Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 30 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Groot onderhoud motorruimte

Groot onderhoud motorruimte 09 nov 2019 13:18 #1099632

Busje komt zo schreef :
De motor zit met massa aan de romp (laatste foto). Voor mijn gevoel is dit onwenselijk ivm electrolyse, klopt dat?
Volgens mij is het ook onnodig, want alle verbruikers hebben een eigen min-kabel.

Heeft iemand hier nog een mening over?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 nov 2019 13:19 #1099633

Philip schreef :
Jouw motor heeft twee hijspunten. Beide gebruiken en je motor hangt mooi recht. Handtakeltje werkt perfect.

Zijn dat de punten op de foto's?

Sorry op het voorbeeld waren het grote gele pijlen, maar nu op het forum heb je een bril nodig.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 09 nov 2019 13:20 door Busje komt zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 nov 2019 16:14 #1099673

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
Jep, dat zijn de hijspunten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 nov 2019 17:17 #1099686

Dank je!

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 09 nov 2019 22:40 #1099794

Busje komt zo schreef :
Busje komt zo schreef :
De motor zit met massa aan de romp (laatste foto). Voor mijn gevoel is dit onwenselijk ivm electrolyse, klopt dat?
Volgens mij is het ook onnodig, want alle verbruikers hebben een eigen min-kabel.

Heeft iemand hier nog een mening over?
Dat is inderdaad onwenselijk op een metalen boot. Maar dat betekend dat je ook een min van de accu aan de romp moet hebben zitten anders werkt het niet.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Volgende doel: Deelname aan de Vendee Globe van 2020
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 10 nov 2019 04:56 #1099807

Ja, beide accu's zijn dus aangesloten op de massa van de boot.
Ik heb een tekening gemaakt van hoe het nu zit (voor zover ik alle kabels nu kan zien/volgen).
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 10 nov 2019 16:52 #1099922

Bestaat er overigens een mogelijkheid om een temperatuursensor op mijn motorblok aan te sluiten (temperatuur koelwater)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 15 dec 2019 19:30 #1109551

Ik ben begonnen met de klus. Eerste stap is de motor verwijderen.
Welke bouten moet ik loshalen om de motor los te maken van de schroefas?

Groeten Remo
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 15 dec 2019 19:37 #1109557

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6591
B
En dan die bouten in de overige gaten draaien waar nu geen bouten in zitten. Daarmee druk je de verbinding weer los.
Met C druk je de pakking van de schroefasafdichting aan. En met A haal je de flexibele koppeling uit elkaar.
Laatst bewerkt: 15 dec 2019 19:44 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 15 dec 2019 19:38 #1109558

De bouten het dichtst bij de keerkoppeling. Flexibele koppeling lekker aan de as laten zitten, kan die ook niet naar achteren zakken. Grote kans dat je hem geheel niet los krijgt trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 15 dec 2019 19:40 #1109559

Dank je Philip! Snelle actie!

Groeten Remo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 15 dec 2019 19:41 #1109560

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6591
alweereengijp schreef :
De bouten het dichtst bij de keerkoppeling. Flexibele koppeling lekker aan de as laten zitten, kan die ook niet naar achteren zakken. Grote kans dat je hem geheel niet los krijgt trouwens.
Kan ook. Maar dan moet je schroef er af óf de as met flex koppeling blijft in de motorruimte liggen tijdens het opknappen / schilderen etc. Kan op zich wel maar lijkt me in de weg liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 15 dec 2019 19:47 #1109563

Hoe minder er achter blijft, hoe beter het is.
Het wordt al flink gymnastieken om overal bij te komen.....

Alweereengijp ook bedankt voor het meedenken trouwens!

Groeten Remo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 22 dec 2019 08:47 #1111313

De motor is er uit.

Ik heb de methode van Philip gebruikt om de schroefas los te koppelen van de motor: 6 boutjes losgedraaid van de conische flens.Vervolgens 3 boutjes in de overige gaten gedraaid (die netjes waren afgedekt met een kunststof dopje)en door deze 3 bouten aan te draaien werd de conische flens naar buiten gedrukt.
Het verhaal van Philip klopte helemaal (nogmaals dank Philip!), maar de 6 boutjes die je eruit draait zijn M8 en de drie boutjes die je erin draait om de flens naar buiten te drukken zijn M10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 22 dec 2019 08:59 #1111319

Ik heb een balk over de kajuitingang gelegd.
Vervolgens een lange balk hieraan bevestigd die naar de mastondersteuning loopt.
Bij de mastondersteuning een constructie gemaakt die deze lange balk ondersteunt.

Ik heb een karretje gemaakt met 14 bokwieltjes. Dat karretje kan over de bovenkant van die balk rijden. Aan het karretje komt de motor te hangen,middels een ketting-handtakel.

De motor helemaal vrijgeprepareerd en van zijn steunen gelich.

De motor ligt nu op wat balkjes voor op de kajuitbanken.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 22 dec 2019 08:59 door Busje komt zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 22 dec 2019 09:01 #1111320

En nog een paar foto's
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 22 dec 2019 09:01 #1111321

En nog twee
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 22 dec 2019 10:23 #1111352

Prachtige koopman loopkat zo! Netjes hoor!
Laatst bewerkt: 22 dec 2019 13:48 door alweereengijp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Groot onderhoud motorruimte 22 dec 2019 10:26 #1111353

Slim gedaan en netjes!
Laatst bewerkt: 22 dec 2019 10:26 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 22 dec 2019 10:29 #1111354

Goed bezig ;)
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Groot onderhoud motorruimte 22 dec 2019 10:39 #1111355

Jollenbaas schreef :
Slim gedaan en netjes!

+1. Inventief!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 22 dec 2019 11:59 #1111371

Bedankt :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 31 dec 2019 16:12 #1113803

Mijn motorpaneel moet er ook aan geloven. Het ziet er niet meer uit.
De 6 bevestigigsschoeven zijn zo hard aangedraaid dat het kunststof op alle punten is gebroken. Bovendien heeft de vorige eigenaar rijkelijk met verf gekliederd.

Ik wil het contactslot vervangen door een schakelaar. Iemand ervaring hiermee? Welk type schakelaar kan ik het beste gebruiken?
Die verlichtingsschakelaar: wat doet die? Die blijft niet in een aan- of uitstand staan.

Groeten Remo
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 01 jan 2020 07:34 #1113996

  • leejoow
  • leejoow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 357
De verlichtingschakelaar heeft als het goed drie standen. De neutrale middenstand dat het licht uit is. Als je hem naar beneden zet zou de verlichting van de toerenteller moeten gaan branden. Naar boven is de test van het temperatuuralarm (dan zou het lampje moeten gaan branden van de oververhitting en zou de zoemer moeten af gaan). Bij mijn vorige motor werkte deze laatste niet. Overigens, naar boven is geen vaste stand, hij springt weer terug naar de neutrale middenstand.

IlCigno heeft een vervanging hiervan gevonden.

Bij jouw motorpaneel doet de sleutelschakelaar volgens mij niets anders dan de plus van het paneel schakelen en gebruik je de drukknop om te starten. De nieuwe panelen hebben helemaal geen sleutelschakelaar meer. Je zou er voor kunnen kiezen om de schakelaar in zijn geheel te laten vervallen. Uiteraard start de motor dan altijd zonder sleutel. Ik vond dat in het begin wat vreemd, maar uiteindelijk is het wel fijn: in het geval van spoed hoef ik niet te zoeken naar een sleutel als die er weer eens uitgevallen was. Als ik van boord ga sluit met de accuschakelaar de motor af.

En nog complimenten voor de loopkat B)
Laatst bewerkt: 01 jan 2020 07:38 door leejoow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Groot onderhoud motorruimte 01 jan 2020 09:10 #1114017

@Leejoow: Bedankt voor je tip en compliment.

Die schakelaar springt bij mij in beide standen terug. Die ga ik dus vervangen.

(Inmiddels besteld).

Ik wil zeker de sleutel laten vervallen, want dat startslot betekent werkelijk niets. Zet er een schaar in of een schroevendraaier en dan start hij ook. De "veligheid" moet van de hoofdschakelaar binnen in de boot komen.
Helamaal vervallen zal denk ik niet lukken. Vervangen door een schakelaar wel. Als ik nu het contact omdraai, dan gaat het alarm dat op het paneel zit piepen totdat de motor loopt. Andersom ook bij uitschakelen van de motor. Dus ik ben nog op zoek naar een schakelaar.

Groeten Remo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.283 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl