Een van de lastigste dingen van dit ontwerp vind ik het uitrekenen/inschatten van het brandstofverbruik. We willen de boot geschikt hebben om comfortabel in te kunnen vriezen en twee jaar in de poolstreken te kunnen verblijven zonder opnieuw te hoeven bevoorraden. Brandstof word verbruikt om te verplaatsen als er geen wind of te veel ijs ligt, om stroom op te wekken als de alternatieve bronnen (wind, zon en schroef re-generatie) niet voldoende opwekken, maar vooral om te verwarmen.
Brandstofverbruik voor de energie balans en voortstuwing is allemaal niet zo spannend, maar de verwarming is nog best gecompliceerd. Over de jaren heb ik zo gedetaileerd mogelijk bij gehouden hoeveel energie bestaande boten nodig hebben om te verwarmen. Dit heb ik gedaan door het volume van de betreffende boot te kijken, het temperatuursverschil tussen binnen en buiten bij te houden en naar isolatie en raam-oppervlak te kijken. Dit heeft een beetje inzicht gegeven in het aantal Watt dat je nodig hebt per kubieke meter per graad temperatuursverschil met binnen. Voor een AWB boat (

) hebben we het over 5 tot 7 Watt per kuub per graad, over een redelijk goed geisoleerde aluminium boot hebben we het over 2,5 W per graad per kuub. Voor een goed geisoleerde boot zitten we op 1.5 W per graad per kuub.
Snow Leopard heeft een totaal te verwarmen volume van rond de 300 kuub. De koudste temperatuur waar we de boot geschikt voor willen hebben is -60C en we willen het comfortabel hebben, dus we hebben het over een Delta T van 80 graden. 80 graden maal 300 kuub maal 1.5 Watt per graad per kuub geeft een benodigd kachel vermogen van 36kW en een bijbehorend brandstof verbruik van 4.5 liter per uur. Vernigvuldig dat met 24 en 730 dagen (2 jaar), beetje reserve erbij en je zit op 80.000 liter.... Zoveel kunnen we niet kwijt en willen we niet kwijt en de berekening is ook te simplistisch. Verder door rekenen dus.
Die -60 is de ontwerp temperatuur waarbij de boot nog volledig moet kunnen functioneren, dat wil zeggen dat alle systemen nog werken als we die omstandigheden treffen, maar het word natuurlijk niet iedere dag zo koud. Zelfs in de noordelijke zomer als je in het ijs ligt in gevroren kan de temperatuur de 5 of zelfs 10 graden boven nul behalen. In plaats van uitgaan van die -60 voor het brandstof verbruik, moeten we dus eigenlijk uitgaan van de gemiddelde temperatuur die we verwachten tijdens een overwintering. Ik ben dus de langetermijn statistieken in gegaan om te zoeken wat voor gemiddelde temperaturen we kunnen verwachten als we zouden overwinteren op bijvoorbeeld 85 graden noord.Na lang rekenen en middellen uit diverse modellen en statistieken van weersstations kwam ik op de volgende laagste gemiddelde temperaturen uit:
Jan: -33
Feb: -34
Mrt: -32
Apr: -24
Mei: -11
Jun: -1
Jul: 1
Aug: 0
Sep: -8
Oct: -19
Nov: -27
Dec: -29
Dat geeft natuurlijk alweer een heel ander beeld en komt neer op een gemiddelde temperatuur van -18 over het gehele jaar. Dat brengt het initiele berekende brandstof verbruik al terug van 80.000 liter naar 36.000 liter. Nog steeds te veel...
Voor de comfortabele temperatuur ben ik uitgegaan van 20 graden, maar eigenlijk hoeft dat alleen maar voor de ruimtes waar je uithangt gedurende de dag. Slaap vertrekken hoeven wat mij betreft niet meer als een graad of 15 te zijn en de opslagruimte in het voorschip, het lab in het achterschip en de machine kamers hoeven eigenlijk alleen maar net boven nul gehouden te worden dus daarvoor ga ik dan maar uit van 5 graden.
De volgende stap in de verfijning die ik gedaan heb is dus het uitwerken van de volumes van de diverse vertrekken aanboord en welke temperatuursverschillen we graag willen hebben tov de gemiddelde buiten temperatuur van -18.
Het dekhuis is verreweg het grootste vertrek met 66 kuub te verwarmen ruimte, maar die willen we ook het warmste hebben. De machinekamers en andere vertrkken die alleen maar vorstvrij hoeven te worden gehouden (5 graden dus) hebben een gezamelijk volume van 83 kuub, en voor die 83 kuub kan de delta T dus al 15 graden naar beneden worden bijgesteld. Slaap vertrekken hebben een totaal volume van 117 kuub en daar kan de delta T 5 graden naar beneden. Dat brengt het brandstof verbruik terug naar 27.000 liter.
Dit is allemaal gebaseerd op een specifieke warmte van 1.5 watt per graad per kuub voor een goed geisoleerde boot. Maar we hebben de mogelijkheid om de boot nog veel beter te isoleren als wat gebruikelijk is. Daarover meer in een volgende post want ik heb oa ideen voor de ramen en andere gebruikelijke koude plekken. Voor de uiteindelijke berekeningen ga ik dus uit van een specifieke warmte van 1 watt per graad per kuub en verwacht ik dus een brandstof verbruik van 21.000 liter voor de verwarming.
Je wilt natuurlijk een extra marge hebben hier en ik ga uit van 10% extra verbruik voor dit soort dingen. Enkele zaken die ik niet heb meegenomen, maar welke wel de boot van warmte zullen voorzien:
- De mensen die aanboord verblijven: Een persoon straal ongeveer 90 Watt aan warmte uit, 8 personen aanboord brengen dus de gemiddelde temperatuur in de hele boot omhoog met ruim 2 graden. Dit neem ik mee als 'marge' en trek ik niet af van het te verwachten gebruik.
- De generator moet ons van stroom voorzien als het buiten donker is of als de energie vraag hoog is vanwege wetenschappelijk uitrusting die aan moet staan. De generator verspilt onegveer 70% van zijn vermogen aan warmte, dus daar komen heel wat kilowatt uurtjes vrij. Op zulke dagen hoeven de machinekamers dus niet verwarmt te worden, en de warmteopslag tank word van heet water voorzien door het koelwater door een warmtewisselaar te laten lopen. Dat is zeg maar een boiler zoals die standaard op boten gebruikt word, maar dan van 1500 liter. Die tank komt in het verwarmings circuit te zitten, dus als de generator gelopen heeft dan kunnen we nog een tijd lang daarna het warme water gebruiken om de boot mee te verwarmen. De 1500 liter tank kan ongeveer 70 kWh aan warmte opslaan en kan de boot dus verwarmen voor een uurtje of 4. Niet erg substantieel, maar zou het verwarmingsverbruik met ongeveer 10% naar beneden brengen. Ik neem dit ook niet mee in mijn verwarmingsberekeningen. Het leuke van die tank is echter wel dat als het buiten een graad of 10 is (komt nog wel het meeste voor in onze manier van varen) dan kan die tank de hele boot verwarmen voor anderhalve dag. Dus een uurtje generator geeft dan feitelijk anderhalve dag 'gratis' warmte die in zee gedumpt zou worden als we het niet zouden opslaan.
Het totale brandstof verbruik voor zo'n 2 jarige over-winter expeditie is dus verwarming + voorstuwing + electiciteitsvoorziening in de winter danwel tijdens piek-belastingen als de wetenschappelijke uitrusting met hoge vermogens aan het werk is.
Voor het motoren ben ik uit gegaan van 1000 mijl afstand en de generator zo'n 300 uur per jaar op half vermogen. Totale benodigde brandstof capaciteit voor zo'n monster project word dan 30.000 liter. Klinkt als aburd veel, maar de 'concurentie' stookt dat er in een halve dag doorheen.
Voor 'normaal' gebruik gaan we uit van een autonomiteit van 5 maanden en natuurlijk aanzienlijk hogere buiten temperaturen. Dat zijn echter ook expedities waar meer motor-mijlen afgelegd worden en waar de generator (diesel-elektrische aandrijving) dus meer uren moet draaien. Dat normale gebruik is dan beperkt tot maximaal 6000 liter over een seizoen. Idealiter slaan we dat op in tanks die op het breedste gedeelte van de boot in de zijkant zitten. Op die manier kunnen we de brandstof als 'water'ballast gebruiken om de boot rechterop te laten varen. Dit maakt een aanzienlijk verschil in gemiddelde dag-afstand, maar ook in comfort tijdens het zeilen of als je tijdens een storm in een haven ligt. De 'standaard' configuratie wil ik dus hebben als 6000 liter aan iedere kant welke heen en weer gepompt kan worden. Helaas laat de layout van de boot niet toe dat we de volledige 6000 liter tegen de buitekant aan kwijt kunnen, dus daar moet een kleine concessie gedaan worden. De overige 18000 liter moet weggestopt worden in andere plekken die niet echt bruikbaar zijn voor andere zaken.
De layout voor de brandstof tanks ziet er dan zo uit:
Zoals je kunt zien komen de 4 tanks voor 'normaal' gebruik niet tegen de buitenhuid aan. Dit is vanwege de kans op lekkage tijdens lekstoten. Voor grotere schepen is het al verplicht om de brandstof tanks los van de romp te hebben, maar ik zie dat ooit ook nog wel eens verplicht worden voor kleinere schepen die naar Antarctica of het noordppol gebied willen. Daar zijn we dan alvast op voorbereid. Helaas lukt het niet om dat te doen met de overige 18.000 liter, daarvan is de buitenhuid van de romp ook tevens een deel van de buitenhuid van de tank. De 4 tanks die wel afegscheiden zijn, die zitten 25cm vrij van de buitenhuid. Dat zou te veel plek innemen en de bouw van de boot heel erg lastig maken als we dat met de andere tanks ook zouden doen.