Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Reparatie opengebarsten gelcoat+polijsten/matteren

Reparatie opengebarsten gelcoat+polijsten/matteren 08 feb 2023 18:51 #1457930

  • J3nox
  • J3nox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Beste lezer,

Ik bezit al enkele jaren een Maxi 77 uit 1979 (23XX serie met VP benzine saildrive). Prachtig bootje om mee te zeilen en heb er al jaren plezier van.

Naast het gebruikelijke onderhoud en investeringen als lakken, anti-fouling, nieuwe buiskap etc. heb ik eigenlijk het bovenwaterschip, met name de gelcoat, weinig aandacht gegeven. Nu wil ik enkele zaken aanpakken, waarbij de volgende twee activiteiten als eerst gaan gebeuren nu het schip op de bok staat: gescheurde/gebarste gelcoat repareren en polijsten+wax. Daarbij de volgende vragen:

1) In de gelcoat is een plek te vinden met behoorlijke schade (foto 1), waarschijnlijk door de complete gelcoat heen, in een gebied van ongeveer 80mm x 80mm. Mijn plan is om de gebarste delen af te schuren, Interprotect aan te brengen en af te werken met gelcoat (ik heb nog een pot poly-pol ps55). Mis ik hier nog een stap in, of zijn er nog andere suggesties?

2) Mijn plan voor het 'mooier maken' van de gelcoat is polijsten. Dit heb ik nog nooit gedaan. Dit hoeft niet perfect (i.v.m tijdsbesteding en financiën), ik beschouw het als een leerproces. Ik heb al redelijk wat info opgezocht, maar zie niet direct goede voorbeelden die overeenkomen met de staat van de gelcoat van mijn boot. Men heeft het vaak over "is je gelcoat erg dof en beschadigd --> matteren, is het wat dof --> polijsten, maar begin ruwer", maar zie weinig voorbeelden in de verschillen. Ik beoordeel mijn situatie als rijp voor matteren, maar dan niet vanaf P1000 beginnen maar P3000 of P4000 en daarna polijsten voor mijn beoogde doel.
De gelcoat is aardig gekrast op bepaalde delen (zie foto 2 en foto 3 met beter contrast), evenals enige aanwezige grijzige vlekken, plekken en aanslag (foto 4). Met een borstel of ruwe spons komen de vlekken er niet af. Mijn voorlopige stappenplan, wat primaire stappen betreft, is als volgt:

1. Matteren met P4000 (voor de vlekken en wat verminderen van krassen, niet compleet wegschuren/gladschuren)
2. Polijsten met RS02 (voor wat glim-effect)
3. Wax met RS10 óf een autowax die ik nog heb, niets bijzonders (voor enige bescherming)

Hierbij gebruik ik een roterende haakse polijstmachine met variabel toerental (600-3000) met 125mm en 180mm schijven, Riwax 150mm matteerschijf, schaapswol 180mm polijstschijf, (Riwax) microvezeldoek en evt. 150mm tussenschijf. Uiteraard eerst op een teststukje en met de nodige voorzichtigheid. Keuze voor Riwax merk is bestelgemak, alles is verkrijgbaar bij dezelfde webshop.

Mijn vraag is, is het matteren nodig of zonde van de tijd? Of juist enkel op de stukken waar de krassen zichtbaar zijn, en de rest gewoon alleen polijsten? Zijn de vlekken en grijze aanslag plekken mogelijk met enkel polijsten al weg te halen?

Mijn doel is niet om de gelcoat compleet glad te maken, maar enkel een opfrisbeurtje tot acceptabele staat: de kleur een beetje terug te brengen (zie foto 4 voor een geschuurd vs. onbehandeld deel) en de ergste schade wat te 'verzachten', zonder al te veel input. Ik ben niet van plan de boot grondig aan te pakken (nieuwe gelcoat e.d.). Niet dat ze het niet verdient, maar het is niet echt rendabel en er zijn nog genoeg andere belangrijkere kostenposten.

Alvast hartelijk dank.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 10 feb 2023 11:56 door Noballast. Reden: Fotolinks op verzoek verwijderd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie opengebarsten gelcoat+polijsten/matteren 08 feb 2023 20:35 #1457957

Als je die schade op die manier wil repareren, kun je het beter niet doen. Dat lost niets op.
Je zal echt aan de gang moeten met glasweefsel en epoxy. Zoek maar op YouTube met woorden als “gat in polyester repareren” etc. Voorbeelden te over.

Over poetsen staat genoeg op dit forum, maar matteren lijkt mij een goed begin.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie opengebarsten gelcoat+polijsten/matteren 08 feb 2023 21:44 #1457970

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18331
Met P4000 gaan matteren is afgaande op de foto's totaal zinloos. De toplaag van de gelcoat is zodanig slecht dat je er een behoorlijke laag af moet halen om enig blijvend effect te hebben. Het is ook zeer de vraag of er nog enigszins goede gelcoat aanwezig is. De inwerking van UV is behoorlijk diep.

Je zou een stukje kunnen proberen, maar dan beginnen met P400 en vervolgens via P600, P800 en P1000 weer wat glans terug zien te brengen. Daarna met de polijstmachine met medium en fijn polijstpasta en vervolgens in de was. Maar ik vrees dat al dit werk nog geen heel bevredigend resultaat zal opleveren.

Een aanpak die minstends even veel werk is is de boel gladschuren (met P180 - P240 ofzo) en dan een nieuwe coating met DD lak aanbrengen. Ook veel werk maar dan met een veel grotere kans op een goed resultaat. De noodzakelijk reparaties zijn dan ook geen probleem meer qua kleur.

De vraag is natuurlijk of het zinvol is om zo'n grote tijd- en geldinvestering te doen. Met wat plaatselijke reparaties en alleen elk jaar een laag wax er op ziet het er misschien al goed genoeg uit om er lekker mee te kunnen zeilen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie opengebarsten gelcoat+polijsten/matteren 09 feb 2023 08:55 #1458012

  • Apollo
  • Apollo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 191
Kan het zijn dat die schade op foto 1 niet de gelcoat is, maar een eerdere reparatie met plamuur en daarover heen weer geverfd? In strijklicht zie je dan mogelijk oneffenheden of de overgang van de verf.
Probeer ook vanaf de binnenkant te kijken naar mogelijke reparatie.

Als het plamuur is, dan heeft de reparatie niet lang genoeg gehouden. Dat kan constructief zijn, maar ook foute verwerking of materiaalkeuze. Er zo snel mogelijk overheen om het op te vullen is geen goede aanpak. Dat lost het onderliggende probleem niet op. Je weet dus niet hoe lang dat goed blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie opengebarsten gelcoat+polijsten/matteren 09 feb 2023 09:11 #1458014

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Heb mijn Maxi 84 in 2003 geschilderd met twee componenten verf van de IJssel.
Heb de grotere barsten eest geplamuurd ook met twee componenten spul
Hij is nu weer aan één verfje toe, maar dat doe ik niet meer want over een jaar of drie vaar ik niet meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie opengebarsten gelcoat+polijsten/matteren 09 feb 2023 09:28 #1458015

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7064
Mij lijkt het ook op een slecht aangebrachte verflaag e.d. Eerst deze laag verwijderen en dan kijken hoe de gelcoat er aan toe is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie opengebarsten gelcoat+polijsten/matteren 09 feb 2023 13:33 #1458079

  • J3nox
  • J3nox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hartelijk dank voor alle antwoorden. Ik zie dat ik de situatie wellicht wat optimistisch heb ingeschat wat de staat van de gelcoat betreft. Ik zal proberen op alle opmerkingen te reageren.

bertilbeumer schreef :
Je zal echt aan de gang moeten met glasweefsel en epoxy. Zoek maar op YouTube met woorden als “gat in polyester repareren” etc. Voorbeelden te over.

Denk u dat , o.b.v. foto 1, het polyester ook beschadigd is? Op het oog lijkt het mij dat enkel de verflaag / gelcoat aangetast zijn, maar dat kan ik mis hebben. In opvolgende opmerkingen worden suggesties gegeven dat dit loskomende plamuur o.i.d. kan zijn van een eerdere reparatie.
Als het daadwerkelijk om schade aan het polyester / vezels gaat, ga ik dit uiteraard met vezelmatten corrigeren. Ik zal het beter bekijken bij een volgend bezoek. M.a.w., wat lostrekken/-breken/-schuren.

ilCigno schreef :
Met P4000 gaan matteren is afgaande op de foto's totaal zinloos. De toplaag van de gelcoat is zodanig slecht dat je er een behoorlijke laag af moet halen om enig blijvend effect te hebben. Het is ook zeer de vraag of er nog enigszins goede gelcoat aanwezig is.

Een aanpak die minstends even veel werk is is de boel gladschuren (met P180 - P240 ofzo) en dan een nieuwe coating met DD lak aanbrengen.

De vraag is natuurlijk of het zinvol is om zo'n grote tijd- en geldinvestering te doen. Met wat plaatselijke reparaties en alleen elk jaar een laag wax er op ziet het er misschien al goed genoeg uit om er lekker mee te kunnen zeilen.

Oke, beginnen met P4000 heeft dus weinig zin voor goede correcties gezien de geschatte staat. Ik heb op basis van de opmerkingen in dit topic mijn verwachtingen wat bijgesteld. Heeft dit echter wel enig effect voor het verminderen van de grijzige aanslag en plekken, of is hier ook een groffere korrelgrootte voor nodig?

Gladschuren en een nieuwe laag aanbrengen met DD ga ik zeker niet aan beginnen. Ik denk dat ik mijn originele stappenplan alsnog ga proberen op enkele teststukjes (met en zonder krassen, met en zonder grijze aanslag, etc.). Als toevoeging zal ik na de RS02 nog een fijner polijstmiddel proberen, iets als RS06. Investering hiervoor is nog te doen als ik het als experiment beschouw. Wat zeilplezier betreft verlies ik er niets op, gelukkig.

Apollo schreef :
Kan het zijn dat die schade op foto 1 niet de gelcoat is, maar een eerdere reparatie met plamuur en daarover heen weer geverfd? In strijklicht zie je dan mogelijk oneffenheden of de overgang van de verf.
Probeer ook vanaf de binnenkant te kijken naar mogelijke reparatie.

Als het plamuur is, dan heeft de reparatie niet lang genoeg gehouden. Dat kan constructief zijn, maar ook foute verwerking of materiaalkeuze.

Naar mijn herinnering is er van binnen niets te zien, het lijkt enkel om de gelcoat te gaan. Ik zal het nog eens controleren bij een volgend bezoek.
Even ervanuitgaand dat deze schade aesthetisch was/is en de mogelijk eerdere reparatie enkel plamuur en verf is en het polyester / vezel zelf in orde is, zijn de genoemde materialen en stappen in mijn originele bericht dan toepasbaar/correct?

jerry schreef :
Mij lijkt het ook op een slecht aangebrachte verflaag e.d. Eerst deze laag verwijderen en dan kijken hoe de gelcoat er aan toe is.

Ik neem aan dat u naar foto 1 refereert, waarvan Apollo een vergelijkbare opmerking over heeft?


P.S. Ik heb een privébericht gekregen over de foto's, men schijnt ook andere foto's te kunnen bekijken bij het drukken van 'next'. Ik kan nog niet reageren op dat privébericht en ervaar zelf niet deze mogelijkheid (weet ook niet echt wat er met 'next' bedoeld wordt, gaat het dan om in de Imgur omgeving of hier op het forum?), maar zijn er wellicht mensen die dit kunnen bevestigen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie opengebarsten gelcoat+polijsten/matteren 09 feb 2023 19:21 #1458149

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18331
Op de externe fotohoster inderdaad. Als je foto's wat verkleind naar pakweg 500kb kan je ze moeiteloos gewoon hier uploaden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie opengebarsten gelcoat+polijsten/matteren 28 feb 2023 11:03 #1462899

  • J3nox
  • J3nox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Update.

Ik heb wat geëxperimenteerd met matteren en polijsten. Zie foto 1, 2 en 3 voor de resultaten en verschillen. Op foto 1 heb ik vier proefstukken gedaan met verschillende processtappen, van waterlijn naar boven toe afnemend in grondigheid. Het proces van 1K, 2K, 4K, RS2 en RS6 (waterlijn) is, vind ik, best respectabel. Hier zijn ook de minste cirkel-krassen bij te vinden. 2K, 4K, RS2 en RS6 is ook nog prima, een tikkeltje doffer. 4K, RS2 en RS6 is nog te doen, maar veel cirkel-krassen en enigszins gelige kleur. Enkel RS2 en RS6 heeft weinig tot geen effect, de doffe staat en gele kleur blijft.
Foto 2 toont het verschil met een onbehandeld stuk. De plekken met wit-grijze vlekken zijn niet weg, maar de (blijkbaar) vergeelde toplaag wel. Krassen zijn enigszins verminderd, maar niet weg (zoals verwacht) Daarnaast is het oppervlak zijn ruwheid kwijt, alles voelt mooi glad aan. Als men snel er overheen wrijft met de vingers, is er weinig tot geen wrijving te horen bij de twee meest behandelde. Bij de minst-behandelde wel.
Foto 3 toont een stuk van de boeg, waar alle stappen zijn doorlopen (1K, 2K, 4K, RS2, RS6).

Ik heb handmatig ontvet, een roterende polijstmachine gebruikt, nat gematteerd (±600-900 RPM), zeer regelmatig matteerschijven gespoeld, gepolijst met schapenvacht (±600RPM) en polijstmiddel grondig afgenomen met een microvezeldoek.

Nu moet ik nog bedenken wat ik daadwerkelijk aan tijd en kosten wil investeren i.r.t. welk gewenst resultaat; die matteerschijven zijn belachelijk duur in verhouding tot de prestatie(duur)...

Wat de gebarsten plek in de gelcoat betreft, zie foto 4. Op één plek is de toplaag van het glasvezel te zien (geen gat dus, maar lijkt wel lichtelijk open te zijn), op de andere plek een zwarte kleur (geen idee wat dat is). Er is een duidelijk kleurenverschil te zien tussen de toplaag en een onderliggende laag, wat mij lijkt op de kleur van uitgehard polyesterplamuur. Terugkomend op mijn eerste stappenplan wat de reparatie van dit plekje betreft, aangenomen dat het dus enkel schade aan de gelcoatlag betreft en het weefsel in orde is, is het: loshalen/-bikken, dicht expoxiën en afwerken met, bijvoorbeeld, gelcoat die ik nog heb, voldoende? De reden dat ik niet meer heb losgehaald is dat ik het in één keer wil doen als ik er weer ben (loshalen en direct de eventuele eerste hechtings-/ondergrondlaag aanbrengen).
Ik negeer het eerdere bericht op de correcte manier van raparatie d.m.v. aanbrengen van weefselmatten niet, maar niets duidt er tot nu toe op dat de glasvezelwand zelf beschadigd is en dit type reparatie dus nodig is (op dat ene kleine plekje na). Naar mijn idee lijkt het enkel aestethische schade en niet structureel, maar daar kan ik naast zitten (en dan hoor ik dat graag).

Alvast bedankt.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 28 feb 2023 11:05 door J3nox.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Reparatie opengebarsten gelcoat+polijsten/matteren 28 feb 2023 14:52 #1462956

  • Apollo
  • Apollo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 191
J3nox schreef :
..... Ik negeer het eerdere bericht op de correcte manier van raparatie d.m.v. aanbrengen van weefselmatten niet, maar niets duidt er tot nu toe op dat de glasvezelwand zelf beschadigd is en dit type reparatie dus nodig is (op dat ene kleine plekje na). Naar mijn idee lijkt het enkel aestethische schade en niet structureel, maar daar kan ik naast zitten (en dan hoor ik dat graag).
Ik kan niet beoordelen waar dit probleem zit romp of kajuit, boven/onder waterlijn. De kans dat die schade is ontstaan door stoten/botsen of lang schavielen is het grootst. Weet je de oorzaak?
Bij de eerdere reparatie is het niet goed genoeg gedaan. Dat kan materiaalkeuze zijn, verwerking of een constructieve tekortkoming, bijvoorbeeld en onderliggende scheur in het polyester. Ik kan dat onmogelijk bepalen op die foto. Als het meer dan esthetisch is, dan komt het vanzelf weer terug en had je achteraf beter naar bertilbeumer moeten luisteren.
Als je het alleen maar wil wegwerken en niet wil weten waar het loslaten vandaan komt is jouw aanpak mogelijk, mits je ondergrond echt goed droog is, want anders is het een verkeerde verwerking. Zo te zien sta je buiten in weer en wind.
Omdat het nu al bijna einde van de winter is, wil je misschien tot volgend jaar wachten en het dan in het najaar open halen met de volgende aanpak:
- Open halen, schoonmaken en beoordelen wat de oorzaak is
- Laten drogen
- al dan niet eerst glasmatten in epoxy
- Epoxyplamuur, zelf maken of kopen
- Afwerken met Gelcoat kan dan prima

lees ook eens dit onderwerp

edit: En prachtige foto van het matteren met verschillende korrelgrootte. mooi gedaan!
Laatst bewerkt: 28 feb 2023 16:21 door Apollo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.129 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl