Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 30 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: reparatie, modificatie kiel "Water"

reparatie, modificatie kiel "Water" 21 juni 2019 10:26 #1056938

  • roozeboos
  • roozeboos's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 17982
En dan de knrm er al naast met pomp, voor als het simpele testje wel mis gaat? :blink:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
En sponsor alhier.
www.star-tracking.com www.star-safety.com www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 21 juni 2019 10:28 #1056940

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2063
Nou, ik ben niet echt van plan om expres echt hard ergens tegen aan te gaan varen, hoor. Ik ben namelijk van mening dat je de bouten moet vervangen (zo snel je kunt) als je een serieuze grondberoering hebt gehad. En dat ga ik voorlopig toch maar even niet doen. Niet vrijwillig ieg.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 21 juni 2019 10:31 door steef ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 21 juni 2019 10:52 #1056946

steef ton schreef :
Ik ben namelijk van mening dat je de bouten moet vervangen (zo snel je kunt) als je een serieuze grondberoering hebt gehad.
Dat kan nog best meevallen. Een boot heeft maar een bepaalde massa en een snelheid. Die kunnen gezamelijk maar een beperkte hoeveelheid energie vertegenwoordigen. De bouten moeten die energie op kunnen nemen. Als ze dat kunnen zonder de 0.7xvloeigrens van het boutmateriaal te benaderen dan is er geen enkele reden om te vervangen :whistle:

Ik ga er zelf altijd vanuit dat een boot schadevrij door normaal misbruik moet kunnen komen. Aan de grond lopen met flinke snelheid valt wat mij betreft onder normaal misbruik van een boot. Er zijn om de een of andere duistere reden echter weinig zeilers die het met mee eens zijn daarover :pinch:

Maar terug on topic: mooi dat je het grondig aanpakt, leuk om te volgen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 21 juni 2019 11:03 #1056952

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2063
Hmm, ik vind alweer dat je geheel gelijk hebt in het geval van mijn situatie, met de bouten die ik heb gebruikt, maar ik ben wat terughoudend om straks even loeihard tegen iets hards aan te varen.. Hmmm.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 21 juni 2019 11:05 door steef ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 21 juni 2019 12:55 #1056976

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Dank voor het plaatje van de constructie - ik vroeg me ook al af hoe je de krachten op de rest van de romp ging overbrengen. Ik kan me overigens je aarzeling voor een live test heel goed voorstellen. Weet ook niet of ik dat zou doen na zo'n verbouwing ... :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 21 juni 2019 13:20 #1056977

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1803
Mooi werk Ton
Hopelijk snel klaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 21 juni 2019 13:37 #1056979

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
steef ton schreef :
maar ik ben wat terughoudend om straks even loeihard tegen iets hards aan te varen.. Hmmm.

Die terughoudendheid is altijd goed.

Je kunt ook nog overwegen om de bouten ultrasoon te laten testen. Dan weet je op welke hoogtes er discontuiteiten zitten in de diameter.

Of, staalborstel er overheen, en penetrant onderzoek. Kan je ook wat brengen.

Bij de ene weet je niet of "goed" ook echt goed is, bij de ander niet of "fout" ook echt fout is.

Tja.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 21 juni 2019 13:47 #1056983

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2063
Joop66 schreef :
steef ton schreef :
maar ik ben wat terughoudend om straks even loeihard tegen iets hards aan te varen.. Hmmm.

Die terughoudendheid is altijd goed.

Je kunt ook nog overwegen om de bouten ultrasoon te laten testen. Dan weet je op welke hoogtes er discontuiteiten zitten in de diameter.

Of, staalborstel er overheen, en penetrant onderzoek. Kan je ook wat brengen.

Bij de ene weet je niet of "goed" ook echt goed is, bij de ander niet of "fout" ook echt fout is.

Tja.
Die bouten zijn nieuw, hoor Joop66. De ouden heb ik afgeslepen. Je hebt er zelf nog aan gerekend. 10 stuks, m24 ipv van 7 keer m18. Daar maak ik me echt helemaal geen zorgen over. Daarom ook dat ik Erikdejong wat dat betreft gelijk geef. Maar toch, even keihard boem doen? Nogmaals? Hmmm
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 21 juni 2019 13:48 door steef ton.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 21 juni 2019 14:06 #1056985

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2063
Heb de beslissing genomen. Niet doen. Ik heb eigenlijk geen twijfel of de kielconstructie het zal houden, dus wat dat betreft niet nodig. Maar ik zou wel bijvoorbeeld de motorsteunen kunnen beschadigen. Dat is het me niet waard. Ik heb genoeg vergelijk met de oude situatie en de nieuwe is ieg enorm veel sterker, 20 keer als al het gereken een beetje zin heeft gehad. Dus ik denk: dat zit wel snor.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 21 juni 2019 14:56 #1057001

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2063
omdat ik toch aan het carbonplakken was...
steuntje voor pelagic gemaakt



en nieuwe giekkop, die een dubbel éénlijnrif mogelijk maakt

tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 21 juni 2019 15:53 #1057012

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Dat pelagic steuntje moet ik ook doen. Mooi. Die van ons is wel stevig, maar wiebelt doordat de rand van de spiegel te weinig ondersteuning geeft. Daar moet van de winter wat aan gewijzigd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 21 juni 2019 19:58 #1057092

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1293
Erikdejong schreef :
steef ton schreef :
Ik ben namelijk van mening dat je de bouten moet vervangen (zo snel je kunt) als je een serieuze grondberoering hebt gehad.
Dat kan nog best meevallen. Een boot heeft maar een bepaalde massa en een snelheid. Die kunnen gezamelijk maar een beperkte hoeveelheid energie vertegenwoordigen. De bouten moeten die energie op kunnen nemen. Als ze dat kunnen zonder de 0.7xvloeigrens van het boutmateriaal te benaderen dan is er geen enkele reden om te vervangen :whistle:
De energie uit een gronding die die bouten in dat bereik op kunnen nemen is nihil, dus als dat je overweging is....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 23 juni 2019 11:47 #1057373

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1293
steef ton schreef :
... een gat in mijn boot die ik er zelf ingevaren heb vorig jaar in Zweden,...


De schade was vrij aanzienlijk en ik moest voor het eerst een mayday uitzenden. Alles kwam gelukkig goed ...[/attachment]
Deze foto laat mooi zien waarom de rots de volgende keer weer wint. Die rots kun je daarom maar beter gewoon vermijden.
Voor degenen die moeite hebben dit te doorgronden: even je natuurkunde-docent vragen. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 23 juni 2019 12:01 #1057375

Als je de romp ter plaatse van de achterkant vann de kiel maar sterk genoeg maakt kun je dat ook wel voorkomen.
Alleen vergt dat een heel andere versterkingsconsructie dan aan de voorkant natuurlijk nl. op druk i.p.v. op trek.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 23 juni 2019 12:01 #1057376

Mijn natuurkunde docent leeft waarschijnlijk niet meer... Maar je mist flexibiliteit of het vermogen energie op te vangen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 23 juni 2019 12:33 #1057387

De energie die er vrijkomt bij een dergelijke botsing met de punt van de kiel hoeft in principe niet door de constructie zelf opgevangen te worden maar door de waterverplaatsing van de boot . Die zal nl. in zo'n geval sterk met de boeg voorover duiken wat dus water moet verplaatsen en dus kracht opneemt in het verplaatsen van X m3 water in Y seconde over een weg van Z .
Uiteraard moet de romp t.p.v. de kielaanhechting die kracht wel op/over de hele romp kunnen overbrengen/verdelen dus de evrsterking moet vanaf de kiel geleidelijk doorlopen over een groot oppervlak in de romp .
Niet te vergelijken natuurlijk met een frontale aanvaring tegen een muur of groot schip natuurlijk want dan duikt het voorschip immers niet het water in ( behalve daarna dan :ohmy: ).
Ook dat is pure natuurkunde :P
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 23 juni 2019 12:37 #1057388

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1293
Zolang sterker gelijk opgaat met stijver gaat sterker het niet redden.

Hoe stijver, hoe groter de versnelling en (natuurkundedocent: F = m * a) hoe groter de belasting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 23 juni 2019 12:39 #1057389

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1293
Voor dat voorover duiken moet het schip een rotatieversnelling ondergaan.
En daarvoor geldt precies hetzelfde als voor de "frontale botsing".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 23 juni 2019 13:10 #1057393

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1293
Obv energie kun je trouwens nog een aardig gedachte-experimentje doen:
Door kinetische en potentiële energie gelijk te stellen kun je de aanvaring met een rots (die niet meegeeft) gelijk stellen aan een val van een equivalente (qua energie) hoogte.

6.1 kts komt dan overeen met 0,5m.

Dus, nu de kiel toch onder de boot vandaan is, leg een stomp met de vorm van de kop van de kiel op een stevige kade oid (hoe masieveŕ, hoe beter de rots benaderd wordt) en laat daar van een halve meter hoogte de romp op vallen. Een beetje achterover, zodat de achterste wrang de grootste belasting voor z'n kiezen krijgt.

(De constructie hoeft de energie niet op te nemen, mag gewoon stuiteren)

Zou het heel blijven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 23 juni 2019 13:13 #1057394

JotM schreef :
Voor dat voorover duiken moet het schip een rotatieversnelling ondergaan.
En daarvoor geldt precies hetzelfde als voor de "frontale botsing".

Hallo!! De botsing gebeurt niet door het hele schip met de boeg maar door de voorkant van de kiel. dat geeft een rotatieeversnelling van de kiel die wordt omgezet in de versnelling van het water wat weggedrukt wordt door het voorschip .
Als je dat niet wilt geloven , prima hoor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 23 juni 2019 13:20 #1057396

  • kockie
  • kockie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1004
Kijk dat lijkt me nu een leuk experiment voor Mythbusters. Voor TS zeker niet :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 23 juni 2019 13:28 #1057397

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4099
kockie schreef :
Kijk dat lijkt me nu een leuk experiment voor Mythbusters. Voor TS zeker niet :(

Hoeftie ook niet. Heb ik al gedaan een paar jaar terug. Zoek maar bij de blunders op "Obstakel B".

Neem van mij aan: er gaat VEEL energie naar t duiken van de boot.

Omdat n boot in water vaart en niet in beton, omdat de botsing op een andere hoogte plaatsvindt dan het zwaartepunt, zit daar je flexibiliteit die je nodig hebt om van de energie af te komen. De boot zelf hoeft dan alleen mog masr sterk genoeg te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 23 juni 2019 13:43 #1057398

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5896
Joop66 schreef :

Neem van mij aan: er gaat VEEL energie naar t duiken van de boot.

Bij ons ging er ook nog een hoeveelheid energie in blauwe plekken op de vierkoppige bemanning.
I am a digitarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 23 juni 2019 13:48 #1057399

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1293
Waar de energie uiteindelijk blijft is m.i. maar matig interessant.

De horizontale belasting waar dan ook op de kiel kun je vervangen door een horizontale belasting door het zwaartepunt plus een moment (ter grootte van de belasting maal de afstand waarover de belasting (rekenkundig) verplaatst wordt). De verschoven belasting vertraagt de boot, het moment zorgt voor de rotatieversnelling. (F = m * a resp M = I * alpha)
Maak het sommetje maar hoe groot beide versnellingen moeten zijn als de rots niet meegeeft en wat dat voor belastingen op de voorste en achterste wrang betekent.

Het hout in de achterste wrang wordt al ruim boven de "crushing strength" belast als de boeg nog maar net naar beneden begint te bewegen. Sterker, met name voordat de boeg naar beneden begint te bewegen. Alle kracht die nodig is om die boeg naar beneden te versnellen moet namelijk eerst (met enige hefboom) door die twee uiterste wrangen worden opgebracht.

En als je dat niet gelooft Ad, doe je gewoon het proefje van Erik. :)
Laatst bewerkt: 23 juni 2019 14:56 door JotM. Reden: typos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

reparatie, modificatie kiel "Water" 23 juni 2019 15:43 #1057426

  • steef ton
  • steef ton's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2063
Nou, toch is het tekeningetje van YB wel precies zoals ik het voor ogen heb. Gooi een plank met één zijde tegen een niet meegevend voorwerp. Die plank zal, volgens mij, niet aan de kant van de botsing ernstig vervormen, maar zal wel gaan roteren. Omdat het zwaartepunt van de plank een deel van zijn snelheid blijft houden, zal de delta(t) niet naar nul gaan, de versnelling en dus de kracht niet naar oneindig. Dat is hoe ik er over denk (en ik ben natuurkunde docent, alle niveaus tot en met HBO :huh: :blush: ).
Mijn idee is dan ook nog steeds dat ik alle energie wil afgeven aan het verplaatsen van het water en aan het rijzen van het achterschip met bemanning (dat laatste hopelijk zo min mogelijk, want het zal ongetwijfeld leiden tot wat 3Noreen schreef).
De voorste en achterste balkjes zijn overigens inderdaad om die reden 2 keer zo sterk (en onvermijdelijk stijf, inderdaad) gemaakt en de aanhechting aan de staande schotten anders en ook tenminste 2 keer zo sterk en inderdaad ook asymetrisch: voor vooral extra carbon naar boven, achter vooral naar beneden, zodat de voorste balk vooral naar beneden extra zwaar belast kan worden en de achterste naar boven.
Reden dat ik toch geen test ga doen is vooral omdat ik vrees voor andere, iets minder essentiële, maar wel belangrijke onderdelen van het scheepje bij een echt harde knal. En ik denk dat zo'n test alleen zin heeft bij een echt harde knal. Over de kielconstructie maak ik me, eerlijk gezegd, ook door vergelijk met de oude situatie, niet zoveel zorgen.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.287 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl