JotM schreef :
Een beetje naar aanleiding van dit draadje een
filmpje met de mogelijkheden in Solidworks 2D (obv 3D model) zitten kijken en daar wordt ik als Inventor-gebruiker eigenlijk wel jaloers van.

Inderdaad prachtig, super veelzijdig en heel efficient als je het goed op kunt zetten. Dimensies zijn bijvoorbeeld gebaseerd op referentie punten of lijnen. Als je 1 maat veranderd, dan veranderd de rest mee (mits de tekening goed opzet, anders ben je uren bezig om referenties te her-definieren en de tekening opnieuw op te zetten.) Het ontwerp van een boot is zo complex met vele diverse stadia van ontwerp. Beginnen met concept en eindigend met werkplaatstekeningen. De stappen tussen door zijn heel divers en heel onvoorspelbaar. De moeilijkheid daarbij is dat je in Solidworks geen lijnenplan kunt inlezen waarbij de software de intersecties met de rompvorm uitrekend. Als je een spant, schot of langsdeel verschuift dan veranderd de vorm niet mee. Een ander probleem is dat je nog steeds handmatig alle 'interferences' moet oplossen. Het ontwerp bestaat uit een complex grid van langs spanten en dwarsspanten en dan ook nog eens overal schotten. Die dingen kruizen elkaar en je moet handmatig iedere 'kruizing' definieren over welk onderdeel hoe weggesneden word zodat ze precies in elkaar vallen. Dan heb je nog een heel legertje aan langsspanten welke niet 'plat' zijn en Solidworks kan ze niet plat slaan voor je als je een tekening ontwikkeld. Dat is dus iets wat je nog steeds handmatig moet doen. Dat bedoel ik met de opmerking dat ik persoonlijk nog niet zie hoe je iedere fase van het ontwerp in 1 stukje software kan doen. Uiteraard is het mogelijk om de boot volledig in SW te tekenen, maar zo ongeveer alleen nadat je het ontwerp gemaakt hebt. Dat is een beetje het paard achter de wagen binden. Voor minder complexe ontwerpen heeft het eindeloos veel mogelijkheden natuurlijk. Ik gebruik SW zelf ook best vaak, vooral om simulaties uit te voeren. Maar een hele boot ontwerpen is enorm tijdrovend en gaat sneller als je het gewoon plat houd.
De tools waar ik m'n eerste scheepskranen mee ontwierp waren (H2) potlood & papier. Van concept tot werkplaatstekeningen. Oh, en een inktpen om het mee af te ronden als je (baas) tevreden was.
Daarmee vergeleken levert MB(S)E wel een enorme tijdsbesparing op. Dat zou ik voor een project als dit ook verwachten.
Ook daar maakte je diverse tekeningen, aan de hand van je concept kun je geen werkplaats tekeningen maken, dan moet je toch echt overnieuw beginnen met opzetten. Dat is software matig niet anders.
Om een beetje een idee te geven van wat ik bedoel zijn er wat plaatjes van alleen een casco ontwerp:
Als eerste een aanzicht op de bodem constructie:
Een 3D-tje van de constructie:
En tot slot een overzichtje hoe diverse onderelen eruit komen te zien als alle uitsparingen voor 'kruizingen', zijn weggenomen.
Hier zie je bijvoorbeeld ook alle blauwe lijntjes erop staan, dat zijn lijnen die op de plaat gekrast worden als ze worden uitgesneden. Een snijfile bestaat uit twee lagen. De eerste is alles wat op de plaat 'getekend' moet worden, zoals onderdeel nummers, referentie lijnen, hartlijnen en noem maar op. De tweede layer bestaat uit alle lijnen die gesneden moeten worden. Het creeren van die referentie lijnen is ook nog niet zo makkelijk in SolidWorks. Die blauwe horizontale lijnen op de motorfundatie bijvoorbeeld is niets meer en niets minder als waterlijn -500. Die staan ook op alle andere onderdelen die waterlijn -500 op de een of andere manier kruizen (dat is dus 500mm beneden de constructiewaterlijn). Tijdens het bouwen zorg je dat de dwarsspanten perfect uitgelijnd zijn met de langspanten door deze lijn doorlopend te maken op de diverse onderdelen. Alleen zo kun je een recht en haaks casco bouwen waarvan alle onderdelen dan ook goed inelkaar passen. De romp word in diverse secties gebouwd en doormiddel van dit soort referentie lijnen kun je de diverse secties goed op elkaar uitlijnen zodat je een rechte boot krijgt.
Nogmaals, het is in SW te doen, maar alleen als je alle snijlijnen met het lijneplan handmatig in gaat voeren (verschuiven is er dus niet bij), je alle referentie lijnen achteraf handmatig aan gaat brengen en je de boot eerst volledig ontworpen hebt voordat je aan het modeleren gaat. Daarnaast word de file vele honderden MB's groot en word daardoor super traag en een pain in the ass om mee te werken. Als laatste kunnen de toelveranciers er niet mee overweg.
Voorbeeldje: Ik heb het structurele ontwerp van de machinekamer gemaakt, precies bepaald waar de generatoren moeten komen te staan en hoe de fundatie gemaakt gaat worden. Van de lverancier krijg ik de AutoCAD tekeningen van de generator (zijn plat, want 3D modellen geven ze niet uit). Die teken ik dus in op exact de juiste plek in alle aanzichten waar het van toepassing is. Dan gaan de autoCAD files terug naar de motor leverancier en die komen met een voorstel voor de meest ideale route voor bijvoorbeeld het uitlaat systeem, waar de dempers te plaatsen etc. Zij kunnen niet werken met een SW file, dus het moet eerst weer (2D) geexporteerd worden om te kunnen verzenden. Als ze dan hun tekenwerk gedaan hebben moet je het weer gaan modeleren in SW zodat je alle gaten in de schotten en dekken op de juiste plek kunt intekenen.
SW is een absoluut fantastisch software pakket en echt super veelzijdig. Als je in de juiste branche zit dan kun je de ontwerptijd halveren of zelfs nog meer verminderen. ook zijn er in dat geval veel minder verassingen tijens de productie van je ontwerp. Ik heb echter nog niemand gevonden die succesvol een boot ontworpen heeft met gebruik van Solidworks en ook de experts bij Solidworks zijden (welliswaar 8 tot 10 jaar terug) dat ze niet konden bedenken hoe we tijd konden besparen door hun software te gebruiken.