Hier ben ik eindelijk weer eens met een update!
Het heeft even geduurd, maar dan heb ik nu ook wel wat te vertellen...
Het lekje heb ik gewoon opengekrapt, 4 weken lang laten drogen met een fohn erop gericht, die het droogproces versnelde. Toen het eindelijk droog was, heb ik het opnieuw gebreeuwd en afgekit.
Na nog wat onderhouds werkzaamheden besloot ik de boot maar te water te laten. Deze was (en is natuurlijk) nog lang niet af!
Ik had alleen de hek, en preek stoel gemonteerd op het nieuwe dek, en verder was de kajuit van binnen helemaal leeg.
Alleen zijn de romp/dek/kajuit en kuip behandelt afgelopen jaar. Dit alles heeft nu een goede basis, en ik was benieuwd of het ook werkelijk waterdicht was... Ik moet nog wel alle bovengenoemde zaken afwerken de komende jaren!
Tijdens de tewaterlating (afgelopen juni) was er veel belangstelling op de haven! Maar de boot dreef! en maakte niet eens zo gek veel water.
Ik heb de boot 2 weken bij de helling steiger laten liggen met toestemming van de havenmeester, zodat als het nodig mocht zijn de boot met de voorkant van die kiel op de heling kon trekken om het zinken te voorkomen.
MAAR! na 2 weken was de boot waterdicht, en in de tussentijd ben ik bezig geweest met het monteren van de zeereling, mast, en het weinige beslag wat ik heb.
Ook moesten allerlei doorvoeren aangsloten worden, evenals een nieuw uitlaat systeem voor de motor.
Ook zit het tijdelijke interieur er weer in!! Het is maar goed dat ik niet dit jaar ben begonnen met een compleet nieuw interieur want al gouw merk je pas tijdens het varen wat je werkelijk wilt, en dus ook wat erg tegenvalt aan het oude!
Ook heb ik in die twee eerste weken van de tewaterlating de motor eens gestart! Na lang zoeken op internet, en adverteren, ben ik aan de originele handleiding van mijn yanmara NTS uit 1960 gekomen, en wist dus hoe ik ermee om moest gaan!! Dit is zeker noodzakelijk, want er horen bij deze oude motoren allerlei verborgen smeerpunten regelmatig gesmeerd te worden!
Nadat ik de motor 20 minuten stationair had laten draaien was ik er wel klaar mee!! Deze liep dus prachtig!!
De motor is zeer simpel, met een keerkoppeling (voor/achteruit en neutraal) en verder een toerenregelaar die op 0 moet staan om de motor uit te zetten.
Er zit wel een dynastart bij gemonteerd, die het vliegwiel bij de start aandrijft doormiddel van een V-snaar. De eerste paar keer deed deze het goed, maar al snel ontsond er kortsluiting in de bedrading die helemaal weggerot blijken te zijn.
Het zit zo:
De minpool van de accu zit rechtstreeks op de motor.
De pluspool loop naar een vierkant schakelkastje en van daaruit lopen allerlei draadjes van en naar de dynastart.
Vanuit dat schakelkastje lopen ook een + en - draadje naar de start schakelaar.
Ik denk dat het schakelkastje zelf ook is beschadigd/versleten, en ik denk dat deze gewoon vervangen moet worden.
Het probleem is alleen dat deze niet meer te krijgen zijn, dus moet ik het naar een bedrijf brengen, die er een moderner ding opzet, en gelijk de bedrading vervangt, en aanpast op de nieuwe materialen.
Maar omdat ik nog minstens 3 weken op vakantie wilde gaan met de boot, heb ik gewoon de polen van de accu gehaald, en de V-snaar die de dynamo aandrijft eraf gehaald, zodat deze niet meer aangedreven word zodat er ook geen oververhitting kan plaats vinden waar dan ook.
De motor starte ik nu doormiddel van een koord om het vliegwiel te draaien, en met een flinke ruk kreeg ik de motor dan telkens net aan!
Dit is redelijk gevaarlijk, want je moet er voor zorgen dat de losse endjes van het koord niet in het vliegwiel draaien zodra de motor vaart krijgt.
Maar verder werkte dit prima!!
Ik heb dus in de maanden juli&Augustus heerlijk met vrienden en familie over het ijsselmeer gezeilt! En dit beviel uitstekend!!
Het was wel erg behelpen voorlopig, want het rolsysteem werkt nog niet soepel, waardoor we de genua telkens moesten laten zakken. Dit was trouwens van korte duur, want na 3 dagen gebruik scheurde de genua in 4 delen (was te verwachten!)
De gewone fok bleek in betere staat, maar ook dat materiaal staat me niet aan.
Net als dat van de genua, zijn de gewone fok, en het grootzeil van een licht dacron doek vervaardigd, en deze zeilen zijn alle redelijk versleten!
Daarbij heeft de gewone fok leuvers, en kan dus niet in het rolsysteem gehesen worden. En aangezien die ook dient als voorstag schiet dat niet op.
Dus moest de fok maar zo hard gespannen worden zodat dat die een beetje profiel had, en de leuvers er maar nutteloos bij hingen. Dit was erg moeilijk, mede omdat er geen lier is om dit werk lichter te maken, en omdat de mast niks meegeeft. De fokke val zelf werd belegd op een kikker op de mast.
Ook heb ik geen genua rail om de schoten door te laten lopen, en moest dat via blokjes aan de zeereling, waarna deze door tijdelijke ogen de kuip in werd geleid, en ook om een kikker werd belegd
Want de lieren ontbreken ook nog!! (die zijn stervens duur!)
Kortom, de fok bedienen was erg zwaar! Het is een doek van 10m2 en als de schoten rechtstreeks door mankracht aangetrokken moeten worden, lopend via slechte blokjes (met veel weerstand dus!) en dan op een kikker belegd moeten worden wat bijna altijd ten gevolge heeft dat de spanning er een beetje afgaat waardoor de fok nooit echt strak gespannen kan worden.
Maar we werden er steeds handiger in, en een overstag was niet meer zon drama als in het begin.
Maar de fok hing er dus altijd een beetje als een zakdoek bij, wat natuurlijk ten koste gaat van hoogte, en snelheid maken (bijna onverdraagzaam bij matige wind tegen!)
Het grootzeil bedienen was echter een makkie, ter compensatie!
Net als de fok (waar ik eigelijk een genua wou hebben) was het grootzeil te klein. Deze is 12m2, inplaats van de 16m2 die het moet zijn.
De fok dus 10m2, inplaats waar het 14m2 hoort te zijn.
Onder de wind kracht 3 was de boot dus niet vooruit te branden met z'n 22m2 (aan de wind dan!) . Maar met kracht 4 begon deze wel te lopen, en haalde dan zo'n 4/5 knopen aan de wind op het ijsselmeer. Met kracht 5 liep deze prachtig met dit tuig, en kwamen we al gouw op de 6 knopen aan de wind.
Het mooie van de lange kiel is dus dat deze perfect koersvast is, ook aan de wind! Nadeel weer is, dat een overstag veel van de gemaakte snelheid kost, en met een grote boog gepaard gaat.
Maar wat me dus het meeste tegengevallen dat de boot onder kracht 3 niks waard is aan de wind. Maar voorlopig ga ik er maar vanuit dat dit komt omdat er dus origineel 8m2 extra op hoort (30m2 totaal dus!) En de fok gewoon beter getrimd moet kunnen worden.
Volgens de waterkampioen, en de bouwer van de boot is deze uitstekend geschikt voor op zee, en wat ik van merkte beviel me goed!! Al was ik dan op het IJsselmeer, en niet op zee, met windkracht 6 hield de boot het makkelijk! De golven neemt de boot mooi, al snijd deze er niet doorheen zoals ik eigelijk verwacht had, ik denk dat ik daar met dit tuig te weinig vaart mee kon maken... Zou het helpen als er een genua met 14m2 op kwam? en dat dan het grootzeil gereefd word met bijv. windkracht 6? Want volgens mij drukt het grootzeil de boot alleen maar om, en bij hardere wind word de boot steeds loefgieriger.
Al met al heb ik heerlijk van het zeilen genoten, en weet ik wat ik nog allemaal aan moet pakken voor een reisje naar engeland komende zomer!
Gr Marius