Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: zelfbouwproject S-spant

zelfbouwproject S-spant 19 feb 2019 08:25 #1022914

Ik heb ooit een Kemppi lasttrafo gekregen. Daarmee ben ik naar een laszaak in Oud Beijerland gegaan en die hebben even gekeken of alles werkt en mij de tig toorts verkocht. Fles Argon en een pak 316 rvs lasstaafjes erbij en oefenen maar. Tegenwoordig is er voor weinig geld veel betere apparatuur te koop en zijn er YouTube filmpjes met lassers die laten zien hoe het moet. Ik heb indertijd de kiel door mijn broer laten lassen omdat ik echt zeker wilde weten dat het goed in elkaar zit. Nu denk ik dat mijn laswerk niet zo mooi, maar wel stevig is.
Over dat volhouden.....Voor mij is het bouwen het doel en de eventuele zeilreizen die gaan komen zijn bijzaak. Het is gewoon leuk om één keer in je leven zoiets te doen. En ja, als je geen stress in je hobby wil dan kan het wel eens wat langer duren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 19 feb 2019 08:43 #1022919

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26253
middelstum schreef :
Ik heb ooit een Kemppi lasttrafo gekregen. Daarmee ben ik naar een laszaak in Oud Beijerland gegaan en die hebben even gekeken of alles werkt en mij de tig toorts verkocht. Fles Argon en een pak 316 rvs lasstaafjes erbij en oefenen maar. Tegenwoordig is er voor weinig geld veel betere apparatuur te koop en zijn er YouTube filmpjes met lassers die laten zien hoe het moet. Ik heb indertijd de kiel door mijn broer laten lassen omdat ik echt zeker wilde weten dat het goed in elkaar zit. Nu denk ik dat mijn laswerk niet zo mooi, maar wel stevig is.

Je last dus met TIG. Dat is erkend de mooiste methode voor rvs.
Ik wil het met gewoon electrodelassen willen proberen. Ik zie een beetje op tegen de extra kosten voor het gas en stevig is voor mij belangrijker dan mooi. Lassen nabewerken vind ik geen probleem; mijn tijd kost niks.

Zou je iets kunnen zeggen over het gasverbruik (argon?) bij het TIG-lassen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 19 feb 2019 08:57 #1022928

Elektrodes zijn ook duur. Argon is duur door het huursysteem van HoekLoos(Linde).Je kan geloof ik ook Argon in een ruilsysteem krijgen dan is het goedkoper. Je kan het goedkoopste en heel goed lassen met een inverter en elektrodes. En als je het goed doet komt de slak er vanzelf vanaf. Zo'n automatische laskap is erg handig.
Ik heb een varifocus bril en dat werkt niet met lassen. Ik heb een speciale leesbril voor laswerk. Misschien is er wel een laskap met zoiets ingebouwd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 19 feb 2019 09:04 #1022932

Ook ik zie dit project nu pas...........

In één woord "Petje af".................En gezegend met een paar "Gouwe Klauwen".
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 19 feb 2019 09:07 #1022933

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7796
FriendlySailor schreef :
En gezegend met een paar "Gouwe Klauwen".
Dat is zeker waar. Ook gezien Marten in het dagelijks leven goud- en zilversmid is :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 19 feb 2019 09:29 #1022943

  • hfx
  • hfx's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 590
lodewijk stegman schreef :
middelstum schreef :
Ik heb ooit een Kemppi lasttrafo gekregen. Daarmee ben ik naar een laszaak in Oud Beijerland gegaan en die hebben even gekeken of alles werkt en mij de tig toorts verkocht. Fles Argon en een pak 316 rvs lasstaafjes erbij en oefenen maar. Tegenwoordig is er voor weinig geld veel betere apparatuur te koop en zijn er YouTube filmpjes met lassers die laten zien hoe het moet. Ik heb indertijd de kiel door mijn broer laten lassen omdat ik echt zeker wilde weten dat het goed in elkaar zit. Nu denk ik dat mijn laswerk niet zo mooi, maar wel stevig is.

Je last dus met TIG. Dat is erkend de mooiste methode voor rvs.

Zou je iets kunnen zeggen over het gasverbruik (argon?) bij het TIG-lassen?
Heb zelf niet zo heel veel ervaring met (TIG) lassen, maar wat ik lastig vind is buiten lassen als er een beetje wind staat. Dan zijn elektroden misschien beter. Ik mag mijn fles argon gewoon omruilen tegen een volle en betaal alleen het vullen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 19 feb 2019 09:30 #1022944

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
Philip schreef :
FriendlySailor schreef :
En gezegend met een paar "Gouwe Klauwen".
Dat is zeker waar. Ook gezien Marten in het dagelijks leven goud- en zilversmid is :lol:

Dan is hij één van de weinige edelsmeden, want zo heet een goud en zilversmid.

Paul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 19 feb 2019 15:10 #1023013

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1573
Heel mooi project hoor, wat een oog voor detail en kwaliteit!

Het viel me op dat er bij de kajuitingang groeven zitten, zijn deze voor de zetborden?

Kunnen deze dan van onder naarboven geschoven worden, nooit geen gedoe meer met losse zetborden... is dat het idee?



www.martenlenstra.nl/images/120laska2016D2.jpg
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 19 feb 2019 15:35 #1023017

Als je op blz 8 kijkt zie dat dat inderdaad het geval is. Had ik in 2005 al gemaakt. de glijders in de alu rails zijn van zwart polyethyleen. Ik moet nu alleen nog het kajuitluik maken en een slot verzinnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 19 feb 2019 16:58 #1023034

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6731
Marten, wat een geweldig project. Ik volg je al vanaf het begin in Delft. En dat allemaal midden in het Groningse aardbevingsgebied. Zelf geen schade?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 19 feb 2019 18:46 #1023072

Jawel. Dat ga ik deze lente aanpakken. Dan ligt de boot weer even stil. Maar deze zomer gaat de kiel er onder en in 2020 zet ik hem buiten voor de deur om af te maken. Als alles meezit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 19 feb 2019 20:32 #1023127

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Lodewijk schreef:
Je last dus met TIG. Dat is erkend de mooiste methode voor rvs.
Ik wil het met gewoon electrodelassen willen proberen. Ik zie een beetje op tegen de extra kosten voor het gas en stevig is voor mij belangrijker dan mooi. Lassen nabewerken vind ik geen probleem; mijn tijd kost niks.
Het gaat wel 10 x mooier en ik denk ook wel een stuk beter met TIG.
Afgelopen voorjaar/zomer e.e.a. aan mijn roerbeslag laten lassen bij mijn broer met TIG, we hebben eigelijk maar een hele nieuwe van 5 mm dik rvs gemaakt omdat het alleen dan windvaan-proof is ons roer was mede een stevig sturende windvaan autopiloot denk ik, afgebroken op zee... :sick: en dat zit dan wel heel mooi nu. Gewoon zo'n apparaat kopen is het beste wat je kan doen als je er echt mooi spul mee wil maken maar ook dan moet je nog oefenen.
Metaalbewerking vereist een aardige hoeveelheid gereedschap want eigenlijk is een zaagmachine en een knipmachine ook fijn want die maken het precies haaks en recht en dat werkt enorm handig met staal/rvs.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 19 feb 2019 20:34 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 20 feb 2019 06:19 #1023169

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26253
middelstum schreef :
Elektrodes zijn ook duur. Argon is duur door het huursysteem van HoekLoos(Linde).Je kan geloof ik ook Argon in een ruilsysteem krijgen dan is het goedkoper. Je kan het goedkoopste en heel goed lassen met een inverter en elektrodes. En als je het goed doet komt de slak er vanzelf vanaf. Zo'n automatische laskap is erg handig.
Ik heb een varifocus bril en dat werkt niet met lassen. Ik heb een speciale leesbril voor laswerk. Misschien is er wel een laskap met zoiets ingebouwd

Dat je goed rvs kunt lassen met alleen een beklede electrode, daar ben ik wel van overtuigd. Dat elektrodes ook duur zijn zal een feit zijn. Maar dezelfde kwaliteit lasapparaat is duurder als TIG-apparaat (waarmee je dan overigens ook vaak elektrode kunt lassen) dan als puur electrode-lasapparaat.
Wat argongas kost, daar is ook achter te komen.

Wat ik me vooral afvraag: hoeveel gas verbruik je per m1 lasnaad of in het algemeen: hoe groot is de factor gas in de algemen kosten van TIG-lassen?

Dat elektrodelassen in het bedrijfsleven minder in zwang is dan vroeger en TIG-lassen min of meer de norm is geworden, wordt naar mijn idee vporal veroorzaakt door het feit dat TIG-lassen minder nabewerking behoeft en in het algemeen qua arbeidsomstandigheden (geen of minder spatten, geruisloos) beter uot de bus komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 20 feb 2019 06:26 #1023170

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26253
hfx schreef :
Heb zelf niet zo heel veel ervaring met (TIG) lassen, maar wat ik lastig vind is buiten lassen als er een beetje wind staat. Dan zijn elektroden misschien beter. Ik mag mijn fles argon gewoon omruilen tegen een volle en betaal alleen het vullen.

Dat is een nadeel van TIG-lassen. Het is minder geschikt voor buiten lassen. Met een beetje wind waait waait je beschermende gaskegel weg. Kun jij wat zeggen over het gasverbruik? Hoeveel m1 lassen kun je bij benadering leggen met een bepaalde hoeveelheod gas?
Laatst bewerkt: 20 feb 2019 06:27 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 20 feb 2019 06:30 #1023171

lodewijk stegman schreef :
Dat elektrodelassen in het bedrijfsleven minder in zwang is dan vroeger en TIG-lassen min of meer de norm is geworden, wordt naar mijn idee vporal veroorzaakt door het feit dat TIG-lassen minder nabewerking behoeft en in het algemeen qua arbeidsomstandigheden (geen of minder spatten, geruisloos) beter uot de bus komt.
Dat geldt voor jachtbouw, niet voor scheepsbouw in het algemeen, daar gebruikt men voor vrijwel alles MIG in plaats van TIG want dat gaat 5 tot 8 keer sneller en heeft niet meer nabewerking nodig, het ziet er alleen wat ruiger uit. Gas verbruik tussen MIG en TIG is ongeveer 20% in het voordeel van MIG.

Zelf las ik al het RVS boven de 3mm met electroden en alles daar onder met TIG.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 20 feb 2019 07:24 #1023183

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7796
Kunnen we het hele las verhaal dat niet betrekking heeft op dit project, niet beter ergens anders voeren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 20 feb 2019 07:48 #1023191

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26253
Philip schreef :
Kunnen we het hele las verhaal dat niet betrekking heeft op dit project, niet beter ergens anders voeren?

Goed idee. Nieuw draadje gestart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 20 feb 2019 08:13 #1023200

Toch hoort het bij zo'n project dat je eigenlijk overal verstand van moet hebben. En dan zijn er gelukkig altijd mensen die niks anders doen dan lassen of schilderen om je advies te geven. Via YouTube of bijvoorbeeld dit forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 20 feb 2019 08:21 #1023205

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7796
Jazeker.
Ik vergelijk dat wel eens met mijn werk (superjacthbouw). Daar ontwerpen we bootjes in 6 disciplines. Als ik het vertaal naar mijn eigen bootje moet ik daar zeker 4 van zelf doen en daar dus allemaal een beetje van afweten. Op onze werven is dat nog meer gefragmenteerd naar nog meer verschillende mensen met nog specialistischer werk.

Ik zou wel eens een teampje willen samen stellen voor een bootje :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 20 feb 2019 08:55 #1023220

hfx schreef :
maar wat ik lastig vind is buiten lassen als er een beetje wind staat. Dan zijn elektroden misschien beter.

Wat dacht je waarom ze bij een buitenklus vaak een tentje bouwen? Of er gewoon een grote parasol bij zetten?
Echt goede kwaliteit lassen kan niet als er wind overheen waait .
Hier een aardig voorbeeldje van de Twaron fabriek in Delfzijl tijdens de bouw in 1984 en 1985 helemaal werd ingepakt vanwege het lassen van de tienduizenden meters rvs leidingen.Alles TIG lassen van diverse soorten rvs . ( sorrie voor de kwaliteit, foto gemaakt uit het bouwboek). Was nodig om in de winter zoor te kunnen met lassen. Dietenten waren tot 35 meter hoog en hebben zelfs een zware storm met tot 10 Bf vrijwel onbeschadigd doorstaan.
Cristo was er niks bij :laugh:
Ad
Laatst bewerkt: 20 feb 2019 09:09 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 20 feb 2019 09:10 #1023231

Philip...Zal je toch eerst jezelf als klant moeten opstellen. Oftewel een heleboel keuzes maken voordat je de eerste lijn op papier zet. Over een jaar of twee heb ik alvast ruimte voor een leuk project. Wat dacht je van iets als "Acorn to Arabella" of "SV Seeker" of "Tally Ho Sampson boat comp." Zij bouwen of verbouwen een jacht met behulp van de YouTube community.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 23 feb 2019 21:53 #1024052

De eerste blokken rollen van de band.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 23 feb 2019 23:35 #1024070

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Over het uiterlijk is geen discussie mogelijk: mooier kan je ze niet krijgen. Maar ga je er ook nog een belastingsproef mee doen om te testen welke kracht ze kunnen hebben?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 24 feb 2019 07:35 #1024080

Ik heb een mislukt blok. Helemaal als de goeie alleen te strak aangedrukt waardoor hij niet soepel loopt. Daar wil ik nog wel een testje mee doen. Maar dan rijst de vraag wanneer is het dan stevig genoeg?? Ik zie bij blokken die in de handel zijn nogal wat verschillen in breeksterkte of SWL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 24 feb 2019 18:36 #1024290

Breeksterkte is de test sterkte waarbij het blok daadwerkelijk kapot gaat. De SWL (Safe Working Load) word door de meeste fabrikanten op 50% van breekbelasting gezet, sommige fabrikanten hanteren 35%.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.377 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl