zeekraal schreef :
Zoals je ziet heb ik om de betrouwbaarheid van het zijschot te garanderen een extra laag multiplex getekend. Bovendien nog aan de buitenkant de hoek opgevuld met een extra lat. Met de funderingsbalk aan de binnenzijde maakt het niet uit of het schot goed vast zit. Dat is nu in orde.
Toch nog even kommentaar op de door jou getekende oplossing.
Trillingen zoveel mogelijk dempen! Mee eens, maar kijk eens goed naar jouw tekening.
De trillingen komen binnen bovenop de balk. Die krachten worden opgevangen in bevestiging van de balk op de huid. Das een aardige hefboom. Ik zal niet zeggen dat het stuk gaat maar als dat wel gebeurt, scheurt die verbinding daar los.
Als je toch vasthoud aan jouw tekening maak dan de balkjes boven in ieder geval zo breed dat je ze tegen het schot kunt lijmen.
Dan kan ook je gereedschap er niet meer tussen vallen.
Als je de balkjes tot aan het schot laat lopen zullen ze weer trilling over gaan brengen naar het schot, wat je niet wil. En daarbij, je kan dan ze zijkant niet af lamineren, daar kan je niet meer bij omdat het schot in de weg zit.
Bij jou voorstel met het extra plaatje tussen schot en fundatie voegt het extra stuk plaatmateriaal imho niets aan sterkte toe, het enige waar je dat met significant lijmoppervlak aan vast kan zetten is het schot wat er al 40 jaar in zit en wat waarschijnlijk met één laag glas en polyesterhars aan de huid gelamineerd zit (zo zit het bij ons op een schip van dezelfde bouwer) Ik zie zelf dus niet wat voor versteviging die plaat geeft.
Voorstellen van Erik, Noreen en anderen zie ik meer in. Door het schuim hod je de mogelijkheid tot iets zijdelingse beweging, het schuim dempt zelf (schuim is een trillingsdemper, daarom zijn isolatie platen er van gemaakt). Afscheuren zal niet snel gebeuren door het grote lijmoppervlak wat je hebt, niet dat van het schuim op de huid maar van het glas laminaat wat vanaf de zijkant van de fundatie over de fillet op de bodem "gelijmd" zit. Dat is een oppervlak van motorfundatie lengte x een centimeter of 10, wat ruim voldoende moet zijn om de motor aan op te hangen.