Zo, hier maar weer eens een update!
Ik heb de boot nu weer 2 weken op de kant, en heb weer een hele lijst met klussen die me te doen staan. Daar zo meer over, maar eerst mijn avontuurtje bij Makkum:
Ik ben stom genoeg afgelopen herfstvakantie op de zandbanken van Makkum gelopen (windkracht 4/5 bft)
We zijn toen "gered" door de KNRM (Nog bedankt!) want de zandbanken lagen lagerwal, waardoor de golven de boot steeds naar ondieper water stuwde, totdat deze op 1 oor lag.
Ik dacht dat de klappen en smakken die de boot maakte op de harde zandgrond fataal voor mn bootje zouden zijn maar de boot gaf geen krimp!!
Dus zijn we met zn alle overboord gegaan, en hebben met veel moeite de spiegel in de golven gedraaid, en het anker 40 m verderop uitgezet. Waardoor we niet meer dwars op de golven lagen te beuken.
Toen maar in de kajuit wachten op de KNRM (met de kachel op zn max!) En die waren er binnen 30 minuten vanuit Hindelopen.
Het van de zandbank slepen van de boot was mischien wel het ergste.... we helde zo'n 45 graden stuurboord (als het niet meer was..) en kwamen telkens in de daling van de golven keihard op de grond, waarna we weer n ruk van de sleepboot kregen...
Gelukkig was de klamp op de boeg zeer goed bevestigd (onderdeks, met stalen platen aan de kielbalk)
Maar omdat we ons roer kwijt waren (die lag voor de helft in de kuip) moesten we toen we eindelijk los waren ook een sleper achter ons, zodat we in 1 lijn bleven... Dit koste mij helaas wel mn achterstag, de lijn was niet via de geleider gedaan...
We waren net niet de 75.000e redding van het KNRM.
Ik was wel net de 50.000ste Zeemijl op het originele analoge log gepasseerd!! Dit was dus ook tevens bijna de laatste...
Nadat we 1 dag in Makkum zijn blijven liggen om repartaties uit te voeren, maar vooral ook omdat het erg hard waaide (windkracht 6 bft constant westewind) Zijn we weer vertrokken naar Almere.
Dus opweg naar Almere hebben we het met het halve roer gedaan, en een met koord gerepareerde achterstag...
Gellukig hadden we toen noorderwind 4/5/6 bft. en zijn we eerst op de stromfok van Makkum naar enkhuizen gezeild. Dit omdat de stromfok het minste druk gaf op het roer, om deze te sparen.
Met de stormfok liepen we alsnog 5 knopen (mede door de golven in de rug) Dit is gellukig allemaal goed afgelopen,
we hebben dus ook nog geluk gehad dat we noorderwind op de terug weg hadden, op de heenweg, was deze zuid.
Nu dus een lijstje met met wat ik verwacht te doen komende winter (en waarschijnlijk voorjaar)
-nieuw roer maken van tripplex/epoxy
-motor uitbouwen en goed schoonmaken/filters e.d.
-een pomp inrichting voor de bilge maken (handpomp+elec.) met filters en al.
De motor die ik heb (een yanmar NTS 70 r) word extern gesmeerd...
Dit houdt in dat de smeerolie die in de smeerpotjes gaat na het te smeren onderdeel gesmeerd te hebben in de bilge beland...
Dit gaat om de waterpomp smering, en schroefas lager na de keerkoppeling, en nog wat kleine dingetjes.
Het oude systeem was simpel, namelijk: het bilge water incl de vieze olie word in 1 keer overboord gezet.
Ik wil dit aanpassen... Door de motor uit te bouwen en een lekbak eronder te instaleren, die de olie daarna naar een lager gelegen (gesloten) bak voert, die geleegd kan worden...
Ook wil ik dat de troep van het gewone bilge water gescheiden word, doormiddel van filters. En dat die troep in een putje beland, die ik om de zoveel tijd kan legen.
Terwijl de motor uitgebouwd is kan ik dus die lekbak plaatsen (opmaat gemaakt van houtepoxy) en zal ik ervoor zorgen dat het water wat evt. achterin kan komen te staan beter kan doorstromen naar het diepste punt in de boot. Nu stroomd het water alleen door bij een bepaald peil.
Wat erg hinderlijk is gezien het feit dat het bilge water met olie dan lange tijd stilstaat onderin de boot, wat gaat stinken, en een vette boel geeft.
-Ook word de electrische inrichting gereviseerd.
Dus de dynastart die nog in goede staat verkeerd word opnieuw bedraad, met een nieuw schakel relais.
Ook komt er een nieuwe start schakelaar, en zal ik wat universeel meters van faria instaleren.
Waaronder: temperatuurmeter, brandstofpeilmeter, ampere meter, en urenteller voor de motor.
Naast de electronica voor de motor zal ik ook hele nieuwe bedrading in het interieur aanbrengen. O.a. voor de verlichting binnen, maar ook navigatie verlichting.
-Verder word het hele interieur vervangen. Ik zal alles met plaatmateriaal doen, en met epoxy afwerken... Zo krijg ik binnen witte schotten, met mahonie blank gelakte delen erin.
De keuken die ik afgelopen winter geplaats heb, moet er weer uit...
Ik wil deze in de hoek aan bakboord plaatsen, waar nu een hondenkooi is.
Aan stuurboord komt een navigatie hoek, met apperatuur (ik houd het simpel met een gps, en marifoon) en een nieuw contset compas.
Er komt ook een nieuw jabsco toilet in met handpomp. En in het nieuwe keuken blokje een nieuw kooktoestel, verzonken in het blad met knopen bovenop.
Ik zit nog te twijfelen aan een elec. drinkwaterpomp, of voetpomp. Iemand suggesties? Want de handpomp is niet prakties.
Ook zal ik nieuwe matrassen en kussen zelf opmaat maken. Ik weet nog niet watvoor materiaal. Waarschijnlijk van binnen schuim, en van buiten een waterafstotende ademende stof. Suggesties?
Verder zal ik alles voor het interieur opnieuw moeten aanschaffen (lampjes, e.d.)
Ik vind het mooi om het sober te houden van binnen, niet teveel poespas.
De indeling word dus als volgd:
In de punt 1 tweepersoonsbed, met aan stuurboord het toilet (onder het hoofdeinde)
Dan meteen de 2 langsbanken van +- 190cm met inklap tafel in het midden aan de maststeun.
Aan stuurboord dus de navigatie/apperatuur hoek (waarschijnlijk ook een radio/cd speler) En bakboord de combuis met opberg ruimte wasbak, en kooktoestel. Ik heb nu een gas toestel, met nieuwe beveiling e.d. en degelijk materiaal, maar hoe verstandig is het om over te stappen naar petroleum?
Ook wil ik perse een kachel aanboord... Ik zit nu te denken aan een petroleum kachel die ik bij Kniest kan kopen voor 49 euro, of heeft iemand nog een ander handig klein kacheltje die goed bevalt?
Stroom aanboord wil ik flink beperkt houden, alleen wat verlichting, wat apperatuur, radio, die allemaal op de startaccu gaan (de dynamo kan maar een 50 A accu laden) en verder een service accu om op over te schakelen bij walstroom... Dit is het verstandigste toch?
Verder heb ik nog 1000 en 1 klussen te doen, waaronder alles weer opnieuw in de lak zetten om de conditie van de verf goed te houden, alle doorvoeren, en kranen vervangen, en de hele romp van binnen reinigen, en spantjes repareren. En verder nog veel benoemings waardige dingen, maar daar kom ik later op terug, want anders word het verhaal, wat al aan de lange kant is veels te lang.
Ik lees graag jullie reacties!!!
gr, marius