Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Voorjaarswerk aan Bagheera

Voorjaarswerk aan Bagheera 30 mrt 2019 18:09 #1033853

Bagheera is nog nooit echt uit het water geweest en is nu 10 jaar oud. Het roerlager begint te lekken doordat deze uitgesleten is, de schroefaslagers smeren niet goed meer omdat er waarschijnlijk te veel beestjes in de smeergroeven zitten, twee van de drie afsluiters binnen zitten muurvast en kunnen niet meer dicht en er is een hoop verfschade door vele honderden mijlen door dichte ijsmassa's gevaren te hebben.
In het verleden is de boot er wel eens uitgeweest voor een snelle inspectie en voor een schoonmaak beurt, maar door lokaties zat ik vast aan het gebruiken van getijden en was het dus nooit langer dan voor 24 uur. Het word tijd voor een iets rigoureuzere aanpak voor het nieuwe seizoen weer echt begint.
Hier in Sitka hebben ze wel kranen die groot genoeg zijn om de boot op te pikken, maar er is geen knappe manier om de boot neer te zetten met zijn 3m diepe finkiel.

Eerste fase van dit projectje is dus het maken van een bok. Omdat ik echter geen geld wil verkwisten aan het stallen van dat ding voor de 51 weken per jaar dat je hem niet nodig hebt en we thuis ruimte zat hebben, moet hij dus demontabel worden en op een trailer achter de auto vervoerd kunnen worden.

Voor een eerder project afgelopen herfst (het bouwen van een werkplaats) had ik een berg staal nodig en ik wist dat dit er ook aan zat te komen. Ik heb dus alles in een keer kunnen bestellen en ik had dus de beschikking over een flinke stapel kokerprofielen van redelijke afmetingen. Groot genoeg om de boot voldoende te kunnen steunen, maar nog licht genoeg om de bok met de hand met twee man in elkaar te kunnen zetten. Uiteindelijk zijn het 7 delen geworden die met half duims bouten in elkaar gezet kunnen worden.

Het begon met het maken van wat schetsjes in autoCAD, over het lijnenplan van de boot heen:



Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 30 mrt 2019 18:12 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 30 mrt 2019 18:45 #1033862

Mijn ouders waren een maandje in Alaska. Na eerst een week of twee in de omgeving rondgevaren te hebben om van alle landschappen, de sneeuw, het ijs en alle wilde dieren te genieten, zijn mijn vader en ik aan het werk gegaan om de bok te bouwen. Vanochtend is het laatste laagje verf erop gegaan en kan deze klaar geacht worden.



De kraan die we gaan gebruiken is een portaal kraan welke over de boot heen rijd om deze zo op te tillen. Om de boot niet al te hoog op te hoeven tillen, is de horizontale balk die iets meer dan 2m boven de grond zit volledig verwijderbaar. De kraan kan dus met boot en al over de bok heen rijden en hooft deze maar zo'n 10cm met de kiel van de grond te houden.





het bouwen van de werkplaats was een klusje van afgelopen herfst, en zoals je kunt zien is die nog niet helemaal klaar, maar de boot krijgt nu eerst even voorrang nu het mooie weer er aankomt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 30 mrt 2019 18:47 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 14 apr 2019 18:27 #1037348

De boot is woensdagmiddag uit het water gegaan. Behalve tweemaal 24 uur droog in het verleden is de boot er in de afgelopen 10 jaar nog nooit uitgeweest.
Toen de boot nieuw was heb ik er antifauling opgezet, maar vanwege milieu redenen heb ik al direct daarna besloten om nooit meer antifauling op de boot te smeren. Er was dus best een hoop aangroei en we zijn met 3 man 3 uur bezig geweest o de boot schoon te maken.


Eerst met een schoffel en een schop de schelpen eraf steken en daarna met de hogedrukspuit alles afspuiten.

Daarna een spannend moment: gaat de zelfgemaakte bok passen en staat de boot stevig genoeg erop?


Dat lukte inderdaad, helaas zat er net een hijsband precies waar de voorste steun kwam te zitten en moest de boot 15cm verder naar voren geplaatst worden dan wat de bedoeling was. Het stophout aan de voorkant is dus maar 10mm dik en aan de achterkant 50mm. Geeft niet, de boot staat als een huis en ik ben er erg blij mee! Met 3 man kunnen we de bok in 15 minuten opbouwen en op de kar kan hij zo achter de auto mee naar huis. Missie geslaagd dus!

Inmiddels zijn alle kale plekken bij geschuurd/afgeslepen/opgeruwd en hebben de eerste 5 lagen interprotect erop zitten. Dit zijn voornamelijk beschadigingen door harde aanrakingen met ijs, van het anker wat tegen de boeg aanslaat als je die moet ophalen in slecht weer of van aan de grond lopen en door de modder duwen van de kiel.



De romp is geschuurd en als het weer meewerkt kan de romp maandag opnieuw in de zwarte verf gezet worden. Op heel wat plekken was ik door de zwarteverf heen geschuurd met de stootwillen, dus dat wilde ik overnieuw gedaan hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 14 apr 2019 18:33 #1037351

Pracht om te lezen, indrukwekkend onderwaterschip! Na het knippen en scheren zal dat zeker uit gaan maken in vaarsnelheid en brandstofgebruik!
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 14 apr 2019 18:40 #1037353

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Mooi werk!
Bedankt dat je de tijd neemt, om het met ons te delen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 14 apr 2019 19:07 #1037361

Hurleyzeiler schreef :
Pracht om te lezen, indrukwekkend onderwaterschip! Na het knippen en scheren zal dat zeker uit gaan maken in vaarsnelheid en brandstofgebruik!
Brandstofverbruik zal ongeveer weer terug gaan van 4.8 liter per uur bij 6 knopen naar 3.7 liter per uur bij dezelfde snelheid. Ik zorg er dus altijd voor dat de boot schoon is als we weer eens op langere reis gaan. Deze aangroei is grofweg sinds eind september. Afgelopen augustus heb ik met een duiktank om nog de boel schoongemaakt toen we op de Aleuten waren.

Bootsnelheid met zeilen zal waarschijnlijk een knoop verschil maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 14 apr 2019 19:18 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 14 apr 2019 19:37 #1037367

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Je schrijft ik gebruik geen antifouling wegens milieu redenen, maar extra uitstoot van je dieselmotor is toch ook niet milieuvriendelijk.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 14 apr 2019 19:57 #1037370

Erik zeilt meestal he!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 14 apr 2019 19:59 #1037371

Nachtvlinder schreef :
Erik zeilt meestal he!?

Bij grote oversteken misschien, maar in het ijs niet.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 14 apr 2019 20:06 #1037374

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7633
Kapiteinmomo schreef :
Je schrijft ik gebruik geen antifouling wegens milieu redenen, maar extra uitstoot van je dieselmotor is toch ook niet milieuvriendelijk.

Geen enkele diesel is milieuvriendelijk... ook die van jou niet.
Aquatisch leven is nog kwetsbaarder dan landleven. Hulde voor Erik dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 14 apr 2019 20:08 #1037376

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Van mijn contacten in de scheepscoatings hoor ik dat er in de grote scheepvaart een snelle omschakeling plaatsvindt naar antifoulings waar siliconen in verwerkt zijn. Zonder gif groeit daar niets op. Snelvarende schepen sparen veel brandstof, en er hoeft minder gedokt te worden. Het kan niet anders of deze trend waait over naar de jachtsector, zeker als de toelatingen van de traditionele koper en gif bevattende antifoulings verlopen en niet verlengd zullen worden. Koper en gif mogen binnenkort helemaal niet meer gebruikt worden.
Laatst bewerkt: 14 apr 2019 20:10 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 14 apr 2019 20:09 #1037378

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7633





Hé het is een multiknik!
Daar hou ik wel van!
:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 15 apr 2019 02:46 #1037393

Kapiteinmomo schreef :
Je schrijft ik gebruik geen antifouling wegens milieu redenen, maar extra uitstoot van je dieselmotor is toch ook niet milieuvriendelijk.
Als ik vaar zorg ik ervoor dat de boot schoon is. Met deze vieze bodem heb ik maar een paar honded mijl gevaren dit voorjaar en dan doe ik het op de motor wat rustiger aan. Die 10 liter extra diesel op zo'n afstand is altijd nog beter voor het milieu dan alle zware metalen die van antifauling het water in komen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 15 apr 2019 02:48 #1037394

Ilex schreef :
Hé het is een multiknik!
Daar hou ik wel van!
:)
Yep, hij moest in de achtertuin gebouwd kunnen worden met minimale hoeveelheden zwaar gereedschap. Milti-knik was daarvoor het makkelijskte. Voor de zeileigenschappen maakt het nauwelijks verschil.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 15 apr 2019 05:48 #1037400

  • Ameesing
  • Ameesing's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1533
Inderdaad veel beschadigingen, die gaat er weer mooi uitzien straks.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 15 apr 2019 07:14 #1037418

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5948
best een fragiel bokje zo te zien, maar zal best sterk zat zijn zo...vrijwel 10 jaar lang in het water liggen is niet niks, vind het allemaal wel meevallen qua schade en slijtage.

succes
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 15 apr 2019 14:47 #1037543

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3400
Erikdejong schreef :
Dat lukte inderdaad, helaas zat er net een hijsband precies waar de voorste steun kwam te zitten en moest de boot 15cm verder naar voren geplaatst worden dan wat de bedoeling was. Het stophout aan de voorkant is dus maar 10mm dik en aan de achterkant 50mm.
Was het dan zoveel werk om met een derde hijsband, of met de achterste, de boot van voren even iets op te tillen zodat je die hijsband er van tussen kunt halen? ;)
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 15 apr 2019 14:48 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 15 apr 2019 15:09 #1037548

zeekraal schreef :
Was het dan zoveel werk om met een derde hijsband, of met de achterste, de boot van voren even iets op te tillen zodat je die hijsband er van tussen kunt halen? ;)
Voor deze jongens wel, het was namelijk bijna 4 uur en ze wilden naar huis :)
Maar de boot staat als eem huis en ik wilde ze niet langer ophouden dan nodig was.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 16 apr 2019 14:04 #1037784

CeesS schreef :
Van mijn contacten in de scheepscoatings hoor ik dat er in de grote scheepvaart een snelle omschakeling plaatsvindt naar antifoulings waar siliconen in verwerkt zijn. Zonder gif groeit daar niets op. Snelvarende schepen sparen veel brandstof, en er hoeft minder gedokt te worden. Het kan niet anders of deze trend waait over naar de jachtsector, zeker als de toelatingen van de traditionele koper en gif bevattende antifoulings verlopen en niet verlengd zullen worden. Koper en gif mogen binnenkort helemaal niet meer gebruikt worden.

Das natuurlijk volslagen onzin. AF op een snelvarend schip is iets heel anders dan op een jacht.

Mooi werk Erik. Zal wel weer even trots momentje zijn om je zelfontworpen ows weer eens te zien...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 16 apr 2019 14:36 #1037793

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1578
CeesS schreef :
Van mijn contacten in de scheepscoatings hoor ik dat er in de grote scheepvaart een snelle omschakeling plaatsvindt naar antifoulings waar siliconen in verwerkt zijn. Zonder gif groeit daar niets op. Snelvarende schepen sparen veel brandstof, en er hoeft minder gedokt te worden. Het kan niet anders of deze trend waait over naar de jachtsector, zeker als de toelatingen van de traditionele koper en gif bevattende antifoulings verlopen en niet verlengd zullen worden. Koper en gif mogen binnenkort helemaal niet meer gebruikt worden.

Ik ben erg benieuwd naar de resultaten van het experiment met Seacoat VX10 op SV Delos



Dat is een siliconen onderwaterwerf. In ieder geval interessant om te zien hoe het bij hen ‘houdt’.

Ze doen het wel in combinatie met een ultrasoon systeem. Dus eventuele goede resultaten zijn straks net per se toe te schrijven aan het een of het ander...
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Laatst bewerkt: 16 apr 2019 14:36 door Kendu.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 16 apr 2019 15:28 #1037806

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Zal wel zwaar gesponserd worden.
Dus hoe betrouwbaar hun oordeel is...... :whistle:

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 16 apr 2019 15:34 #1037808

Zou jij hierin durven investeren zonder de producten geeponsord te krijgen dan? Mooie demo toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 16 apr 2019 16:42 #1037817

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
boarderbas schreef :
Das natuurlijk volslagen onzin. AF op een snelvarend schip is iets heel anders dan op een jacht.

Ik heb het hier niet over zelfslijpende antifouling, maar over een aangroeiwerende coating waar niets levends op hecht. Je hebt voor dat effect geen snelheid nodig. Ik noemde de snelvarende scheepvaart omdat daar het voordeel van brandstofbesparing zwaar telt, bij jachten uiteraard minder.
De aangroeiwering en het ontbreken van biocide is bij toepassing op jachten het kardinale issue.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 16 apr 2019 17:01 #1037824

als ik er zo verder over nadenk. Mijn boot ligt 95% van de tijd stil in de box. Dan heeft zelfslijpend ook geen zin?
Of is dat ook volslagen onzin?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Voorjaarswerk aan Bagheera 16 apr 2019 17:06 #1037826

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6101
HEMPEL Silic One bestaat al even voor jachtjes. Ik wilde dit in 2012 op mn boot smeren maar werd al snel op het zf in de uierzalf hoek gezet. Toch lees ik goeie dingen over het product 8 jaar later. Je moet wel regelmatig varen en hoe sneller hoe beter..
www.mby.com/maintenance/tried-tested-antifoul-81351
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.300 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl