Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

za mrt 23 @11:00AM -
Grevelingencup finale
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: zelfbouwproject S-spant

zelfbouwproject S-spant 24 feb 2019 22:03 #1024353

Ik bedoel eigenlijk welke breeksterkte of SWL heb je nodig voor welke toepassing. Het heeft weinig zin om een SWL van een ton te hanteren als misschien 100 kilo (100DaN) ook volstaat. Ik heb een filmpje gemaakt van het samenstellen van een schootblok.

Laatst bewerkt: 24 feb 2019 22:06 door middelstum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 24 feb 2019 23:26 #1024359

Hangt een beetje van de toepassingen van de diverse blokken af, maar de Harken calculators brengen je mogelijk een eindje op weg:
www.harken.com/Calculators/

Mochten er zaken tussen zitten die je niet kunt herleiden daar van af dan help ik je uiteraard graag om het uit te rekenen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 25 feb 2019 06:48 #1024380

Hoi Erik, Deze had ik nog niet gezien. Ik was uitgegaan van ongeveer 80DaN(kg)per M2 zeiloppervlak. Dat klopt zo te zien vrij aardig. De grootste onzekerheid die je hebt bij het bouwen en ontwerpen van een zeilboot zit in dit soort dingen. Het zal er ook van afhangen hoe je met de spullen omgaat. Voluit doorzeilen met 10bft of zet je dan toch maar een stormzeiltje?
Ik ga vandaag nog een sterktetest doen....begin nu toch wel benieuwd te worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 25 feb 2019 07:12 #1024382

Uiteindelijk zijn de krachten op de tuigage voor 100% afhankelijk van de stabiliteit van de boot, hoe groter het oprichtend vermogen, hoe groter de belastingen op het tuig, de zeilen, de schoten en alles wat er bij komt kijken.
De moelijkheid blijft dus om in te schatten welk zeiloppervlak je met welke wind nog varen kunt. Dat krijg je alleen als je met vergelijkingbare boten kunt werken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 26 feb 2019 08:02 #1024695

Ik heb gisteren een eerste test gedaan. Bij een last 550 kg bezweek mijn testopstelling. Het blok gaf geen krimp. Ik ga het van de week nog eens proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 26 feb 2019 09:14 #1024717

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4803
Bij een last 550 kg bezweek mijn testopstelling
Lastig hè om zoiets te kunnen testen op grote krachten :laugh:
Pas op, bij breken kan het behoorlijk terugschieten als je rekkende lijn gebruikt!
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 26 feb 2019 09:29 #1024726

Voor de zware taken kun je overstappen op LCP (torlon) balletjes ipv acetal (delrin)
Laatst bewerkt: 26 feb 2019 09:29 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 26 feb 2019 09:32 #1024728

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4803
De blokken hebben naaldlagers als ik me niet vergis B)
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 26 feb 2019 09:34 #1024729

boarderbas schreef :
Voor de zware taken kun je overstappen op LCP (torlon) balletjes ipv acetal (delrin)

Hier een vergelijk:
www.vanderveerplastics.com/com...1=delrin&sel2=torlon
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 27 feb 2019 08:43 #1024954

De kogeltjes dienen alleen maar om de schijf makkelijk langs de wang te laten lopen. De zwaarbelaste blokken voor de vallen hebben alleen een glijlager en die kogeltjes, De schootblokken zijn groter en breder want de schoten zijn nu eenmaal dikker. Deze hebben naast 5 mm kogels ook nog 17 naaldjes om de hoofdas. Met de hand gedraaid uit Delrin. Loopt super licht. Ik heb voor de materiaalkeuze naar de Lewmar blokken gekeken. Torlon kon ik alleen krijgen als sparepart van Harken. Dan loop je er op leeg. Deze kogels waren iets van 30 euro voor 1000. Het is allemaal voor eigen gebruik en als het snel slijt ofzo verzin ik weer wat anders.
( )
Laatst bewerkt: 27 feb 2019 08:45 door middelstum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 16 mrt 2019 15:09 #1030127

Ik heb vanmiddag nog een breektest gedaan met een van de blokken. 45 x 12,7 kg lood aan een lijn die door het blok loopt en aan de grond is vastgemaakt. Dan kom ik op 1100 kg want je kan de last dan verdubbelen want ik meet de breeksterkte van het blok en niet van de lijn.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 16 mrt 2019 15:13 #1030128

Mooi hoor.

Torlon kun je gewoon bij de kunststofhandel halen en op verschillende Chinese sites. Eriks verkoopt ook balletjes en tonnetjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 16 mrt 2019 15:35 #1030137

Breektest? Is ie gebroken dan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 16 mrt 2019 16:26 #1030150

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4803
Als die niet gebroken is is de test mislukt...... :huh:
Toch?
"Doe hem een trekschuit
en als bonus de open zee"
J. Ceres jr.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 16 mrt 2019 16:37 #1030153

Yep!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 16 mrt 2019 18:45 #1030185

Wat mij betreft laat ik het hierbij. Geen zin om weer met loodblokken te gaan zeulen. Gewoon kapot trekken kan ik wel maar dan weet ik nog niks. Mijn conclusie is....sterk zat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 17 mrt 2019 08:41 #1030242

Met een flinke steigerplank en een stukje pijp van 2 inch of meer en een rolmaat heb je helemaal geen lood nodig als je tenminste je eigen gewicht weet. :huh: ;)
Hoef je bijna niks te slepen.
Ad
Laatst bewerkt: 17 mrt 2019 08:48 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 17 mrt 2019 09:44 #1030260

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4161
Wat een ambacht! Proficiat!
Vita est tempus optimum hominis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 17 mrt 2019 09:57 #1030264

Yellow Boat schreef :
Met een flinke steigerplank en een stukje pijp van 2 inch of meer en een rolmaat heb je helemaal geen lood nodig als je tenminste je eigen gewicht weet. :huh: ;)
Hoef je bijna niks te slepen.
Ad

Die snap ik niet Ad. Hoe wil je daar > 10kN mee genereren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 17 mrt 2019 10:27 #1030279

It Paradyske schreef :
Yellow Boat schreef :
Met een flinke steigerplank en een stukje pijp van 2 inch of meer en een rolmaat heb je helemaal geen lood nodig als je tenminste je eigen gewicht weet. :huh: ;)
Hoef je bijna niks te slepen.
Ad

Die snap ik niet Ad. Hoe wil je daar > 10kN mee genereren?

Heel simpel .
Als je bijv. 100 kg weegt en de verhouding tussen de totale lengte van de plank tussen je standpunt en de rol en het korte stukke links is 10;1 dan komt er op die pijlenlijn 10*100*9,8= 9800 N oftewel 9,8 kN kracht te staan.
Via een blok kun je dat zelfs verdubbelen of i.p.v. die 10:1 5: 1 gebruiken. Op een soortgelijke manier kun je ook bijv. een zwaar voorwerp makkelijk optillen . Met een flinke boomstam van 20cm zelfs een auto :woohoo:
Via de omgekeerde manier heb ik ook al eens het gewicht van mijn vorige boot ( dik 2 ton) bepaald met een simpele personenweegschaal ( natuurlijk niet met een steigerplang maar een stuk stalen U-profiel. Dat ging ook erg makkelijk omdat dat ook een kimkieler was.Een keer onder de ene kiel en een keer onder de andere kiel. Bij een vinkieler moet je natuurlijk de bok meewegen en dat gewicht er later aftrekken . Gaat natuurlijk alleen echt redelijk nauwkeurig als de boot zo goed als horizontaal blijft .

Kan ik me ook nog herinneren van de test voor opleiding tot (onder)officier voor militaire dienst in Amersfoort in 1966 :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 17 mrt 2019 10:53 #1030288

kijk maar eens op blz.132 van mijn site Daar weeg ik de boot met behulp van een zelfgemaakte balans en een gewicht, mijn aambeeld. Misschien ga ik het daarmee nog eens proberen. Nu ik weet dat ze meer dan een ton kunnen hebben maak ik me geen zorgen dus de prioriteit ligt niet zo hoog(meer).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 17 mrt 2019 12:20 #1030323

Precies!
Direct met een personenweegschaal gaat ook hoor.
Gewoon de weegschaal i.p.v. dat aambeeld zetten en erop drukken . Dan lees je de kracht direct af en kun je het gewicht berekenen.
Op een vergelijkbare manier kun je bijv.ook een momentsleutel "ijken".
Ad
Laatst bewerkt: 17 mrt 2019 12:21 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 17 mrt 2019 12:49 #1030329

Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
Yellow Boat schreef :
Met een flinke steigerplank en een stukje pijp van 2 inch of meer en een rolmaat heb je helemaal geen lood nodig als je tenminste je eigen gewicht weet. :huh: ;)
Hoef je bijna niks te slepen.
Ad

Die snap ik niet Ad. Hoe wil je daar > 10kN mee genereren?

Heel simpel .
Als je bijv. 100 kg weegt en de verhouding tussen de totale lengte van de plank tussen je standpunt en de rol en het korte stukke links is 10;1 dan komt er op die pijlenlijn 10*100*9,8= 9800 N oftewel 9,8 kN kracht te staan.
Via een blok kun je dat zelfs verdubbelen of i.p.v. die 10:1 5: 1 gebruiken. Op een soortgelijke manier kun je ook bijv. een zwaar voorwerp makkelijk optillen . Met een flinke boomstam van 20cm zelfs een auto :woohoo:
Via de omgekeerde manier heb ik ook al eens het gewicht van mijn vorige boot ( dik 2 ton) bepaald met een simpele personenweegschaal ( natuurlijk niet met een steigerplang maar een stuk stalen U-profiel. Dat ging ook erg makkelijk omdat dat ook een kimkieler was.Een keer onder de ene kiel en een keer onder de andere kiel. Bij een vinkieler moet je natuurlijk de bok meewegen en dat gewicht er later aftrekken . Gaat natuurlijk alleen echt redelijk nauwkeurig als de boot zo goed als horizontaal blijft .

Kan ik me ook nog herinneren van de test voor opleiding tot (onder)officier voor militaire dienst in Amersfoort in 1966 :lol:
Ad

Ik snap het idee van een hefboom. Maar een hefboom zit ergens aan vast, en dat mis ik. Of moet dat met die steigerpijp?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 17 mrt 2019 13:20 #1030334

It Paradyske schreef :
Yellow Boat schreef :
It Paradyske schreef :
Yellow Boat schreef :
Met een flinke steigerplank en een stukje pijp van 2 inch of meer en een rolmaat heb je helemaal geen lood nodig als je tenminste je eigen gewicht weet. :huh: ;)
Hoef je bijna niks te slepen.
Ad

Die snap ik niet Ad. Hoe wil je daar > 10kN mee genereren?

Heel simpel .
Als je bijv. 100 kg weegt en de verhouding tussen de totale lengte van de plank tussen je standpunt en de rol en het korte stukke links is 10;1 dan komt er op die pijlenlijn 10*100*9,8= 9800 N oftewel 9,8 kN kracht te staan.
Via een blok kun je dat zelfs verdubbelen of i.p.v. die 10:1 5: 1 gebruiken. Op een soortgelijke manier kun je ook bijv. een zwaar voorwerp makkelijk optillen . Met een flinke boomstam van 20cm zelfs een auto :woohoo:
Via de omgekeerde manier heb ik ook al eens het gewicht van mijn vorige boot ( dik 2 ton) bepaald met een simpele personenweegschaal ( natuurlijk niet met een steigerplang maar een stuk stalen U-profiel. Dat ging ook erg makkelijk omdat dat ook een kimkieler was.Een keer onder de ene kiel en een keer onder de andere kiel. Bij een vinkieler moet je natuurlijk de bok meewegen en dat gewicht er later aftrekken . Gaat natuurlijk alleen echt redelijk nauwkeurig als de boot zo goed als horizontaal blijft .

Kan ik me ook nog herinneren van de test voor opleiding tot (onder)officier voor militaire dienst in Amersfoort in 1966 :lol:
Ad

Ik snap het idee van een hefboom. Maar een hefboom zit ergens aan vast, en dat mis ik. Of moet dat met die steigerpijp?

Nee hoor. Een hebfboom werkt net zo goed als het ene einde stil ligt(in dit geval op dat stuk pijp ) en , in dit geval, op 10% van de lengte iets ( in dit geval dat blok bijv. ) naar beneden wordt getrokken doordat die persoon aan het ander eind erop gaat staan.
Natuurlijk kun je zo niet tillen want daarvoor moet het draaipunt uiteraard op bijv die 10% liggen en ligt het te tillen voorwerp aan het eind waar in het plaatje de pijp ligt.
Maar krachten technisch veranderd er niks hoor.

Leuk ander grapje is een weegtafel die ik ooit heb ontworpen om nauwkeurig te kunnen wegen zonder dat de weegtafel los op de weegcellen ligt.
Men had daar oorspronkelijk een weegtafel voor gedesigned met aan een kant een gelagerd scharnier en aan de andere kant een weegcel.
Nadeel daarvan is dat je alleen nauwkeurig weegt als het zwaartepunt van het te wegen voorwerp precies in het hart van de weeg[plaat lag. Als je er bijv van de ene naar de andere kant op liep veranderde het gewicht van nul naar het echte gewicht.
Ik heb toen simpelweg twee van die dingen op elkaar gezet en voila , dat was onafhenkelijk van het zwaartepunt van het te wegen voorwerp. In dat geval een grote bigbag of kartonnen doos met Twaromn polymeer ter waarde van zo'n €3000. Van tevoren hebben mijn collega en ik allebei een personenweegschaal van huis moeten halen om te kunnen bewijzen dat het toch echt werkt. :lol:
Op die manier wijst de weegschaal als je erop staat altijd hetzelfde gewicht aan , onafhankelijk waar je erop staat.
In het begin wilde de Akzo Engineering die e.e.a. moest ontwerpen er ook niet aan geloven maar inmiddels
werkt dat na nu ruim 25 jaar nog steeds naar volle tevredenheid.
Werd destijds gedoopt als "dubbele wip". :lol:
Ik zal er wel eens een plaatje van maken.
Dus vertel me niets over hefbomen en wat je daarmee kunt ;)
Ad
Laatst bewerkt: 17 mrt 2019 13:29 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfbouwproject S-spant 17 mrt 2019 13:54 #1030345

zie hier mijn weegmachine. Boot voor gewogen en boot achter gewogen samengeteld is dat het gewicht van de hele boot. Met wat rekenen heb je ook zo het drukpunt gevonden, dit moet samen vallen met het middenpunt van het drijfvermogen. Staat allemaal op de website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.248 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl