Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Vaste buiskap

Vaste buiskap 17 dec 2014 12:54 #580549

Als ik ooit zoiets zou maken ( niet erg waarschijnlijk) zou ik een kap van volledig polyester maken m.b.v. een houten (negatief)mal.
Voordeel is dat je een mooie gladde gelcoat oppervlak aan de buitenkant krijgt (als je de mal goed maakt tenminste) en dat je de buiskap evenbtueel veel lichter kunt maken als je hem van sandwich maakt of , nog lichter, van carbon met epoxy.
Voor de mal kun je goedkoop hout gebruiken met bijv. dun betontriplex of zelfs vochtbestendig hardboard.
Nadeel is dat het meer werk is.
Ik heb zo al eens voor mijn eerste boot een zelflozende kuip gemaakt want dat hadden de eerste Varianta's niet.
Was wel leuk , dat commentaar toen ik de hele bestaande kuip inclusief zitbanken eruit geslepen had :lol:
Ook de garage voor het schuifluik van mijn vorige boot heb ik zo gemaakt.

In de 70er jaren verkocht Romar-Voss in Roggel zelfs complete bouwtekeningen cvan kleine bootjes t/m een kajuitzeilboot van 8 meter voor die "wegwerpmal"methode.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 17 dec 2014 13:24 #580556

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26244
Yellow Boat schreef :
Als ik ooit zoiets zou maken ( niet erg waarschijnlijk) zou ik een kap van volledig polyester maken m.b.v. een houten (negatief)mal.
Voordeel is dat je een mooie gladde gelcoat oppervlak aan de buitenkant krijgt (als je de mal goed maakt tenminste) en dat je de buiskap evenbtueel veel lichter kunt maken als je hem van sandwich maakt of , nog lichter, van carbon met epoxy.

Wat betreft die mooie gladde gelcoat: de kwaliteit daarvan wordt volledig bepaald door de kwaliteit van de mal. Voor een dergelijke eenmalige operatie is het maken van een goede mal qua tijd en moeite een erg on-economisch idee.
In de praktijk krijg je een hechthouten kap, die is overtrokken met weefsel en hars en daarna, waar nodig, nog wat geplamuurd is en geschilderd met 2 comp. PU-verf perfect glad. Zeker van enige afstand niet te onderscheiden van een gelcoat. Mijn buurman in de box dacht aanvankelijk ook dat het een volledig polyester kap was.
Zo'n kap is in de praktijk even onderhoudsvrij als polyester.

Als je tijd in overvloed hebt en het leuk vindt om met een mal te werken moet je het zo doen. Als je snel en met minimale kosten een resultaat wil dat er goed uitziet is de 'hechthout-epoxy-weefsel" methode practischer.[/quote]

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 17 dec 2014 17:15 #580608

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
Voor een dergelijke eenmalige operatie is het maken van een goede mal qua tijd en moeite een erg on-economisch idee.

Voor een eenmalige mal hoef je ook niet zo moeilijk te doen. Wat plaatjes MDF, die insmeren met loswas (zonder uitpoetsen), en je hebt zo een bruikbare mal. Na de tijd even schuren en polijsten, en het is niet te onderscheiden van andere poly producten.

Met hechthout moet je alsnog oppassen met schroeven e.d.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 17 dec 2014 17:22 #580613

  • rverkaik
  • rverkaik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 282
hoe maak je dan met MDF de ronde vormen??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 17 dec 2014 17:49 #580623

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26244
rverkaik schreef :
hoe maak je dan met MDF de ronde vormen??

Bij mij is alleen de bovenkant rond. Qua mal maak je die in mdf van 6 mm. Dat is nog prima te buigen. De rest van de kap bestaat uit vlakke panelen.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 17 dec 2014 17:51 #580624

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26244
JRomkes schreef :
Met hechthout moet je alsnog oppassen met schroeven e.d.

Schroeven in het hechthout zitten daar alleen zolang de epoxy aan het uitharden is. In de afgewerkte kap zit geen enkele schroef.

--
stegman
Laatst bewerkt: 17 dec 2014 17:52 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 17 dec 2014 17:52 #580626

Ik ben niet zo thuis in epoxy en poly, maar stel dat je een stoffen buiskap hebt die mooi strak op je boot staat, zou je dan die niet gewoon als basis kunnen gebruiken en aan de buitenkant kunnen beplakken met polyestermatten (oid), dan, na droging, eraf pakken om hetzelfde aan de binnenkant te doen. Dan daarna de nieuwe kap van ruiten voorzien. Dan kun je zelfs het buizenframe blijven gebruiken en een paar punten op je kajuit om 'm demontabel te maken. Of gaat dat allemaal echt niet werken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 17 dec 2014 18:00 #580630

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
lodewijk stegman schreef :
JRomkes schreef :
Met hechthout moet je alsnog oppassen met schroeven e.d.

Schroeven in het hechthout zitten daar alleen zolang de epoxy aan het uitharden is. In de afgewerkte kap zit geen enkele schroef.

--
stegman

Tot dat iemand verzint dat er nog even een handreling op moet. Dat gaan vaak genoeg fout met hout/epoxy, ook bij jachtbouwers zelf.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 17 dec 2014 18:06 #580635

Twee vliegen in één klap. Met schuim ((corecell,divinicell,airex, e.d.) kun je prima mee "construeren" ipv mdf of triplex. Matje binnen en buiten, raampjes er in en klaar, super lichtbgewicht.

Oeff, was het maar zo simpel :S
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 17 dec 2014 18:46 #580654

Noballast schreef :
Twee vliegen in één klap. Met schuim ((corecell,divinicell,airex, e.d.) kun je prima mee "construeren" ipv mdf of triplex. Matje binnen en buiten, raampjes er in en klaar, super lichtbgewicht.

Oeff, was het maar zo simpel :S

Een workshop voor het gebruik van dit soort materialen zou me wel goed uitkomen... :)
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 17 dec 2014 22:19 #580719

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1666
Belerion II schreef :
Deze blog met specifiek de vast buiskap heb ik al een tijdje bij mijn favorieten staan.. :) . Ik moet wel zeggen dat ik het estetisch niet zo fraai vindt staan op een Victoire 28, maar wel prachtig gemaakt. En heel functioneel.

En als eigenaar van de Old Vic en bouwer van de kap ben ik het hier nog mee eens ook ;)

Het "probleem" van vaste buiskappen is altijd dat je enorm wordt beperkt door praktische mogelijkheden bij het ontwerp en de bouw.......en dat het uiteindelijke resultaat altijd wordt beoordeeld op het uiterlijk en niet op de praktische voordelen.
Voordelen tov stoffen kappen ondermeer: levensduur, helder zicht, hoge grijprails bij in en uitstappen kuip, vaste gieksteun (ook fijn bij opdoeken op zee), je kunt er op zitten, op staan en tegenaan zitten, winddicht, waterdicht....maar ook geluiddempend bij zwaar weer ( beschut en rustig zittend in de kajuitingang lijkt zwaar weer een stuk minder bedreigend) ....en voor (in mijn geval) een prijs die overeenkomt met een (semi-disposable) stoffen kap.
Beperkingen: Vorm wordt beperkt door aansluit mogelijkheden op de kajuit/kuip en is afhankelijk van je materiaal keuze, je moet rekening houden met instaphoogte in en uit de kajuit, zithoogte in de kuip onder de kap, uitzicht zittend door de kap en buiten de kap om, uitzicht staand aan je roer, bediening en ruimte voor eventuele overloop, werkruimte lieren op het dak (die heb ik gelukkig niet). Ook is het een beperking dat een vaste kap met warm weer niet weg kan klappen........ik lig met warm windstil weer vaak "andersom" met het anker over de spiegel voor wat ventilatie. Tenslotte is maststrijken (in mijn geval) niet mogelijk met de vaste kap erop (deze is wel vlot te demonteren) ...........en het is inderdaad minder mooi op een klassieker ;)
Voor mij wegen de voordelen van een vaste kap ruim op tegen de nadelen. Voor mij is het beste alternatief geen buiskap.........een tent&zeilmakerij zal aan mij niet veel verdienen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 18 dec 2014 07:17 #580755

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26244
JRomkes schreef :
lodewijk stegman schreef :
JRomkes schreef :
Met hechthout moet je alsnog oppassen met schroeven e.d.

Schroeven in het hechthout zitten daar alleen zolang de epoxy aan het uitharden is. In de afgewerkte kap zit geen enkele schroef.

Tot dat iemand verzint dat er nog even een handreling op moet. Dat gaan vaak genoeg fout met hout/epoxy, ook bij jachtbouwers zelf.

Die iemand ben ik zelf, dus wat dacht je?
Die handrelingen staan er inmiddels op. Gaatjes voorgeboord, gaatjes injecteer-epoxy op laten zuigen. Daarna handreling met kit en houtdraadbout afgedicht, respectievelijk bevestigd.

Dus, nou goed, geen schroeven. Wel zes houtdraadboutjes.

Er worden hele schepen gebouwd van hechthout of woodcore. Dus waar hebben we het nu eigenlijk over? Wie het materiaal niet begrijpt moet niet aan zo'n operatie beginnen. Die jachtbouwers waar jij over spreekt zijn handige harrie's, geen jachtbouwers.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 18 dec 2014 07:25 #580757

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26244
DutchyMarkII schreef :
Ik ben niet zo thuis in epoxy en poly, maar stel dat je een stoffen buiskap hebt die mooi strak op je boot staat, zou je dan die niet gewoon als basis kunnen gebruiken en aan de buitenkant kunnen beplakken met polyestermatten (oid), dan, na droging, eraf pakken om hetzelfde aan de binnenkant te doen. Dan daarna de nieuwe kap van ruiten voorzien. Dan kun je zelfs het buizenframe blijven gebruiken en een paar punten op je kajuit om 'm demontabel te maken. Of gaat dat allemaal echt niet werken?

Dat lijkt niet echt een practische optie.
Om een goed stukje glasvezelversterkt polyester te maken op een mal, moet die mal stijf zijn. Je moet op zeker moment bijvoorbeeld wat druk uitoefenen op het laminaat om het ontluchten. Daarbij ga je de 'buiskap-mal' vervormen.
Het beste zou misschien nog zijn om in eerste instantie de buiskap volledig met polyester of epoxy te doordrenken, dat uit laten harden en dan verder lamineren.

Maar om dat allemaal op de boot te doen? Het wordt, zeker bij onervaren harsverwerkers, een ontzettende knoeiboel. Voor je het weet zit je hele kuip onder de hars.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 18 dec 2014 08:31 #580770

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2034
Stoffen buiskap gebruiken :

Ik heb het iemand zien doen. De kerel was net als ik voor meerdere jaren onderweg en dan is nadenken over kosten het eerste dat je moet leren.
We waren niet bepaald goede vrienden dus ik heb zijn werk slechts vanop afstand gezien. Hij heeft eerst met draden de oude kap uiterst strak gespannen en dan een of ander hars op het tentdoek gesmeerd. Het was winter, zelfs in Turkije zijn sommige dagen te koud om met ?? hars te werken, daarom heeft het lang geduurd voor meerdere lagen opgebracht waren. Toen het zaakje stevig was heeft hij ook de raampjes vernieuwd. Uiteindelijk zag het er prima uit, niet te onderscheiden van een nieuwe stoffen kap.
De man had vroeger in de IT branche gewerkt, was wat handwerk aangaat eigenlijk een nul. Zelfs voor een matig onhandige prima te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 18 dec 2014 19:37 #580914

Leuk om te horen dat het wel zou kunnen. Wie weet dat ik het een keer probeer. De huidige buiskap is aan vervanging toe dus zou mooi kunnen dienen als basis. Ik denk niet dat het een enorme knoeiboel hoeft te worden. Er zijn diverse handige producten uitgevonden en op de markt gebracht helpen voorkomen. Zoals bijvoorbeeld handschoenen, afdekzeil en tape. ;)
Laatst bewerkt: 18 dec 2014 19:37 door DutchyMarkII.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 18 dec 2014 19:47 #580916

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5009
lodewijk stegman schreef :

Die iemand ben ik zelf, dus wat dacht je?
Die handrelingen staan er inmiddels op. Gaatjes voorgeboord, gaatjes injecteer-epoxy op laten zuigen. Daarna handreling met kit en houtdraadbout afgedicht, respectievelijk bevestigd.

Dus, nou goed, geen schroeven. Wel zes houtdraadboutjes.

Er worden hele schepen gebouwd van hechthout of woodcore. Dus waar hebben we het nu eigenlijk over? Wie het materiaal niet begrijpt moet niet aan zo'n operatie beginnen.

--
stegman



Ik snap je volkomen, maar om op het punt terug te komen, een polyester kap maken is niet heel veel moeilijker, duurder of tijdrovender, wat iemand zijn verdere afwegingen zijn, dat is aan hem/haarzelf, dat is wat ik bedoel.
Die jachtbouwers waar jij over spreekt zijn handige harrie's, geen jachtbouwers.

Tja, er werken veel handige en minder handige harrie's in de jachtbouw, is geen opleiding voor nodig...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 10 sept 2016 06:18 #766617

  • zephire
  • zephire's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26
Hallo allemaal.

Heb zelf 2 jaar geleden een buiskap gemaakt van 6 mm watervast mulitplex beide kanten met 3 lagen 3oo gr glasmat en epoxy afgewerkt met epoxy plamuur en afgewerkt met 3 lagen DD lak internatinal

ramen laten maken bij ALRA zeewolde zeer goed advies kostprijs 800 euro.
totaal werk uren 180 uur en kosten buiskap.1700 euro.

Dit bericht is een herhaling ivm de foto,s deze ware niet te openen.






wees vrij ,elke seconde telt en komt nooit meer terug.
Laatst bewerkt: 10 sept 2016 06:24 door zephire. Reden: herstel tekst fouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 10 sept 2016 07:54 #766631

Yellow Boat schreef :
Als ik ooit zoiets zou maken ( niet erg waarschijnlijk) zou ik een kap van volledig polyester maken m.b.v. een houten (negatief)mal.
Voordeel is dat je een mooie gladde gelcoat oppervlak aan de buitenkant krijgt (als je de mal goed maakt tenminste) en dat je de buiskap evenbtueel veel lichter kunt maken als je hem van sandwich maakt of , nog lichter, van carbon met epoxy.
Ad
Ik geloof dat ik het precies andersom zou doen. Glad en strak aan de buitenzijde is met een beetje plamuur en een schuurplankje een stuk makkelijker te realiseren dan glad en strak aan de binnenkant. De positieve mal is ook veel minder werk.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 10 sept 2016 08:40 #766635

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13370
Het maken van de grondvorm van zo'n kap is minder dan het halve werk.
Na ± 16 uur werk. Op een male mal



Na een veelvoud aantal uren.

You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 10 sept 2016 09:05 #766639

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 535
@3Noreen,
Waar heb je de mal van gemaakt?
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 10 sept 2016 10:10 #766647

  • Etapje
  • Etapje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 455
@Zephire
Ziet er goed uit, ik zit zelf (of meer mijn vrouw) ook over een vaste kap te denken. Deze is een goed voorbeeld.
Ik zie alleen helemaal geen lijnen meer door de valstoppers gaan. Nog een klus die moet of andere overwegingen?

Peter
Jeanneau Attalia - Lelystad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 10 sept 2016 10:24 #766649

Ik vind dit ook wel een geile kap (en boot ;)

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 10 sept 2016 10:26 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 10 sept 2016 10:53 #766655

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17701
Etapje schreef :
Ik zie alleen helemaal geen lijnen meer door de valstoppers gaan. Nog een klus die moet of andere overwegingen?
Viel mij ook al op. Er zit een afdekplaat over de lijnen waarbij alleen de stopperhandels nog zichtbaar zijn. Strak, maar of het handig is vraag ik me af.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 10 sept 2016 11:29 #766659

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vaste buiskap 10 sept 2016 12:48 #766668

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13370
Frodoo schreef :
@3Noreen,
Waar heb je de mal van gemaakt?

met een paar hulpspanten en vuren strook latten. Was wel wat puzzelen omdat ik graag wilde dat de lierhendels rond konden.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl