Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Installatie Sterling alternator regelaar

Installatie Sterling alternator regelaar 13 aug 2016 23:41 #759226

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Het laden van de serviceaccu op de motor verloopt zoals bekend niet er efficiënt. Dit komt doordat de standaard alternators die gebruikt worden op onze dieselmotoren afkomstig zijn uit de automotiv wereld en daar speelt het goed doorladen van accu's geen enkele rol. De laadregelaars die worden toegepast zijn daarom erg basic: ze zorgen dat de output van de alternator een vast voltage heeft van 14,4V (of iets in de buurt) en daar blijft het bij. Er wordt geen rekening gehouden met het soort, de laadtoestand en de temperatuur (een maat voor hoe snel er geladen kan worden) van de accu en ook niet met het verlies wat een eventuele scheidingsdiode geeft. Hierdoor laden standaard alternators langzaam (als de accu voller raakt daalt het aantal Ampères waarmee geladen wordt snel) en wordt de accu ook maar tot 90 of hooguit 95% geladen. Ook al heb je een alternator die bijvoorbeeld 55A kan leveren, in werkelijkheid wordt er als de accu 80% vol is nog maar geladen met aan paar schamele Ampères. Bij auto's geen probleem en zelfs gewenst (de accu wordt nooit overladen), maar voor boten wel. Je wilt immers de motor zo kort mogelijk laten lopen en in die korte tijd de accu zo snel mogelijk volpompen. Ook maken wij graag gebruik van de volle accucapaciteit.

Om dit probleem te lijf te gaan moet je dus de 'domme' laadregelaar van de alternator vervangen door eentje die wat meer intelligentie heeft en rekening houdt met de parameters als eerder genoemd. Eén mogelijkheid om dat te doen is het toevoegen van een externe, intelligente regelaar aan je alternator. Ik heb daarvoor de veel gebruikte Sterling ProReg BW AR12W regelaar gekocht. Het principe daarvan is eenvoudig:

Het plaatje stelt schematisch de alternator voor. De gele 'B' is de bestaande regelaar die is ingebouwd op de alternator. De blauwe 'S' is de intelligente Sterling regelaar. Deze wordt parallel aangebracht op de bestaande regelaar. De aardigheid daarvan is dat de Sterling gaat zorgen voor het juiste voltage op de accu en dat de bestaande regelaar er verder voor spek-en-bonen bij zit. Maar mocht er iets misgaan met de Sterling, dan zorgt de bestaande regelaar er voor dat de oude situatie weer hersteld wordt en dat de accu's dus niet beschadigd worden.

Hoewel het plaatje er bedrieglijk simpel uitziet, is het inbouwen van zo'n Sterling regelaar in je boot niet voor de faint-hearted. Het vereist wat technisch inzicht en wat handigheid met het maken van elektrische aansluitingen, inclusief soldeerwerk. Als je niet wat ervaring hebt met dit soort zaken kan je deze klus beter uitbesteden of samen met een meer ervaren vriend/vriendin doen.

Op de il Cigno (een Compromis 888) heeft de Sterling laadregelaar een plaatsje gekregen in de bergruimte onder de kajuittrap, boven de motor. Door de laadregelaar van de zonnepanelen wat op te schuiven paste dat mooi.

Recht op de foto de alternator van de Yanmar 2GM20FC motor. De alternator van Yanmar is een Hitachi 12V 55A (model LRI55-20).

Als eerste moet de alternator gedemonteerd worden om bij de aansluitingen te komen. Na daar een foto van gemaakt te hebben kunnen ze allemaal los:

Om de Sterling te laten werken moet er een draad verbonden worden met het negatieve sleepcontact. Om daarbij te komen moet dit type alternator opengemaakt worden. Dat heb ik maar thuis op de werkbank gedaan omdat ik daar nog geen enkele ervaring mee had. Na het lossen van de vier bouten kan je de twee delen losnemen.

De sleepcontacten zie je rechts op de foto.

Omdat je niet weet aan welk sleepcontact je de draad moet verbinden, soldeer je een draad aan alle twee. Later, na meten met de multimeter, verwijder je de overbodige draad weer en laat je de juiste zitten.
Op de foto zijn de twee nieuwe oranje draden te zien. Ook is te zien dat je met een dun pinnetje door een gaatje in de achterkant van de behuizing de sleepcontacten kunt vasthouden zodat je de boel weer kunt monteren:

Om daar aan te kunnen meten moeten de draden naar buiten gebracht worden. Met wat gepriegel kon ik ze door de bestaande gaten in de achterzijde van de behuizing leiden. Voor de zekerheid ook maar voorzien van een draad doorvoer tule die ik nog had liggen, die pasten precies.

Nu de alternator op de boot weer monteren, aansluiten en de motor starten. In de handleiding staat duidelijk aangegeven welke van de twee draden je moet hebben, dat meet je met de multimeter. Toen alles weer er af, de alternator weer uit elkaar (inmiddels weet ik precies hoe) en de overbodige draad wegknippen. Daarna alles wederom monteren en aansluiten. Dit klinkt erg omslachtig, en dat is het ook. Maar kennelijk is het de enige manier.

Nu volgt het aansluiten van de diverse draden van de Sterling, inclusief de essentiële temperatuursensor op de accu. Het schema daarvan ziet er zo uit:

Op zich kwam ik daar een heel eind mee, maar op de ogenschijnlijk eenvoudigste draad liep ik vast. De gele draad moet aangesloten worden op een punt wat 12V krijgt zodra de contactsleutel wordt aangezet. de handleiding zegt daar het volgende over:

Nou zou je denken dat er ergens in de motorruimte wel een draad ligt die spanning krijgt zodra je het contact aanzet, maar ik kan het niet vinden. Heeft iemand een tip waar ik moet zoeken?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 28 sept 2016 20:34 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 03:23 #759230

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13441
Bij mij gebruik ik het contact slot op het dashboard als 12V aan/uit.

opmerkingen over koeling;

Deze regelaars worden zelf ook warm en dus koeling nodig. Boven de motor is het relatief warm.

De alternator moet nu veel harder werken. De daarin zittende diodes worden gekoeld door de ven van de alternator. Zorg dat het motorruim goed geventileerd word. Nog beter monteer een temperatuur sensor op de alternator zodat je de temperatuur daarvan kunt uitlezen. Bij mij ging het fout na een lange zeiltocht bij het wachten/ronddraaien voor de sluis. De accu flink leeg en een relatief laag motor toerental. Door het lage toerental werkt de koel ven van de alternator minder.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 05:12 #759234

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
ilCigno schreef :
.....................Nou zou je denken dat er ergens in de motorruimte wel een draad ligt die spanning krijgt zodra je het contact aanzet............

Nee, waarom? De sensors voor Temp. en Olie regelen tegen Massa....

Eenvoudig Yanmar schema,

Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Laatst bewerkt: 14 aug 2016 05:23 door Tricolor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 06:23 #759237

Je zou de geschakelde 12V moeten kunnen vinden bij de startmotor.de startmotor lopen meestal maar een paar draden naartoe, 12V geschakeld dikke 12V kabel, en een -draad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 06:29 #759238

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
bleekerMaritiem schreef :
Je zou de geschakelde 12V moeten kunnen vinden bij de startmotor.de startmotor lopen meestal maar een paar draden naartoe, 12V geschakeld dikke 12V kabel, en een -draad.

Waarom??? voert alleen spanning als je de start knop indrukt....

Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Laatst bewerkt: 14 aug 2016 06:30 door Tricolor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 08:29 #759264

Ik heb er gewoon een schakelaar tussengezet. Dan kan ik de "turbo" stand in- en uitschakelen al nagelang de behoefte en buitentemperatuur.

Starten met het ding ingeschakeld is bij mijn motor geen enkel issue: bij stationair+ al 30A richting accu. Motor is dan nog koud en accu pakt lekker op. Als de motor goed warm is (na een uur ofzo) staat de regelaar al in absorption, waardoor geen temperatuur issues. Bij hele grote accubanken (ik heb slechts 160Ah) is dit wellicht anders. Zinvol dus om niet alleen de accutemperatuur-sensor te monteren, maar ook een op de dynamo.

Hoe heet mag een dynamo eigenlijk worden? Iemand een datasheet? Motorruimte wordt voornamelijk geventileerd door de verse verbrandingslucht die de motor van buiten aanzuigd. Deze slang zou je in de buurt can de dynamo uit kunnen laten komen, dan is dat het eerste punt waar de nog koude lucht langs stroomt voordat de motor het opzuigt.

Ding bevalt mij prima dus, al vind ik de manual en uitvoering erg "NASA/hobby-sfeer" aan doen. Staat ergens een zin als "DO NOT, and I repeat DO NOT do xxx before yyy. It will be clear to you later but remember DO NOT..." Zoiets vind je natuurlijk nooit in een B&G manual ofzo. Duidelijke geschreven door de ontwerper/engineer/technische man daar ;) Niet mis mee als het produkt goed werkt overigens...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 08:56 #759271

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik heb op vorige boten ook altijd een slimme laadregelaar gehad; zonder zo'n ding gedraagt de alternator zich als een voor een auto en niet voor een boot met service accubank.
De warmte die daarbij door de belasting op de alternator ontstaat kan echt tot problemen leiden.
Voor een evt volgende boot die een grote lithiumbatterij krijgt zal ik altijd een echte "marine" alternator installeren met een slimme regelaar een brede drijfriem èn een externe gelijkrichter, want juist daar wordt erg veel warmte gemaakt. Zoiets: www.bruceschwab.com/uploads/mg...rnator-rectifier.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 08:57 #759272

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13441
Ik moet er bij vermelden dat mijn dynamo is overleden bij het laden van Optima accu's. Die dingen kunnen een onwaarschijnlijk grote laadstroom verwerken. Maar andere goed kwaliteits accu's misschien ook.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 09:00 #759274

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5015
bleekerMaritiem schreef :
Je zou de geschakelde 12V moeten kunnen vinden bij de startmotor.de startmotor lopen meestal maar een paar draden naartoe, 12V geschakeld dikke 12V kabel, en een -draad.

Bleeker zegt het juist er is in bijna alle gevallen een zo kort mogelijke dikke plus draad van accu naar startmotor voor de startstroom.
Op of bij de startmotor wordt dit geschakeld door een relais, zolang je voor het relais zit heb je dus altijd spanning.
Kijk even goed bij mij zitten er zelfs twee relais....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 09:02 #759275

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Een warmte sensor op de alternator zou een uitkomst kunnen zijn.
Bij 125 graden zou de veld regel spanning dan veranderen zodat de maximale halve laadstroom nog geven mag worden.
De standaard alternator zijn niet gemaakt voor een hoge continu laadstroom en willen nog al eens defect raken.
Een keuze is de warmte sensor bij 125 graden een relais laten activeren en de standaard regelaar laat werken en regeling sterling uitschakelt.

Bij voertuigen en dus ook gedeeltelijk in de maritieme wereld is een standaard spanning 13,8 volt en kan soms tot 14,2 volt maximaal.
Laatst bewerkt: 14 aug 2016 09:11 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 09:54 #759290

ilCogno,
Dat heb je netjes gedaan en heel goed omschreven.
De Sterling regelaar ziet er ook heel anders uit dan ik ze tot nog toe gezien heb.

Ik kreeg 3 defecte, van die grote dingen waar je de componenten nog kan vervangen.
"Kun jij er nog wat mee, het ding doet het niet meer.
En ook de generator is kapot."
Dit wel in de hete periode aan de Spaanse zuidkust.
Dat is warmer dan in de tropen, de zon staat er dan hoger en de dagen zijn veel langer!

Dat heeft me erg kritisch gemaakt richting Sterling.

De bezwaren en risico´s tegen het opvoeren zijn al genoemd in bovenstaande posts

Maar bij rijst nu de vraag of VOLVO (of ETAP)een andere dan de auto regelaar plaatst.
Bij mij loopt de stroom, iets boven stationair toeren, al sterk op naar 40A bij zo´n 1200 RPM, gaat dan door naar 14,2 (voor 30 minuten?) en zakt dan naar 13,8 en blijft daar. De laadstroom is dan zo´n 4 a 5 Ampere. Generator is 60A

Accu is 400Ah en nooit minder dan 12,3V. En een (gecompenseerd) scheidingsdiode.

Met de auto generator heb ik een paar keer de 1400Ah accu in dat huisje bij geladen.(Vóór er een tweede string zonpanelen bijkwam.)
Die kwam niet verder dan 20A die op 12,2V stond. Er is dus wel een verschil tussen auto generator en die op de boot.
De generator op de boot draait wel wat minder scherp op het randje dan met een sterling regelaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 10:16 #759297

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13441
Sunday schreef :
Ik heb op vorige boten ook altijd een slimme laadregelaar gehad; zonder zo'n ding gedraagt de alternator zich als een voor een auto en niet voor een boot met service accubank.
De warmte die daarbij door de belasting op de alternator ontstaat kan echt tot problemen leiden.
Voor een evt volgende boot die een grote lithiumbatterij krijgt zal ik altijd een echte "marine" alternator installeren met een slimme regelaar een brede drijfriem èn een externe gelijkrichter, want juist daar wordt erg veel warmte gemaakt. Zoiets: www.bruceschwab.com/uploads/mg...rnator-rectifier.pdf

Even met beide benen op de grond. De alternator die bij mij overleed was een Balmar = "marine" alternator.
Deze zomer wederom mijn externe 3-fase gelijkrichter opgeblazen. Het ding zou 150 A aan moeten kunnen en zit op een serieus groot koelblok buiten de motorruimte.

Mijn balmar "slimme" regelaar inmiddels zo ingesteld dat de alternator maar op 34% belast wordt. Levert een stroom van ±45A. Wat het koelblok van de gelijkrichter zo heet krijgt dat je het slechts enkele tellen kunt aanraken.

Van de winter maar meer zonne panelen op het dak plakken om de stuurautomaat van stroom te voorzien (de automaat verbruikt ±90 watt down wind).
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 14 aug 2016 10:18 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 10:31 #759302

Kun je niet meerder gelijkrichters parallel zetten? Mits je er de ruimte voor hebt natuurlijk.

Wanneer zo´n koelblok zo heet wordt is er dan niet iets mis met de gelijkrichter.

Het is een beetje een scheve vergelijking, maar een heel enkele keer geeft mijn windmolentje wel eens 20A, dan meet ik, met zo´n mini/maxi geheugen metertje maximaal 65ºC bij een buiten temperatuur van 30ºC.

Het zijn dik overbemeten scotkey diodes, samen met de spanningsregelaar in het zelfde kunststof doosje.met bijna geen echte koelmogelijkheden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 10:35 #759303

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27136
Ik kan alle waarschuwingen en adviezen over de temperatuur ontwikkeling beamen. Het monteren van een kleinere pully leverde meer koellucht op bij lager toerentallen.
De werk temperatuur van een dynamo kan wel op 125-130 graden liggen als top. Je hebt dan weinig thermische reserve meer.
Het idee van de koude lucht toevoer werkte ook goed in kleine hete motor hokjes.
ISKRA dynamo's hadden zelfs een grote luchtslang aansluiting.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 14:21 #759349

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13441
Saeftinghe schreef :
Kun je niet meerder gelijkrichters parallel zetten? Mits je er de ruimte voor hebt natuurlijk.

Wanneer zo´n koelblok zo heet wordt is er dan niet iets mis met de gelijkrichter.

Het is een beetje een scheve vergelijking, maar een heel enkele keer geeft mijn windmolentje wel eens 20A, dan meet ik, met zo´n mini/maxi geheugen metertje maximaal 65ºC bij een buiten temperatuur van 30ºC.

Het zijn dik overbemeten scotkey diodes, samen met de spanningsregelaar in het zelfde kunststof doosje.met bijna geen echte koelmogelijkheden.

"normale" gelijkrichters zijn geen scotkey diodes. Maar hier kan ik geheel er naast zitten en worden in alternators deze wel gebruikt.

Naar mijn beste weten geeft een 3 fase gelijkrichter bij 60A ongeveer 125 watt aan warmte af.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 15:41 #759357

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Timo, om op je vraag terug te komen, kan je de gele draad niet aansluiten op de d aansluiting van je dynamo?
Wordt volgens mij ook gesuggereerd in de handleiding van sterling.

ben wel benieuwd naar je ervaringen, heb ook al eens overwogen om zo'n regelaar te installeren, maar ben een beetje bang dat dit schade aan motor of dynamo veroorzaakt.

De dynamo en aandrijving via de v-snaar is hier volgens mij niet voor ontworpen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 14 aug 2016 15:42 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 16:33 #759362

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27136
Elk motorblok heeft een vermelding in het handboek hoeveel vermogen je voor of achter de motor mag afnemen. PTO = power take off.
Als de V snaar gaat slippen, kan je die vervangen door een vertande versie.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 16:51 #759368

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
Ik heb al eens door een lege accu een slippende vsnaar gehad, dacht eerst dat er brand was uitgebroken. ...
heb toen de vsnaar wat strakker gespannen.
hierdoor is (volgens de dealer) de keerring van de (interne) koelwaterpomp gaan lekken.
dit was een dure reparatie, nieuwe pomp.

Zoals je ook op de foto's van timo kan zien heeft de vsnaar bij deze yanmar maar weinig raakvlak met de poeli van de dynamo.

ik neem aan dat je bij het overgaan naar een vertande vsnaar ook je poelies moet vervangen?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 14 aug 2016 16:52 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 17:13 #759375

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Mijn vorige bericht met de tip om met voor ingestelde temperatuur waarde de sterling af te laten schakelen naar zijn oude regelaar.
De laadstroom gaat dan fors omlaag en hier mee de temperatuur.
kijk voor € 3,02 heb je waterdichte sensor (ntc) en de elektronica.

www.banggood.com/DC-12V-50-to-...6xwc4CFU-6Gwod1kgFFg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 18:31 #759398

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Ik ben ook met zo'n sterling ding bezig (maar lange termijn planning).

Aantal dingen die ik gedaan heb:

- 80A alternator gekocht voor dit project. Afgenomen stroom zal denk ik gelijk blijven met de 55A, die wordt immers vooral door de opname/verrbuiks kant bepaald. Maar hoop dat de 80A versie meer kan hebben en minder snel stuk zal gaan. En de 55A blijft mooi origineel, bij de andere reserve spullen.

- Zoals dehler opmerkt de regelaar af laten slaan bij hoge tempratuur. Ik heb daar wel een iets andere regelaar uit china laten komen:

Daarmee kan je gemakkelijk de tempratuur af lezen en de ' afslaan' temperatuur instellen. En er zit al een kastje om heen. Koste iets van 7 euro en een weekje geduld.

- extra koeling regelen. Vooral omdat de alternator in een 'dood' hoekje zit met weinig lucht flow.

- bij mij heeft de alternator een eigen V-snaar en daardoor veel meer contact met de V-snaar en geen pompen waarvan je de as zijdelings gaat belasten als je de V-snaar goes strak zet. Wel wil ik kijken of dat strak zetten wat beter kan door een wandspanner oid.

Ik heb wel nog de oude sterling regelaar maar functionaliteit zal wel ongeveer gelijk zijn.
Laatst bewerkt: 14 aug 2016 18:35 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 18:41 #759402

Eigenlijk wil je, naast de accu's, ook de dynamo in een andere, goed geventileerde en koele ruimte naast de motor hebben. V-snaar moet dan door een schot lopen - niet erg handig maar gebeurt dit wel eens? In andere "industrien" wellicht? Iemand een voorbeeld uit zijn/haar praktijk?

Verder is 80A bij 14V net 1kW. Anderhalf PK... Dat kunnen de motoren die wij hebben al heel snel leveren (V-snaar moet dat idd ook kunnen overbrengen...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 14 aug 2016 18:53 #759405

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Het probleem is natuurlijk ook dat je het vermogen over moet kunnen brengen, zit je al gauw vast aan een dure ombouw van de polies.

Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 15 aug 2016 19:47 #759646

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2339
Ik heb 8 jaar probleemloos met zo'n sterling apparaat gevaren in exact de zelfde configuratie als Timo. Dat werkte prima. Ik heb nooit last gehad van slippende dingen of afgefikte dynamo's en diodes. Gewoon een prettige oplossing voor gebrekking motor ontwerp. Ik vermoed wel dat als je 600 Ah accu's hebt die 50% ontladen zijn dat je dan een probleem krijgt omdat je dynamo dan erg lang hard moet werken. Met de standaard Yanmar dynamo kreeg ik een laadstroom van maximaal 35A.

12V pakte ik op het contactslot. Bij mij zag het elec schema er dan ook anders uit. Mss een ander schakelbordje?
Laatst bewerkt: 15 aug 2016 19:49 door zeehond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 15 aug 2016 20:48 #759664

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17713
Dank voor alle bijdrages en tips tot zo ver. Ik werd wat ongerust door de waarschuwingen voor oververhitting maar de post van Zeehond dempt de ongerustheid wel weer wat, al is die nog niet weg uiteraard. Ik denk dat ik het eerst maar gewoon ga proberen en ga in de gaten houden hoe de alternator en de Sterling zich qua temperatuur gaan gedragen. Mijn serviceaccu is 105Ah, dus niets aparts qua grootte.

De schakeldraad trek ik maar door naar het contactslot, al is dat wel een gedoe. Nog een vraag: als ik de Sterling wil kunnen afschakelen, waar zou ik dan de schakelaar in moeten plaatsen? In de witte draad die naar het sleepcontact loopt (daarmee onderbreek ik de regeling op de alternator) of in de gele draad die de Sterling van voeding voorziet?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Installatie Sterling alternator regelaar 15 aug 2016 21:24 #759678

  • Solution
  • Solution's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1252
Timo, ik heb een PDAR sterling gemonteerd en heb een schakelaar gezet op de witte draad.
Als deze onderbroken wordt neemt de "oude" regelaar het over.

Overigens heb ik nooit oververhitting problemen gehad, heb 520 Ah service accu's.
Wel een slippende v-snaar maar die bleek ook wat te slap gespannen.
Beneteau Oceanis 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.330 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl