Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Installatie Sterling alternator regelaar

Installatie Sterling alternator regelaar 30 okt 2020 00:43 #1222809

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Heel goed! Je laat hiermee ook zien, dat de 'aanpassing' om extern de veldstroom te regelen, die ik ook propageer voor mijn LiFePO4 oplossingen, reuze meevalt.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 30 okt 2020 07:42 #1222835

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Dank je voor de bevestiging :)
De Valeo blijkt een gemakkelijk ding te zijn en je hoeft hem niet eens te demonteren eigenlijk. Het deel met de borstels pluk je er zo uit en er zijn gaatjes genoeg waardoor de draden weer naar buiten kunnen!


Ik heb wel nog een lekenvraag:
Eerder zei je dat het de heatsink was van de D- maar die zie ik niet.
We hebben wel B- en W en aan de andere heatsink (rechts op de foto) B+ en D+
Ik voeg twee plaatjes toe met deksel en zonder deksel. Waar kan nu de tempsensor het beste geplaatst worden?



Laatst bewerkt: 30 okt 2020 07:45 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 30 okt 2020 09:12 #1222874

Sterling lijmt de sensor in een kabelschoen met oog.

Die kabelschoen met sensor kun je dan op de B+ zetten.

En die B+ bout zit weer direct aan de koelplaat van de diodes vast. Dus prima voor een temperatuurmeting.
Die 6 rondjes op de achterkant zijn de diodes, ook wel persdiode genoemd.
Sun Odyssey 37
www.panoramixopzee.nl
Laatst bewerkt: 30 okt 2020 09:17 door Panoramix.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 31 okt 2020 03:01 #1223120

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Met D- bedoel ik de heatsink waar de diodes met de min-kant contact mee maken. Op je 2e foto zie je de 2 heatsinks, ieder met 3 diodes. Op een daarvan zijn de diodes met de negatieve kant aan de heatsink verbonden, op de ander met de positieve kant. De negatieve heatsink (zo te zien de linker) is vaak aan de alternator behuizing verbonden, tenzij het een alternator betreft die gnd-geisoleerd is. Bij het monteren van de temp sensor wil je in ieder geval voorkomen dat je sluiting maakt tussen de alternator behuizing en de positieve heatsink. Ik denk dat dit hier niet speelt, omdat de cover van kunststof (?) lijkt te zijn. Het kan heel goed zijn dat de min bij dit type Valeo alternator niet aan massa verbonden is, dus geisoleerd. Dat kun je zo even controleren met een ohmmeter. In ieder geval wil je een zo innig mogelijk contact tussen de temp sensor en de heatsink. De methode met latoenkoper kan ook hier goed gebruikt worden lijkt mij. Alleen als het cover kunststof is, is het waarschijnlijk niet stevig genoeg voor een druk-boutje. Misschien in dat geval een gaatje in het koper maken en met de moer op de B- post het koper tegen de heatsink drukken.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 31 okt 2020 04:17 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 31 okt 2020 09:17 #1223148

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Panoramix zegt:
Die kabelschoen met sensor kun je dan op de B+ zetten.
En die B+ bout zit weer direct aan de koelplaat van de diodes vast. Dus prima voor een temperatuurmeting.

WaltB zegt:
Misschien in dat geval een gaatje in het koper maken en met de moer op de B- post het koper tegen de heatsink drukken.

De methode is duidelijk en werkbaar maar verder geen overeenstemming hier :laugh:
De alternator ligt nu in de boot, ik kan nu, ter plekke dus even niets meten.
Wat ik al wel geprobeerd heb is om te kijken of er een verbinding is tussen de heatsinks en de behuizing van de alternator. Die is er niet voor zover ik kon vaststellen.
Vermoedelijk dus een "gnd-geisoleerde" alternator.
Laatst bewerkt: 31 okt 2020 16:15 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 03 juli 2021 11:34 #1301256

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Even een praktijkverslagje van de Sterling laadregelaar met tempcontrole op de (65 Ah) dynamo.
De laadregelaar werkt perfect en geeft een mooie 14,4 volt tijdens het laden. De temperatuur is tijdens urenlange motortochten zo'n 65 graden en als de accu's leeg zijn wordt er geladen met ruim 25 Ah. De temperatuur loopt dan op tot zo'n 80-85 graden.
Lijkt me allemaal voorbeeldig want zulk een hoge laadstroom hadden we nooit eerder en zeker niet bij lagere toerentallen.

Er zit echter wel een adder onder het gras.
Als je tijdens het varen op de motor een zware gebruiker aanzet (waterkoker van 500 W) dan gebeurt er wel iets waardoor een en ander uit de hand loopt.
De accu's zijn vol, temp dynamo 65 graden. Bij het aanzetten van de waterkoker via de omvormer gebruiken we dan zo'n 47Ah met nog wat andere gebruikers erbij. De laadregelaar gaat dan ruim 35 Ah leveren, waarschijnlijk het maximum van de dynamo. De temperatuur loopt dan binnen 5 á tien minuten op naar 100 graden waarna de temp beveiliging ingaat en de laadregelaar uitgezet wordt.
De dynamo gaat dan (gelukkig) aanmerkelijk minder leveren.

De les is dus dat je een 65 Ah dynamo op een 30 pk motor makkelijk tegen zijn grenzen opjaagt en een tempbeveiliging is zeker niet overbodig. Die dingen opvoeren met laadregelaars is leuk maar alleen met tempbeveiliging!
Laatst bewerkt: 03 juli 2021 11:37 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 03 juli 2021 11:49 #1301260

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Is de gebruikte temperatuur sensor de zelfde als in een Airmar diepte/log zitten ?
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 03 juli 2021 11:49 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 03 juli 2021 11:54 #1301261

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Zo een, en de sensor direct op de diode van de dynamo:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 03 juli 2021 12:34 #1301267

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
holtere schreef :
De les is dus dat je een 65 Ah dynamo op een 30 pk motor makkelijk tegen zijn grenzen opjaagt en een tempbeveiliging is zeker niet overbodig. Die dingen opvoeren met laadregelaars is leuk maar alleen met tempbeveiliging!

Voor mij zou de les zijn dat je niet alles op de boot 'net als thuis' moet willen hebben.
In de praktijk leidt dat net wat te vaak tot allerlei ingewikkeld gedoe en naar nu blijkt het opzoeken en overschrijden van grenzen.
Een waterkoker van 500W aan boord.. Je kookt op spiritus,zeker? Anders zet je toch gewoon de ketel op het fornuis? Heb je net zo snel kokend water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 03 juli 2021 12:35 #1301268

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Mijn vraag was of er een ntc temperatuur sensor in dat bus aan het eind van het draadje zit. Die dingen willen blijkbaar nog wel eens stuk gaan.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 03 juli 2021 12:36 #1301270

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Wij zijn zuinig op ons gas ;)

Betreffende de tempsensors, geen idee. Bij mij doen ze het allemaal prima tot nu toe?
Laatst bewerkt: 03 juli 2021 12:38 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 03 juli 2021 12:41 #1301272

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
holtere schreef :
Betreffende de tempsensors, geen idee. Bij mij doen ze het allemaal prima tot nu toe?

Stel, kan zomaar toch gebeuren, de temperatuur sensor gaat stuk of het draadje trilt stuk. Wat gebeurt er dan. Houdt de dynamo op stroom te geven ? Of gaat die volle bak aan de gang.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 03 juli 2021 12:42 #1301273

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Uit het andere draadje:
we weten dat de temp-connectie van zo’n Airmar soms niet meer het (juiste) signaal geeft. Of dit de ntc sensor is of iets anders (bijvoorbeeld draadbreuk) naar de connectie is onbekend. Ook is nog onbekend of de onbekende oorzaak reproduceerbaar is.

Een NTC is een fragiel weerstandje, maar eenmaal geïnstalleerd en ingepakt kan er toch ook weer niet veel mee mis.
Laatst bewerkt: 03 juli 2021 12:42 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 03 juli 2021 12:48 #1301276

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Als de verbinding verbreekt gaat de laadregelaar uit.
Als de verbining in stand blijft laadt die gewoon door en doet hij zijn werk.
Als je een zware verbruiker aanzet bij het varen op de motor zetten we hem van te voren uit. Vergeten we dat, dan schiet de beveiliging in. Is de beveiliging kapot moet je afwachten of je dynamo het overleeft.
Meer smaken hebben we niet voor Mr. Murphy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 03 juli 2021 20:21 #1301375

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Een temperatuurbewaking van de alternator moet ik er nog op zetten. Ik wil dat gewoon met een NC clixon doen die ik in de aan/uit draad van de Sterling opneem. Staat nog op de todo lijst...

Mijn gebruik van de Sterling is wel anders dan Holtere. Hij staat bij mij eigenlijk standaard uit. Alleen als de accu geladen moet worden op de motor (dus wanneer de zonnepanelen onvoldoende zijn) zet ik hem aan. Dan ben ik er wel heel blij mee overigens.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.263 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl