Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Reve de Mer Bootnaam Revolution

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 06:57 #215049

Hoi Ad,

ja zo kan'ie ook.
Bij mijn bootjes in het verleden, zat'ie andersom.
Werking blijft hetzelfde.

Mvg. Jan.
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 06:57 #215050

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
YELLOW BOAT schreef :
Ik heb een schematje gevoden hoe die neerhouder werkt. Misschien heb je er wat aan.
Ad


Da's ongeveer het idee ja, hoewel het halend gedeelte linksboven ook best omlaag kan en dan naar de kuip geleid ofzo (zo zit het bij deze denk ik).
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 07:11 #215058

web schreef :
YELLOW BOAT schreef :
Ik heb een schematje gevoden hoe die neerhouder werkt. Misschien heb je er wat aan.
Ad


Da's ongeveer het idee ja, hoewel het halend gedeelte linksboven ook best omlaag kan en dan naar de kuip geleid ofzo (zo zit het bij deze denk ik).

Zo bedoel je?



Zo'n ding heet in het engels een "lever vang" . Zo heb ikdat plaatje gevonden. Was trouwens van Holt Allen.
Google maar eens naar afbeeldingen met "lever vang".
Ad
Laatst bewerkt: 18 aug 2011 07:17 door Yellow Boat.
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 07:25 #215062

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Yep, waarbij het lijntje uiterst linksboven (naar het lummel beslag) een stuk elastiek is, wat er alleen maar zit om de hefboom netjes onder de giek te houden, anders kan de punt wat heen en weer slingeren. Vooral voor 't mooie dus.

Mooi systeem, werkt echt prettig.
Laatst bewerkt: 18 aug 2011 07:26 door web.
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 08:46 #215090

Bedankt allemaal weer voor de adviesen steun en hulp dat is echt geweldig hier, de vorige eigenaar had al gezegt dat als je er eenmaal mee gaat zeilen je vanzelf harder wil omdat de boot daar voor gebouwd is, dus conclusie een comfortabele racer van maken. :silly: Ben er qua touwtjes al redelijk uit alleen hier zitten dingen gewoon even anders dan op een tourboot wat ik gewend ben zo zitten er hier 3 touwtjes door de giek om het groot zeil te reven en denk ook om te trimmen, Ik was gewend om een rif in het grootzeil te zetten en dan het grootzeil met rif touwtjes of hoe dat ook precies heet in te korten. Princiepe eigenlijk allemaal wel het zelfde maar net even anders.

Zo heb ik ook nog nooit met een spinakker gevaren, wel met stormfok en fok een genua ook wel niet maar dat is eigenlijk niet meer dan een extra grote fok. Simpel gezegt.

Wat de inrichting betreft wil ik gewoon fatsoenlijk kunnen slapen met zijn twee dus dat moet in orde zijn en dan afgescheiden van het overige leefhok. De rest van de kajuit mag simpel goede kaarttafel met de nadige navigatie middelen aan bv stuurboard zijde en aan BB een redelijke comfortabele bank met tafeltje is het fris kan je binnen altijd nog even borrelen voor het slapen.

Keukentje wil ik op een soort reel maken die ik aan BB onder de kuip kan schuiven zodat het weg is als je hem niet nodig heb en daardoor iets meer zit ruimte binnen heb. Aan SB onder de kuip berg ruimte maken voor de zeilen en overige materiaal.

De kuip wil ik een nette houten vlonder maken en het zit gedeelte ook zelfde als het deksel van de bun in plaats van die plastik rommel die er nu zit. Dus dat is natuurlijk allemaal iets meer gewicht = minder snelheid maar maakt de boot iets netter of sjieker..

Zelfde met de ramen aan SB en BB zijde dat is plastiekglas wat er met bouten en kit is opgeschroefd, is wel origineel maar wil het liefst vervangen voor alu raamkozijnen of hoe noem je dat. Het dak van de kajuit kan je ook helemaal losschroeven en lekt langs de naden als een mandje moet nog even kijken wat ik daar mee ga doen los maken opnieuw kitten en terug zetten of ook van hout maken. Ga voor de rest wat trim werk ed alles wel origineel houden ( belooft) De originele naam behoudt ik ook, heeft history boot heeft ook in een france zeilblad gestaan over wedstrijdzeilen. Moter wel of geen binnenboord ben ik nog niet over uit, bij niet word het wel een 4 takt BB moter met iets meer PK en dan met elektro start vanuit de kuip.

Dit is wat ik nu zo een beetje in me kop heb zitten, graag jullie reaktie.

Bedankt Rob en natuurlijk ook Rosa want die word steeds antousiaster
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 08:49 #215091

Let er op dat als je het keukentje op een rail doet dat je extra aandacht aan de gasinstallatie moet geven omdat er in een slang nooit te scherpe bochten mogen zitten. Daarnaast zal die slang sneller slijten. Je kunt ook een origo kookstel gebruiken, dan heb je dat probleem niet.
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 08:57 #215095

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
Mooie aankoop! Als je de boot echt alleen wil hebben als overbrugging naar de klassieker die je zoekt, dan zou ik niet de moeite nemen er een binnenboordmotor in te bouwen. Als je er echter nog een paar jaar in gaat rond varen zou ik niet twijfelen en er een mooi dieseltje in lepelen. Het vaart zoveel fijner, en ziet er bovendien ook een stuk mooier uit.
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 08:58 #215096

waverider82 schreef :
Let er op dat als je het keukentje op een rail doet dat je extra aandacht aan de gasinstallatie moet geven omdat er in een slang nooit te scherpe bochten mogen zitten. Daarnaast zal die slang sneller slijten. Je kunt ook een origo kookstel gebruiken, dan heb je dat probleem niet.

Er zit nu een konisch opgehangen 2pits campinggas stelletje in waar bij je de gasfles in het midden er onderschroef, echt koken gaan we er niet op doen maar smorgens een gebakken eitje is natuurlijk wel lekker :) dus eigenlijk heel simpel houden.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 09:00 #215098

Dat is een bekende constructie uit de jaren 70 maar als dat fout gaat zegt de verzekeraar toedeledokie... Erg veilig is het dan ook niet.

Als je trouwens een voorbeeld van zo'n railsysteem wilt moet je eens aan boord van een Dufour 24 gaan kijken, die hebben dat standaard.
Laatst bewerkt: 18 aug 2011 09:01 door waverider82.
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 09:03 #215099

RobB schreef :
waverider82 schreef :
Let er op dat als je het keukentje op een rail doet dat je extra aandacht aan de gasinstallatie moet geven omdat er in een slang nooit te scherpe bochten mogen zitten. Daarnaast zal die slang sneller slijten. Je kunt ook een origo kookstel gebruiken, dan heb je dat probleem niet.

Er zit nu een konisch opgehangen 2pits campinggas stelletje in waar bij je de gasfles in het midden er onderschroef, echt koken gaan we er niet op doen maar smorgens een gebakken eitje is natuurlijk wel lekker :) dus eigenlijk heel simpel houden.

Dat is helemaal een levensgevaarlijke opstelling in een boot. Gauw er uit slopen en weggooien!
tegenwoordig is zoiets sowieso voor nieuwe boten allang niet meer toegestaan.
Dan maar niet koken aan boord of inderdaad vergaan op origo ( alcohol).Of natuurlijk een gode installatie met gasbun aanleggen.
Ad
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 09:11 #215105

Alcohol moet je toch drinken :evil: Jongens ik loop 15 jaar achter en de boot nog meer :woohoo: goed ga ik maar is google op aan boord koken of zo iets en anders is kijken of er een elektrisch systeem is lijkt me het veiligste spiritus vind ik iig niet veilig.

Oja was ik in me verhaal nog vergeten zonnepanelen, voldoende stroom aan boord vind ik wel belangrijk heb ik in me begeleidingswagen ook start accu 2e accu en 220 volt werkt perfect dus dat zelfde systeem moet er in de boot ook komen.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 09:16 #215108

Elektrisch systeem kan je vergeten, je hebt nooit voldoende spanning.
Spiritus kan veilig zijn, je hoort eigenlijk nooit dat het met een origo kooktoestel aan boord fout gaat maar de verhalen over ontplofte gasinstallaties zijn legio. Een bun aanleggen is helemaal niet zoveel werk en laten doen schijnt niet heel duur te zijn.
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 09:24 #215114

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Rob, je plan klinkt super.

Alu raamframes is mooi, maar dat gaat je qua kosten vies tegenvallen. Met schroeven-en-plakken is op zich niks mis, als je de kit het (meeste) werk laat doen zodat de ruit wat ruimte houdt voor uitzetten en krimp. Ruime schroefgaten en enige dikte in de kitlaag (de ruit zo'n 2mm van het polyester houden), dan kan de ruit iets "werken" en krijg je ook geen barsten rond de schroeven.

Over het koken:

Wat is eigenlijk het gevaar van zo'n fles-onder-de-pit? Ik zie de voordelen wel van zo'n ultrakorte gasleiding.

Dat-ie afbreekt als ie (cardanisch) ergens tegenaan klapt ofzo?

Of gaat het er alleen om dat-ie dan niet in een naar buiten toe geventileerde bun staat. Het vervelendste is dat je er bij een fikkie niet bij kan om dicht te draaien.

Ach, origo is sowieso altijd beter, niet dat gezeur met gasveiligheid. Alleen de pitjes op de goede manier (gekanteld en buiten!) vullen, dan kan het bijna niet meer misgaan.
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 09:25 #215116

RobB schreef :
Alcohol moet je toch drinken :evil: Jongens ik loop 15 jaar achter en de boot nog meer :woohoo: goed ga ik maar is google op aan boord koken of zo iets en anders is kijken of er een elektrisch systeem is lijkt me het veiligste spiritus vind ik iig niet veilig.

Oja was ik in me verhaal nog vergeten zonnepanelen, voldoende stroom aan boord vind ik wel belangrijk heb ik in me begeleidingswagen ook start accu 2e accu en 220 volt werkt perfect dus dat zelfde systeem moet er in de boot ook komen.

Electrisch koken aan boord gaat natuurlijk wel maar alleen op walstroom. Elecrisch koken op accustroom kun je echt vergeten.Behalve misschien koffie zetten met zo'n 12 Volt dingetje voor vrachtwagenchauffeurs wat je wel in pompstations ziet liggen.
Op een generatortje gaat eventueel wel maar of je dat wilt....
En koken op alcohol met een origo kooktoestel gaat echt prima hoor. met name in Scandinavie is dat vrij gewoon.
Er is trouwens speciale alcohol te koop voor dit soort kooktoestellen ( www.georgekniest.nl/catalogus/...s+Origo/product.aspx ) wantgewone spiritus bevt teveel water en werkt slecht. Wat ok kan is koken op diesel of petroleum maar die kooktoestellen sijn erg duur ( bijv. www.georgekniest.nl/catalogus/...+opbouw/product.aspx ).
Ad
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 09:32 #215119

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Spiritus los op de BBQ gesmeten is inderdaad gevaarlijk, maar in een origo is het echt super veilig hoor. De veiligste manier van koken aan boord. Je moet alleen de pitten ff buiten vullen op de goeie manier (gekanteld). Da's het enige moment waarop je kunt kliederen met 'losse' spiritus brandalcohol namelijk. Maar dat kan buiten dus geen kwaad.
Laatst bewerkt: 18 aug 2011 09:33 door web.
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 10:04 #215148

Ad,

Ik heb in me auto ook 220 en ook gewoon een koffiezetapparaat op 220 om koffie te zetten hoor ;) verder laptop en printer op de 220 installatie welk staat op mijn 2e accu en daar staan dan ook me cb en bedrijfs zender op navi trafficadvisor zwaaibalk flitsers voor en achter accu word alleen opgeladen als ik rij. tussen accu 1 en 2 zit een schakel diode die er voor zorgt dat me start accu nooit leeg getrokken word.

Moet me is gaan verdiepen in zonnepanelen ed en natuurlijk walstroom installatie maar met een goede omvormer heb zelf nu 1700 watt met piek naar 3000 in de auto maar je heb er ook van 2500 watt met piek naar 5000.

Een inductiekookplaat verbruikt 225W, dus moet kunnen op een boot weet alleen niet of ze in 2 pits te krijgen zijn, magnetron gaat ook op een omvormer.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 10:17 #215155

En heb je wel eens uitgerekend hoeveel ampère dat is bij 12 Volt ( voor 3000 Watt bij 12 volt met rendement omvormr zo'n 300 Ampère)? Ik hoop trouwens dat je als je die 3000 Watt in je auto echt gebruikt wel een forse kabel naar je accu hebt. Bij een laptop of iets dergelijks is dat natuurlijk geen probleem. Anders lezen we binnenkort het verhaal van een uitgebrande auto! :evil:
En de meeste scheepsaccu's zullen 300 Ampere ook niet leuk vinden.
Ad
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 10:20 #215160

daar ga ik weer met mijn hobby, sorry. waarom niet alles op prik. koop een leuk watergekoeld generator setje van pakweg 5kwh. ik had een eencilinder ruggerini, kocht hem indertijd voor 4000 gulden( vrienden prijs we stonden samen op de metz.) hang aan je schroef as een electromotor, industrie prijs eventueel met een reductie. frequentie omvormer ertussen. dat is een.

wil je gaan eten koken dan kun je gewoon huis en keuken apparaten aanschaffen.
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 10:24 #215166

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Da's wel een heel bijzondere benadering van boot-electra ;)
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 10:32 #215168

Maar voor een Reve de Mer wel erg veel extra gewicht... Ook de hoeveelheid accu die je nodig hebt voor die 300 ampere als je besluit geen generator te nemen. Ik vind het nogal overdreven, gewoon een origo toestelletje en klaar is Kees of in dit geval RobBBBB.
Laatst bewerkt: 18 aug 2011 10:33 door waverider82.
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 10:32 #215169

YELLOW BOAT schreef :
En heb je wel eens uitgerekend hoeveel ampère dat is bij 12 Volt ( voor 3000 Watt bij 12 volt met rendement omvormr zo'n 300 Ampère)? Ik hoop trouwens dat je als je die 3000 Watt in je auto echt gebruikt wel een forse kabel naar je accu hebt. Bij een laptop of iets dergelijks is dat natuurlijk geen probleem. Anders lezen we binnenkort het verhaal van een uitgebrande auto! :evil:
En de meeste scheepsaccu's zullen 300 Ampere ook niet leuk vinden.
Ad

Ad,

Tussen me 2e accu en de schakeldiode zit een batterijkabel die ze ook gebruiken op de accu van een vrachtwagen op de omvormer heb ik de originale bijgeleverde kabels gebruikt die horen bij het apparaat mijn 1700 watt - piek 3000 watt omvormer staat op een 120 amp accu. Alles draaid perfect kabels worden beslist niet warm. Daar zit dus ook het probleem niet. Het gaat er hierom anders denken dan het traditionele denken in de watersport. En met de huidige technieken waarom niet in elektra denken, thuis kent iedereen het gemak van een magnetron maar er is niemand die hem in zijn zeilboot heeft (bijna niemand) terwijl het heel simpel te realiseren is.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 10:36 #215173

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Op een vrachtwagen heb je wel 24V. Bij 12V verdubbelt de stroom, denk daar wel aan!
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 18 aug 2011 10:43 door Hen3.
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 10:37 #215174

web schreef :
Da's wel een heel bijzondere benadering van boot-electra ;)

ik kom hiermee omdat rob aangeeft het liefst met prik werkt, nog geen motor heeft voor de aandrijving, het een licht "racertje" is, dus zet dat gennetje onder de mast of daar in de buurt. eerst accu laden en dan weer omzetten geeft twee keer verlies. enne, maar dat is een gok, denk ik dat rob wel zijn weg weet om ergens een niet te dure oplossing op te duikelen.
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 10:40 #215175

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8067
oh het kan zeker, zelfs beneteau zette op de laatste boot dusseldorf een gewone combi-magnetron op hun bootjes naast een gewoon gasstelletje. Alleen, met een verse goede accu van 120Ah kan je drie kwartier je magnetron of kookplaat laten draaien. Daar gaan al je andere verbuikers nog eens van af. Hou dat maar eens vol met een buitenboordmotor of zonnepaneeltjes zonder afhankelijk te zijn van walstroom of generator op daily basis. Elke dag de generator aan voor het koken lijkt mij persoonlijk helemaal niks maar het kan zeker ;)
Laatst bewerkt: 18 aug 2011 10:42 door Philip.
Discussie gesloten.

Re: Reve de Mer Bootnaam Revolution 18 aug 2011 10:42 #215176

Mooi bootje, t wordt een beetje een onderzeeërtje maar koken kan je wel..
Laatst bewerkt: 18 aug 2011 10:43 door waverider82.
Discussie gesloten.
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl