Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Project Snow Leopard: Ontwerp

Project Snow Leopard: Ontwerp 30 jan 2022 07:16 #1364162

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
boarderbas schreef :
Ik snap geheel niet wat mensen met SolidWorks hebben. Het is ademen door een rietje.

Ik werk zelf met software van Autodesk en ken SolidWorks alleen van presentaties, maar waar wordt jij gelukkig(er) van?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 30 jan 2022 07:22 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 14 feb 2022 23:11 #1368824

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
Wat ik me afvroeg: hoeveel mensen zouden er op de banken rond de "vergadertafel" neer moeten kunnen ploffen?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 16 feb 2022 07:25 #1369136

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Nog meer vragen. :)
Erikdejong schreef :
...
Ontwerpeisen:

Bemensing en comfort:
- Plaats voor 4 bemanningsleden en 10 wetenschappers,
...
- Salontafel met 14 vaste zitplaatsen in het dekhuis met 360 graden rondom uitzicht,
- Kombuis direct naast de salon tafel,
- Twee navigatie/stuur posities in het dekhuis welke volledig dubbel uitgevoerd zijn en onafhankelijk van elkaar werken,
...
- 8 Maanden autonoom kunnen opereren met een volledig team aanboord,
...
Erikdejong schreef :
Ben je niet bang dat als je in voor-/najaar of winter onderweg bent de functies "sturen" en "koken" elkaar in de wielen gaan rijden? Ik lees dat ABS tijdens duisternis in het dekhuis een verlichtingsniveau van <30 lux voorschrijft en in de kombuis van 500 lux.






Hoeveel ruimte heb je nu voor een stoel bij de stuurstand aan bakboord? Zit een stoel daar niet klem tegen de bank?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 16 feb 2022 07:27 door JotM. Reden: plaatjes vergeten, dus toegevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 18 feb 2022 18:09 #1370028

JotM schreef :
Wat ik me afvroeg: hoeveel mensen zouden er op de banken rond de "vergadertafel" neer moeten kunnen ploffen?
Geen, mensen slapen in hun hut.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 18 feb 2022 18:14 #1370031

JotM schreef :
Ben je niet bang dat als je in voor-/najaar of winter onderweg bent de functies "sturen" en "koken" elkaar in de wielen gaan rijden? Ik lees dat ABS tijdens duisternis in het dekhuis een verlichtingsniveau van <30 lux voorschrijft en in de kombuis van 500 lux.
Niet bang voor. Dat licht niveau vereiste voor een kombuis is de minimale sterkte van een lamp die daar is. Dat betekend niet dat de lamp aan moet staan of dat je er niet een zwakkere lamp naast hangt die je gebruikt tijdens de vaart. Op onze huidige boten gaat het koken en het sturen ook prima samen. Daarnaast zijn er ook twee 'command' stations buiten. Die unieke keer dat er mogelijk iemand last heeft van te veel licht binnen, kan een half uurtje naar buiten gaan.
Hoeveel ruimte heb je nu voor een stoel bij de stuurstand aan bakboord? Zit een stoel daar niet klem tegen de bank?
Daar is geen stoel, daar komt een bankje. De rugleuning van de bank is tevens de rugleuning van de navigatie stoel. De benen gaan onder het bureau.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 18 feb 2022 18:15 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 19 feb 2022 06:24 #1370121

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Wat ik me afvroeg: hoeveel mensen zouden er op de banken rond de "vergadertafel" neer moeten kunnen ploffen?
Geen, mensen slapen in hun hut.
Zo bedoel ik m niet. Hoeveel mensen moeten daar ('s avonds) na het werk een boek kunnen lezen of een filmpje kunnen kijken?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 23 feb 2022 13:58 #1371371

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Erikdejong schreef :
JotM schreef :
Hoe wordt het schip door ABS eigenlijk geclassificeerd? "Special purpose" schip, zeilend vrachtschip, ...?
Als aluminium schip met nog diverse andere sub-notaties zoals research ship, noise levels engine room (Silent mode), comfort voor opvarenden, Polar Class etc. Alle exacte sub notaties zijn we nog over in vergadering.

Ik ben benieuwd (nieuwsgierig naar) wat hier uit gekomen is.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 25 feb 2022 05:19 #1371705

JotM schreef :
Zo bedoel ik m niet. Hoeveel mensen moeten daar ('s avonds) na het werk een boek kunnen lezen of een filmpje kunnen kijken?
Twee personen zouden er kunnen liggen. Schouder aan schouder zittend kunnen er 8 mensen zitten. Comfortabel 'hangen voor een filmpje' is 4 tot 5. De houtkachel staat in de hoek ;)

Wat betreft je andere vraag, het contract met ABS is nog niet getekend, daar kom ik dus later nog op terug.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 18 mrt 2022 08:34 #1376730

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
Je zal hem ongetwijfeld kennen, en jouw connecties kennende weet je er ook al heel veel over, maar: toch nog even...

https://www.kmy.nl/yachts/pelagic-77-2/

Edit: hier nog meet foto's van nummer #1:
https://www.kmy.nl/yachts/pelagic-77/

Dit klinkt als jouw ontwerp, maar dan zonder "erik-sausje"... ;)

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 18 mrt 2022 08:39 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 18 mrt 2022 15:35 #1376889

Een tijdje terug waren er geruchten dat er een tweede zou komen, maar dat het nu officieel is had ik nog niet gezien.

Ondanks dat er behoorlijk wat overlap in intentie voor Snow Leopard en deze Pelagics zit, zijn het toch wezenlijk andere boten. Met name het feit dat de Pelagics eigenlijk niet geschikt zijn voor in ijs, laat staan kruiend ijs. Ze hebben namelijk geen ijsversterking. De voordelen daarvan zijn natuurlijk evident. Ondanks dat het een boot is die maar een meter korter is, weegt de boot 40 ton minder als Snow Leopard.

Het is een goede zaak dat deze boten gebouwd worden. Er is zoveel facilitatie van onderzoek nodig in het noorden en het zuiden dan iedere vorm van kosten reductie en carbonfootprint reductie zeer welkom is. Met dit soort boten kunnen we beide aspecten met meer als 98% reduceren tov de huidige manieren waarop dat onderzoek gedaan word.

Wat betreft vergelijkbare boten. K&M heeft ook de NanuQ gebouwd, die komt wat betreft geometrie en sterkte van de romp nog het dichtste bij, al is die boot voor een heel ander doel gebouwd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 20 juni 2022 14:45 #1400992

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8191
Wanneer heb je weer een volgend stukje gereed erik?
Ben benieuwd naar jullie vorderingen! (ook vwb je Vendee avontuur trouwens ;-))

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 21 juni 2022 04:27 #1401139

Op wat details na is het hele ontwerp al klaar. Ik moet tijd maken om weer wat stukjes te schrijven over ontwerpen in het algemeen en specifieke oplossingen voor deze boot. Of daar nog wat van komt deze zomer weet ik niet zeker, er moet ook gezeild worden ;)

Wat betreft de Vendee, die heb ik op de lange termijn geschoven, zeker niet an de baan, maar dit project moet eerst afgerond worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 21 juni 2022 09:33 #1401185

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Nog nieuws vwb
  • Keuze vlag;
  • Contract RO;
  • Ontwerp tuig;
  • Ontwerp electrische - en hydraulische installatie;
  • Ontwerp HVAC;
  • Ontwerp interieur en licht;
  • Bouwwerf;
  • Bouwteam;
  • Planning?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 21 juni 2022 17:16 #1401297

Wil je zijn pincode ook weten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 22 juni 2022 12:55 #1401543

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ik kan me niet voorstellen dat een PIN-code op één of andere manier van invloed is op het ontwerp en de realisatie van een expeditieschip. Dus nee.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 22 juni 2022 18:24 #1401618

De meeste zaken die je in het lijstje opnoemt hebben ook geen invloed op het ontwerp of de realistatie. Vlag en Klasse maken weinig uit, dat komt voor alle klassen en voor alle moderne vlaggen allemaal op hetzelfde neer. Daarom is het ook zo makkelijk tegenwoordig om van de ene klasse naar de andere over te stappen als je daar ene beter contract kunt krijgen voor keuringen en dergelijke en omvlaggen van het ene land naar het andere land is vanuit technisch oogpunt ook helemaal geen punt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 23 juni 2022 16:33 #1401783

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Hoe kijk jij aan tegen de verschillen tussen eerder genoemde mogelijke vlaggestaten vwb de status van aan boord werkende wetenschappers?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 23 juni 2022 17:04 #1401790

Wat voor status kun je zoal onderscheiden?
Laatst bewerkt: 23 juni 2022 17:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 23 juni 2022 20:47 #1401830

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Wel (bijvoorbeeld NL) of niet (bijvoorbeeld UK) "seafarer" in de zin van de MLC.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 23 juni 2022 20:55 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 24 juni 2022 02:23 #1401850

Erik heeft toch geen bemanning in dienst?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 24 juni 2022 03:26 #1401851

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Die gedachte is denk ik een belangrijk onderdeel van de verschillende interpretaties. Naast de afweging of onderzoekers aan boord van een onderzoeksvaartuig op hun werkplek zijn, of op weg naar c.q. van hun werkplek.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 24 juni 2022 03:45 #1401852

Dat maakt voor het ontwerp van de boot allemaal niets uit, dit draadje gaat over het ontwerp ;)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 24 juni 2022 03:48 #1401853

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
De MLC stelt eisen aan o.a. de minimale afmetingen van de nachtverblijven van zeevarenden.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 24 juni 2022 03:55 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 24 juni 2022 07:17 #1401871

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6914
The convention is in force internationally and has been drawn up by the International Labour Organization (ILO). The convention applies to, at least, all commercial seagoing-vessels of 500 GT or more.
Buiten het MLC zijn er nog wel een paar andere regeltjes. Bv geen verblijven vóór het aanvaringsschot. Geen opslag van gevaarlijke stoffen in een hut (Verf, schoonmaak middellen etc.)
Laatst bewerkt: 24 juni 2022 07:24 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Project Snow Leopard: Ontwerp 24 juni 2022 08:18 #1401893

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
rooiedirk schreef :
The convention is in force internationally and has been drawn up by the International Labour Organization (ILO). The convention applies to, at least, all commercial seagoing-vessels of 500 GT or more.
"Tenminste", verder is het een keuze van de "administration".

Voor NL geldt (zie ItoRO 22):
Except as expressly provided otherwise, the MLC, 2006 applies to all Dutch ships, whether publicly or privately owned, primarily engaged in commercial activities, other than ships engaged in fishing or in similar pursuits (e.g. shellfish dredgers, drifters and trap-setters).

...

All ships to which the MLC, 2006 applies, but which are not required to be certified:

- under 500 gross tons, or
- not engaged in international voyages, or
- not operating from a port, or between ports, in another country, or
- voluntary certified

shall still be required to comply with the same requirements as for certified ships (with the exception of the requirement to be provided with DMLC's and ML Certificate). These vessels, which are not voluntary certified, will be subject to an inspection by the Administration (flag State Control) at least once every three years.
Schepen >500 BRT moeten apart voor de MLC gecertificeerd worden. Daar onder geldt geen certificatieplicht maar moeten NL-schepen wel aan de eisen voldoen.
Dat verschilt per vlaggestaat.
Het VK heeft aan boord werkende onderzoekers in hun voorschriften uitdrukkelijk uitgesloten als "zeevarenden". En de VS hadden de laatste keer dat ik keek het hele MLC (nog?) niet ondertekend.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl