Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: boemerang

Re: boemerang 20 mrt 2007 10:04 #14657

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Owja, ik heb trouwens ook een poging gedaan om de kuip in de glasmatten te zetten (epoxy).
Zoals ik al eerder vermeld had, heb ik de hele kuip die in de polyester stond eruit gesloopt, en het houtwerk vervangen voor multiplex plaatjes.
daarna heb ik vorige week toen het zulk lekker voorjaarsweer was, de kuip vloer eerst geplamuurd met epoxy lijm, en daarna ge-injecteerd. Daarna was het de bedoeling de kuip met glasmatten te bekleden en die te doorweken met hars.
Er zitten alleen een paar verhogingen in de kuip vloer aan de zuikanten waar de vlonders in vallen, en bij dat soort hoekjes krijg je de glasmatten onmogelijk luchtdicht, en goed aansluitend omheen gevouwen.
Dit soort hoeken moeten eigenlijk ook rond geplamuurd worden met glasvezel plamuur, maar dat was bij mij onmogelijk i.v.m. de vlonders die daar in moeten passen.
Dus na heel wat pogingen om het toch goed luchtdicht te krijgen, heb ik alle glasmatten zo goed als het ging terwijl de hars nog nat was eruit getrokken, en heb ik de hars zo maar laten uitharden...
Dit is goed gegaan, en na alles (na 34 uur) goed geschuurt te hebben, is het zeker 100% waterdicht, en goed beschermd met de hars.
Hierover heen komen nog 3 lagen dd lak, dus dat zit wel goed denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 20 mrt 2007 11:52 #14660

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Op de plekken waar je de glasmatten niet aansluitend of zonder lucht krijgt kan het je gewoon het beste laten zitten, daarna schuur je dat gewoon weg en glad en dan nog een laagje epoxy eroverheen en je ziet er niks meer van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 28 mrt 2007 17:00 #14986

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Op de plekken waar je de glasmatten niet aansluitend of zonder lucht krijgt kan het je gewoon het beste laten zitten, daarna schuur je dat gewoon weg en glad en dan nog een laagje epoxy eroverheen en je ziet er niks meer van.


Ik heb die glasmatten er maar uitgetrokken... Achteraf ben ik daar best tevreden mee.

Ik kan goedkoop een oude partij sikkens verf krijgen, die plaats moet maken voor het "nieuwe assortiment"

De totale winkelprijs die ik moet neertellen bij n gewone winkel is 420 euro, via internet kan ik het voor 295 krijgen.
Is het verstandig als ik dus die oude partij voor 50% van de winkelprijs kan krijgen? (210 euro dus...) de verkoper verzekerd mij dat de verf altijd vorstvrij op geborgen is, en de houdbaarheidst datum is nog niet overschreden...
Zou het stom zijn deze kans te laten liggen?? Het lijkt me niet dat de kwaliteit moet onder doen voor die van het nieuwe assortiment... dus dat zou niet de reden zijn er vanaf te zien, enkel dat het miscien te oud is?

En weet iemand waar ik in de buurt van Almere aan materiaal om te kunne breeuwen zou kunne komen?? (dus katoen/hennep, met de bijbehorende teer/vet of wat het ook is...?)

ik hoor het graag!
Gr. Marius.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 28 mrt 2007 17:27 #14987

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Tagrijn de Zwaan
Kromme Waal 12
1011 BS Amsterdam
tel: 020-6249488
fax: 020-4288404


(Zoals eerder vermeld :wink: )

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 28 mrt 2007 20:03 #14999

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik zie geen redenen om die verf niet te kopen. Als het een 1-componentverf is zullen de verfblikken toch behoorlijk luchtdicht zijn, dat oplosmiddel verdampt niet zomaar. En de rest van de verf reageert niet of nauwelijks op zuurstof.
Als het een 2-componentenverf is, is er helemaal geen probleem. Op mijn blikken staat een houdbaarheid van een jaar, maar de fabrikant wist me te vertellen dat dat eigenlijk nergens op slaat: zolang de twee componenten niet bij elkaar komen is er niets aan de hand.

Hooguit zal het nodig zijn om de boel (na héél goed roeren, gebruik een oude mixer bij voorkeur) een beetje te verdunnen met thinner c.q. terpentine (whatever de fabrikant voorschrijft).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 21 mei 2007 08:12 #17294

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
zo... het is weereens tijd voor een update.

Ik heb de verf die ik uit een oude partij toch maar niet gekocht.
Dit omdat de nieuwprijs die ik moest betalen op paintspectrum.nl niet veel hoger was. ze konden me daar sikkens verf met veel korting verkopen.

Onderhand heb ik dus het onderwaterschip, en bovenwaterschip gebreeuwd, en afgekit. Voor de techniek hiervan, en materiaal ben ik naar de botterwerf in Spakenburg geweest. Ik werd daar toegelaten op de werf, en voor een paar euro kreeg ik 50 metr katoen vezel mee, en een speciale beitel om het in de spleten te rammen.
Ook staat het onderwaterschip nu in 7 lagen chloor-rubber van sikkens, en heb daaroverheen weer 2 lagen koperhoudende antifouling gesmeerd. het
Bovenwaterschip staat 2 keer in de primer. en zal straks worden afgeschilderd met supergloss van sikkens.


Ook heb ik het dek er al opgelijmd met epoxy lijm. en dat ziet er echt te mooi uit. Ik heb door het midden van de boot een strook essen in het mahonie dek verzonken, wat wel een mooi effect geeft. Het dek staat nu 5 keer in de lak (nog 3 keer te gaan dus...)

Ben nu bezig met het roer. door het uitdrogen is het nogal gaan werken, en oneffen geworden. Ik heb het nu met de slijptol bewerkt, en ben het nu mooi vlak aan het schuren. van de week zal ik al de kieren enzo dichten met een soort sikaflex. Daarna zet ik het 6 keer in de chloorrubber. dan maar hopen dat het niet inwaterd.

Wat me nu nog te doen staat is dus:
-roer afwerken
-kuip afschilderen, evenals het dek, en kajuitdak.
-afwater lijsten monteren op het dek (essenhout) en de lijst die de kopse kanten van het hout van het dek moet bescermen. (ook essenhout)
-bovenwaterschip nog 2 lagen primer, en 3 lagen supergloss.
-1 laag antfouling. om de waterlijn mooi af te zetten.
-de schroef doorvoer naar buiten moet ook weer gemonterd worden, evenals de schroef zelf.
-ook wil ik voor het tewater laten de diesel motor even een beurtje geven.
Aangezien ik 0,0 % verstand heb van diesel motoren ga ik naar yanmar zelf toe, en vraag gewoon om de standaart dingen die er vervanegn moeten worden na een seizoen varen... (olie filter/brandstof filter? en impeller? )
-Ook vervang ik de afdichting van de schroef naar binnen toe. Zodat dat tenminste waterdicht is...

Ik denk hier nog 6 weken mee bezig te zijn. Dan laat ik de boot te water, zodat deze niet al te droog word. Afgelopen periode in April was zo droog dat dat wel negatieve effecten had op de boot. Dus vandaar dat ik het beslag e.d. pas in het water ga monteren/uitzoeken.

Het interieur heb ik onlangs weer verwijderd, zodat ik overal bij kan tijdens de te waterlating. Ik ben ook van plan volgende winter een kompleet nieuw massief houten interieur in te bouwen, want het huidige bevalt me niet echt (vooral plaatmateriaal)

Nou dat was dan weer een update... foto's heb ik op de camera staan, moet ze alleen nog even via via op een pc zetten, zodat ik ze ook hier weer kan plaatsen.
gr Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 28 mei 2007 08:02 #17535

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
hallo,

weet iemand of het aan, of af te raden is om iets van lakens binnen in de boot te leggen, en die regelmatig te doorweken met water, zodat de boot, nu die nog op de kant staat nu al de kans krijgt om te zwellen, zodat deze waterdichter is op het moment van te waterlating?
De romp is al afgeschilderd, dus droog hoefd de boot niet meer te zijn voor de hechting.
Of is het slecht voor de hechting van de al uigeharde verf op de romp al ik de boot van binnen doorweek?

Want als ik de boot te waterlaat, en deze zal gaan zweten, of erger lekken, dan heb je gewoon hetzelfde principe dat er water binnen in staat, en dat het hout water opneemt... heeft dat nog een negatief effect op de hechting van de verf?

graag jullie reacties!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lakens 28 mei 2007 08:16 #17536

Beste Marius,

Lakens in de boot wordt vaak gedaan, of andere methoden zoals gewoon een paar emmers in de bilge legen.
Voor de hechting van de verf aan de buitenkant is dit geen probleem, alleen de naden aan de binnenkant trekken dicht, het hout wordt niet door-en-door nat.
Zelf ben ik er niet zo' n voorstander van, ik wil altijd graag weten waar de boot lekt en doe de boot zo in het water. De boot trekt uit zichzelf wel dicht maar weet je wel waar eventuele pijnpunten zitten voor renovatie in de volgende winter.
Het is een keuze.

Succes, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 10 juni 2007 09:36 #18011

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
bedankt Hedzer!

Ik heb er onlangs wat lakens ingehangen, en er 2 emmers water overheen gegooid.
Dit had tot resultaat dat al het water via de bilge naar het laagste punt stroomde.
Bij mij is dat op het moment de steven, omdat de boot achterover hellend op de kant staat.
Het vervelende is dat het water er daar dus ook uit stroomde. Met een behoorlijke vaart.
Het is een piepklein gaatje, en ik gok een kit-foutje van mijzelf :cry:
alleen is het dus tussen de aansluiteing van de stalen kiel, en de steven balk, die omhoog loopt (schuin) naar de spiegel.

Mijn vraag nu aan jullie, hoe kan ik dit, nadat het over +- twee weken gedroogd is. goed afdichten?
Ik zat er aan te denken het gewoon weer dicht te kitten?
mischien een andere oplossing? het gaat dus om de spleet tussen kiel, en romp. (+- 1 cm lang, bij 1mm breed, bij 1 mm diep) hier sijpeld water doorheen, dus het moet absoluut dicht!
Graag jullie reacties!
MVG, Marius Janssen

[/img]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

afdichten kiel 10 juni 2007 11:37 #18012

Beste Marius,

doordad de boot nu relatief lang op de kant heeft gestaan is de kielbalk weer wat gekrompen, ook dankzijhet warme weer de afgelopen weken.

Ikweet niet precies hoe je de kiel hebt afgedicht, gewoonlijk is het zo dat je de kiel een aantal cm laat zakken door de moeren los te draaien, daarna de spleet goed op te vullen met kit, aan laten drogen en daarna (na een aantal dagen) de moeren weer aan te trekken en de kiel lekvrij tegen de boot te trekken.

In dit geval lijkt het me voldoende om de spleet opnieuw af te kitten en daarna de moeren nog een keer na te trekken. Mocht het al gaan lekken (ietsje) dan zal je merken dat binnen niet al te lange tijd het hout dusdanig is uitgezet dat het toch droog wordt.

Mocht het water je toch om de oren spuiten bij tewaterlating is het toch misschien te overwegen over te gaan op plan 1, de kiel te laten zakken.

Succes, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 10 juni 2007 17:02 #18019

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
bedankt!

Ik zal de kiel situatie even uitleggen:
De kielbalk zelf is 1 enorm stuk eiken hout, die volgens mij deels verzonken ligd in de kiel zelf, en er ongeveer 5cm bovenuitsteekt.
De boot, is zoals op de foto te zien een langkieler, ook is op de foto de zwart uitgeslagen rand vlak boven het staal van de kiel te zien, dit is het uitstekende deel van de kielbalk.
De kiel zit om de 20 cm vast met 2 bouten. ik denk dat ik de boot compleet sloop door de kiel eronderuit te halen, omdat deze dus met 10tallen bouten vastzit (ik zal ze eens tellen!)

Maar hoe kan ik het beste het gaatje weer dichten na droging?
Ik zat dus aan kit te denken, maar ik denk dat ik iets moet nemen wat beter hecht? een soort bruislijm? of een stopmiddel wat hecht op zowel staal, en dus op hout, graag jullie suggesties!
Gr, Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 10 juni 2007 18:49 #18023

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Hoi Marius,

Ik zou gewoon gaan kitten. Zoals Hedzer ook al aangeeft zal je kielbalk ondertussen al gortdroog zijn. Het is echt verbazingwekkend hoeveel het hout nog uitzet nadat het nat wordt. Ik zou me er niet de grootste zorgen om maken. Mijn Vrijheid destijds had aan het einde van de winter ook een volledige doorkijk naar buiten langs de kielbalk, na regelmatig natmaken was deze gewoon weer dicht en had ik het hele jaar verder geen last van.

Groet,

Eric
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 30 aug 2007 12:18 #20748

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Hier ben ik eindelijk weer eens met een update!

Het heeft even geduurd, maar dan heb ik nu ook wel wat te vertellen...
Het lekje heb ik gewoon opengekrapt, 4 weken lang laten drogen met een fohn erop gericht, die het droogproces versnelde. Toen het eindelijk droog was, heb ik het opnieuw gebreeuwd en afgekit.

Na nog wat onderhouds werkzaamheden besloot ik de boot maar te water te laten. Deze was (en is natuurlijk) nog lang niet af!
Ik had alleen de hek, en preek stoel gemonteerd op het nieuwe dek, en verder was de kajuit van binnen helemaal leeg.
Alleen zijn de romp/dek/kajuit en kuip behandelt afgelopen jaar. Dit alles heeft nu een goede basis, en ik was benieuwd of het ook werkelijk waterdicht was... Ik moet nog wel alle bovengenoemde zaken afwerken de komende jaren!

Tijdens de tewaterlating (afgelopen juni) was er veel belangstelling op de haven! Maar de boot dreef! en maakte niet eens zo gek veel water.
Ik heb de boot 2 weken bij de helling steiger laten liggen met toestemming van de havenmeester, zodat als het nodig mocht zijn de boot met de voorkant van die kiel op de heling kon trekken om het zinken te voorkomen.
MAAR! na 2 weken was de boot waterdicht, en in de tussentijd ben ik bezig geweest met het monteren van de zeereling, mast, en het weinige beslag wat ik heb.
Ook moesten allerlei doorvoeren aangsloten worden, evenals een nieuw uitlaat systeem voor de motor.
Ook zit het tijdelijke interieur er weer in!! Het is maar goed dat ik niet dit jaar ben begonnen met een compleet nieuw interieur want al gouw merk je pas tijdens het varen wat je werkelijk wilt, en dus ook wat erg tegenvalt aan het oude!
Ook heb ik in die twee eerste weken van de tewaterlating de motor eens gestart! Na lang zoeken op internet, en adverteren, ben ik aan de originele handleiding van mijn yanmara NTS uit 1960 gekomen, en wist dus hoe ik ermee om moest gaan!! Dit is zeker noodzakelijk, want er horen bij deze oude motoren allerlei verborgen smeerpunten regelmatig gesmeerd te worden!
Nadat ik de motor 20 minuten stationair had laten draaien was ik er wel klaar mee!! Deze liep dus prachtig!!

De motor is zeer simpel, met een keerkoppeling (voor/achteruit en neutraal) en verder een toerenregelaar die op 0 moet staan om de motor uit te zetten.
Er zit wel een dynastart bij gemonteerd, die het vliegwiel bij de start aandrijft doormiddel van een V-snaar. De eerste paar keer deed deze het goed, maar al snel ontsond er kortsluiting in de bedrading die helemaal weggerot blijken te zijn.

Het zit zo:
De minpool van de accu zit rechtstreeks op de motor.
De pluspool loop naar een vierkant schakelkastje en van daaruit lopen allerlei draadjes van en naar de dynastart.
Vanuit dat schakelkastje lopen ook een + en - draadje naar de start schakelaar.
Ik denk dat het schakelkastje zelf ook is beschadigd/versleten, en ik denk dat deze gewoon vervangen moet worden.
Het probleem is alleen dat deze niet meer te krijgen zijn, dus moet ik het naar een bedrijf brengen, die er een moderner ding opzet, en gelijk de bedrading vervangt, en aanpast op de nieuwe materialen.

Maar omdat ik nog minstens 3 weken op vakantie wilde gaan met de boot, heb ik gewoon de polen van de accu gehaald, en de V-snaar die de dynamo aandrijft eraf gehaald, zodat deze niet meer aangedreven word zodat er ook geen oververhitting kan plaats vinden waar dan ook.

De motor starte ik nu doormiddel van een koord om het vliegwiel te draaien, en met een flinke ruk kreeg ik de motor dan telkens net aan!
Dit is redelijk gevaarlijk, want je moet er voor zorgen dat de losse endjes van het koord niet in het vliegwiel draaien zodra de motor vaart krijgt.
Maar verder werkte dit prima!!

Ik heb dus in de maanden juli&Augustus heerlijk met vrienden en familie over het ijsselmeer gezeilt! En dit beviel uitstekend!!
Het was wel erg behelpen voorlopig, want het rolsysteem werkt nog niet soepel, waardoor we de genua telkens moesten laten zakken. Dit was trouwens van korte duur, want na 3 dagen gebruik scheurde de genua in 4 delen (was te verwachten!)
De gewone fok bleek in betere staat, maar ook dat materiaal staat me niet aan.
Net als dat van de genua, zijn de gewone fok, en het grootzeil van een licht dacron doek vervaardigd, en deze zeilen zijn alle redelijk versleten!
Daarbij heeft de gewone fok leuvers, en kan dus niet in het rolsysteem gehesen worden. En aangezien die ook dient als voorstag schiet dat niet op.
Dus moest de fok maar zo hard gespannen worden zodat dat die een beetje profiel had, en de leuvers er maar nutteloos bij hingen. Dit was erg moeilijk, mede omdat er geen lier is om dit werk lichter te maken, en omdat de mast niks meegeeft. De fokke val zelf werd belegd op een kikker op de mast.
Ook heb ik geen genua rail om de schoten door te laten lopen, en moest dat via blokjes aan de zeereling, waarna deze door tijdelijke ogen de kuip in werd geleid, en ook om een kikker werd belegd
Want de lieren ontbreken ook nog!! (die zijn stervens duur!)
Kortom, de fok bedienen was erg zwaar! Het is een doek van 10m2 en als de schoten rechtstreeks door mankracht aangetrokken moeten worden, lopend via slechte blokjes (met veel weerstand dus!) en dan op een kikker belegd moeten worden wat bijna altijd ten gevolge heeft dat de spanning er een beetje afgaat waardoor de fok nooit echt strak gespannen kan worden.
Maar we werden er steeds handiger in, en een overstag was niet meer zon drama als in het begin.
Maar de fok hing er dus altijd een beetje als een zakdoek bij, wat natuurlijk ten koste gaat van hoogte, en snelheid maken (bijna onverdraagzaam bij matige wind tegen!)

Het grootzeil bedienen was echter een makkie, ter compensatie!
Net als de fok (waar ik eigelijk een genua wou hebben) was het grootzeil te klein. Deze is 12m2, inplaats van de 16m2 die het moet zijn.
De fok dus 10m2, inplaats waar het 14m2 hoort te zijn.

Onder de wind kracht 3 was de boot dus niet vooruit te branden met z'n 22m2 (aan de wind dan!) . Maar met kracht 4 begon deze wel te lopen, en haalde dan zo'n 4/5 knopen aan de wind op het ijsselmeer. Met kracht 5 liep deze prachtig met dit tuig, en kwamen we al gouw op de 6 knopen aan de wind.
Het mooie van de lange kiel is dus dat deze perfect koersvast is, ook aan de wind! Nadeel weer is, dat een overstag veel van de gemaakte snelheid kost, en met een grote boog gepaard gaat.
Maar wat me dus het meeste tegengevallen dat de boot onder kracht 3 niks waard is aan de wind. Maar voorlopig ga ik er maar vanuit dat dit komt omdat er dus origineel 8m2 extra op hoort (30m2 totaal dus!) En de fok gewoon beter getrimd moet kunnen worden.

Volgens de waterkampioen, en de bouwer van de boot is deze uitstekend geschikt voor op zee, en wat ik van merkte beviel me goed!! Al was ik dan op het IJsselmeer, en niet op zee, met windkracht 6 hield de boot het makkelijk! De golven neemt de boot mooi, al snijd deze er niet doorheen zoals ik eigelijk verwacht had, ik denk dat ik daar met dit tuig te weinig vaart mee kon maken... Zou het helpen als er een genua met 14m2 op kwam? en dat dan het grootzeil gereefd word met bijv. windkracht 6? Want volgens mij drukt het grootzeil de boot alleen maar om, en bij hardere wind word de boot steeds loefgieriger.

Al met al heb ik heerlijk van het zeilen genoten, en weet ik wat ik nog allemaal aan moet pakken voor een reisje naar engeland komende zomer!

Gr Marius
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 17 sept 2007 09:22 #21251

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
............
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 17 sept 2007 18:15 #21272

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Leuk verhaal zo'n ontdekkingsreis met jouw boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 18 sept 2007 05:21 #21286

  • Iceman
  • Iceman's Profielfoto
Net met veel bewondering je project zitten lezen en dit ziet er goed uit! Heb je ook foto's van de boot nu in het water?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 27 sept 2007 11:47 #21662

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Bedankt voor jullie reacties!

Maar ik krijg het niet voorelkaar om de foto's in een klein formaat hier op de site te zetten.
Ik probeer ze met paint kleiner te maken, alleen dan upload zo'n site als tinypic.com ze niet...
wat doe ik verkeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 27 sept 2007 13:11 #21665

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Heb je ze toevallig als .bmp bestand opgeslagen? Ik kan me voorstellen dat men liever geen bmp's heeft namelijk. Andere reden zou ik niet weten.

Voor het resizen van foto's kan je trouwens beter een tool als Irfanview gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 27 sept 2007 14:34 #21669

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Bedankt voor jullie reacties!

Maar ik krijg het niet voorelkaar om de foto's in een klein formaat hier op de site te zetten.
Ik probeer ze met paint kleiner te maken, alleen dan upload zo'n site als tinypic.com ze niet...
wat doe ik verkeerd?

Doe ik ook, maar dan volgt nog een stap. Open het .bmp bestand in Image en sla op als .jpeg of .jpg bestand. Foto's zijn kleiner en kan je uploaden naar tinypics en dan plaatsen.

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 01 okt 2007 09:45 #21789

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Oke! bedankt!
Hieronder zal ik een reeks foto's plaatsen, van de boot toen deze opgeknapt werd, maar ook enkele waar deze drijf, en zeilt!


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 01 okt 2007 09:53 #21792

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ik heb sterk de indruk dat je met Paint de afbeelding verkleind hebt maar dat er een hele grote witte rand omheen kwam :D Je hebt een foto geplaatst met een breedte van 1200 pixels waarvan ongeveer 1000 wit zijn.
Desalniettemin ziet het bootje er vrolijk uit, ik hou wel van dit type schepen. Succes met opknappen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 01 okt 2007 10:00 #21793

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
klopt.... ik ben alsnog wat aan het stuntelen. maar volgens mij is het nu beter gelukt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 01 okt 2007 10:05 #21794

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 846


hier is de kajuit al gelakt... deze zat helemaal onder de groene aanslag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 01 okt 2007 10:08 #21795

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 846


gewoon n mooie foto
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: boemerang 01 okt 2007 10:33 #21797

  • mjanssen
  • mjanssen's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 846


in de chloorrubber



chloorrubber, en antifouling

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.169 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl