Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Doelgericht zoeken naar of je aanbieden als opstapper kan hier.

LET OP: Berichten worden niet direct geplaatst, maar pas als een moderator heeft beoordeeld dat deze passen in de opstapper database!

Onderwerp: Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 11:16 #1192268

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5247
Ik heb het even uitgezocht, maar hij is een achterneef van digitalrubbish.
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 11:18 #1192270

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5247
Nee sorry. Ik zal er geen grappen overmaken. Ik vind ze wel beiden hoog van de toren blazen. Maar das ook maar een mening.
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 11:20 #1192273

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3041
Mooie filmpjes. Af en toe zie ik wel dingen waar ik wat nerveus van wordt: bijvoorbeeld het staand op de kuipbanken filmen in een forse zeegang.
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 11:26 #1192276

Sunday schreef :
"Fuckin' amazing, Jesus Christ!!..."
die Erik noorman mooie filmpje van mooie tochten in mooi gebied, maar ik wordt een beetje moe van zijn hijgerige commentaar

Ja, dat klopt wel, maarja, je kan niet alles hebben ;) . Het enige dubieuze vind ik dat hij ook een gezin (zoontje) blijkt te hebben. Dan vind ik zijn acties soms wel onverantwoord. Zelf overboord gaan is 1 ding, maar dan een gezin achterlaten...
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 12:26 #1192315

sjoerd1981 schreef :
JotM schreef :
Sommige zeilers zoeken het echt op



Ik kijk er graag naar. Bakje chips erbij, prima. :)

Ja, haha, die gekke Viking. Erg vermakelijk, leuk om te kijken. Biertje en chips, inderdaad


deze is inderdaad erg leuk. Beetje gekke Viking, die wel op een leuke en eerlijke manier verslag doet over zijn avonturen. Ook hij doet het toch best weloverwogen is mijn indruk.

" Blijkbaar is de tocht zonder veel problemen verlopen, afgezien van wat schades en bemanningsperikelen. Maar dat heb je bijna altijd wel. "

Ik weet niet hoe het bij jullie is aan boord, maar bij mij is schade en bemanningsgedoe niet de default. Het moet wel leuk blijven....
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 13:21 #1192329

Noballast schreef :
Wxnil schreef :
Telkens denk ik dat ik het ergste wel gezien heb hier, bewijzen jullie weer dat deze site nog erger dan afschuwelijk kan zijn.

Als je zo’n tocht met zulke superlatieven verwoord op het zeilersforum kun je deze reacties verwachten. Was misschien beter geweest voor in het personeelsblaadje of verkopen aan de Telegraaf.

TS heeft echt wel gevoel voor de actualiteit. In dit verband wil ik jullie wijzen op het verhaal van de onlangs overleden schrijver Maarten Biesheuvel en zijn bekende verhaal "Reis door mij kamer".

Voor de lefhebbers, hier de link naar het verhaal.

www.dbnl.org/tekst/bies004reis...bies004reis02_01.pdf
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 13:32 #1192332

AndreAzuree schreef :
sjoerd1981 schreef :
JotM schreef :
Sommige zeilers zoeken het echt op



Ik kijk er graag naar. Bakje chips erbij, prima. :)

Ja, haha, die gekke Viking. Erg vermakelijk, leuk om te kijken. Biertje en chips, inderdaad


deze is inderdaad erg leuk. Beetje gekke Viking, die wel op een leuke en eerlijke manier verslag doet over zijn avonturen. Ook hij doet het toch best weloverwogen is mijn indruk.

" Blijkbaar is de tocht zonder veel problemen verlopen, afgezien van wat schades en bemanningsperikelen. Maar dat heb je bijna altijd wel. "

Ik weet niet hoe het bij jullie is aan boord, maar bij mij is schade en bemanningsgedoe niet de default. Het moet wel leuk blijven....

Blijkbaar vaart niet iedereen hetzelfde. Als je lang genoeg vaart en vooral in slecht weer dan gaat er wel eens wat kapot. Dat hoort erbij. En een opstapper kan zo maar weer een afstapper worden, om wat voor reden dan ook. Dat gebeurt ook zeer regelmatig. Hij vaart met 7 vreemden op een 35 voeter. Dat is niet altijd gemakkelijk.
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 13:33 door Account op verzoek verwijderd 5.
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 13:39 #1192333

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
keeszeiler schreef :
TS heeft echt wel gevoel voor de actualiteit. In dit verband wil ik jullie wijzen op het verhaal van de onlangs overleden schrijver Maarten Biesheuvel en zijn bekende verhaal "Reis door mij kamer".

Eerlijk gezegd vind ik, qua fantastisch gehalte, 'Brommer op zee' beter passen bij de vermeende strapatsen van TS, die voor sommigen hier kennelijk erg inspirerend zijn. Zo lang je niet moeilijk doet over het waarheidsgehalte en gevoelig bent voor een zekere magie. Die TS inmiddels, door zijn gedrag, vrij wreed heeft verstoord. Maar dit terzijde.

www.dbnl.org/tekst/_maa0031971...03197101_01_0096.php
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 13:43 #1192336

Rob10 schreef :
AndreAzuree schreef :
sjoerd1981 schreef :
JotM schreef :
Sommige zeilers zoeken het echt op



Ik kijk er graag naar. Bakje chips erbij, prima. :)

Ja, haha, die gekke Viking. Erg vermakelijk, leuk om te kijken. Biertje en chips, inderdaad


deze is inderdaad erg leuk. Beetje gekke Viking, die wel op een leuke en eerlijke manier verslag doet over zijn avonturen. Ook hij doet het toch best weloverwogen is mijn indruk.

" Blijkbaar is de tocht zonder veel problemen verlopen, afgezien van wat schades en bemanningsperikelen. Maar dat heb je bijna altijd wel. "

Ik weet niet hoe het bij jullie is aan boord, maar bij mij is schade en bemanningsgedoe niet de default. Het moet wel leuk blijven....

Blijkbaar vaart niet iedereen hetzelfde. Als je lang genoeg vaart en vooral in slecht weer dan gaat er wel eens wat kapot. Dat hoort erbij. En een opstapper kan zo maar weer een afstapper worden, om wat voor reden dan ook. Dat gebeurt ook zeer regelmatig. Hij vaart met 7 vreemden op een 35 voeter. Dat is niet altijd gemakkelijk.


helder, zoveel schippers, zoveel vaarstijlen inderdaad...
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 14:07 #1192352

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Nou, ik lees al een tijd mee en heb een heel klein beetje ervaring in het slijkgat vanaf Stellendam.
Bij een voorspelde windkracht 6, zoals DR schrijft wil je het Slijkgat al niet uit, althans ik niet tenzij de wind in de NO hoek zit en de voorspelling beter is.
Ik zou het als schipper zeker niet aandurven om dat met een opstap-bemanning te doen.
Dus al heel in het begin snap ook ik het verhaal niet.
Ieder z'n lol denk ik dan maar, het advies om de windmeter te kalibreren snijdt wellicht hout.
Voor de rest:"niet op reageren Lena" en er niet als opstapper aan boord willen gaan.
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 14:08 door bteaux. Reden: Aanvulling
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 14:20 #1192357

Wadloper schreef :
keeszeiler schreef :
TS heeft echt wel gevoel voor de actualiteit. In dit verband wil ik jullie wijzen op het verhaal van de onlangs overleden schrijver Maarten Biesheuvel en zijn bekende verhaal "Reis door mij kamer".

Eerlijk gezegd vind ik, qua fantastisch gehalte, 'Brommer op zee' beter passen bij de vermeende strapatsen van TS, die voor sommigen hier kennelijk erg inspirerend zijn. Zo lang je niet moeilijk doet over het waarheidsgehalte en gevoelig bent voor een zekere magie. Die TS inmiddels, door zijn gedrag, vrij wreed heeft verstoord. Maar dit terzijde.

www.dbnl.org/tekst/_maa0031971...03197101_01_0096.php

Inderdaad ook een zeer geschikte keuze,mogelijk zelf een betere, zeker gezien de wijze waarop risicoanalyses in "Brommer op zee" worden ingevuld.
Citaat:
‘Bent u nooit bang om te verdrinken?’, vroeg Isaäc. ‘Welnee’, antwoordde de man. ‘Het is de wijze waarop men stuurt, daar zit het hem in en steeds voorzichtig gas bijgeven natuurlijk en gas terugnemen. Een hoge golf bijvoorbeeld moet je nooit met te grote snelheid nemen, anders wordt de zijkant van de banden nat, en als dat eenmaal gebeurd is, is het einde zoek’. ‘Ja, dat begrijp ik’, zei Isaäc, die de man vol bewondering aankeek.
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 14:27 #1192359

haha geweldig verhaal van Biesheuvel dit. Ik las vroeger op middelbare school al "in de bovenkooi" van hem
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 15:20 #1192379

Met mijn aankoop plannen voor een LCJ Capteurs US met rotatie sensor raak ik nu toch wel wat teleurgesteld mbt de kalibratie opmerkingen. Ik hoop toch echt dat het om een interpretatie dingetje van DR gaat. Ik heb geen idee of het ding gekalibreerd kan worden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 15:29 door Noballast.
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 15:56 #1192392

even wat dringend nodige feedback...

ik had mijn trip 3 maand op voorhand gepland. Met zeer veel mails met Lerwick en Torshavn ivm Corona toelatingen.

Timing was 3 juli tot 2 augustus. Tocht was gepland shetland-faroer-flekkefjord wat best ambitieus was maar onder voorbehoud.

Buitenvaren van Slijkgat bij 6 Bf doe je alleen bij hoogtij en als de wind goed zit. Tij was best hoog en de wind ging net maar eens een uur buiten was die 6 beaufort zwaar onderschat. Teruggaan was gelet op grondzeeen in slijkgat geen optie meer.

De metingen van een Ultrasoon Meter zoals mijn LCJcapteurs zijn absoluut en juist. Het ding hoeft geen calibratie. Voor de iets slimmeren hier (in zoverre aanwezig op dit forum) de snelheid van geluid is een fysiek constant gegeven bij een bepaalde temperatuur. DE toonfrequentie alsook de tijdmeting zijn afkomstig van een kristalreferentie met een precisie beter dan 10 to de 6de oftewel 1 ppm. DE temperatuurmeting in de LCJcapteurs gebeurt met een sensor die nauwkeurig is op 0,1 kelvin. Dus als dat ding een piek geeft van 43 kn dan is dat wel degelijk 43 kn weliswaar op 17,6 meter hoogte en niet het referentiekader van 10 meter. Dus gedaan met dat gezeik over 2 Bf overdreven waardes.

Ik heb nooit geen 10Bf gehad. Ik ben gevlucht voor een 10 die de ganse dag door Metoffice via de kustwacht geschreeuwd werd. En die was er wel degelijk op zee zoals sommige slimmerikken hier al achterhaald hebben.

Dus na 100 mijl vanaf slijkgat begaf de fok het stilaan, scheur ter hoogte van de radar die steeds groter werd. Fok dan uiteindelijk gestreken en 90 graden koerswijziging gedaan, bijna 40 uur op motor (20 pk) nodig gehad tegen wind en stroom om Lowestoft te bereiken wat ons initieel de toegang weigerde. Na wat VHF geroep over SOLAS mochten we binnen maar niet van het schip. Zeilmaker is dan dezelfde dag nog zeil komen ophalen. Belde die avond dat het onherstelbaar was. Ze hadden nog een foutief gemaakt groter liggen dat ze de morgen erna op maat gesneden hebben en mijn verkochten voor 950 euro inclusief transport wat best OK is.

"bemanning dumpen". Exemplaar in kwestie (iedereen van Crewbay) was een 33 jarige Duitse Pediater die in haar ganse leven nog maar 3 jaar gewerkt had. Had een belletje moeten laten rinkelen. In eerste instantie toffe dame maar als je elke nachtshift luidkeels zingt tussen 2 en 5 heb je een sociaal probleem. Ook vegetarier, die neem ik nooit meer mee. Plunderde ongeweten de koelkast van de fancy stuff. Werd steeds asocialer, weigerde in tegenstelling tot de 6 anderen om beurtelings in de saloon te slapen. Op Faroer maakte ze het dan geheel bont door stomdronken op het festival in een hoekje bijna onderkoeld te geraken. Heb haar 8 km ver terug naar de boot moeten krijgen, geen sinecure terwijl de rest van de bemanning verder feestte. Zeg dus nooit meer dat ik onverantwoordelijk ben. Verliet vervolgens gedurende een groepswandeling de groep om dan midden in de nacht terug op te duiken en de dinghy opnieuw nodig te hebben. Eens vertrokken in Lerwick de zoveelste ruzie met de ganse andere bemanning gaf de doorslag en onder goedkeuring van iedereen besloten haar in Aberdeen af te zetten. Onderhand had ik de diagnose gemaakt dat ze eigenlijk Bipolair was en dat soort mensen wil je niet op een zeilboot, zeker niet als coach van een rookie tijdens shiften want zij was er eentje met zeilervaring. Nu ja, op de caraiben...

Enige duidelijkheid nu ? Ja ik ben een verschrikkelijke kapitein, maar een boot is nu eenmaal geen democratie....
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 16:15 #1192406

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5247
Sterk, ik heb ook een keer een bipolair bemanningslid aan boord gehad en gehouden. Zo erg was zij ook weer niet maar bij haar kookbeurt gooide ze letterlijk alles in 1 pan kokend water. Tegelijkertijd pasta, tomaten de hele mikmak, achteraf kan ik er wel om lachen.

@DR, neem het niet persoonlijk allemaal en blijf gewoon lekker posten. Maar dan ook niet persoonlijk worden is mijn advies.
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 16:35 #1192411

Noballast schreef :
Met mijn aankoop plannen voor een LCJ Capteurs US met rotatie sensor raak ik nu toch wel wat teleurgesteld mbt de kalibratie opmerkingen. Ik hoop toch echt dat het om een interpretatie dingetje van DR gaat. Ik heb geen idee of het ding gekalibreerd kan worden.

Zal wel een km/knots issue zijn geweest. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 16:41 #1192414

It Paradyske schreef :
Noballast schreef :
Met mijn aankoop plannen voor een LCJ Capteurs US met rotatie sensor raak ik nu toch wel wat teleurgesteld mbt de kalibratie opmerkingen. Ik hoop toch echt dat het om een interpretatie dingetje van DR gaat. Ik heb geen idee of het ding gekalibreerd kan worden.

Zal wel een km/knots issue zijn geweest. :-)

Nee denk het niet. DR zegt een piek van 43kn gezien te hebben. Dat kan natuurlijk best kloppen als je Bf7-8 hebt. Maar dat is een piek (net als in het plaatje van Jotm) maar nog geen 48 uur Bf9. Dan zie je nog heel andere pieken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 16:45 #1192416

Kan ook schijnbaar geweest zijn: aan-de-wind, stroom mee, in een stampbeweging voorover, in een vlaag. Bft mag je alleen voor 10 min gemiddelden gebruiken dacht ik.

Anyway het waaide dus nog steeds hard!
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 16:48 #1192417

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3041
“ Voor de iets slimmeren hier (in zoverre aanwezig op dit forum‘

Jammer dat er weer zo’n sneer in zit. Wat denk je als je dat schrijft of valt het je niet op?
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 16:53 #1192420

digitalrubbish schreef :
even wat dringend nodige feedback...

ik had mijn trip 3 maand op voorhand gepland. Met zeer veel mails met Lerwick en Torshavn ivm Corona toelatingen.

Timing was 3 juli tot 2 augustus. Tocht was gepland shetland-faroer-flekkefjord wat best ambitieus was maar onder voorbehoud.

Buitenvaren van Slijkgat bij 6 Bf doe je alleen bij hoogtij en als de wind goed zit. Tij was best hoog en de wind ging net maar eens een uur buiten was die 6 beaufort zwaar onderschat. Teruggaan was gelet op grondzeeen in slijkgat geen optie meer.

De metingen van een Ultrasoon Meter zoals mijn LCJcapteurs zijn absoluut en juist. Het ding hoeft geen calibratie. Voor de iets slimmeren hier (in zoverre aanwezig op dit forum) de snelheid van geluid is een fysiek constant gegeven bij een bepaalde temperatuur. DE toonfrequentie alsook de tijdmeting zijn afkomstig van een kristalreferentie met een precisie beter dan 10 to de 6de oftewel 1 ppm. DE temperatuurmeting in de LCJcapteurs gebeurt met een sensor die nauwkeurig is op 0,1 kelvin. Dus als dat ding een piek geeft van 43 kn dan is dat wel degelijk 43 kn weliswaar op 17,6 meter hoogte en niet het referentiekader van 10 meter. Dus gedaan met dat gezeik over 2 Bf overdreven waardes.

Ik heb nooit geen 10Bf gehad. Ik ben gevlucht voor een 10 die de ganse dag door Metoffice via de kustwacht geschreeuwd werd. En die was er wel degelijk op zee zoals sommige slimmerikken hier al achterhaald hebben.

Dus na 100 mijl vanaf slijkgat begaf de fok het stilaan, scheur ter hoogte van de radar die steeds groter werd. Fok dan uiteindelijk gestreken en 90 graden koerswijziging gedaan, bijna 40 uur op motor (20 pk) nodig gehad tegen wind en stroom om Lowestoft te bereiken wat ons initieel de toegang weigerde. Na wat VHF geroep over SOLAS mochten we binnen maar niet van het schip. Zeilmaker is dan dezelfde dag nog zeil komen ophalen. Belde die avond dat het onherstelbaar was. Ze hadden nog een foutief gemaakt groter liggen dat ze de morgen erna op maat gesneden hebben en mijn verkochten voor 950 euro inclusief transport wat best OK is.

"bemanning dumpen". Exemplaar in kwestie (iedereen van Crewbay) was een 33 jarige Duitse Pediater die in haar ganse leven nog maar 3 jaar gewerkt had. Had een belletje moeten laten rinkelen. In eerste instantie toffe dame maar als je elke nachtshift luidkeels zingt tussen 2 en 5 heb je een sociaal probleem. Ook vegetarier, die neem ik nooit meer mee. Plunderde ongeweten de koelkast van de fancy stuff. Werd steeds asocialer, weigerde in tegenstelling tot de 6 anderen om beurtelings in de saloon te slapen. Op Faroer maakte ze het dan geheel bont door stomdronken op het festival in een hoekje bijna onderkoeld te geraken. Heb haar 8 km ver terug naar de boot moeten krijgen, geen sinecure terwijl de rest van de bemanning verder feestte. Zeg dus nooit meer dat ik onverantwoordelijk ben. Verliet vervolgens gedurende een groepswandeling de groep om dan midden in de nacht terug op te duiken en de dinghy opnieuw nodig te hebben. Eens vertrokken in Lerwick de zoveelste ruzie met de ganse andere bemanning gaf de doorslag en onder goedkeuring van iedereen besloten haar in Aberdeen af te zetten. Onderhand had ik de diagnose gemaakt dat ze eigenlijk Bipolair was en dat soort mensen wil je niet op een zeilboot, zeker niet als coach van een rookie tijdens shiften want zij was er eentje met zeilervaring. Nu ja, op de caraiben...

Enige duidelijkheid nu ? Ja ik ben een verschrikkelijke kapitein, maar een boot is nu eenmaal geen democratie....

Zeker duidelijker, maar dit begint ook op een mooi verslag te lijken! :) en dat kunnen we zeker waarderen hier! (En er zijn altijd beterweters, ook hier, maar daar moet je je niet aan storen.
De eerste reactie leek een beetje grootspraak, maar je was volgens mij gewoon enthausiast, en terecht hoor, mooi avontuur!
En als je de bemanning om instemming vraagt om afscheid te nemen van een bemanningslid ben je niet zo een verschrikkelijke kapitein (wel slim ook, je wilt geen muiterij aan boord) :)

Groet!
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 16:58 #1192422

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
DR, fijn dat je die toelichting geeft. Blijf gewoon posten; je lijkt me best een toffe Belg. Filmpje is ook leuk.
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 17:19 #1192430

@dr bedankt voor de follow up. Volgens de weerdata in Torshavn was juli een rustige maand rond de Faroer www.timeanddate.com/weather/fa...ic?month=7&year=2020 Misschien zijn de lokale verschillen groot. Verder inderdaad een erg mooie tocht.

Het weer in Aberdeen was vorige week dinsdag en woensdag ontstuimig. Windvlagen boven de 40 knopen en waarschijnlijk meer op zee www.weatherhq.co.uk/weather-station/aberdeen-%2F-dyce Lekker weer om binnen te blijven liggen :)
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 18:27 door Account op verzoek verwijderd 5.
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 18:29 #1192454

sjoerd1981 schreef :
Huh? Dit verhaal is nieuw voor mij... wat bedoel je met de UN? Bedoel je de Verenigde Naties? Hoe gaan die varen in internationale wateren aan banden leggen? (En wie gaat dat dan handhaven?) de mooie noordelijke eilanden zijn gewoon nationaal bezit van een of ander land, met lokale regels. Als Noorwegen/ Denemarken (Groenland) of Rusland regels gaan opstellen dan kan ik me daar iets bij voorstellen. Maar internationale wateren? Heb je wat meer info over deze voorstellen van de VN? (Via Google vind ik niets, maar zou toch openbaar moeten zinn?)
De UN is de United Nations en dat is inderdaad Verenigde Naties in het Nederlands. Die hebben een afdeling welke IMO genaamd is en dat is de International Maritime Organisation. Die regelen en handhaven (voor zover mogelijk) de internationale wateren sinds 1947 (Geneva convention) en sinds 2010 hebben die de Polar Code ingevoerd waarin eisen gesteld worden aan schepen, bemanningen en uitrustingen welke naar de noordelijke wateren gaan. De 5 Arctische landen (Canada, Noorwegen, Rusland, de Verenigde Staten en Denemarken) willen dit nu ook invoeren voor kleine vaartuigen en jachten vanwege het bizaare aantal reddingsoperaties wat er jarlijks uitgevoerd moet worden. Ze hebben de voorsteleisen daarvoor al opgesteld en die zijn nu in de discussie fase.

World Sailing is de internationale lobby vereniging voor zeilers en die zitten regelmatig met de IMO delegatie om de tafel om de belangen van zeilers te behartigen. Echter heeft World Sailing intern aangegeven dat ze zelf geen kennis hebben van het varen in het zuid en noordpool gebied en ze hebben een 20 tal hoge-breedte zeilers gevraagd om gedetaileerde feedback van de voorgestelde regels en hoe om te gaan met zeiljachten binnen die regels. Ze zijn namelijk breed opgesteld voor kleine schepen waar ook vrachtschepen en visboten onder vallen.

Een lang verghaal kort, er varen een hoop sensatiezoekers naar het noorden die in de problemen raken en het word je op alle mogelijke manieren zo moeilijk mogelijk gemaakt om daar nog heen te kunnen. Zoals ik al schreef is verzekeren al bijna onmogelijk geworden en het zal niet zo lang meer duren voor een hoop boten vanwege technische redenen niet meer welkom zijn. Die "zuidelijke" grens word ieder jaar verder bijgesteld door verzekeraars en als dat zo doorgaat kun je over een jaar of 10 ook geen verzekering meer krijgen voor plaatsen zoals de Faroer en de Lofoten en dan komt het ook voor jullie opeens heel dichtbij.

Opscheppen? Nee, dan had ik het wel gepost zodra ik het verzoek van WS kreeg, dat was al terug in feb of mrt. In deze discussie achtte ik het relevant omdat het aan banden leggen echt aan het gebeuren is en de eerste stappen zijn al gezet. Het is echt een kwestie van tijd voor dit soort reisjes naar de Faroer ook aan banden gelegd gaan worden met als eerste stap verzekeringen. Dan hebben we het wellicht nog maar over een 10 tal jaren, misschien nog 20 maar veel meer zal het niet worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 18:42 #1192458

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Nachtvlinder schreef :
Kan ook schijnbaar geweest zijn: aan-de-wind, stroom mee, in een stampbeweging voorover, in een vlaag. Bft mag je alleen voor 10 min gemiddelden gebruiken dacht ik.

Anyway het waaide dus nog steeds hard!
Yup. Een piek van 43 kn (op zee) op 17,6m hoogte komt overeen met 7 Bft.
(Uitgaande van een ruwheidslengte van 0,0002m, wat bij de beschreven omstandigheden wat aan de optimistische kant is, maar, voordeel van de twijfel)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 19:00 #1192462

digitalrubbish schreef :

Ook vegetarier, die neem ik nooit meer mee. Plunderde ongeweten de koelkast van de fancy stuff.
.

Even verderop schreef je dat haar gedrag veroorzaakt werd door een ( door jou gediagnosticeerde) bipolaire stoornis (wel handig, zo'n reis met 3 artsen aan boord....)
Zou dat gedrag van die dame dan komen door een mogelijk psychiatrisch probleem of is dat omdat ze vegetarier is?

Je bent zo te horen een fanatiek zeiler en er zouden mogelijk hele mooie verhalen bij jou vandaan kunnen komen, maar je bent mij iets te agressief en je kraamt een hoop onzin uit, waarbij je hele groepen over een kam scheert.
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl