Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Doelgericht zoeken naar of je aanbieden als opstapper kan hier.

LET OP: Berichten worden niet direct geplaatst, maar pas als een moderator heeft beoordeeld dat deze passen in de opstapper database!

Onderwerp: Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 19:01 #1192463

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1074
Erikdejong schreef :
sjoerd1981 schreef :
Huh? Dit verhaal is nieuw voor mij... wat bedoel je met de UN? Bedoel je de Verenigde Naties? Hoe gaan die varen in internationale wateren aan banden leggen? (En wie gaat dat dan handhaven?) de mooie noordelijke eilanden zijn gewoon nationaal bezit van een of ander land, met lokale regels. Als Noorwegen/ Denemarken (Groenland) of Rusland regels gaan opstellen dan kan ik me daar iets bij voorstellen. Maar internationale wateren? Heb je wat meer info over deze voorstellen van de VN? (Via Google vind ik niets, maar zou toch openbaar moeten zinn?)
De UN is de United Nations en dat is inderdaad Verenigde Naties in het Nederlands. Die hebben een afdeling welke IMO genaamd is en dat is de International Maritime Organisation. Die regelen en handhaven (voor zover mogelijk) de internationale wateren sinds 1947 (Geneva convention) en sinds 2010 hebben die de Polar Code ingevoerd waarin eisen gesteld worden aan schepen, bemanningen en uitrustingen welke naar de noordelijke wateren gaan. De 5 Arctische landen (Canada, Noorwegen, Rusland, de Verenigde Staten en Denemarken) willen dit nu ook invoeren voor kleine vaartuigen en jachten vanwege het bizaare aantal reddingsoperaties wat er jarlijks uitgevoerd moet worden. Ze hebben de voorsteleisen daarvoor al opgesteld en die zijn nu in de discussie fase.

World Sailing is de internationale lobby vereniging voor zeilers en die zitten regelmatig met de IMO delegatie om de tafel om de belangen van zeilers te behartigen. Echter heeft World Sailing intern aangegeven dat ze zelf geen kennis hebben van het varen in het zuid en noordpool gebied en ze hebben een 20 tal hoge-breedte zeilers gevraagd om gedetaileerde feedback van de voorgestelde regels en hoe om te gaan met zeiljachten binnen die regels. Ze zijn namelijk breed opgesteld voor kleine schepen waar ook vrachtschepen en visboten onder vallen.

Een lang verghaal kort, er varen een hoop sensatiezoekers naar het noorden die in de problemen raken en het word je op alle mogelijke manieren zo moeilijk mogelijk gemaakt om daar nog heen te kunnen. Zoals ik al schreef is verzekeren al bijna onmogelijk geworden en het zal niet zo lang meer duren voor een hoop boten vanwege technische redenen niet meer welkom zijn. Die "zuidelijke" grens word ieder jaar verder bijgesteld door verzekeraars en als dat zo doorgaat kun je over een jaar of 10 ook geen verzekering meer krijgen voor plaatsen zoals de Faroer en de Lofoten en dan komt het ook voor jullie opeens heel dichtbij.

Opscheppen? Nee, dan had ik het wel gepost zodra ik het verzoek van WS kreeg, dat was al terug in feb of mrt. In deze discussie achtte ik het relevant omdat het aan banden leggen echt aan het gebeuren is en de eerste stappen zijn al gezet. Het is echt een kwestie van tijd voor dit soort reisjes naar de Faroer ook aan banden gelegd gaan worden met als eerste stap verzekeringen. Dan hebben we het wellicht nog maar over een 10 tal jaren, misschien nog 20 maar veel meer zal het niet worden.

Bij Antarctica bestaan die regels al langer. Voor een reis daarheen moet je (als Nederlander) aan de NL overheid toestemming vragen, reisplan indienen, goedkeuring krijgen, enz. Antarctica is van niemand en dat betekent niet dat je dus van niemand toestemming nodig hebt. Je hebt wel degelijk toestemming nodig van je eigen overheid (vlag van het schip).

Google maar eens op "Berserk Antarctica" over een groep Noorse zeilers die daar zijn vergaan. Of het een met het ander te maken heeft, mag iedereen zelf bepalen.
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 19:11 #1192466

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16484
Uitermate pijnlijke uitspraken. Net alsof bipolairen compleet geschift zijn en het volkomen logisch is om ze van boord te knikkeren.
De hele zelfgenoegzame en opgefokte verhaaltrant stoort me behoorlijk en komt op mij nogal onsympathiek over, al van het begin af aan. Dit nog buiten of dat het verhaal nu waar of zwaar overdreven is.
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 19:22 #1192472

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4710
IMO is currently developing safety recommendations for ships not covered by the Polar Code (these include, e.g. pleasure yachts, fishing vessels and small cargo ships), while IMO Member States have been invited, through an IMO Assembly Resolution adopted in December of last year, to voluntarily implement safety measures prescribed in the Polar Code on those ships.
Bron: arctic-council.org/en/news/int...ritime-organization/

Ik ben benieuwd wat Nederland gaat doen.
(Als vlaggestaat, a.k.a. Administration in IMO termen)

IMO zelf handhaaft niet, dat doet de vlaggestaat en - daar waar een internationale verplichting bestaat - ook de havenstaatcontrole (Port state control), obv een MoU. In dit geval de Paris MoU.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 19:26 door JotM. Reden: link Paris MoU toegevoegd
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 19:47 #1192486

Erikdejong schreef :
sjoerd1981 schreef :
Huh? Dit verhaal is nieuw voor mij... wat bedoel je met de UN? Bedoel je de Verenigde Naties? Hoe gaan die varen in internationale wateren aan banden leggen? (En wie gaat dat dan handhaven?) de mooie noordelijke eilanden zijn gewoon nationaal bezit van een of ander land, met lokale regels. Als Noorwegen/ Denemarken (Groenland) of Rusland regels gaan opstellen dan kan ik me daar iets bij voorstellen. Maar internationale wateren? Heb je wat meer info over deze voorstellen van de VN? (Via Google vind ik niets, maar zou toch openbaar moeten zinn?)
De UN is de United Nations en dat is inderdaad Verenigde Naties in het Nederlands. Die hebben een afdeling welke IMO genaamd is en dat is de International Maritime Organisation. Die regelen en handhaven (voor zover mogelijk) de internationale wateren sinds 1947 (Geneva convention) en sinds 2010 hebben die de Polar Code ingevoerd waarin eisen gesteld worden aan schepen, bemanningen en uitrustingen welke naar de noordelijke wateren gaan. De 5 Arctische landen (Canada, Noorwegen, Rusland, de Verenigde Staten en Denemarken) willen dit nu ook invoeren voor kleine vaartuigen en jachten vanwege het bizaare aantal reddingsoperaties wat er jarlijks uitgevoerd moet worden. Ze hebben de voorsteleisen daarvoor al opgesteld en die zijn nu in de discussie fase.

World Sailing is de internationale lobby vereniging voor zeilers en die zitten regelmatig met de IMO delegatie om de tafel om de belangen van zeilers te behartigen. Echter heeft World Sailing intern aangegeven dat ze zelf geen kennis hebben van het varen in het zuid en noordpool gebied en ze hebben een 20 tal hoge-breedte zeilers gevraagd om gedetaileerde feedback van de voorgestelde regels en hoe om te gaan met zeiljachten binnen die regels. Ze zijn namelijk breed opgesteld voor kleine schepen waar ook vrachtschepen en visboten onder vallen.

Een lang verghaal kort, er varen een hoop sensatiezoekers naar het noorden die in de problemen raken en het word je op alle mogelijke manieren zo moeilijk mogelijk gemaakt om daar nog heen te kunnen. Zoals ik al schreef is verzekeren al bijna onmogelijk geworden en het zal niet zo lang meer duren voor een hoop boten vanwege technische redenen niet meer welkom zijn. Die "zuidelijke" grens word ieder jaar verder bijgesteld door verzekeraars en als dat zo doorgaat kun je over een jaar of 10 ook geen verzekering meer krijgen voor plaatsen zoals de Faroer en de Lofoten en dan komt het ook voor jullie opeens heel dichtbij.

Opscheppen? Nee, dan had ik het wel gepost zodra ik het verzoek van WS kreeg, dat was al terug in feb of mrt. In deze discussie achtte ik het relevant omdat het aan banden leggen echt aan het gebeuren is en de eerste stappen zijn al gezet. Het is echt een kwestie van tijd voor dit soort reisjes naar de Faroer ook aan banden gelegd gaan worden met als eerste stap verzekeringen. Dan hebben we het wellicht nog maar over een 10 tal jaren, misschien nog 20 maar veel meer zal het niet worden.

Bedankt Erik, interessant stukje. Overigens heb ik je geen opschepper genoemd, dat vind ik ook niet (maar waarschijnlijk reageer je op een andere post van iemand) Heb nog nooit iemand hier een opschepper of wat dan ook genoemd, simpelweg omdat die uitspraken nergens toe leiden.

Nu on-topic: heb me een klein beetje ingelezen. Probleem lijkt inderdaad te zitten bij vissersschepen en pleziervaart (zeiljachten, maar ook zeker motorjachten).
Eigenlijk vind ik het eigenlijk wel goed dat er regels komen. Die zijn in die gebieden echt wel nodig, omdat een SAR actie veel geld kost en ook gevaarlijk is voor het SAR team.
Daarbij gaat een verzekeringspremie misschien wel naar normale proporties als er alleen schepen varen die er aangetoond voor uitgerust zijn.

Las ook een interessant stukje op “thearticinstitute.org”:

Quote:
…Stagnation in Others
In other areas, by contrast, discussions have taken place, but genuine progress has been slow to materialize. Extending the Polar Code’s safety provisions to fishing vessels and private yachts has been a recurring agenda item at the IMO since 2015, but the outcome remains cloudy. At the most recent session of the Maritime Safety Committee (MSC), some parties expressed the view that from a legal perspective, fishing vessels would potentially fall outside the scope of the Polar Code. Others voiced concerns over the financial and administrative burdens that additional safety measures would place on shipowners. The enduring resistance by some states means that it remains unclear whether any legally binding measures will eventually be adopted – and how ambitious they will be.
Unquote.

Of e.e.a. echt gehandhaafd gaat worden voor kleine jachten is de vraag denk ik. Dat men de Faroer als “Artic” gaat beschouwen moet ik nog zien... om Kaap Hoorn mag je ook gewoon nog varen als je dat wilt, en de Chilenen worden volgens mij ondertussen ook wel gek van alle reddingsacties...
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 20:05 #1192490

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4710
sjoerd1981 schreef :
The enduring resistance by some states means that it remains unclear whether any legally binding measures will eventually be adopted – and how ambitious they will be.

Of e.e.a. echt gehandhaafd gaat worden voor kleine jachten is de vraag denk ik. Dat men de Faroer als “Artic” gaat beschouwen moet ik nog zien... om Kaap Hoorn mag je ook gewoon nog varen als je dat wilt, en de Chilenen worden volgens mij ondertussen ook wel gek van alle reddingsacties...
Precies waarom ik schrijf: "Ik ben benieuwd wat Nederland gaat doen." :)
Voor non-SOLAS schepen is het uiteindelijk aan de vlaggestaat.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 20:46 #1192504

JotM schreef :
IMO is currently developing safety recommendations for ships not covered by the Polar Code (these include, e.g. pleasure yachts, fishing vessels and small cargo ships), while IMO Member States have been invited, through an IMO Assembly Resolution adopted in December of last year, to voluntarily implement safety measures prescribed in the Polar Code on those ships.
Bron: arctic-council.org/en/news/int...ritime-organization/

Ik ben benieuwd wat Nederland gaat doen.
(Als vlaggestaat, a.k.a. Administration in IMO termen)

IMO zelf handhaaft niet, dat doet de vlaggestaat en - daar waar een internationale verplichting bestaat - ook de havenstaatcontrole (Port state control), obv een MoU. In dit geval de Paris MoU.
Op dit moment worden ze inderdaad nog aangeduid als "recommendations", maar de Canadezen en de Russen hebben al aangegeven het te verplichten en de VS gaat het waarschijnlijk ook verplichten. De Noren zullen voor Svalbard ook wel volgen met enkele jaren. Gezien de geschiednis op Groenland zal daar waarschijnlijk niets gebeuren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 20:51 #1192508

sjoerd1981 schreef :
Overigens heb ik je geen opschepper genoemd, dat vind ik ook niet (maar waarschijnlijk reageer je op een andere post van iemand) Heb nog nooit iemand hier een opschepper of wat dan ook genoemd, simpelweg omdat die uitspraken nergens toe leiden.
Nee, die sneer kwam van boarderbas. Was niet bedoeld als commentaar op jou.
Of e.e.a. echt gehandhaafd gaat worden voor kleine jachten is de vraag denk ik
De Canadezen en de Russen hebben al aangegeven dat ze streng gaan handhaven en dat er mogelijk vergunningplicht gaat komen om in hun Arktische wateren te mogen varen (die vergunningplicht is er al in Rusland).
Dat men de Faroer als “Artic” gaat beschouwen moet ik nog zien...
Dat bedoelde ik ook niet. Wat ik schreef is dat de Faroer (en Ijsland en nog wat andere plekken) in de categorie ongewenst beginnen te vallen vanuit verzekeringsoogpunt. Verzekeringen zijn steeds meer hun risico's aan het inkrimpen omdat er steeds meer waaghalzen het water op gaan welke hulp nodig hebben of schade varen. Ze sluiten dus jaarlijks meer en meer gebieden uit. Jullie merken dat nog niet zo, maar over een jaar of 10 bestaat het "grote vierkant" niet meer. Dat heeft verder weinig te doen met de Arktische gebieden, maar dat is waar ze begonnen zijn met uitsluiting zo'n 5-6 jaar geleden. Dat gaan ze flink doordrijven in de komende 10 jaar en dat ga je steeds dichterbij Nederland ook merken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 21:05 door Erikdejong.
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 21:06 #1192515

Erikdejong schreef :
Nee, die sneer kwam van boarderbas en dat soort steken onderwater schieten behoorlijk in het verkeerde keelgat.
Ik snap niet hoe een bericht met een knipoog een sneer kan zijn. Je zou inmiddels moeten weten dat ik je hoger dan dat heb zitten.
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 21:30 #1192526

boarderbas schreef :
Je zou inmiddels moeten weten dat ik je hoger dan dat heb zitten.
Gezien hoe je je antwoorden nogal vaak formuleerd betwijfel ik dat ten zeerste.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 21:31 door Erikdejong.
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 21:36 #1192529

Je doelt op mijn compliment over je welbespraaktheid? Het glas is wel half leeg geloof ik :S
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 21:37 door boarderbas.
Discussie gesloten.

Re:Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 22:30 #1192538

@Moderators:
Misschien is het beter om hier een slotje op te zetten voordat het echt uit de hand loopt...
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 22:31 door Jollenbaas.
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 06 aug 2020 23:13 #1192545

"Ook vegetarier, die neem ik nooit meer mee."


Shit, ik ben nu al gediskwalificeerd! ;) Waarom eigenlijk?
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 23:14 door AndreAzuree.
Discussie gesloten.

Re:Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 07 aug 2020 02:18 #1192554

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4710
Jollenbaas schreef :
@Moderators:
Misschien is het beter om hier een slotje op te zetten voordat het echt uit de hand loopt...
Ben je hier al uit dan? :P
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 07 aug 2020 03:48 #1192555

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13838
Noballast schreef :
Met mijn aankoop plannen voor een LCJ Capteurs US met rotatie sensor raak ik nu toch wel wat teleurgesteld mbt de kalibratie opmerkingen. Ik hoop toch echt dat het om een interpretatie dingetje van DR gaat. Ik heb geen idee of het ding gekalibreerd kan worden.

Een ultrasone windmeter heeft een behoorlijke afwijking als hij niet verticaal op gesteld is. Je zou hem bij wijze van spreken cardanisch moeten monteren. Op jouw multihull heb jij daar veel minder last van.
Verder zul je natuurlijk nooit in de buurt van de precisie van een norm meting van het KNMI komen gemeten vanaf een stevig op de zeebodem verankert europlatvorm. Maar dat zal je verwachting toch ook niet zijn.
ChatGPT ook hallucineert, wij wassen onze handen in onschuld.
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 07 aug 2020 06:34 #1192562

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4710
De schaal van Beaufort, zoals door Beaufort opgesteld, was uitsluitend gebaseerd op het waarnemen van fysische verschijnselen (breken van golven, schuim ..). Daar zijn later snelheidsbereiken voor het 10-min gemiddelde op 10 meter hoogte aan toegevoegd.
De windsnelheid hangt logaritmisch samen met de hoogte, onder invloed van de ruwheid van het oppervlak.
Wat hier heel handig uitkomt is dat uit onderzoek bij het KNMI is gebleken dat de mediaan van de hoogste windstoot op 10m hoogte heel aardig overeen komt met de 10-min gemiddelde windsnelheid op 140m hoogte. Dus kun je met wat rekenen obv een piek (windstoot) op 17,6m hoogte een schatting maken van het 10-min gemiddelde op 10m. En daarmee - by definition - van de windkracht volgens de schaal van Beaufort zoals WMO/KNMI die gebruikt.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 07 aug 2020 06:38 door JotM. Reden: zinsbouw
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 07 aug 2020 07:38 #1192585

aan de foto's te zien gebruikt KNMI ook US meters. Ik denk zelfs van LCJcapteurs...

gelet op de structuur van de LCJcapteurs denk ik niet dat hij van de eerste 30 graden helling veel last heeft.

Ik heb zelf met mijn studenten een X-Y windmeter ontworpen die parallel werkte met een drukverschil windmeter, en die dingen hadden geen noemenswaardige last van tilting, zolang de wind maar vrij door de opening kan waaien. De thermische windmeter die we ontwierpen was een ramp.

Zwakke punt van de US windmeters zijn spinnen, maar die heb je meestal niet meer op 18 meter hoogte :-)
Chilling in a Hanse 350 in Ostend ready to escape Europe after an imminent nuclear attack...
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 07 aug 2020 07:47 #1192588

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1130
AndreAzuree schreef :
"Ook vegetarier, die neem ik nooit meer mee."


Shit, ik ben nu al gediskwalificeerd! ;) Waarom eigenlijk?

Als je dat aan D-rubbish vraagt loop je wel het risico op een diagnose van een expert.
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 07 aug 2020 07:48 #1192590

Zolang je de koelkast niet stiekem plundert lijkt DR geen problemen te hebben met vega’s...
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 07 aug 2020 07:53 #1192591

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4710
Nachtvlinder schreef :
Zolang je de koelkast niet stiekem plundert lijkt DR geen problemen te hebben met Vega’s...
Ik ook niet. Het is dat m'n vrouw ze spuuglelijk vindt.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 07 aug 2020 07:54 #1192593

digitalrubbish schreef :
aan de foto's te zien gebruikt KNMI ook US meters. Ik denk zelfs van LCJcapteurs...

gelet op de structuur van de LCJcapteurs denk ik niet dat hij van de eerste 30 graden helling veel last heeft.

Ik heb zelf met mijn studenten een X-Y windmeter ontworpen die parallel werkte met een drukverschil windmeter, en die dingen hadden geen noemenswaardige last van tilting, zolang de wind maar vrij door de opening kan waaien. De thermische windmeter die we ontwierpen was een ramp.

Zwakke punt van de US windmeters zijn spinnen, maar die heb je meestal niet meer op 18 meter hoogte :-)

Is de LCJCapteurs van een ander kaliber dan de US van Airmar waar Nachtvlinder zulke slechte ervaringen mee had. Ik ben een leek wat dat betreft maar de techniek lijkt mij hetzelfde.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 07 aug 2020 08:15 #1192598

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13838
Noballast schreef :
digitalrubbish schreef :
aan de foto's te zien gebruikt KNMI ook US meters. Ik denk zelfs van LCJcapteurs...

gelet op de structuur van de LCJcapteurs denk ik niet dat hij van de eerste 30 graden helling veel last heeft.

Ik heb zelf met mijn studenten een X-Y windmeter ontworpen die parallel werkte met een drukverschil windmeter, en die dingen hadden geen noemenswaardige last van tilting, zolang de wind maar vrij door de opening kan waaien. De thermische windmeter die we ontwierpen was een ramp.

Zwakke punt van de US windmeters zijn spinnen, maar die heb je meestal niet meer op 18 meter hoogte :-)

Is de LCJCapteurs van een ander kaliber dan de US van Airmar waar Nachtvlinder zulke slechte ervaringen mee had. Ik ben een leek wat dat betreft maar de techniek lijkt mij hetzelfde.

Nee. Dat wordt bepaalt door de maximum hydrodynamic entrance length. Onder een hoek kleiner of groter dan 90 graden komt het punt waarop de tegenoverliggende boundary layers bij elkaar komen dichter bij de entrance te liggen. Daarmee verandert de frequentie van de staande trilling (geluid) die gemeten wordt. De wetten van de natuurkunde, specifiek die van de stromingsleer gelden nu eenmaal altijd.
ChatGPT ook hallucineert, wij wassen onze handen in onschuld.
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 07 aug 2020 08:18 #1192599

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 794
Alles gelezen van DR. Hij doet zich voor als een goed voorbereide schipper/zeiler met veel technische kennis en ervaring.
Voor mij valt hij als zodanig door de mand als je met een plastic snotbak als de Hanse een dergelijke tocht gaat ondernemen met veel opstappers. Dan kan je voorbereiden wat je wilt, maar het is vragen om problemen.
Die problemen hebben zich ook gemanifesteerd. Hij beschrijft ze (lekkage dekluiken zij raampjes)in een ander draadje.

Paul
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 07 aug 2020 08:31 #1192605

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Even ten faveure van dr. Er is veel krachtige wind geweest afgelopen weken. Tijdens mijn vakantietripje op binnenlands water heb ik gemiddeld zo ongeveer 17 knopen gezien. Drie dagen door friesland heb ik mideen op de dag herhaaldelijk 20 knopen gemeten.
Groter beeld liet ten nw van den helder inderdaad oranje en rode vlekken zien. Deze duurden dan geen 24 tot 48 uur, maar dat het tussentijds guur en wisselvallig was....dat lijkt mij wel duidelijk.
Ja, ik lees ook visserslatijn, maar dat doen de meesten van ons toch graag?
Ja, ik ook! :)
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 07 aug 2020 08:34 #1192607

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
elixer schreef :
Alles gelezen van DR. Hij doet zich voor als een goed voorbereide schipper/zeiler met veel technische kennis en ervaring.
Voor mij valt hij als zodanig door de mand als je met een plastic snotbak als de Hanse een dergelijke tocht gaat ondernemen met veel opstappers. Dan kan je voorbereiden wat je wilt, maar het is vragen om problemen.
Die problemen hebben zich ook gemanifesteerd. Hij beschrijft ze (lekkage dekluiken zij raampjes)in een ander draadje.

Paul

Misschien heb je een punt. Maar het valt mij op dat de meeste zeilers plassenzeilers zijn (ik ook en ben er blij mee) en dat die groep voornamelijk deze conclusies trekken
Discussie gesloten.

Faroer via Shetland vertrek nu vrijdag 07 aug 2020 08:40 #1192611

Wat mij opviel in DR's commentaar: hij gaf aan dat de Hanse in Nederland níet lekte, op zee wel. Hoe kan zoiets dan, iets met torderen van de romp bv. dat luiken en ramen gaan lekken? Ik roep maar wat, niet gehinderd door enige kennis. Lijkt me belangrijke input in de hier vaak gevoerde discussie of moderne productieboten wel zwaar genoeg gebouwd zijn voor de meer serieuze zeereizen.
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl