens kunnen kijken naar 26, 25 of zelfs 24 voeters. De binnenruimte zal je verbazen (bv bij Franse merken) en je kunt met je budget iets beters qua onderhoudsstaat vinden dan. Je ziet best vaak dat mensen voor het eerst een boot kopen en zwaar onderschatten hoeveel tijd reparaties etc kosten en dan eigenlijk 90% klussen en 10% varen.... Kijk eens naar 24 tot 26 voet en 10 jaar jonger.
Laatst bewerkt: 13 okt 2022 07:42 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 13 okt 2022 07:55 #1429695

Ik ben inmiddels aan m'n 5e begin jaren '80 boot bezig, ik heb die haarscheurtjes nog nooit níet gehad, op allerlei plaatsen.

Dat gezegd hebbende, op deze locatie voelt het net even minder fijn. Die snapshackle (of hoe heet zo'n ding) als verstagingsonderdeel kan écht niet. Dan is er wel een pruller aan het werk geweest, wat is er dan allemaal nog meer halfslachtig opgelost?

Overigens, als de boot de 40 jaar nadert is de kans wel heel groot dat er ooit een pruller als vorige eigenaar is geweest. Hoe oud ook, Etaps zijn best populair en dat zie je altijd nog terug in de prijzen. Ik zou ook uitkijken naar iets anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 13 okt 2022 08:46 #1429706

dehler31abc schreef :
Cube58 schreef :
Ca 6000 euro 10000 doen ze. Even afhankelijk van de staat. Zou mijn eerste boot worden.. maar aarzel dus door die scheurhaarlijntjes…die Spirit idd een mooie boot. Maar voor nu voor mij iets boven budget.. :-)
Leuk, bootjes kijken. Als het je eerste boot is en je een beperkt budget hebt zou je ook eens kunnen kijken naar 26, 25 of zelfs 24 voeters. De binnenruimte zal je verbazen (bv bij Franse merken) en je kunt met je budget iets beters qua onderhoudsstaat vinden dan. Je ziet best vaak dat mensen voor het eerst een boot kopen en zwaar onderschatten hoeveel tijd reparaties etc kosten en dan eigenlijk 90% klussen en 10% varen.... Kijk eens naar 24 tot 26 voet en 10 jaar jonger.

Bekend worden met het klussen was juist de reden dat ik in 2019 een 8m jacht had gekocht uit 1978. Nooit spijt van gehad, alleen in het begin toen er wat met de motor mis bleek te zijn, maar toen begon het leerproces van klussen aan oude boten. Veel plezier van gehad.

Het polyester van die boot was duidelijk beter dan het polyester van onze huidige boot van 1991. Of de oude boot was beter beschermd tegen UV waardoor de gelcoat minder aangetast was. Onze huidige boot heeft dus nogal wat haarscheurtjes en vooral op stresspunten, maar die wil ik nog gaan wegwerken. Constructief is er volgens de keurmeester niets mee aan de hand en de haarscheurtjes zaten alleen aan de bakboord zijde van de boot. De boot heeft 30 jaar lang met bakboord zijde naar het zuiden gelegen, vandaar is de gelcoat aan bakboord zijde brosser geworden tov stuurboord zijde.

Haarscheurtjes midden op een vlak zoals het vrijboord hebben wij nergens. Dat zou misschien ook door verkeerd opbokken (stempel op vlak zonder schot erachter) kunnen zijn ontstaan, maar dan zou ik ook een blijvende vervorming verwachten.

Bouwkwaliteit van jaren 70 boten is meestal vrij goed. Onze 8m boot Delanta woog volgens brochure 1500kg, maar volgens de kraan 1900kg terwijl deze vrijwel leeg was. Vroeger namen ze het niet zo nauw met een laagje glas extra hier en daar en bouwden ze vaak wat steviger dan officieel aangegeven.

Grootste probleem bij boten van die leeftijd is dat de uitrusting vaak verouderd is en er 40-50 jaar lang aan de elektra is geknutseld en originele onderdelen voor de oude motoren lastig te verkrijgen kunnen zijn.

Motor reviseren doen veel officiële dealers van marine motoren dan niet meer, echter als je bij een auto oldtimer revisie shopje gaat kijken is best nog wel wat mogelijk. Vooral als het basis blok een automotor betreft als ze een draaibankje kunnen hanteren. Veel motoren uit die tijd zijn gebaseerd op "build to last" industriemotoren.

Maw laat je niet te veel afschrikken en koop een boot die er van binnen en buiten kwa polyester en interieur prima uitziet, geen slap dek heeft (maar rot balsa zul je ook nog wel tegen kunnen komen achteraf) en prima lopende motor (liefst met een veel gebruikt bekend basisblok).
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 13 okt 2022 08:58 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 13 okt 2022 19:20 #1429835

  • Cube58
  • Cube58's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Dank jullie wel voor de uitgebreide reacties. Eigenlijk is de conclusie dat ik deze moet laten lopen?
Laatst bewerkt: 13 okt 2022 19:38 door Cube58.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 13 okt 2022 20:11 #1429850

Zonder de boot voor de rest gezien te hebben kan ik daar geen mening over vormen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 13 okt 2022 20:12 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 13 okt 2022 20:36 #1429855

Denk dat de enige te trekken conclusie is dat je een boot moet kopen waar je lekker mee kan gaan zeilen zonder zorgen. De een maakt zich geen zorgen over scheurtjes de ander wel... Of het echt een probleem is is vanaf een forum niet echt te beoordelen. Belangrijk is wel dat je een boot koopt waar je zelf niet aan twijfelt. Als iemand die je vertrouwd goed advies kan geven tijdens de bezichtiging dan zorgt dit later voor onbezorgde mijlen. Ook vanuit dit oogpunt is een keuring een goede investering.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 14 okt 2022 08:24 #1429897

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6719
Ik sluit me aan bij de vorige twee sprekers. Op basis van wat er besproken en getoond is zouden sommigen onder ons nu al van koop afzien, maar die mening deel ik niet.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Haarscheurlijntjes in het polyester. 14 okt 2022 08:36 #1429900

Als TS een link heeft naar de advertentie kunnen we waarschijnlijk wel een beter mening vormen, maar dat is zeer zeker nog ver van daadwerkelijk bezichtigen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl