Hartelijk dank voor alle antwoorden. Ik zie dat ik de situatie wellicht wat optimistisch heb ingeschat wat de staat van de gelcoat betreft. Ik zal proberen op alle opmerkingen te reageren.
bertilbeumer schreef :
Je zal echt aan de gang moeten met glasweefsel en epoxy. Zoek maar op YouTube met woorden als “gat in polyester repareren” etc. Voorbeelden te over.
Denk u dat , o.b.v. foto 1, het polyester ook beschadigd is? Op het oog lijkt het mij dat enkel de verflaag / gelcoat aangetast zijn, maar dat kan ik mis hebben. In opvolgende opmerkingen worden suggesties gegeven dat dit loskomende plamuur o.i.d. kan zijn van een eerdere reparatie.
Als het daadwerkelijk om schade aan het polyester / vezels gaat, ga ik dit uiteraard met vezelmatten corrigeren. Ik zal het beter bekijken bij een volgend bezoek. M.a.w., wat lostrekken/-breken/-schuren.
ilCigno schreef :
Met P4000 gaan matteren is afgaande op de foto's totaal zinloos. De toplaag van de gelcoat is zodanig slecht dat je er een behoorlijke laag af moet halen om enig blijvend effect te hebben. Het is ook zeer de vraag of er nog enigszins goede gelcoat aanwezig is.
Een aanpak die minstends even veel werk is is de boel gladschuren (met P180 - P240 ofzo) en dan een nieuwe coating met DD lak aanbrengen.
De vraag is natuurlijk of het zinvol is om zo'n grote tijd- en geldinvestering te doen. Met wat plaatselijke reparaties en alleen elk jaar een laag wax er op ziet het er misschien al goed genoeg uit om er lekker mee te kunnen zeilen.
Oke, beginnen met P4000 heeft dus weinig zin voor goede correcties gezien de geschatte staat. Ik heb op basis van de opmerkingen in dit topic mijn verwachtingen wat bijgesteld. Heeft dit echter wel enig effect voor het verminderen van de grijzige aanslag en plekken, of is hier ook een groffere korrelgrootte voor nodig?
Gladschuren en een nieuwe laag aanbrengen met DD ga ik zeker niet aan beginnen. Ik denk dat ik mijn originele stappenplan alsnog ga proberen op enkele teststukjes (met en zonder krassen, met en zonder grijze aanslag, etc.). Als toevoeging zal ik na de RS02 nog een fijner polijstmiddel proberen, iets als RS06. Investering hiervoor is nog te doen als ik het als experiment beschouw. Wat zeilplezier betreft verlies ik er niets op, gelukkig.
Apollo schreef :
Kan het zijn dat die schade op foto 1 niet de gelcoat is, maar een eerdere reparatie met plamuur en daarover heen weer geverfd? In strijklicht zie je dan mogelijk oneffenheden of de overgang van de verf.
Probeer ook vanaf de binnenkant te kijken naar mogelijke reparatie.
Als het plamuur is, dan heeft de reparatie niet lang genoeg gehouden. Dat kan constructief zijn, maar ook foute verwerking of materiaalkeuze.
Naar mijn herinnering is er van binnen niets te zien, het lijkt enkel om de gelcoat te gaan. Ik zal het nog eens controleren bij een volgend bezoek.
Even ervanuitgaand dat deze schade aesthetisch was/is en de mogelijk eerdere reparatie enkel plamuur en verf is en het polyester / vezel zelf in orde is, zijn de genoemde materialen en stappen in mijn originele bericht dan toepasbaar/correct?
jerry schreef :
Mij lijkt het ook op een slecht aangebrachte verflaag e.d. Eerst deze laag verwijderen en dan kijken hoe de gelcoat er aan toe is.
Ik neem aan dat u naar foto 1 refereert, waarvan Apollo een vergelijkbare opmerking over heeft?
P.S. Ik heb een privébericht gekregen over de foto's, men schijnt ook andere foto's te kunnen bekijken bij het drukken van 'next'. Ik kan nog niet reageren op dat privébericht en ervaar zelf niet deze mogelijkheid (weet ook niet echt wat er met 'next' bedoeld wordt, gaat het dan om in de Imgur omgeving of hier op het forum?), maar zijn er wellicht mensen die dit kunnen bevestigen?