Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Motorfundatie repareren

Motorfundatie repareren 24 okt 2022 08:52 #1432323

Elektrisch aandrijven?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 24 okt 2022 08:54 #1432324

Dat geeft dezelfde stofbende ;)

Maar serieus: de Bukh blijft tot nader order
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 24 okt 2022 09:38 #1432334

Sterkte! De jeuk gaat na 3 dagen weer over ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 24 okt 2022 14:06 #1432399

Ik heb deze verstelbare steunen besteld. Lijken als twee druppels water op de originele RAB 3’s (100 vs. 105 kg). Volgens motorsteunen.nl zelfs gelijk waarschijnlijk. Kreeg ook het advies om, aangezien deze bevielen, bij dit type te blijven.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 24 okt 2022 14:19 #1432406

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Erik de Jong schreef
Met een dergelijke motorfundatie heb je de minste resonantie en de minste trillingen in je boot en het is heel snel en gemakkelijk te bouwen zonder speciaal gereedschap. vergeet niet dat we het hier hebben over een motortje van rond de 100 kg met een stuwdruk van een kilo of 15.

Die stuwdruk zal wel kloppen het gewicht niet het is eigenlijk zo'n antiek ding dat hij zowat het dubbele weegt, 170 kilo compleet met de keerkoppeling (30kg geloof ik zo) en zijn vliegwiel (ook zo'n 30 kilo).

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 24 okt 2022 17:03 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 24 okt 2022 16:15 #1432444

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
schroefbouten en keilbouten in hout gaan ook goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 24 okt 2022 16:56 #1432453

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
holtere schreef :
Bij onze boot zijn een jaar of 8 geleden nieuwe roerlagers geplaatst en daarbij binnen de boel afgeslepen en een nieuwe hennegatskoker geplakt.
Dat stof vind ik nog iedere keer terug als ik ergens een klusje doe. Overal zit het in koeken tussen leidingen en bedrading gekropen ondanks veelvuldig schoonmaken.
Plak je boot dus volledig af met folie, van plafond tot bilge :pinch:
Snap ik niet.
Met een goede combinatie van schuurmachine en afzuiging komt er vrijwel geen stof in je boot.
Een Festool is vast wel te huur of te leen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 24 okt 2022 17:07 #1432456

Nachtvlinder schreef :
Ik bereid mij wel voor op 2 dagen stofzuigen. Ik ga nu wel zo’n witte wegwerp overal, handschoenen en een goed mondmasker gebruiken. Niet zo’n corona stofkapje…
Wat ook goed werkt is om een 'tentje' te bouwen in je boot zodat alleen de directe omgeving van de motorkast stoffig kan worden. Met ducttape aan zowel het plafond als aan de vloer, dan blijft het in de rest van de boot redelijk schoon.
freek1970 schreef :
Die stuwdruk zal wel kloppen het gewicht niet het is eigenlijk zo'n antiek ding dat hij zowat het dubbele weegt, 170 kilo compleet met de keerkoppeling (30kg geloof ik zo) en zijn vliegwiel (ook zo'n 30 kilo).
Ik ging in mijn postje even uit van een nieuwe motor, die wegen ongeveer de helft van de Bukh.
Noballast schreef :
Erik noemt in zijn reactie 200kg/m3 schuim. Dat is wel heel erg hard (en behoorlijk prijzig) Ik heb 80kg/m3 gebruikt. 200kg/m3 is een high density schuim dat ik gebruik daar waar er door en door gebout gaat worden. Tenminste als ik dat van te voren heb voorzien. Anders wordt het een epoxy prop onder een bout.
Ik heb eens een schuimen motorfundatie gemaakt voor een vergelijkbare 1 cylinder motor en daar verbrokkelde het schuim na enkele jaren door het getril en gestamp. Voor een motor met meerdere cylinders en zeker voor motoren met een turbo en/of een stuwdruk lager speelt dit al veel minder. Voor die laatste zou ik inderdaad gewoon het standaard 80 grams schuim gebruiken. Voor een stampend motortje met slechts 1 of 2 cylinders zou ik toch wat huiverig zijn. De hoogte van de fundatie tov het vlak speelt daarbij natuurlijk ook een rol.
Het verschil in fundatiegewicht tussen 80 en 200 grams schuim is voor deze motorfundatie waarschijnlijk maar 1.5kg. Kosten zijn natuurlijk wel iets om over na te denken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 24 okt 2022 17:29 #1432463

Hoogte vóór is ongeveer 15 cm; achter 5…

Als ik volledig hardhout in plaats van de onderste helft in schuim zou gebruiken, wat lever ik dan in, qua trillings- of resonantiedemping? De meeste demping zal sowiezo uit de rubber dempers komen, lijkt mij?

Betreft stof: goed idee zo’n tentje. Festool schuurmachine heeft goede stofzuiger, maar het stof van het doorslijpen met haakse slijper is niet weg te zuigen. Ik zie wel adapters te koop, maar dat beperkt de manouvreerbaarheid te veel denk ik. Nat houden is ook geen optie…

Laatst bewerkt: 24 okt 2022 17:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 24 okt 2022 17:39 #1432468

Slopenzagen met een multitool geeft veel minder stof, is wel een stuk trager dan haakse slijper.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 24 okt 2022 17:48 #1432474

Dat gaat héél veel zaagbladen nodig hebben denk ik?

Zal er gewoon even doorheen moeten. Hermetisch dicht tapen zodat alleen het kombuis en bakskist besmet wordt; ook achterkant hondenkooi (is open naar bakskist) dicht maken. Niet in rest van boot komen tot de boel daar weer “schoon” is!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 24 okt 2022 17:49 #1432475

Nachtvlinder schreef :
Hoogte vóór is ongeveer 15 cm; achter 5…

Als ik volledig hardhout in plaats van de onderste helft in schuim zou gebruiken, wat lever ik dan in, qua trillings- of resonantiedemping? De meeste demping zal sowiezo uit de rubber dempers komen, lijkt mij?
De rubbers absorberen veel, maar het schuim doet ook wonderbaarlijk veel, zelfs als er dikke lagen glas overheen zitten.

Hoe ver zit de achterste steun voor de achterkant van die 5cm fudnatie? Als je daar 2 tot 3cm schuim onder kan krijgen dan zou ik dat doen. Als je met het idee van Henny gaat wekren om een stuk massief glas op de top te gebruiken dan kun je zelfs 4cm hoog schuim gebruiken daar.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 24 okt 2022 17:52 #1432477

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16763
De rubbers absorberen veel, maar het schuim doet ook wonderbaarlijk veel, zelfs als er dikke lagen glas overheen zitten.
Hoe pak je nu zoiets aan op een stalen bootje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 24 okt 2022 18:03 #1432480

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Nachtvlinder schreef :
Dat gaat héél veel zaagbladen nodig hebben denk ik?
Diamantschijf kopen.
Hoeveel meer tijd zou dat kosten wetend dat je 90 % van de fundering er met een beitel zo uit slaat?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 24 okt 2022 18:04 #1432481

Is, wat zo’n fundatie zélf dempt ten opzichte van wat de rubber steunen al doen, niet nogal random?

“Niet te stijf en niet te slap”; maar wáár tussen die extremen wil je uitkomen - en hoe kom je daar dan uit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 24 okt 2022 18:04 #1432482

holtere schreef :
Hoe pak je nu zoiets aan op een stalen bootje?
heel anders, valt een beetje buiten dit topic. Staal en alu zijn in dat optiek vergelijkbaar. Als je het interessant vind kan ik er wel een stukje over schrijven in het ontwerp draadje van mijn nieuwe boot.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 24 okt 2022 18:05 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 24 okt 2022 18:13 #1432485

Nachtvlinder schreef :
Is, wat zo’n fundatie zélf dempt ten opzichte van wat de rubber steunen al doen, niet nogal random?
er zijn vele soorten geluid die om de hoek komen kijken. Contact geluid, luchtgeluid, primaire trillingen, secundaire trillingen, resonantie, echo en zo nog wat meer. De rubber steunen breken vooral primair contact geluid. De fundatie is vooral een doorgever van secundair contact geluid en is de primaire veroorzaker van resonanties en echos.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 24 okt 2022 18:18 #1432487

Nachtvlinder schreef :
Dat gaat héél veel zaagbladen nodig hebben denk ik?

Valt wel mee.

Ik heb een Bosch multitool. Gebruik wel orginele zaagblaadjes voor metal/hardwood. Met beleid zagen, zaag het werk laten doen.
Heb ankerbakdeksel doorgezaagd, en ook aantal gaten gemaakt in kajuit. Gaat supermakkelijk. Zaag zelfs met 1 hand, gelijk stofzuiger erbij.

Duurt misschien 15 minuten langer, maar die tijd win je makkelijk terug door geen tent te hoeven bouwen, of de hele kajuit te stofzuigen…glasvezel slijpstof is echt vreselijk…

Slijpen van glasvezel probeer ik altijd te vermijden…
Laatst bewerkt: 24 okt 2022 18:19 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 24 okt 2022 18:35 #1432491

Nachtvlinder schreef :
Dat gaat héél veel zaagbladen nodig hebben denk ik?

Ik verslijt die zaagjes nauwelijks en gebruik de goedkope van A.C.Tion. Ik zaag alleen door glas en carbon laminaat. Vandaag en gisteren nog 64 zaagsnedes van gem. 7cm lang door 3mm dik carbon gezaagd. Met hetzelfde goedkope Wood zaagje dat er al weer vele maanden op zit. Je moet het zaagje wel in beweging houden, voornamelijk door het steeds te kantelen, laagste snelheid en niet laten verbranden.
Overigens hoef je een stukje hout met dit zaagje niet meer te proberen = kansloos.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 24 okt 2022 18:43 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 24 okt 2022 18:41 #1432493

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2535
Ik heb voor de stofafzuiging bij het maken van mijn Henne gats koker een oude ventilatie box gebruikt. Dat werkt heel goed.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 25 okt 2022 20:01 #1432742

Ik heb een multitool en goede schuurmachine met afzuiging. Hoe preciezer ik langs het vlak zaag, hoe minder ik hoef te schuren. P60 daarop met afzuiging. Haakse slijper thuislaten. Hopelijk valt het dan mee met de stof.

Ik ga geen massief polyester hoekprofielen lamineren, maar “schuim met hardhouten toplaag” zie ik wel zitten. Dat schuin maken met eveneens schuine dwarsverbanden lijkt mij ook een leuke uitdaging.
Die dwarsverbanden: is het de bedoeling eerst de gehele schuim+houtconstructie in elkaar te lijmen en daarna het geheel aan elkaar en aan de romp te lamineren? Of eerst de lengtedragers laten uitharden en pas later de dwarsverbanden maken? Het eerste lijkt mij efficienter, maar met wat gekke overgangen wellicht?

Wat voor laminaatdikte moet een plan voor komen? 5 mm? Kunnen de dwarsverbanden dunner?
Laatst bewerkt: 25 okt 2022 20:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 25 okt 2022 20:16 #1432745



Rood vertikaal zijn de bestaande aan de romp gelamineerde wanden van de motorruimte. Hoeveel ruimte moet ik houden tussen die schotten en de nieuwe fundatie, daar onderaan waar gelamineerd gaat worden? Fundatie moet aan het vlak gelapt worden, niet aan het schot toch (tekening is wat onhandig…)?

Lamineren over fillets heen hé? Wat voor straal is gebruikelijk voor die fillets?

Meestal maak ik plamuur met glasbubbels, schuurt lekker. Maar hier moet iets anders door de epoxy toch? Hoe zat dat nu?
Laatst bewerkt: 25 okt 2022 20:18 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 25 okt 2022 21:46 #1432766

Aan het maken van fillets heb ik al eens een draadje gewijd. Voor jouw toepassing zou ik een mix van microballoons en aerosill gebruiken (met trage harder) in een straal van een milimeter of 10-15. De combi hout, schuim en laminaat kun je mooi prefab maken en dan net niet passend afstellen, zeg een naadje van 3-5mm. houden tot aan de romp. Dat komt niet zo nauw. Nadat je tevreden bent over de maatvoering het naadje volzetten met verdikte epoxy uit het spuitzakje. Dat laten uitharden, daarmee staat de fundering dan al vast gelijmd, en daarna dan in één gang de fillets smeren en lamineren. Ik zou daarvoor 3 laagjes BD 45/45 gebruiken van 450 gram glas.
Maak voor dat je gaat slopen een maatmal van de huidige maatvoering van de fundering als referentie voor de positie t.o.v. romp en schroefas.


Edit: voor de maatmal denk ik aan een plaatje multiplex strak over de huidige balken heen en dat op 4 passende pootjes zetten zodanig dat je deze na het slopen op dezelfde plek kunt terugzetten en daarmee dan tevens de nieuwe balken kunt afstellen. Waarschijnlijk kun je de zijwanden ook nog gebruiken voor de juiste positionering van de mal.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 25 okt 2022 22:03 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 04:31 #1432772

Bedankt allemaal, fijn om zoveel speculialisme en ervaring nabij te hebben! Hier kan ik mee verder :)
Laatst bewerkt: 26 okt 2022 04:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Motorfundatie repareren 26 okt 2022 09:30 #1432808

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3441
Nachtvlinder schreef :
7AC045C7-7F28-4CCD-B388-6C5C252E6A3E.jpeg[/attachment[/quote] Onderstaande contructie is: Veel makkelijker in te meten, te construeren en veel sterker. [url=https://postimg.cc/cKRT3vZ7][img]https://i.postimg.cc/cKRT3vZ7/IMG-2669.jpg[/img][/url][attachment=135982]7AC045C7-7F28-4CCD-B388-6C5C252E6A3E.jpeg[/attachment

Onderstaande contructie is:
Veel makkelijker in te meten, te construeren en veel sterker.

je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl