Die zijn er zeker.
Een maand of twee terug hebben we de beslissing genomen om de achterberging groter te maken en het achterdek langer voor een betere schooting van de achtermast als ook een betere zeilbalans en een groter werkdek achterop. Ook brengt dit de roeren en de schroef verder naar achter wat de manoeuvreerbaarheid ten goede komt. Om dit te bewerkstelligen heb ik de spiegelvorm gelijk gehouden, maar 90cm naar achter gebracht. Om dat te kunnen doen is de achterste helft van het lijnenplan opnieuw uitgestrookt. De boot is daardoor bijna een meter langer geworden. Dit kon (nog) omdat er nog geen onderdelen voor de achterste helft van de romp waren gemaakt.
Op dit moment is ongeveer 40% van het interieur in prefab klaar. Zo zijn bijvoorbeeld alle interieurschotten allemaal gemaakt. De deuren zitten er al in en zijn afgehangen, ze staan volledig in de grondverf, lichtknopjes zitten er al in, kanalen voor de CV etc. Het aanrecht is klaar met alle deurtjes, lades, gootsteen etc allemaal afgehangen, ingebouwd. Bedden met lade kasten eronder zijn allemaal gemaakt met slatten er al in, banken zijn gemaakt met alle bergruimten die erin zitten al afgewerkt. Vloer panelen gemaakt, afgelakt en alle toegangsluiken tot onder de vloer er al in. Al deze onderdelen kunnen zo als stukken meubilair binnen in de boot geplaatst worden. Elektrische verdeel en schakel kasten voor in de machinekamer zijn al pre0fab gemaakt met alle schakelaars en kabels op zijn plek. Uit de onderkant komt een wir-war van gelabelde kabels die al op de juiste lengte (plus beetje extra) zijn gemaakt.
Dit soort voorbereiding vergt erg veel tijd en denkwerk vooruit, maar bespaart op het hele project uiteindelijk een hoop tijd. Dit vooral omdat je aan staande aan de werkbank veel makkelijker, efficiƫnter en mooier werkt dan op zijn kop hangende in een rare hoek in het interieur om een 'vergeten' luikje, kabeltje, pompje weg te hangen.
Met uitzondering van het hechthout wat gebruikt is, is al het hout van lokale afkomst. Een flink deel zelfs van ons eigen erf, maar ook kersen en walnoten hout wat hier vanuit Japan en omstreken is aangespoeld.
Verder zijn zaken als bolders, railing, dekluiken etc. ook allemaal al voor een groot deel klaar. Het daadwerkelijke casco zijn we nog niet aan begonnen.
Alles met elkaar zit er ongeveer 45.000 manuur in een project als deze. 22.000 uur voor de bouw van het casco, 10.000 voor de bouw van het interieur, 10.000 voor de installaties en 3.000 uur voor het ontwerpen en documenteren. We zitten nu op ongeveer 1000 uur voor het aluminium werk (casco onderdelen), 4000 uur voor het interieur, 500 uur voor de systemen en 2500 uur voor het ontwerpen. Alles met elkaar is dus naar schatting 8.000 uur gedaan, ofwel 18% van de bouw zit er al op