Even een korte status update:
Op de vraag : Wat bezielt de zelfbouwer onlangs op het forum, werd ik getriggerd om eens te kijken wat onze financiële, fysieke en mentale toestand is na 1 a 1,5 jaar bouwen.
Wij behoren tot de zelfbouwers, maar nog zeker niet tot de categorie afgebouwd, die titel moeten we nog verdienen en gaat zeker nog wel 2 jaar duren is onze verwachting. Dit is iets langer dan eerder verwacht dus de roze bril hadden we hier een klein beetje op.
Hoever zijn we met de bouw:
Wij verwachten in November a.s. 2 rompen casco klaar te hebben en dan te kunnen starten met het verbinden van de 2 rompen.
Het zwaarste van de bouw is voornamelijk het niet kunnen zeilen (dat voelt zwaarder dan de bouw zelf, echter geeft het ook weer extra motivatie om door te blijven gaan en deze boot af te krijgen). De hunkering is heel groot en dat voelt oprecht zwaar.
Arjen doet zoals verwacht het leeuwendeel van het werk, ikzelf zorg voor het financiële gedeelte door nog steeds als loonslaaf door het leven te gaan. De verwachte 30 uur per week op basis van 40 weken per jaar, loopt precies volgens planning ( al wordt er in sommige weken ook wel meer gewerkt en komen we ook wel over de 40 weken heen
.
Ons sociale leven staat op een lager pitje, maar leuke zaken laten we zeker niet liggen en we gaan er dan ook nog vaak op uit met de kleine meid, dus die heeft er minimaal onder te lijden. Een mooie verdeling waar wij allemaal tevreden over zijn.
Er zitten zeker zware bouw klussen bij en minder leuke stukken, zoals nu met de 2e romp, “been there done that” en het eeuwige schuren etc. is ook niet altijd het meest energie gevende klusje, maar Arjen is heel gedisciplineerd als het om de bouw gaat en kan de knop goed omzetten en doorgaan.
Ikzelf kom vaak laat thuis van werk, als de kleine op bed ligt, kruipt Arjen bijna altijd nog even de trailer in om nog snel wat te lamineren of voor te bereiden. (zo heb ik lekker een momentje rust na werk
. Rond een uur of 22.00 hoor ik de airdouche aka “bladblazer” aangaan en weet ik dat hij weer klaar is. Dan hebben we het laatste een uurtje voor ons samen. Meestal bespreken we dan alles m.b.t. de bouw, hoe willen we dat hebben, waar moet dit zitten, hoe kunnen we dat oplossen, moeten we dit aanschaffen en alvast wat zaken die we in de week leggen, zodat we er goed over na kunnen denken, dat wanneer de klus er aan komt, we direct doorkunnen. Het is heel veel uitzoekwerk (wellicht als Arjen de boot voor alleen zichzelf zou bouwen, het allemaal wat sneller zou gaan, maar deze dame heeft ook een mening en een eigen wil
soms is dat handig, want volgens Arjen wordt de boot er mooier van, soms een nadeel omdat het langer duurt). Toch is sparren ook heel handig en komen we op goede ideeën samen en blijven we samen 100% aangehaakt.
Ook winnen we nog steeds hier en daar advies in van andere zelfbouwers en vrienden wat ook erg helpt.
Waar staan we financieel, we hebben van te voren een aparte rekening geopend waar geld op staat voor de bouw van de boot;
-Alle materialen voor de 2 casco rompen (zoals glas, schuimplaten, vinylester en Polyester en alle andere zaken hiervoor) zijn aangeschaft
-Alle gereedschappen (haakse slijpers excentrische schuurmachine, boormachine, kachel voor het verwarmen van lamineer klussen, bouwstofzuiger etc. etc. etc. etc. (een hele waslijst)
-Het ophogen van de Dijk en aanschaf van de trailer
Het voordeel van zelf bouwen is dat het niet direct af is en je dus langzaam spullen voor later kan aanschaffen, zo struinen we koopjes af en 2e hands spullen die we nodig hebben. (ook veel dank aan mijn vader die veel speurwerk verricht hierin).
Zo hebben we al:
- Dieselkachel Dickinson
- Rolreef systeem
- Carbon mast 18m
- Mastvoet met 6 blokken
- 2 sets carbon “swept back” zalingen
- Spinnakerboom rail 22mm aan voorzijde mast
- 2x Belden 10mm coax kabels naar masttop (ca 18m)
- Stoom/deklicht met 3 aderige kabel (ca 12m)
- Kabel naar masttop voor toplicht (ca 18m)
- Lopolight toplicht als onderdeel van multi antenne met VHF, WLAN, AIS, 3G
- Discontinue “rod” set zijstagen (deze kunnen ingekort worden)
- 2 sets wantspanners.
- Achterstag (die kan ook als voorstag dienen)
- Alle karren voor zeil en mast gelagerd
- Giek
- Kikkers
- Zwemtrap
- 2x Lewmar lieren 40 self-tailing alu 2-Speed
- 5 nieuwe vluchtluiken
- 3 rompramen
En zo nog wel wat zaken die ik nu vast vergeet.
Tot onze blijdschap hebben we nog helemaal niets van onze opzij gezette budget opgemaakt en hebben tot nu toe alles nog weten te betalen van onze lopende rekening.
Dat betekend dat wij financieel sowieso verwachten dit te gaan halen, we weten dat veel zaken zoals motoren , zeilen, apparatuur, het meeste geld gaan kosten aan het eind, maar we verwachten hier mede doordat we nog niets van het opzij gezette budget hebben opgemaakt niet door in de problemen te komen.
Ja we gaan boven budget uitkomen, maar dat kan gelukkig ook en kiezen we soms ook om niet te bezuinigen
Resume, we zijn echt erg positief en tevreden over de bouw tot dusver.(we hebben dan ook nog geen enorme tegenvallers gehad, wellicht dat die nog gaan komen, we houden er i.i.g. rekening mee).
Let op: Als Arjen een Fulltime baan had gehad, had hij hier zeker niet aan begonnen! Het werkt juist zo goed om dat wij de bouw van de boot feitelijk zien als een Parttime baan voor Arjen.
Dit hele traject werkt voor ons wellicht ook goed omdat we beiden dezelfde droom hebben en samen net zo enthousiast zijn. Mocht je ooit aan zelfbouwen beginnen, wees er dan op voorbereid, iedere dag is het laatste waar je aan denkt de boot, je droomt iedere nacht over de boot (of dit nu het bouwproces is, een stukje wat af komt, de tewaterlating, de reizen die je erop gaat maken) en je staat ook op met de eerste gedachte, vandaag weer een nieuwe dag, ben benieuwd hoeveel we weer verder komen met de boot. Je ademt de “BOOT”.
Wij slapen er i.i.g. goed op
Ps. Er komt wel veeeeeel meer werk bij kijken dan wij ons van te voren konden voorstellen)
Hieronder nog de laatste update mbt de mast:
Wij hebben een 2e hands Carbon mast gekocht, deze is vorige week geleverd.
Voor later zit hier nog wel wat extra denkwerk etc. aan om de mast aan te passen voor onze catamaran, maar de prijs was er dan ook naar