Een ander ontwerp om hetzelfde resultaat te krijgen, is de Z-mast.
Een dubbele mast met hetzelfde profiel als bij de A-mast, maar dan met beide masten op ca 20 cm van elkaar op de plek van de huidige mast. De masten staan tussen de huidige zes stagen. Beide masten zijn met dunne alu-buizen in z-vorm aan elkaar gelast. De ruimte binnen in de Z-mast is vrij en daarin kan dan het rolgrootzeil komen.
Het rolgrootzeil wordt aan boven- en onderzijde aan een dwarsverbinding in de mast bevestigd. Het rolgrootzeil zit dus niet vast op het dek, maar binnen in de mast.
De krachten worden nu heel anders verdeeld:
• de spanning van het rolgrootzeil tussen top en basis zit binnenin de mast en niet op het dek. Deze middenstag kan dus behoorlijk strak gespannen worden.
• de mast zelf staat op het dek net als de huidige mast en met het huidige krachtenspel.
• het voorlijk kan dus net zo strak staan als bij een zeil dat door de mast voert.
Qua zeilen is dit identiek aan de A-mast, alleen de constructie is anders. Door beide masten in de Z-mast voldoende van elkaar te zetten, krijgt het grootzeil minimale storing van de mast (maar meer dan bij de A-mast).
Voordelen t.o.v. A-mast:
• minder aanpassingen aan de boot
• optimale spanning op het voorlijk grootzeil
Nadelen
• strijken is moeilijker, want weer strijkwant nodig
• meer storing / werveling op grootzeil
• zijstagen moeten blijven staan
• lelijk
Een alternatief hiervoor, maar behoorlijk prijzig ben ik bang, is de huidige mast met rolgrootzeil. Mooier en zo, maar ook veel meer luchtweerstand en werveling op het grootzeil. Moet je een meedraaiende kopen (hoor ik iedereen nu al zeggen), maar dat loopt wel erg in de papieren en bereikt niet het doel dat ik wil bereiken.
Al met al, blijf ik toch enthousiast voor de A-mast.