Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 14 jan 2019 00:11 #1012376

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Kwaliteitswerk! Tot in het kleinste detail uitgedacht. Complimenten!

2 opmerkingen:

1. Bijna onmogelijk dat je het volgende niet al hebt voorzien, gezien de aandacht voor detail. Toch maar even noemen, want ik ben het zelfs in een "professionele" installatie tegengekomen.
Soms is het verleidelijk door ruimte beperking de roerstandgever in een Z-configuratie te plaatsen. Dat is dus fout. Je meet zo niet de juiste roerhoek.




Zie ik dat nou ook niet in de foto van Sunday bij z'n bovendekse installatie? Sorry Sunday, misschien zie ik het niet goed.

2. Een tip die ik jaren geleden van een seal-specialst kreeg toen ik bij "Seal House" een keerring voor zeewatertoepassing zocht: Verwijder de veer en vervang door een rubber O-ring (iets ondermaats). Smeer allse goed in met Molykote 111.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 14 jan 2019 00:15 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 14 jan 2019 06:54 #1012393

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Jezus, Timo, wat een enorme steun voor op je roerkoning.

Ik heb een passende buisklem gekocht, en daar een alu hoekprofieltje met gaten onder de moeren gelegd. Klaar.


Mbt de afdichting: simmer-ringen zoals je gekocht hebt, zijn bedoeld voor een absolute afdichting, die gesmeerd wordt door olie, in een zeer nauwkeurige omgeving. Ook in onze koelwaterpompjes, gaat dit regelmatig mis om die reden.

Wat jij nodig hebt, is meer dit:

eriks.nl/documentatie/afdichti...htingen/v-ringen.pdf

De bovenkant van de hennegatskoker wordt niet continue met water belast. Hoogstens komt er eens een plons water tegenaan als je een keer op een golf klapt. Zo heel dicht hoeft t allemaal niet te zijn. Bovendien loopt alles vrijwel de hele tijd droog.

Wat 37South zegt klopt. Niet inde verleiding komen deze kruisconstructie te maken. In het midden klopt het nog wel, maar aan het eind van de slag gaat de overbrengingsverhouding alle kanten uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 14 jan 2019 07:43 #1012400

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Het is wel dat hij deze steun ook gebruikt als aanslag voor het roer.
Op zich wel verstandig denk ik. Tenminste bij onze boot en ook de vorige moet ik het niet in mijn hoofd halen om hard achteruit te varen. De kans bestaat dat het roer uit je handen slaat en met een klap omgaat. Die krachten zijn aanzienlijk...dat houten stokkie met twee schroefkes gaat hem niet houden ben ik bang.. :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 14 jan 2019 07:45 #1012401

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
holtere schreef :
Het is wel dat hij deze steun ook gebruikt als aanslag voor het roer.
Op zich wel verstandig denk ik. Tenminste bij onze boot en ook de vorige moet ik het niet in mijn hoofd halen om hard achteruit te varen. De kans bestaat dat het roer uit je handen slaat en met een klap omgaat. Die krachten zijn aanzienlijk...dat houten stokkie met twee schroefkes gaat hem niet houden ben ik bang.. :huh:

Ah, ja. Die had ik even gemist. Dan moet eea wat zwaarder worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 14 jan 2019 07:48 #1012403

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Zoals eerder aangegeven is het vooral ontworpen om er in de toekomst een onderdekse drive aan te kunnen koppelen. Als dat niet nodig is kan je uiteraard met een veel lichter armpje volstaan.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 14 jan 2019 08:20 #1012411

dehler schreef :
Philip

Je schrijft over een gater afdichting.
Nu heb ik gezocht op dit woord maar kan ze niet vinden.
IK wil er 1 op mijn boot monteren.
Zijn er nog andere benamingen voor?

Eigenlijk is "gaiter" de juiste Engelse benaming maar hier wordt ook "gater" wel gebruikt.
Als je googlet met "rubber gaiter "( die dingen zijn immers van rubber ;) )vindt je ze wel:\
www.google.com/search?q=rubber...ygC&biw=1396&bih=657
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 14 jan 2019 08:32 #1012416

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
ilCigno schreef :
Zoals eerder aangegeven is het vooral ontworpen om er in de toekomst een onderdekse drive aan te kunnen koppelen. Als dat niet nodig is kan je uiteraard met een veel lichter armpje volstaan.

De lengte van de "arm" moet hetzelfde zijn als de arm van de roerstandgever. Dat klopt ongeveer. Ik zie een maat van 140. De Raymarine roerstandgever is 143. Je zult toch wel een drive in gedachten gehad hebben bij het ontwerp van die arm. 140 mm lijkt mij wat kort. Voor de drives die ik ken (incl. Raymarine linear drive) is een arm lengte nodig van ong. 250 mm.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 14 jan 2019 08:33 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 14 jan 2019 09:11 #1012431

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
37south schreef :
De lengte van de "arm" moet hetzelfde zijn als de arm van de roerstandgever. Dat klopt ongeveer. Ik zie een maat van 140. De Raymarine roerstandgever is 143.
De optimale lengte van de arm is 140 mm volgens het Raymarine manual:



Dus dat heb ik aangehouden. Je mag daar echter van afwijken. De roerstandgever geeft geen absolute hoek door, maar slechts een weerstandswaarde. De software van de stuurcomputer maakt daar een hoek van op basis van de calibratie van de stuurautomaat. Daarom heb ik nog een tweede montagepositie op 130 mm achter de hand, dat geeft mij de mogelijkheid om de roeruitslag nog wat te vergroten.

Je zult toch wel een drive in gedachten gehad hebben bij het ontwerp van die arm. 140 mm lijkt mij wat kort. Voor de drives die ik ken (incl. Raymarine linear drive) is een arm lengte nodig van ong. 250 mm.
Het klopt dat Raymarine een lengte van 250mm voorschrijft. Dit past echter niet in mijn situatie, daarom is mijn kwadrant korter. Maar omdat de il Cigno met zijn pakweg 4 ton ook een stuk kleiner en lichter is dan waar de onderdekse drives voor ontworpen zijn zal dat geen problemen geven voor de Type 1 drive. Ook geeft het de mogelijkheid om de roeruitslag wat groter te laten zijn dan de +/- 35o die geldt bij de standaard lengte van het kwadrant.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 14 jan 2019 09:53 #1012437

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Timo, stiekum ben ik wel een beetje jaloers op de kennis en kunde waarop jij steeds weer jouw projekten aanpakt. Prachtig.(gelukkig heb ik een aangehangen roer en doe ik het maar met de ST4000)

Maar ik voorzie wel een moeilijk punt in jouw vaartoekomst: Hoe moet het nou als je niets meer hebt te verbeteren aan de Compromis 888 :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 14 jan 2019 17:44 #1012529

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
37south schreef :
Soms is het verleidelijk door ruimte beperking de roerstandgever in een Z-configuratie te plaatsen. Dat is dus fout. Je meet zo niet de juiste roerhoek.



Zie ik dat nou ook niet in de foto van Sunday bij z'n bovendekse installatie? Sorry Sunday, misschien zie ik het niet goed.

Ik denk dat je het goed ziet: ik configureer “Z”.
Dat is niet fout (edit; denk ik / dacht ik...); ik geef de stuurcomputer goede feedback. De roerhoek is met stangetjes alleeen toch nooit echt goed te krijgen.
De Z configuratie vroeg wel om het omdraaien van de draadjes op de computer natuurlijk...
Laatst bewerkt: 14 jan 2019 17:50 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 14 jan 2019 17:46 #1012530

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Mooi project Ilcigno.
Wel vraag ik me af of je roerstops sterk genoeg maakt; àls je ze dan maakt moeten ze onmogelijk veel kracht kunnen opnemen; ze kunnen niet sterk genoeg zijn!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 14 jan 2019 22:23 #1012649

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Stap 5 Fixeren bovenste deel hennegatskoker

Ook het bovenste deel van de hennegatskoker moet op zijn plaats gehouden worden nadat het tussendeel is weggezaagd. Bij de C888 is de hennegatskoker voor zover ik weet niet structureel verbonden met het dek. Waarschijnlijk zit het alleen met Sikaflex vast. Onder het dek zit wel een houten klos om de schroeven van de bovendekse RVS afdekring houvast te geven.



Het idee is om de koker vierzijdig te fixeren met driehoekige steunen, zoals in rood aangegeven op de tekening



Na wat malletjes van karton gemaakt te hebben heb ik de steunen uit 10 mm watervast multiplex uitgezaagd.



Daarna ze thuis vast van een eerste laagje glas voorzien en omdat de rest van het lamineerwerk pas later aan boord gebeurd, afgedekt met peelply. Mental note: epoxy hecht niet aan vuilniszakken, maar wel aan plastic boodschappentasjes. Gelukkig peelply gebruikt.





Een werkje waar ik beslist niet naar uit keek was het kaal maken van het polyester rondom de hennegatskoker. De werf heeft al het kale polyester in de boot, zelfs op plaatsen die je niet of nauwelijks ziet, keurig voorzien van een dikke laag topcoat en dat moet er af om een goede hechting te verkrijgen. Het probleem is alleen dat het op een vrijwel onbereikbare plek zit. Op mijn rug liggend op de kuipvloer is de enige manier om er bij te kunnen. Voor gewone schuurmachines is ook geen ruimte, dus alles met het puntje van de powerfile stukje voor stukje wegschuren in een onmogelijke houding. En alles onder het fijne witte stof natuurlijk.





Toen dat eenmaal achter de rug was het lijmvlak ontvet en de driehoekige steunen met de bekende epoxy-pindakaas op het oog vastgelijmd.



Een dag later het geheel zo goed en zo kwaad als het ging voorzien van een laagje glas, aangebracht in kleine stukjes omdat je er maar met één hand bij kunt. Niet fraai, maar gegeven de omstandigheden het beste wat ik er van kon maken.



Later wordt al het lamineerwerk nog afgewerkt met topcoat, maar omdat het hiervoor minimaal 15oC moet zijn zal dat even moeten wachten tot het voorjaar. Als laatste de definitieve plaats van de zaagsnedes aangegeven.



Het wachten is nu op de nieuwe roerlagers die ik heb besteld, dan kan de boot het water uit voor het vervolg. Dat kan nog een paar weken op zich laten wachten.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 14 jan 2019 22:29 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 15 jan 2019 08:34 #1012692

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Lekker bezig!
Hecht (poyester?) topcoat lekker op epoxy?
Als je toch door wilt schilderen: HB coating of pantsercoat (epoxy basis) mag je ook al vanaf 5 graden verwerken. Is ook wat dikker zodat het mogelijk nog wat netter gaat uitzien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 15 jan 2019 08:38 #1012693

  • RoGre
  • RoGre's Profielfoto
Misschien heb ik het gemist maar waarom moet het bovenste stuk van de hennegats koker eigenlijk blijven zitten?

Mooi project


Mvg Ronald.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 15 jan 2019 11:22 #1012733

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
ik kijk weer met grote ogen naar dit professioneel uitgevoerd werk!
Respect, Timo!
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 15 jan 2019 20:51 #1012945

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Philip schreef :
Hecht topcoat op epoxy?
Goed punt. Ik heb nog topcoat staan, dus het zou wel handig zijn als ik de boel hier netjes mee kan afwerken. Maar dan moet het wel goed hechten natuurlijk.
Als je toch door wilt schilderen: HB coating of pantsercoat (epoxy basis) mag je ook al vanaf 5 graden verwerken. Is ook wat dikker zodat het mogelijk nog wat netter gaat uitzien.
Dat is een nuttige tip. Pansercoat heb ik ook nog wat van staan dus dat zou ik eerst kunnen opmaken. Maar dat is grijs en ik wil het uiteindelijk toch wel wit afwerken. Dus misschien nog een laagje topcoat als dat mogelijk is. Ik ga het nog even navragen bij Polyservice.

RoGre schreef :
Waarom moet het bovenste stuk van de hennegatskoker eigenlijk blijven zitten?
Het bovenlager zit op en in deze buis, dus daarom moet hij intact blijven. Zie ook de tekening. Het is veel gemakkelijker en netter om het bovenste deel gewoon te handhaven.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 15 jan 2019 20:55 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 16 jan 2019 06:45 #1012997

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
ilCigno schreef :

Het klopt dat Raymarine een lengte van 250mm voorschrijft. Dit past echter niet in mijn situatie, daarom is mijn kwadrant korter. Maar omdat de il Cigno met zijn pakweg 4 ton ook een stuk kleiner en lichter is dan waar de onderdekse drives voor ontworpen zijn zal dat geen problemen geven voor de Type 1 drive. Ook geeft het de mogelijkheid om de roeruitslag wat groter te laten zijn dan de +/- 35o die geldt bij de standaard lengte van het kwadrant.

De gedachtengang is logisch, maar bij een roeruitslag van 55 graden is de effectieve hefboom nog maar ong. 8cm. De andere kant op nog maar 6.5 cm. De stuurautomaat zal natuurlijk niet tot deze extreme hoek sturen, maar zelfs bij 35 graden is de hefboom nog maar ong. 11 cm. Ik ken je boot niet, maar bij flinke snelheid en druk op het roerblad lijkt dit wel erg kort en zullen de krachten dus erg groot zijn. In ieder geval heb je de arm/quadrant zo te zien stevig genoeg uitgevoerd.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 16 jan 2019 06:46 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 16 jan 2019 07:13 #1013000

Super project en wederom een top voorbereiding en fantastisch verslag.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 16 jan 2019 11:12 #1013050

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Zoals gezegd zou ik de kwestie van het Topcoat even aan Polyservice voorleggen. Dit waren mijn vragen:
Ik heb op mijn boot (onderdeks) een stuk lamineerwerk gemaakt met Epoxyhars THV500, 455 harder en uiteraard glasweefsel. Ik wil dit graag wit afwerken, aan de afwerklaag worden verder geen hoge eisen gesteld.
1. Ik heb nog witte Polypol PS60 Topcoat staan. Kan ik dit, in verband met de hechting, toepassen op het epoxylaminaat?
2. Ik heb ook nog polypox Pantsercoat staan. Hiervan weet ik dat ik dit kan toepassen op het epoxylaminaat, maar de kleur hiervan is grijs. Kan ik dit na uitharding nog weer afwerken met de (witte) Topcoat?
3. Indien zowel 1. als 2. mogelijk zijn, wat zou de voorkeur hebben?

Heel snel antwoord gehad:
De hechting van polyester topcoat op een epoxylaminaat is niet best.
De hechting op uitgeharde Pantsercoat is beter.
Optie 2 is dus een betere oplossing.

Lijkt me een helder antwoord. Eerst een laagje Pantsercoat, dan afwerken met Topcoat. Met de opmerking dat ik dit zo doe omdat ik beide zaken nog heb staan, een soort restverwerking. Als je het nieuw zou moeten komen is het handiger om direct een witte epoxycoating aan te brengen uiteraard.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 16 jan 2019 11:15 #1013052

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Volgens mij heb ik nog een restje witte pansercoat staan (zonder harder). Die wil ik best ruilen voor grijze :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 16 jan 2019 12:13 #1013065

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5010
Op (postcure)ampreg22 blijft een iso-npg topcoat in een niet al te dikke laag prima zitten op een peelply ruwe ondergrond. Maar ja, da's net weer ander spul. Ziet er verder niet gek uit, voor geklooi in krappe hoekjes ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 16 jan 2019 12:16 #1013066

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
Nou, ik had toch wel verwacht dat Timo hier wat vacuum-injectietechniek op los had gelaten ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 16 jan 2019 12:25 #1013070

Als “topcoat” gebruik ik gewone epoxy en voeg daaraan witte pigment toe.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 16 jan 2019 14:42 #1013112

Waarom al die moeite doen met schilderen? Zit toch op een plaats die geen kat kan zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project: roerstandgever inbouwen in C888 il Cigno 16 jan 2019 16:41 #1013144

ilCigno schreef :
Het klopt dat Raymarine een lengte van 250mm voorschrijft. Dit past echter niet in mijn situatie, daarom is mijn kwadrant korter. Maar omdat de il Cigno met zijn pakweg 4 ton ook een stuk kleiner en lichter is dan waar de onderdekse drives voor ontworpen zijn zal dat geen problemen geven voor de Type 1 drive. Ook geeft het de mogelijkheid om de roeruitslag wat groter te laten zijn dan de +/- 35o die geldt bij de standaard lengte van het kwadrant.

Volgens mij een heftige gedachtenfout!

Een 2x kortere arm bij een 2x grotere kracht geeft het zelfde (stuur)moment. Daarin heb je gelijk.

Dat moment vertaald zich als torsie in je roerkoning, die bij beide oplossingen inderdaad gelijk is.

Echter zijn het doorbuigmoment in de koning en de afschuifbelasting wel degelijk 2x hoger! Het lijkt er op dat je kwadrant ook nog eens op de meest ongunstige plek zit, ver van een lagering.

Ik zou toch wel goed in de gaten houden of dat wel snor zit. Niet zozeer tijdens bedrijf, maar bijvoorbeeld bij een grote (golf)belasting op het blad.

Nu zit je niet aan die 2x natuurlijk, maar je begrijpt mijn punt denk ik wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.267 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl