Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: putjes, ongelijke vlakken in onderwater schip

putjes, ongelijke vlakken in onderwater schip 02 apr 2025 12:18 #1618632

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28177
Tony2920 schreef :
Uit je betoog krijg ik niet de indruk dat je al ooit een bootje hebt kaalgekrapt.

Die indruk is verkeerd.
In veertig jaar dat ik eigen boot heb ik mijn boot een keer of vier kaalgekrabt. De eerste drie keer ging het om een Victoire 22. Dat was een dikke dag (8-9 uur) werk. De huidige 28-voeter is wat meer werk.
Eigen ervaring leert dat dit een klus is waar je meerdere dagen aan bezig bent, zeker als je het in de winter uitvoert. (korte dagen, lage temperaturen)
En vergeet niet het is anti fouling wat je eraf krabt, en dus giftig. Je moet dus ook nog een masker dragen, wat het werk lastiger maakt.
Kortom het is een latige klus waar je zeker je tijd voor moet nemen. Maar daarna heb je wel een mooi strak onderwaterschip.

Niemand doet het voor z'n lol; dat is duidelijk. En alle veiligheidsmiddelen die je noemt zijn ook van harte aanbevolen.
Maar of je er dan niet aan begint is jouw eigen beslissing. Niemand dwingt je er toe.
Laatst bewerkt: 02 apr 2025 12:28 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

putjes, ongelijke vlakken in onderwater schip 02 apr 2025 12:29 #1618633

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6817
Nachtvlinder schreef :
Ja: écht kaalhalen lukt dus niet in één dag…

Niet als je hem oneigenlijk gebruikt, nee. Het is een antifouling-krabber, enkel en alleen bedoeld voor de laag die je met schuren moeilijk wegkrijgt omdat de schijf steeds vol loopt. En wanneer is echt kaalhalen nou nodig, zolang het niet om een raceboot gaat?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

putjes, ongelijke vlakken in onderwater schip 02 apr 2025 12:58 #1618635

Is een beetje aangroei überhaupt een probleem, voor een toerboot? Waarom al die moeite, dat gepoets, geld uitgeven aan goede zeilen enzo? Je vaart toch voor je lol? Als je trager van A naar B gaat, is dat juist langer genieten! Of heb je haast als je op je boot bent? ;)

Inhoudelijk: (kaal)krabben is mij 10x beter bevallen dan schuren: gaat sneller en werkt schoner. Mijn ervaring beperkt zich wel tot de drager van droog geworden oude uitgewerkte antifouling. Heeft 2.5 dag gekost voor een 30 voet boot. Geen leuk werk maar als het dan toch nodig is en je hebt de PPE, tijd en moed verzameld, dan maar meteen goed vind ik, ben je er de komende 10 jaar vanaf. Pappen en nathouden houdt ik niet zo van, liever 1x veel moeite en de klus afstrepen dan om het jaar weer het gevoel “eigenlijk zou dit eens grondig moeten”. Maar goed, niets hoeft; die hele antifouling niet ten slotte…
Laatst bewerkt: 02 apr 2025 12:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

putjes, ongelijke vlakken in onderwater schip 02 apr 2025 14:33 #1618643

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18498
Voor mijn Coppercoat project moest het hele onderwaterschip (29ft boot) tot op de gelcoat kaal. Daar ben ik zeker een uur of 20 mee bezig geweest in de winter, verdeeld over vele dagen. De tijd die dat kost is zeker niet voor iedereen gelijk omdat het sterk samenhangt met de hardheid van de oude antifouling. Ik had te maken met vele lagen zo hard als beton. Bij anderen kan het aanzienlijk gemakkelijker af te krabben zijn met dito minder tijd. Als je alleen losse stukken los wilt krabben dan moet dat in 1 of 2 dagdelen wel te doen zijn.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

putjes, ongelijke vlakken in onderwater schip 02 apr 2025 14:52 #1618649

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8840
Eclips schreef :
Nachtvlinder schreef :
Ja: écht kaalhalen lukt dus niet in één dag…

Niet als je hem oneigenlijk gebruikt, nee. Het is een antifouling-krabber, enkel en alleen bedoeld voor de laag die je met schuren moeilijk wegkrijgt omdat de schijf steeds vol loopt. En wanneer is echt kaalhalen nou nodig, zolang het niet om een raceboot gaat?

Kaalkrabben is net wat anders dan een beetje de AF-laag opfrissen...
En het waarom kan zo zijn zeilersforum.nl/index.php/foru...oei?start=25#1572183
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.113 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl