Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: boemerang

Re: boemerang 11 dec 2006 19:54 #11741

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Marius,

Motorolie heeft een bepaalde "dikte" aangeven met de nummers (bv 15W40). Afhankelijk van de temperatuur die je motor krijgt moet je olie aanpassen. Dit is ook afhankelijk van de omgevingstemperatuur. Hoe lager de getallen (bv 5W20) hoe dunner de olie. Olie zorgt bovendien ook voor een stuk koeling in de motor en dus niet alleen smering! Als je een direct gekoelde motor hebt wordt de temperatuur van je motor niet veel hoger dan 55-60 graden. Gebruik dan dunne olie, wordt je motor warmer (bij indercte koeling) dan dikkere olie gebruiken (tenzij je altijd bij vrieskou vaart, dan weer dunner). De hoeveelheid zal ergens tussen 3 en 5 liter liggen. Gewoon eerst oude olie eruit halen dan heb je een beetje de maat. Dan voorzichtig en rustig ingieten en regelmatig peilen. Meestal zit er een liter verschil tussen de hoogste peilstand en laagste peilstand. Niet het hoogste peilstand overschrijden, is net zo schadelijk als te weinig olie!
Je keerkoppeling heeft ook iets dunnere olie nodig dan je motor, inhoud van veel keerkoppelingen is ongeveer 2 liter.

Succes.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 11 dec 2006 20:20 #11742

Kijk eens of je handleiding op deze site staat: www.motoren.ath.cx/
mazzel,

Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 11 dec 2006 22:51 #11746

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Yanmar is niet zo heel kritisch op motorolie, ze zijn uiteindelijk hoofdzakelijk gebouwd voor de kleine vissersbootjes langs de aziatische wateren.

Zelf (1GM10) gebruik ik ook 15W40, in de keerkoppeling komt de zelfde olie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 16 dec 2006 17:21 #11815

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Bedankt voor jullie reacties!
Ik heb vandaag 5 liter 15W40/diesel olie gehaald.
Ook 2 litertjes diesel erbij.
En een accu op de boot neergezet.
Ik heb vandaag al even gekeken wat het zou doen als ik de accu kabels aan zou sluiten aan de accu, en de contact draadjes tegen elkaar aanhield, maar dat leverde alleen wat gevonk bij de accu polen op.
wie weet wat die eventueel zou kunnen zijn?
Morgen ga ik het uitgebreid proberen om de motor te starten, dus heeft iemand dara nog tips voor?
Gr. marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 16 dec 2006 22:31 #11816

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Vonken bij de accupolen betekend dat de klemmen niet goed vast zitten !
Vastdraaien die handel en anders nieuwe poolklemmen monteren.

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 26 dec 2006 09:17 #11895

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Het waren inderdaad de klemmen die niet goed vastzaten.

Nu heb ik nieuwe olie in het carter van de motor gedaan (15w40/diesel) en in de tank 1 ltr diesel, en ik heb een accu die ik nog had staan in de schuur erop aangekoppeld. Alleen wanneer ik de twee start draadjes tegen elkaar aanhoud, dan begint de start dynamo alleen te tikken en te kraken. Op het moment dat ik de decompresor handel omhoog doe, en ik geef het vliegwiel een tikje in de goede richting, dan laat de start motor de motor steeds sneller draaien. Totdat ik de decompresor naar beneden doe, dan staat de motor op slag stil. Dit betekend toch gewoon een slechte/lege accu?

Verder, ben ik van plan veel te doen deze vakantie (nog prettige kerst allemaal :D ) en ik bedacht mij, dat ik de nieuwe mahonie dekplaten (6mm dik) die ik al op maat heb gezaagd, dat ik deze best zou kunnen vastschroeven, en zo ook de luikjes, en de andere tijdrovende werkjes op het dek alvast kan gaan maken.

Alleen was ik eerst van plan om de nieuwe mahonie dekplaten die op het onderliggende dek moet komen te liggen, als afwerking want het dek wat er nu opligt (12mm dik) is alleen voor de stevigheid, maar deze wilde ik eerst in het voorjaar als de omstandigheden goed waren, met epoxy verlijmen, op het onderliggende dek, en het me zakken zand in de juiste vorm erop leggen (want epoxy hoeft toch niet onder druk verlijmt te worden)
Maar toen ik daar beter over ging nadenken, bedacht ik mij dat dat erg duur zou zijn, en heel veel werk, eerst injecteren, enz enz. En ik moet ermee wachten to het voorjaar, en de juiste temperatuur, terwijl ik dan beter aan de romp kan gaan werken.

Dus wat zou erop tegen zijn om het dek deze kerst vast te schroeven?
Of is het schroeven opzich al een slecht plan (omdat er mischien water tussen de twee deklagen kan komen, ondanks dat deze pas nat kan worden als de boot te water gaat, en het dek al helemaal is gelakt (1 comp.)
Alleen zit ik er wel mee dat ik de schroeven zal blijven zien, want ik kan ze niet verzinken in het dek, want deze is maar 6 mm dik. (iemand iedeeen?
Of heeft iemand anders suggesties hoe ik het best mijn dek over het huidige dek kan leggen, en vastmaken? (wat ik het liefst deze kerst doe)
Ik hoor het graag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motor en andere 28 dec 2006 07:28 #11928

Beste Marius,

het kan natuurlijk ook zijn dat de zuiger vastzit in de cilinder. Kun je de motor wel ronddraaien op compressie op de hand? of zit de boel dan ook vast. Als alles wel functioneert en de accu de startmotor niet rondkrijgt even de accu een nachtje of wat aan de lader zetten.

Dek verlijmen is een ander probleem. Je hoeft inderdaad geen epoxy te gebruiken als je dat niet wilt, het is wel aan te raden. Toch bestaan er voldoende andere lijmen die prima voldoen, laat je informeren bij de vakhandel of bij een werf. Sommige lijmen kunnen heel goed verwerkt worden bij lage temperaturen en sommige lijmen kun je ook vullen met een apart vulmiddel.

Doorschroeven van bovenaf is inderdaad niet erg mooi en verzinken inderdaad een probleem bij zulke dunne platen. Wat je wel zou kunnen overwegen is om dunne latten over het dek te leggen en daar op door te schroeven zodat je een goede hechting en vorm krijgt. Na het drogen schroeven weer verwijderen en je houd alleen een klein gaatje over van de schroefschacht. Deze is gemakkelijk te vullen met epoxy of lijm met een beetje houtstof zodat je ongeveer dezelfde kleur weer hebt.

Succes, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 28 dec 2006 09:31 #11929

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
bedankt voor de reactie!

de zuiger gaat wel goed op en neer. als ik het vliegwiel snel wil ronddraaien, dan stopt deze uiteindelijk door de compresie druk, als ik het heel suptiel doe, dan lukt het wel. dus daar lijkt niks mis mee. Ik denk gewoon een gare accu. heb het ookal geprobeerd met accu lader, met als gevolg dat ik de motor iets langer rond gedraaid kreeg (wel met de decompressor erop!)

En als ik het zo hoor, zit er niks anders op dan gewoon tot het voorjaar te wachten, zodat ik het dek kan verlijmen met epoxy, ik hoopte stiekum nog op een snlle goedkope manier voor de winter, maar dat heeft voor mij te veel nadelen.
gr. Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 28 dec 2006 09:58 #11930

Beste marius,

snelle manieren bestaan er bijna niet in de botenwereld. Meestal juist het omgekeerde, het kost 2 x zo veel tijd en 2 x zo veel geld. Overigens ben ik er niet zeker van dat je met zandzakken voldoende druk genereerd om de platen perfect aan te laten sluiten op je dek. Je zult hier en daar toch moeten schroeven om de ronding er in te krijgen. je kunt natuurlijk altijd tegen de voetlijst en de kajuitwand aanschroeven en dat maskeren met een halfrond en een kwartrond.

Compressie klinkt goed, zit er geen handstarter bij zoals een slinger of zo? Ook is het mogelijk een slinger zelf te maken zolang het vliegwiel aan de voorkant zit. Een kwestie van een hoek met handvat aan een afgezaagde pijpsleutel lassen welke weer op de moer van het vliegwiel past. Ook handig voor onderweg als je een keer zonder stroom zit en met windkracht 6 op een haven af komt vliegen waar je voor moet remmen.

Succes, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 28 dec 2006 13:52 #11933

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Hoi Hedzer

Jou slinger is een beeje gevaarlijk op deze manier, want wat als de motor nu aanslaat met deze slinger er nog op ?
Denk dat het een beetje rommelig word in den maschienkamer.
Er moet wel iets van een vrijloop op maar de meeste motoren hebben een uitwerpgroef.

Compressie klinkt goed, zit er geen handstarter bij zoals een slinger of zo? Ook is het mogelijk een slinger zelf te maken zolang het vliegwiel aan de voorkant zit. Een kwestie van een hoek met handvat aan een afgezaagde pijpsleutel lassen welke weer op de moer van het vliegwiel past. Ook handig voor onderweg als je een keer zonder stroom zit en met windkracht 6 op een haven af komt vliegen waar je voor moet remmen.

Succes, Hedzer
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

slinger 28 dec 2006 15:31 #11935

Beste Ron,

je hebt helemaal gelijk natuurlijk, had even niet doorgedacht.

Beste Marius, luister naar Ron en probeer een echte slinger op te snorren.

Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 03 jan 2007 20:54 #12002

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
bednkt voor de reacties!
Een slinger op de motor zal inderdaad niet veilig zijn in mijn geval. Want deze zal zodra de motor aanslaat nog steeds vastzitten, en uiteindelijk loslaten...
Ik heb nogsteeds geen nieuwe accu, dus ik heb helaas nog niet de motor aangehad (als deze al zou starten met een nieuwe accu)

Maar ik ben ondertussen bezig geweest met de banken in de kajuit, de bedden in de boeg, en de 2 hondekooien onder de ganboorden achterin. Dus het begint al vorm te krijgen binnenin!

De kuip is onderin bekleed met polyester matjes, en ik ondekte vandaag en klein rot plekje in de hoek, met als gevolg dat ik nu de halve kuip aan het afbreken ben, omdat het onder de polyester matjes die er van boven goed uitzien, nogal rot is....
Het is vrij weinig werk de rotte plekken eruit te zagen, en er nieuwe stukken in te schroeven, maar het is verschrikkelijk veel werk om de polyester te verwijderen, van de nog goede delen hout in de kuipvloer.
Ik ben er vandaag dan ook de hele dag mee bezig geweest, en ik heb alleen alle naden tussen de kuip vloer, en kuip rand al vrij, en voorin een stuk eruit gezaagd.
Nu vraag ik mij af of het slim is om de naden weer opnieuw te bekleden met polyester (nadat deze gedroogd zijn) en bij het middelste deel van de kuip vloer gewoon de polyester laten zitten, en weer opschuren, en opnieuw te coaten.
Dit scheelt een hoop werk namelijk...
Of is dit een slecht plan? zoals dat ook is als je een houten boot bekleed met polyester "doodskleed"
Of is het gewoon duurzaam alle polyester eraf te trekken (zoniet schuren)
en dan de kuip in de 1 componenten af te lakken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 03 jan 2007 23:16 #12007

Beste Marius,

als je de kans hebt om alle polyester te verwijderen zou ik het zeker doen, je gedachten over "doodskleed" zijn volgens mij correct. Aan de andere kant is het polyester niet voor niets aangebracht, het zou kunnen dat onder de goede stukken ook nog rotte plekken zitten. Nu je toch bezig bent kun je net zo goed alles weghalen en door nieuw hout/multiplex vervangen, qua tijd maakt het niet zo veel uit.
Schuren naar kaal hout kan ook, gebruik een bandschuurmachine of een exenter met een korrel 40 of 60. Wel vies en stoffig dus goed beschermen met stofkappen e.d. Bedenk wel dat polyester is vermengd met glasmat en dat jeukt als de pest.

Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 04 jan 2007 09:50 #12018

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Hedzer, bedankt voor je reactie!
het deel wat er nu nog opzit is 100% goed, dat kan ik van onder voelen. En dat is juist het probleem, want daar krijg ik het polyster er nauwelijks af, dus vandaar mijn vraag of ik het eventueel kon laten zitten.
Maar dat word dus een hoop gerotzooi vandaag met dat smerige spul...
De slechte plekken heb ik er al uit gezaagd, en daar scroef ik gewoon weer nieuwe delen in...
gr. Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 04 jan 2007 18:32 #12026

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Beste Marius,

Ik zou toch proberen al het polyester te verwijderen, geeft ook een meerwaarde uiteindelijk aan je boot. Het is even meer werk, maar uiteindelijk zal je meer plezier van hebben. Kennelijk is het polyester aangebracht om een aantal zaken te verdoezelen, maar dit is een lapmiddel. Opnieuw netjes opbouwen levert een mooi resultaat, maar zeker ook een betere duurzaamheid van je boot.
Je kan ook een haakse slijpmachine nemen met lamellenschijf, hiermee vliegt het polyester eraf! Wel voorzichtig mee omgaan, je slijpt snel ergens door heen!

Succes! Je Boemerang is het waard!

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 05 jan 2007 09:22 #12039

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
bedankt!!! Vandaag leg ik de laatste hand aan het wegsteken van de polyester delen... Het gaat daar om kleine stroken, en daar is dus moeilijk, of niet bij te komen met de slijpmachine.
Ook zal ik de nieuwe stukken erin scroeven en opmaat zagen. dus het schiet al aardig op!
en dan zijn er nog kleine rotte plekken die ik tot op het goede hout heb weg gestoken, maar die zijn het niet waard om het hele hout deel waar deze plekken in zitten te verwijderen.
Dus die vul ik op met epoxy plamuur (met wat houtzaagsel erdoorheen)
en dat doe ik ook met de naden, en andere on effenheden.
Dus als het mooi strak is geplamuurd, dan lak ik alles af in de DD lak.
Dat heb ik ook met het dek van mijn 16m2 gedaan (wat achteraf beter varvangen had moeten worden) maar dat resulteerde van een oud versleten dek, tot een mooi strak onderhoudts vrij dek, en dat zit er nu ook al weer 4 jaar op.
gr. Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 13 jan 2007 23:05 #12193

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
dan hier maar weer n update,

Ik heb nu in de kajuit de bedden, banken, plafon, tussen schotten, en de kajuit wanden geschilderd/gelakt, en de boot ziet er nu mooi uit van binnen!
Het interieur is dus bijna af, ik hoef alleen nog maar een keuken blokje te plaatsen, met gootsteen (RVS) en 2 pits gastel.

Ook de kuip heb ik totaal gesloopt, en heb alles vervangen in de kuip wat er was.
Ik heb ook mallen gemaakt van het dek (van stuukloop folie)
wat een makkelijk klusje was, dus nu heb ik die malletjes thuis liggen, en kan op mijn gemakje de verschillende dek delen op de mahonie platen uittekenen, zodat deze er het voordeligst uit komen.
Dus
Het is nu dus wachten op het betere voorjaars weer, zodat ik de dan op maat gezaagde dek delen erop kan lijmen met epoxy. Er komt dan op het dek ook nog een afwatering van ong. 15 cm (erg hoog!) En dan moet de romp geplamuurd worden op sommige plekjes, en tussen wat naadjes, en kan ik de romp behandelen met 1, of 2 componenten verf.

Maar de komende januarie/februarie/maart weken kan ik vrij weinig doen.
gr. Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 28 jan 2007 13:55 #12645

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Zo.. het is me gelukt!
Vandaag heb ik d diesel motor aan gekregen!
Ik had een koort om het vliegwiel gedraaid, en na mn handen stuk getrokken te hebben, ging die eindelijk aan!
Ik had de motor op dat moment wel op volgas staan.
Maarnu vraag ik mij af: de accu en start schakelaar had ik niet aangesloten. Toen ik de motor aanzette, kon ik die alleen uitzetten door het gas helemaal terug te doen, waardoor deze uitviel... is dat normaal bij een diesel? (ik weet van een oude diesel tractor dat deze ook uitvallen als je geen gas meer geeft)

Op het moment dat ik de schakelaar wel aansloot, en ik de motor liet draaien, kon ik deze niet uitzetten door de schakelaar op off te zetten...
Dat is vreemd, of dient deze schakelaar er alleen voor om contact te maken, en n slag verder om de startmotor te activeren?

Heeft een diesel eigelijk wel een ontsteking o.i.d.?
Ik had iets gehoort over een gloeiplug, die je voor moest warmen voodat je de motor start, maar ik kan niets op de hele motor ontdekken wat daar op lijkt...
De enige draadjes die er zijn komen van de dynastart...
Ik hoor het graag!
Gr. Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

starten van een diesel 28 jan 2007 14:49 #12651

Beste marius,

gefeliciteerd met je dieselverhaal. Altijd een goed gevoel als een dergelijk ding het doet.

Even een aantal antwoorden op je vragen:
1 de aan/uit schakelaar dient volgens mij alleen maar om de startmotor te activeren, als de motor 1 maal draait heeft die schakelaar geen functie meer.
2 diesel heeft geen ontsteking van buitenaf, de diesel ontsteekt zelf na inspuiting in de cilinder door oplopende druk. Veel diesels hebben inderdaad een voorgloeisysteem om de diesel op temperatuur te brengen, niet gebruikelijk bij kleine bootdiesels, wel gebruikelijk bij grote scheepsdiesels en in autos.
3. Bij mijn bootdiesel en bij alle anderen die ik ken zit er ergens bij de branstofpomp een apart handeltje van de ene of andere soort. Bij de meesten zit daar een trekkabel aan die ergens in de kuip uitkomt. Als je aan de kabel trekt wordt de brandstof afgesloten en zal de motor uitslaan. Daarom hoor je ook altijd de toeren teruglopen als een diesel wordt uitgetrokken.

Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 28 jan 2007 20:21 #12661

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Hoi Marius,

Mooi dat je torretje het doet. Wat betreft gloeien, mijn HydroMarine DM 12 (12pk op basis Kubotablok) moet ook eerst voorgegloeid worden. Er lopen bij mij twee draden vanaf het motorcontrolepanel (contact) naar twee gloeistiften, voor elke cilinder een. Ik heb dan een gloeistand aan de startknop (draaien naar links) en een startstand (draaien naar rechts). Stoppen gaat inderdaad met een trekkabel die op de gashendel zit. Trek ik aan die kabel gaat de brandstoftoevoer dicht en stopt de motor.

Hopelijk helpt je dit verhaal een beetje verder.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 28 jan 2007 20:40 #12663

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
bedankt voor de info!

Ik heb alleen geen handeltje bij de brandstof toevoer gevonden.
Kan het niet zijn dat bij mij de motor afslaat wanneer ik de gashandel op 0 zet? want hij lijkt op 1 stationair te draaien, en 2,3,4,5 steeds hogere toeren...
gr. Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 28 jan 2007 21:00 #12667

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Hoi Marius,

Zou zo maar kunnen, gewoon proberen maar.

Succes.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 28 jan 2007 21:05 #12668

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Klopt.
Regulateurhevel[want zo heet dat ding] op 0 is motortje stop.

Ron
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 01 feb 2007 13:34 #12869

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
hoi,

Ik ben gister bij polyservice te Amsterdam langs geweest, voor advies.
Zij vertelde mij dat de beste opossing om een houten boot duurzaam te conserveren is om de boot met glasweefsel te bekleden, en met een epoxy hars te dekken. En dan onderwater pantser coat, boven water dd lak.
Dit geld alleen voor boten met een vochtgehalte van max. 12%!
Ook was het mogelijk volgens hen, dat mijn boot dat percentage zou berijken in de buitenlucht waar die nu staat, en dat het bekleden van de boot ook goed te doen was in de buitenlucht (als het maar <15 graden is)
Maar de kans is ook groot dat mijn bootje te vochtig blijf en dan is het sterk af te raden. In dat geval adviseerden ze mij een 1 componenten systeem toe te passen. Je kunt volgens hen alleen spreken van een doodskleed als je de boot met polyester zou bekleden, of als je boot te vochtig was tijdens het bekleden, of als de boot naderhand van binne in contact komt met water.

Maar dan nu mijn vraag: aangezien ik waarschijnlijk gedwongen moet afzien van een 2 comp. systeem omdat mijn boot te vochtig blijft, zal ik een 1 componenten systeem moeten toepassen. Ik wil het dan ook meteen goed aanpakken. Ik had al gehoort van sikkens botomcoat, wat erg in de smaak schijnt te vallen bij eigenaren van houten bootjes, omdat het heel dun uitvloeit, en waterafstotend is.
Ik zou eerst mn boot glad moeten plamuren, met iets van sikaflex? (want epoxy lijm/plamuur is te hard volgens sommigen) Dan een aantal lagen primer op het kale hout, en op de kaal geslepen kiel. Dan een flink aantal lagen botomcoat van sikkens... Is dit aan te bevelen (mensen die er ervaring mee hebben?)
En weet iemand mischien een adres waar ik net als bij polyservice uitgebreid kan worden geinformeerd over de voor en nadelen van een evt. 1 comp. systeem? (dus niet de info lijn van sikkens ofzo, want dat zijn ook maar mannetjes die etiketten oplezen, en puur vanuit de theorie spreken...
Of is er iemand die vanuit ervaringen kan zeggen welk produckt (Systeem) gewoon duurzaam is.
Voor deze mensen heb ik wat gegevns om aan te geven waar het aan moet voldoen

- romp is latjes gebouwt (opelkaar) en kiert hier en daar, maar daar zit al een soort hard vulmiddel in. Verder sluit de boot op veel plaatsen naadloos aan.
-er zijn wat oppervlakkige ongelijkheden die glad geplamuurt moeten worden, ik neem aan dat bij gebruik van een 1 com. systeem dat gedaan moet worden met sikkaflex?
-de romp is van Teak, wat nogal vettig is, dus moet er nog rekeing ngehouden worden met speciale primers?
- de boot is +- 40 jaar oud, dit zegt uiteraard wat over de werking van het hout. Maar wat precies?

Ik heb wat fotos gemaakt van de boot, en zal deze binnekort hier op de pagina zetten.

Gr. Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 01 feb 2007 13:38 #12870

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Ohjah, en dan nog even over de motor.
Er heeft iemand naar gekeken, en deze man vind de motor prima lopen, de metaal achtige geluiden als de motor nog koud is horen er blijkbaar bij, want als deze 1 minuutje draaid, loopt ie als n zonnetje!
Ook de keerkoppeling is nog inorde, deze zat vast, maar dat heb ik al een beetje opgelost door er gewoon een beetje mee te rommelen.
Dus dat stadium heb ik gehad!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.155 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl