Erikdejong schreef :
sjoerd1981 schreef :
Huh? Dit verhaal is nieuw voor mij... wat bedoel je met de UN? Bedoel je de Verenigde Naties? Hoe gaan die varen in internationale wateren aan banden leggen? (En wie gaat dat dan handhaven?) de mooie noordelijke eilanden zijn gewoon nationaal bezit van een of ander land, met lokale regels. Als Noorwegen/ Denemarken (Groenland) of Rusland regels gaan opstellen dan kan ik me daar iets bij voorstellen. Maar internationale wateren? Heb je wat meer info over deze voorstellen van de VN? (Via Google vind ik niets, maar zou toch openbaar moeten zinn?)
De UN is de United Nations en dat is inderdaad Verenigde Naties in het Nederlands. Die hebben een afdeling welke IMO genaamd is en dat is de International Maritime Organisation. Die regelen en handhaven (voor zover mogelijk) de internationale wateren sinds 1947 (Geneva convention) en sinds 2010 hebben die de Polar Code ingevoerd waarin eisen gesteld worden aan schepen, bemanningen en uitrustingen welke naar de noordelijke wateren gaan. De 5 Arctische landen (Canada, Noorwegen, Rusland, de Verenigde Staten en Denemarken) willen dit nu ook invoeren voor kleine vaartuigen en jachten vanwege het bizaare aantal reddingsoperaties wat er jarlijks uitgevoerd moet worden. Ze hebben de voorsteleisen daarvoor al opgesteld en die zijn nu in de discussie fase.
World Sailing is de internationale lobby vereniging voor zeilers en die zitten regelmatig met de IMO delegatie om de tafel om de belangen van zeilers te behartigen. Echter heeft World Sailing intern aangegeven dat ze zelf geen kennis hebben van het varen in het zuid en noordpool gebied en ze hebben een 20 tal hoge-breedte zeilers gevraagd om gedetaileerde feedback van de voorgestelde regels en hoe om te gaan met zeiljachten binnen die regels. Ze zijn namelijk breed opgesteld voor kleine schepen waar ook vrachtschepen en visboten onder vallen.
Een lang verghaal kort, er varen een hoop sensatiezoekers naar het noorden die in de problemen raken en het word je op alle mogelijke manieren zo moeilijk mogelijk gemaakt om daar nog heen te kunnen. Zoals ik al schreef is verzekeren al bijna onmogelijk geworden en het zal niet zo lang meer duren voor een hoop boten vanwege technische redenen niet meer welkom zijn. Die "zuidelijke" grens word ieder jaar verder bijgesteld door verzekeraars en als dat zo doorgaat kun je over een jaar of 10 ook geen verzekering meer krijgen voor plaatsen zoals de Faroer en de Lofoten en dan komt het ook voor jullie opeens heel dichtbij.
Opscheppen? Nee, dan had ik het wel gepost zodra ik het verzoek van WS kreeg, dat was al terug in feb of mrt. In deze discussie achtte ik het relevant omdat het aan banden leggen echt aan het gebeuren is en de eerste stappen zijn al gezet. Het is echt een kwestie van tijd voor dit soort reisjes naar de Faroer ook aan banden gelegd gaan worden met als eerste stap verzekeringen. Dan hebben we het wellicht nog maar over een 10 tal jaren, misschien nog 20 maar veel meer zal het niet worden.
Bedankt Erik, interessant stukje. Overigens heb ik je geen opschepper genoemd, dat vind ik ook niet (maar waarschijnlijk reageer je op een andere post van iemand) Heb nog nooit iemand hier een opschepper of wat dan ook genoemd, simpelweg omdat die uitspraken nergens toe leiden.
Nu on-topic: heb me een klein beetje ingelezen. Probleem lijkt inderdaad te zitten bij vissersschepen en pleziervaart (zeiljachten, maar ook zeker motorjachten).
Eigenlijk vind ik het eigenlijk wel goed dat er regels komen. Die zijn in die gebieden echt wel nodig, omdat een SAR actie veel geld kost en ook gevaarlijk is voor het SAR team.
Daarbij gaat een verzekeringspremie misschien wel naar normale proporties als er alleen schepen varen die er aangetoond voor uitgerust zijn.
Las ook een interessant stukje op “thearticinstitute.org”:
Quote:
…Stagnation in Others
In other areas, by contrast, discussions have taken place, but genuine progress has been slow to materialize. Extending the Polar Code’s safety provisions to fishing vessels and private yachts has been a recurring agenda item at the IMO since 2015, but the outcome remains cloudy. At the most recent session of the Maritime Safety Committee (MSC), some parties expressed the view that from a legal perspective, fishing vessels would potentially fall outside the scope of the Polar Code. Others voiced concerns over the financial and administrative burdens that additional safety measures would place on shipowners. The enduring resistance by some states means that it remains unclear whether any legally binding measures will eventually be adopted – and how ambitious they will be.
Unquote.
Of e.e.a. echt gehandhaafd gaat worden voor kleine jachten is de vraag denk ik. Dat men de Faroer als “Artic” gaat beschouwen moet ik nog zien... om Kaap Hoorn mag je ook gewoon nog varen als je dat wilt, en de Chilenen worden volgens mij ondertussen ook wel gek van alle reddingsacties...