Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Een mast voor Fram.

Een mast voor Fram. 27 okt 2022 11:22 #1433104

Heeft iemand een adres van een anodiseerder die ook voor particulieren werkt. Bij voorkeur in de buurt van Flevoland.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 27 okt 2022 11:38 #1433106

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1698
Kennis van mij doet zaken met Rotocoat Kampen in IJsselmuiden.
Of zij rechtstreeks voor particulieren werken weet ik niet.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 27 okt 2022 12:17 #1433113

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Hegin in Heerde?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 27 okt 2022 13:13 #1433120

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7993
Jansenchroom in Enschede.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 27 okt 2022 18:03 #1433185

Niets inhoudelijk toe te voegen, maar ik blijf onder de indruk wat voor kunstenaar we hier aan het werk zien!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 27 okt 2022 18:06 #1433188

Makkie schreef :
Hegin in Heerde?

Hegin is goed maar duur.


Je wilt hardanodisatie met een dikte van minimaal 50u. Gewoon anodiseren schaviel je zo door heen als je lijn een keer scheef zit.
Daarvoor moet hij lang in het bad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 29 okt 2022 10:52 #1433535

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Wij gebruiken vanuit de werf vaak www.anodising.nl/ , zit in het Westland.

Weet niet direct of ze ook voor particulieren anodiseren, maar wil het ook wel via onze werf laten lopen als je niet verder komt!

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 03 nov 2022 17:14 #1434765

Ondertussen ook weer verder met de zalingen.

Carbon 45/45 laminaat over de buiseinden. Om die kleine flapjes goed te laten aansluiten heb ik de vacuümpomp maar weer eens van stal gehaald. Lang niet gebruikt. Ook raak ik een beetje door de vacuüm hulpmaterialen heen zoals vacuümfolie, release film en bleeder. Alles wat ik hier nu gebruikt heb ik al eens eerder gebruikt in eerder werkjes.

Het vacuümpompje staat buiten.

De eerde gemaakte glaskousjes wat gefatsoeneerd. Het zorgt voor de isolatie tussen carbon en het aluminium van de LFR.

De LFR's met wat glas UD op de kopse einden van het carbon plaatje gelamineerd. Het kousje zit er tussen.

De vulling tussen de buisjes wordt Corecell schuim. Om aan de benodigde dikte te komen twee plaatjes op elkaar gelijmd. Cocktail prikkers voorkomen het eventueel verschuiven onder de druk van lijmtangen.

Gelijmd met rode microballoons en geklemd tussen wat balkjes.

Schuimvulling op maat gemaakt. Inmiddels is het met rode microballoons ook aan de buisjes vastgelijmd.

Morgen de ander kant opvullen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 03 nov 2022 17:25 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 10 nov 2022 16:18 #1436519

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Wat een werk, je blijft maar doorgaan.
Maar wel een hoogstaand technische klus.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 27 nov 2022 10:41 #1440470

In een ander draadje gaat het over de waterhoogten van het IJsselmeer. Tot voor kort was de waterstand voor mij alleen interessant bij extreme verhoging. Dan loopt de steiger bij ons onder en moet ik wat maatregelen nemen om geen spulletjes kwijt te raken.

Momenteel houdt ik de waterstand echter nauwlettend in de gaten vanwege werk aan de mast. Die ligt nog horizontaal over de boot en heb ik voor mijn gemak verder naar achteren geschoven tot over de vaste steiger. Zo kan ik er goed bij.



Begin deze maand was er weer eens een extreem lage waterstand waardoor ik de mast verder omhoog moest opbokken om vrij van de steiger te blijven. Bij -70NAP lag die dus op de steiger.



Rest van November waren er geen zorgen, zo ook niet de komende dagen :)



Zodra het passen en meten voor de nieuwe zalingen gedaan is schuif ik de mast weer terug.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 27 nov 2022 10:45 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 27 nov 2022 12:16 #1440493

Keuzestress

Ik heb het forum onderzocht op inrichting en layout van het dek. Hoe lopen de diverse trimlijnen, vallen en schoten en waar zitten ze ? Ik heb maar weinig gevonden en daarom lijkt het mij wel leuk om mijn gedachten en oplossingen daarover hier te delen. Weliswaar is mijn boot bepaald niet “gemiddeld” evenals mijn wensen, dus maar weinigen zullen zich hierin herkennen ;)

De zeiltechnisch beter onderlegde mensen dan mij daag ik uit op mijn plannen te schieten ;)

Het bouwproces is inmiddels aangeland bij het inkopen van de benodigde hardware voor dek en mast. Veel is er al maar een aantal zaken zijn nog afhankelijk van de keuzes die ik bij de dekinrichting in dit draadje ga maken. Offertes staan uit en voor het eind van het jaar wil ik de boel ingekocht hebben. Waarschijnlijk niet 100% dan wel zeker 90% er van.

De uitgangspunten zijn als volgt:

De mast is draaibaar. In de voet van de mast zijn vier val uitgangen, twee aan elke kant. die niet door de rotatie van de mast beïnvloed worden. De giek staat los van de mast aan dek, aan de achterzijde van de zwaardkast.

Ik heb een vurige wens voor een HA keerfok maar helaas is een positie van de overlooprail vlak voor de mast niet makkelijk mogelijk. Dit vanwege het zwaard dat in opgetrokken toestand zowel voor als achter de mast boven dek uitkomt. Mede om deze reden wordt het een boomfok, waarvan de overlooprail meer naar voren gepositioneerd wordt. Als bonus vervallen daarmee de meeste nadelen van een keerfok en kan deze optimaal gevormd worden met echte zeillatten.

Vooralsnog komt er geen fokroller, dus de HA fok zit met softhanks aan de dyneema voorstag. In de fok komt één rif zodat de HA vanuit de kuip tot werkfok grootte gereduceerd kan worden.

De boot zal meestentijds shorthanded gevaren worden, op een stuurautomaat en met de meeste vallen, schoten en trimlijnen aan weerszijden van het schuifluik en onder de buiskap. De twee lieren daarvoor staan op het kajuitdak naast het schuifluik.

De bakboord lier is elektrisch uitgevoerd (mag voor een senior) en de stuurboord lier kan eventueel gebruikt worden als omleiding voor als er eens een extra elektrisch handje nodig is. De elektriek is vooral bedoeld om het grootzeil te hijsen, dat ondanks de 1:2 val voor mij al gauw te zwaar wordt. Ik weet dat de elektriek extra aandacht behoeft om de boel niet kapot te trekken.

Om van achter de stuurstand ook nog te kunnen trimmen zijn de grootschoot en de fokschoot uitgevoerd als in een zgn. “German Sheeting” systeem. D.w.z. dat de schoten aan beide boorden getrimd kunnen worden, in mijn geval echter zowel bij de kajuitingang als ook achter het stuurwiel.

Voor alle lijnen op het kajuitdak zijn slechts twee lieren beschikbaar, die in zeilmodus bezet zijn door de grootschoot en de fokkeschoot. De stoppers zijn van het Chinese vingerklem principe. Bij het uitvoeren van zeilhandelingen moet het lieren gebruik goed afgestemd zijn op het doel van de betreffende lijnen.

Zo is het logisch dat de grootschoot en de fokkeschoot niet met één en dezelfde lier bedient worden. Dat is gewoon onhandig. Vandaar de grootschoot aan stuurboord en de fokkeschoot aan bakboord zodat deze onafhankelijk van elkaar met een eigen lier bediend worden.

De grootschoot zit dus aan stuurboord omdat de elektrische lier voor het grootzeilval aan bakboord zit. Dus ook onafhankelijk van elkaar.

Grootschoot aan stuurboord dus kraanlijn aan bakboord. De kraanlijn (1:1) is tevens de reserve grootzeilval (1:2).

Smeerreep 1 en 2 aan bakboord omdat een extra elektrisch handje wel eens makkelijk kan zijn. Smeerreep 3 is veel minder in gebruik en zit aan stuurboord.

Fokkeschoot aan bakboord dus fokkeval aan stuurboord.

De fokkeval krijgt een neerhaler. Wel zo handig als die bij elkaar zitten aan stuurboord, net als de reeflijn (halshoek) van de fok.

De onderlijkstrekker en de smeerreep van de fok zitten aan bakboord. Deze had ik ook liever aan stuurboord gehouden omdat de fokkeschoot immers ook al aan bakboord zit. Maar de verdeling van de lijnen over stuur- en bakboord laat dat niet meer toe. Kleine concessie dus maar.

Aan stuurboord is dan nog ruimte over voor het val van de Code 0 en de lazy jacks.

De overige lijnen voor de bediening van het zwaard, de rotatie van de mast en de overlooprail van de boomfok zijn gelijk verdeeld over beide zijden. Dat resulteert in een Chinees orgel met 11 klem posities aan beide zijden van het schuifluik.

De lijnen van de grootschoot overloop en van de bulletalies kunnen vanuit elke positie in de kuip bediend worden.

Voor het reven van de halshoek van het grootzeil heb ik nog geen oplossing anders dan dit bij de mast uit te voeren. Hetzelfde geldt voor het spinnakerval. Misschien dat er voor de spi nog een extra lier aan de mast gaat komen. De tijd zal het leren.

Schiet er maar op zou ik zeggen ;)

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 27 nov 2022 12:34 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 27 nov 2022 12:38 #1440503

Hoewel mijn schuitje natuurlijk bescheidener is dan de jouwe, heb ik naar mijn eigen smaak te veel stoppers gemonteerd. Voor veel zaken heb ik besloten deze stevig te vertragen, zodat ze handbediend zijn en dan is een camcleat met een mooie fairlead gewoon lekkerder werken, omdat je niet naar de stopperhendel hoeft te reiken.

Overloop, cunningham, outhoul, infuckers, barberhaulers en op- en neerhouders zijn van die lijntjes waar je graag lekker mee aan het werk bent en die je prima handbediend uit kan voeren. In jouw geval kan ik me ook voorstellen dat je de bulletalies met één ruk los wilt kunnen gooien.

Ik had ook zo'n mooi beeld van een ordelijke rij stoppers, maar had ik het nu opnieuw gedaan had ik er tenminste 3 minder geplaatst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 27 nov 2022 12:56 #1440514

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Als mede multihull-zeiler een paar zaken, de grootschoot en grootzeil overloop zijn in combinatie met
de voorlijkstrekker(cunningham) en mastrotatie je grootste "tools" bij vlagerig weer.
Ik zou proberen op zijn minst de grootschoot en de overloop bedienbaar te maken bij de stuurstand zodat
je snel kan antciperen op een vlaag in plaats van "eruit" te moeten sturen. Zeker bij solotochten een
fijne zaak.
Verder kan ik het mis hebben, maar ik mis de cunningham in je tekening. Of kijk ik verkeerd?
Ik zeil voornamelijk open catamarans, maar de grootzeil trim is vrijwel hetzelfde, lijkt mij.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 27 nov 2022 13:16 #1440521

@Boarderbas geen handels op stoppers maar touwtjes asn de Chinese vingerklem. Die laten zich heel fijn trimmen. Multihull kennis van mij heeft ze zelfs op de fokkeschoten en dat bevalt hem goed (!?) Inderdaad zoveel mogelijk vertraging inbouwen waar mogelijk. Grootschoot, fokjeschoot, onderlijkstrekkers, barberhaulers, overloop, mastrotatie, etc.. Ik denk dat er in de toekomst nog wel meer lijnen naar achteren gaan komen. 11 posities is meer dan zat en als het te weinig wordt zet ik er camcleats bij voor die lijnen die daarvoor geschikt zijn. (Daggerboard, neerhalers, traveller, mastrotatie, e.d.)

Bulletalie aan loef zal overigens niet in gebruik zijn.

@AdB je hebt helemaal gelijk vandaar mijn wens voor de “German Sheeting” zodat ik de schoten ook bij de stuurstand heb, netals de traveller. Op de stuurautomaat kan die laatste makkelijk verplaatst worden naar de voorkant van de kuip.

Cunningham bij de mast. Net als de reeflijnen voor de halshoek van het grootzeil heb ik daar nu nog geen pasklare oplossing voor. De rotatie van de mast zit dat in de weg. De tijd zal het leren hoe dat op te pakken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 27 nov 2022 13:25 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 27 nov 2022 16:44 #1440584

Bij mij gaat de Cunningham gewoon naar achter en zit de mast draaiing niet in de weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 27 nov 2022 19:00 #1440628

Op de OKjol trek ik de Cunningham in een lus om de mast naar voren en dan weer terug. Geen last van een mastrotatie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 27 nov 2022 19:14 #1440636

Noorman Txl schreef :
Op de OKjol trek ik de Cunningham in een lus om de mast naar voren en dan weer terug. Geen last van een mastrotatie

Op een boot met draaibare mast wil je juist dat hij vrij kan draaien, ik ga er niet vanuit dat een OK jol een draaibare mast heeft :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 27 nov 2022 19:53 #1440660

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Cunningham aan je giek houden? Beetje zoals o.a. een grinde de grootschoot onder de giek heeft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 27 nov 2022 20:12 #1440672

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Even voor de mono-hull zeilers, de meeste catamarans en trimarans hebben een
vleugelmast profiel. Dit kan variëren van bescheiden tot zeer groot. En deze roteren.
Voor optimale trim van het grootzeil is mast-rotatie dus een essentieel onderdeel
van de grootzeil trim. De mast wordt onderdeel van het grootzeil en bepaald de
instroming van de wind.
Noballast schreef :
Cunningham bij de mast. Net als de reeflijnen voor de halshoek van het grootzeil heb ik daar nu nog geen pasklare oplossing voor.
De rotatie van de mast zit dat in de weg. De tijd zal het leren hoe dat op te pakken.

De cunningham naar de kuip is geen overbodige luxe, het is een essentie voor je grootzeiltrim.
De Tornado sport catamaran heeft een zelfkerende fok, en alles wat de fokkemaat( :) ) in de trapeze
doet is de cunningham en de spi-schoot bedienen. In een vlaag eerst de cunningham aantrekken,
dan de overloop naar buiten en als laatste de grootschoot lossen. We praten dan over aandewindse
rakken, alles achter de 90* is weer een andere discussie.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 27 nov 2022 20:16 door AdB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 27 nov 2022 22:04 #1440713

F32thriller schreef :
Noorman Txl schreef :
Op de OKjol trek ik de Cunningham in een lus om de mast naar voren en dan weer terug. Geen last van een mastrotatie

Op een boot met draaibare mast wil je juist dat hij vrij kan draaien, ik ga er niet vanuit dat een OK jol een draaibare mast heeft :whistle:

Ga daar maar wel vanuit
Laatst bewerkt: 27 nov 2022 22:05 door Noorman Txl.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 27 nov 2022 22:54 #1440721

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3670
Ter inspiratie, gebaseerd op Tornado/F18 catamarans.



Deze setup geeft je een 1:14 purchase, waardoor je de cunninghamlijn tussen duim en wijsvinger zou
moeten kunnen bedienen. Een setje camcleats links/rechts op het kajuitdak zou moeten volstaan.
Omdat je aan de mast je rif steekt, kan je boven rif 1 nog een cunningham-oog laten maken en misschien
wel boven rif 2.
De dynema strop met aan iedere kant een softshackle geeft je dan de mogelijkheid om de downhaul mee
te verhuizen naar het volgende rif. Bovendien maakt het niet uit aan welke kant van de mast je staat.
Wel even de camcleats lossen en de lijn wat ruimte geven voor je gaat reven.
In deze setup blijft de mast vrij roteren, er zit niets in de weg.
Wanneer je de eindeloze lijn lang genoeg maakt kan je vanaf de stuurstand de downhaul ook nog aantrekken
in een vlaag en , afhankelijk van het type camcleat, ook weer lossen.

Grt, A

EDIT: met 2 schijven boven en 3 beneden wordt het een 10:1 purchase. En misschien wat handelbaarder.
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Laatst bewerkt: 27 nov 2022 23:03 door AdB. Reden: Toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 28 nov 2022 04:34 #1440730

Ik volg dit met be/verwondering en snap niet alles. Dat is niet erg, hoeft ook niet, maar dat Begin/eind van die Eindeloze lijn moet je toch eens even uitleggen. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 28 nov 2022 05:54 #1440734

Noballast, mijn verhaal ging niet over trimbaarheid, maar over waar je fysiek moet zijn om te trimmen. Een camcleat kan je, als je de staart van de lijn hebt, vanaf je stuurstand openen en sluiten. Voor een klem, maakt niet uit welke, moet je fysiek bij de klem zijn.

Ik kan achter het helmhout wél de neerhouder van de spiboom bedienen (camcleat) vanuit alle plekken in de kuip, maar de onderlijkstrekker zit (helaas) in een stopper. Daarvoor moet ik een snoekduik naar voren maken om de klem te openen of heb ik hulp nodig. En daar heb ik spijt van.

Ik ben erg fan van de Harken extreme angle fairlead. Je kan je lijn in de volle 180 graden achter je camcleat lossen en borgen, ook van meters afstand. De PXR klemmen van spinlock streven een zelfde idee naar, maar die klemmetjes moeten fysiek ook draaien. De Harken klem is simpeler en werkt naar mijn ervaring net zo goed of zelfs beter.

Een lijn die met de hand trimbaar is heeft geen stopper nodig. Ik zie dan enkel nadelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 28 nov 2022 06:49 #1440738

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Als je een boom fok hebt is een overloop volgens mij geen noodzaak. Maak je de boom star in verticale richting dan kan je met de afstand van de clew naar de giek de twist bepalen van je fok. Met een schoot vanuit hart schip kan je dan de juiste hoek tov hart schip instellen. En bij overstag staat alles hetzelfde. Google Hoytboom dan heb je nog een neerhoudende functie van de schoot bij dit tussen de schoot blokken vallen. De fine tune van de twist en bolling gaat met de outhaul.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een mast voor Fram. 28 nov 2022 09:43 #1440771

Fijn dat er zo goed wordt meegedacht. Bedankt.

@AdB Ik denk ongeveer te begrijpen wat je bedoelt. Het zijn voor mij oplossingen die ik pas ga realiseren als de mast overeind staat en heeft voor nu nog geen prioriteit. 'De tijd zal het leren' zei ik eerder maar het zijn zeker goede suggesties die ik dan kan gaan uitvogelen.

De mast is 32x15cm. De voorkant draait op een radius van 14 cm. en de achterkant op 18cm. Dat is best veel (vind ik) en is lastig voor lijnen die via de mast naar een vast punt op dek zouden willen lopen. Of dat wel of niet gaat werken en waar dan dat vaste punt (geleide rol) aan dek moet komen is het best in de praktijk te bepalen.

@SanderH Terug geleiding naar de giek heeft dezelfde problematiek (de giek zit niet aan de mast vast) maar zie ik ook om andere redenen niet zitten.

@Boarderbas Je hebt gelijk. Ander nadeel is dat je met de stopper (ook de Chinese) twee handen nodig hebt. Het Chinese orgel dat ik in gedachten heb wordt erg compact. Als gewone cleats toch handiger blijken kan ik die er gewoon er bij zetten. Maar bedenk ook even hoe ik de boot ga gebruiken. Je zult mij niet achter het stuurwiel vinden maar 99% van de tijd rond de kajuit ingang waar alles binnen handbereik zit. Op een IJsselmeer tochtje zal dat wel anders kunnen zijn maar mijn vaargebied zal meestentijds groter water zijn. Ik streef naar een snelle pantoffel zeiler ;)

Harken extreme angle fairlead, kende ik niet, goede tip.

@FKZ De Hoyt boom is mij bekend maar dat gaat hem om allerlei redenen niet worden. Dan wil ik de schoothoek van de HA fok ook nog zo dicht mogelijk aan dek hebben op een aandewindse koers (beperkt uitzicht, ik weet het). Zonder overloop heb je dan nog een neerhouder nodig. Het kan wel en heb wel oplossingen daarvoor gezien maar die werken allemaal met veel meer ruimte tussen onderlijk en dek. Ik heb ook een dyneema overloop overwogen maar kom er dan toch niet lekker uit. In plaats van een dubbele lijn voor de traveller kan het ook nog een enkele lijn vanuit het midden worden. Dat was overigens ook mijn oorspronkelijke plan en kan het ook nog steeds worden. Ik ben wel beducht voor de grote krachten die hier kunnen optreden. Indien maar enigszins mogelijk bouw ik zoveel mogelijk vertraging in. Ook is een zekere een demping wel gewenst om een klapgijp te temperen. De schootvoering van de boomfok hoeft in dit stadium nog niet in beton gegoten te worden. Wel een uitvoering met overloop en ik hoop dat de zeilmaker die ik ga uitnodigen om de zeilen in te meten daar ook nog wel een goede input in kan leveren.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 28 nov 2022 09:48 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.338 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl