Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 03 juni 2021 08:31 #1291801

Gokje:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 03 juni 2021 08:47 #1291806

Dat lassen lijkt mij prima resultaat voor dit doel! Wil je wat meer vertellen over dat lassen; moest er nu nog gepassiveerd worden of is dat niet nodig?
Laatst bewerkt: 03 juni 2021 08:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 03 juni 2021 10:45 #1291831

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Natuurlijk. Wil het roestvrij blijven dan :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 03 juni 2021 11:00 #1291836

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
holtere schreef :
Natuurlijk. Wil het roestvrij blijven dan :)

Die lassen zijn niet bepaald beste die ik ooit heb gelegd en Timo heeft een en ander nog wat gefatsoeneerd met zijn powerfile.
Maar vanzelfsprekend is er gepassiveerd.
Laatst bewerkt: 03 juni 2021 11:03 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 03 juni 2021 11:23 #1291843

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Dat zit wel vast hoor maar zoiets moet je gewoon tiggen. Alleen een hele goeie krijgt dit mooi met een electrode.
Je bent welkom om het eens te proberen als je wilt maar eerst de trimclinic :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 03 juni 2021 11:41 #1291848

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
holtere schreef :
Dat zit wel vast hoor maar zoiets moet je gewoon tiggen. Alleen een hele goeie krijgt dit mooi met een electrode.
Je bent welkom om het eens te proberen als je wilt maar eerst de trimclinic :)

Het zit als een muur. Maar met elektrode zijn mooiere lassen te leggen dan deze. Het waren ook allemaal hoeklassen. En een fatsoenlijke hoeklas leggen kan ik nog maar net. En als je een paar weken niet gelast hebt, is de vaardigheid al weer minder.
Maar het kan ècht veel mooier.

Ik Zit wel eens te denken aan TIG-apparatuur. Maar ik heb er eigenlijk te weinig werk voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 03 juni 2021 11:56 #1291851

Eventueel kan ik in de toekomst wel TIG-werk uitvoeren indien nodig? Plaat laten zetten gaat ook goed bij de Cromvoirtse in Oisterwijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 03 juni 2021 19:46 #1291983

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
I am Roaring schreef :
Gokje:
Goed gezien I am Roaring. Ik had het nog een stukje recht moeten laten lopen en dan pas de afschuining beginnen. Nu had het mes van de zetbank niet genoeg grip en buigt het staal op de hoek niet helemaal mee. Het maakt in dit geval niets uit maar ik had er beter over na moeten denken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 17 juni 2021 23:40 #1296445

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Dit draadje zou inmiddels ook "project onderdekse stuurautomaat inbouwen in C888 il Cigno" kunnen heten. Geïnspireerd door dit draadje begon ik ook te lonken naar zo'n onderdekse oplossing. Niet dat dit echt nodig was, mijn EVO-100 stuurde op zich al prima. Maar het gemak van de onderdekse variant werd toch door meerdere ter zake kundige forummers geprezen.

Het aardige is dat als je een EVO-100 systeem hebt, er maar twee van de vijf hoofdonderdelen van de AP verwisseld hoeven te worden. De bovendekse Q047 drive wordt vervangen door de onderdekse Type 1 drive en de ACU-100 frequentieaandrijving moet vervangen worden door de ACU-200 (meer vermogen en heeft ook de benodigde clutch aansluiting). De EV-1 stuurcomputer en sensoren, de roerstandgever en het P70 bedieningspaneel kunnen 'hergebruikt' worden.

Nou zijn zowel de drive als de ACU-200 los te koop maar die zijn bepaald niet goedkoop. Maar met geduldig afwachten kon ik een goede en complete (belangrijk, ontbrekende onderdelen kosten alsnog de hoofdprijs!) drive voor een klein prijsje van MP halen en kon ik een gebruikte ACU-100 via Ebay voor half geld uit de UK laten komen. Die drive was echt een buitenkans, de prijs was zodanig dat ik er zelfs aan dacht dat ik opgelicht werd. Maar nee, gewoon iemand die een hele nieuwe set had aangeschaft en nu de oude drive over had.



Wat mij wel opviel was dat de gaten in de voetplaat van de bracket nogal ruim waren voor de M8 bouten. Dat leek mij onnodig kans geven op beweging. Ik heb daarom dunne kunststof busjes in de gaten geperst waardoor de bouten er passend in zitten. Dit heeft tevens als voordeel dat er geen direct contact is tussen het aluminium van de bracket en de RVS bouten. Om die reden zitten er naast de RVS carosserieringen ook nylon ringen onder de boutkoppen. Of het nodig is weet ik niet, maar galvanische corrosie van het bracket is nu in ieder geval uitgesloten.

De benodigde RVS roerarm had ik eerder al laten maken voor de roerstandsensor, zie eerder in dit draadje. Toen was er wat kritiek op de lompe uitvoering, maar nu kreeg ik de beloning. Ik kon hem door er simpelweg een gat in te boren voor de bevestigingsbout nu voor de AP gebruiken.



Een andere kleine aanpassing was dat ik twee ondiepe putjes in de roerkoning geboord heb waar de twee puntvormig gevijlde borgbouten in vallen. De roerarm wordt nu op drie manieren ontmoedigd om te verdraaien ten opzichte van de roerkoning: hij is verlijmd met Loctite, de passing is zeer nauw (radius roerarm wijkt minder dan 0,1mm af van de radius van de roerkoning en de borgbouten vallen in de putjes. Dat blijft wel zitten.



De h.o.h. afstand van de roerarm is 150mm. Dat is een stuk kleiner dan wat Raymarine voorschrijft (270mm) maar de boot is ook een stuk kleiner/lichter dan boten waar deze drives voor bedoeld zijn. Ook andere forummers rapporteerden te varen met kortere roerarmen (zelfs 110mm) zonder problemen. Voordeel daarbij is wel dat de HOT flink korter wordt.

De drive vraagt een zeer stevige fundering om de krachten af te voeren. Daarvoor heb ik een 20mm multiplex plaat volledig ingelamineerd tussen de spiegel, bakboord zijkant romp en de (vast ingelamineerde) gasbun. Tussen de gasbun en de spiegel is nét voldoende ruimte om de drive kwijt te kunnen. Dit heb ik van te voren getest met een houten mock-up van de drive, om zeker te weten of die dan nog wel vrij kon bewegen. Niets fijners dan ongemakkelijk half liggend in je bakskist, ingepakt en met halfgelaatsmasker de dikke topcoat van de te verlijmen vlakken te slijpen! Maar goed, nu zit er ook een bomvrije fundatieplaat in.



De drive is zó krap ingebouwd dat zelfs foto's maken bijna niet gaat. Je kijkt hier vanuit de bakskist langs de spiegel. Zowel de roerarm als de roerstandsensor zijn 'achterstevoren' gemonteerd. In de setup procedure leer je de stuurcomputer vanzelf de goede kant op draaien.






De volgende foto is gemaakt via het weggenomen motorpaneel. Daar is ook de nieuwe zware SB roerstop op te zien. Door de korte roerarm behoud ik een roeruitslag van 45 graden naar beide zijden, dus 90 graden totaal, zonder dat de drive op zijn einden loopt. Wel zo handig met een helmstok gestuurde boot, die kan ik nu nog steeds om zijn as draaien.



Ik was ook heel benieuwd naar de extra weerstand die de drive zou geven als ik op de hand stuur. Dat blijkt enorm mee te vallen. Je voelt in de haven wel een klein beetje extra weerstand, maar onder zeil of motor is dat niet of nauwelijks nog voelbaar. Het roergevoel wordt absoluut niet beïnvloed door de meebewegende drive.

Het varen met een onderdekse drive is bijna magisch. Je drukt op het knopje en meteen grijpt de clutch aan en stuurt de AP. Bij de bovendekse drive moet je de helmstok en de drive bij elkaar brengen en daarna de drive inhaken. Die handelingen vervallen helemaal. Zodra je op het standby knopje drukt laat de ijzeren hand van de AP de helmstok weer los en stuur je zelf weer. Ik vond dat zó bijzonder om te voelen, ook al weet je precies wat er gebeurd.

Wat ook opvalt is de totale afwezigheid van geluid van de drive. Ook al deed de Q047 drive best heel stil zijn werk, als hij flink moest bewegen hoorde je de motor en het mechaniek zoemen. Niet hinderlijk, maar wel goed hoorbaar. Ik heb mijn best gedaan, maar de onderdekse drive hoor je gewoon niet. Nu moet ik nog in omstandigheden testen met flinke golven en schuivers, maar het verschil is nu al opmerkelijk en draagt bij aan de 'magie' die ik ervoer.

Als laatste nog de kleine, maar niet helemaal triviale bemerking dat de helmstok nu bij het varen op de AP gewoon verticaal omhoog gezet kan worden. Dat is niet alleen (althans theoretisch) gunstiger voor het krachtenspel, maar laat ook de kuip helemaal vrij. Met de bovendekse drive kon dat uiteraard niet. Zeker in wat onstuimige omstandigheden zie ik dat als een voordeel.

Kortom, (zeer) positieve ervaringen tot nu toe en dat alles tegen hele acceptabele kosten. Met dank aan de medezeilers die hun ervaringen hier deelden. Ik ben erg benieuwd hoe de AP zich gedraagt op zee bij minder fijne omstandigheden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 18 juni 2021 05:00 #1296451

.
Laatst bewerkt: 18 juni 2021 05:02 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 18 juni 2021 06:19 #1296463

Gaaf, en nu genieten! Pas je wel op dat je af en toe ook nog wel eens zelf stuurt? Anders verleer je het nog! :whistle:

Netjes ingebouwd! Ik vind dat je best nog wel veel ruimte hebt hoor, bij mij zit het nog krapper..... ik heb nog 5mm tussen kop van de drive en de spiegel zitten.

Ik merk vooral dat ik voor ieder wissewasje op "auto" klik, echt veel meer dan toen ik een losse tiller had.
"oh ff een slokje water, shit dopje nog op fles, blieb...."
"Hmm wel fel eigenlijk die zon, ah zonnebril nog binnen, blieb...." B)

Af en toe dus echt maar enkele seconden, maar juist dat maakt het zo'n enorme meerwaarde.
Verder is het concentratieniveau en de focus van de AP  zoveel beter dan dat van mij, dat ik het stuurwerk maar al te graag aan AP over laat.

Wel een beetje jaloers hoor op je acu-200 computer.... toch weer ff beter dan mijn S3G met fluxgate..... :pinch:

Mevrouw ilCigno ook al volledig overtuigd van je inspanningen? :laugh:



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Laatst bewerkt: 18 juni 2021 06:21 door Accelerate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 18 juni 2021 07:45 #1296499

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Mooi gedaan Timo en zeker op zee ga je hem zeker nog veel meer waarderen!
Lekker, met een afstandbediening erbij natuurlijk :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 18 juni 2021 08:23 #1296514

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Accelerate schreef :
Mevrouw ilCigno ook al volledig overtuigd van je inspanningen?
Zeker, die was na één keer varen helemaal overtuigd!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 18 juni 2021 09:49 #1296547

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Top Timo. Ik deel je positieve ervaring. Echt super zo'n onderdekse stuurautomaat. (ik zal daar ook nog een update over maken in mijn topic...)

En ik dacht dat ik weinig ruimte had....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 18 juni 2021 10:04 #1296557

Timo, heel mooi gemaakt! Nu de arm korter is wordt ook de stuurbeweging minder precies, merk je daar iets van?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 18 juni 2021 11:19 #1296584

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Tot nu toe niet. Hij stuurt als een streep en dan staat hij nog in de 'vrijetijds' modus, dus met de minste stuurcorrecties. Ik kan altijd het reactieniveau nog hoger zetten, met hoge golven is dat soms wel nodig. Ik heb andere zeilers met 'korte arm' daar ook niet over horen klagen, dus ik denk dat drive gewoon nauwkeurig genoeg stuurt.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 29 juni 2022 08:59 #1403382

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Nog even mijn ervaringen delen nu ik de ingebouwde stuurautomaat ook op zee en met flinke golven heb kunnen gebruiken. Voor wie niet het hele draadje wil doorlezen, het betreft dus een EVO-200 stuurautomaat met een Type 1 onderdekse drive. De drive is verbonden met de roerkoning door een veel kortere arm dan voorgeschreven door Raymarine (150 in plaats van 250 mm).

En dat functioneerde geweldig. Ondanks de forse achterop komende rollers (2-3 meter geschat) die de boot regelmatig stevig uit koers drukten bleef de automaat onverstoorbaar dag en nacht doorsturen. Zekers 's-nachts had geen menselijke stuurman- of vrouw daar tegenop gekund. De koerslijn bleef kaarsrecht. Let in dit filmpje ook op de relatief kleine stuurbewegingen van de automaat, ondanks dat de AP vanwege de golven ingesteld stond op de 'performance' modus. Daardoor bleef ook het stroomverbruik beperkt, wat ik niet verwacht had. Wij waren onder de indruk van de stuureigenschappen en bedieningsgemak.

Het inbouwen was een hele onderneming, maar voor wie van plan is om langere tochten te gaan maken is het zeker alle moeite waard.

Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 29 juni 2022 09:15 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 29 juni 2022 09:14 #1403392

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Geslaagd!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 01 juli 2022 09:03 #1403925

told you so :whistle:

helmstokkie ook lekker uit de weg, mooi de ruimte zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 01 juli 2022 09:33 #1403943

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Het is mijn beste maatje aan boord. Het mooiste is dat je even de havenprocedure doorloopt in 5 minuten en daarna hoef je er niet meer naar om te kijken. Er valt niets aan in te stellen, is altijd goed. Oftewel, super :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 01 juli 2022 10:09 #1403954

Ziet er goed uit!

Om tuning/responsie beter te kunnen analyseren en effecten van wijzigingen te kunnen beoordelen, zou je de volgende keer het liefst de helmstok naar beneden willen klappen en een punt op de horizon (of kompas oid) in beeld willen hebben, samen met de achterop komende golven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 01 juli 2022 11:34 #1403974

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Ik zal er aan denken de volgende keer ;)

Maar ik kan het goed vergelijken met mijn vorige stuurautomaten. Ik ben begonnen met een ST2000+. Op zee en met wat (nog vrij lage) golven moest die werken als een paard. Grote (en luidruchtige) stuurbewegingen, regelmatig tegen het einde van de stang. Bij een wat hogere golf gaf deze het snel op. In de gefilmde omstandigheden zou ik met de hand moeten sturen.

Toen een EVO 100 met Q047 tiller drive, zonder roerstandgever. Een verademing, sturen op zee ging vrijwel in alle omstandheden (waar ik in zeil) goed. Nog wel vrij forse stuurbewegingen soms, maar minder ver en frequent dan bij de ST2000. Heel incidenteel, wanneer de boot echt fors uit koers gedrukt werd kreeg ik koersalarm en moest ik de AP opnieuw activeren. De drive per ongeluk ook wel eens van de helmstok gewipt, dat vindt hij niet fijn.

Toen de roerstandgever toegevoegd. Duidelijk kleinere / subtielere stuurbewegingen. Ik kan mij niet herinneren daarna nog geconfronteerd te zijn met het koersalarm. Pieken in stroomverbruik ook kleiner, geluid van de drive hoor je nog wel maar nauwelijks nog storend. Nadelen die bleven zijn dat de helmstok uiteraard naar beneden moet blijven en dat het zetten en weghalen van de drive soms lastig is bij harde wind en golven. Je moet de helmstok even stil houden om de drive over de pin te laten vallen en dat komt niet altijd goed uit. Ook 's-nachts is dat niet heel gemakkelijk.

Nu dus de onderdekse EVO 200 met Type 1 drive. Het stuurgedrag is vrijwel hetzelfde, logisch want de stuurcomputer (de EV-1) is gelijk gebleven. Misschien iets sneller. Grote verschil is het gebruiksgemak (knopje drukken, klaar) in alle omstandheden, helmstok kan opgeklapt blijven, volledig geluidloos. Ook onderdeks, alleen in de achterkajuit hoor je het zoemen van de drive maar zeker niet hinderlijk. Omdat alles benedendeks zit is het systeem ook minder kwetsbaar voor zowel water als mechanische schade. Iets beters kan ik mijn maat boot op dit moment mij niet voorstellen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 01 juli 2022 11:37 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 01 juli 2022 12:04 #1403987

Ah ok.

Maar je hebt (vanwege de kortere arm) nu toch een snellere drive dan de Q047 was? Brains zijn hetzelfde gebleven (kan alleen meer stroom leveren indien nodig).

In theorie (…) kun je die extra snelheid gebruiken; wellicht doet de EVO200 dat al, maar mss valt er door te tunen nog meer te verbeteren en/of moeilijkere omstandigheden mogelijk te maken? Of vind je het wel best? Dat kan ook natuurlijk :)

De EVO heeft één set parameters toch voor alle omstandigheden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 01 juli 2022 12:42 #1403996

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2322
Evo heeft,
Prestatie kruisen en vrije tijd.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 01 juli 2022 14:54 #1404029

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
2 a 3 mtr zwel, mmmmmm haalt de meter niet bij een windje 4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.331 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl