Je kunt jezelf helemaal verliezen in dit soort details. Maar er zijn enkele realiteiten die eea in perspectief moeten zetten. Ten eerste is het ontwerp van een boot als deze ongeveer 3500 uur werk (bijna 2 jaar voltijd voor 1 persoon!) En dat is met alle aspecten zo simpel mogelijk gehouden. Dat geeft dus een uurtje of 50 voor kiel ontwerp, en dat is inclusief sterkte berekeningen, ontwerpen van het ophaal mechanisme, klembanden, kielkast sterkte en vorm, lagering en noem het allemaal maar op. Je hebt ongeveer een uurtje of 2 voor bepaling van welk profiel je gebruikt in dat tijdsbudget. Daarnaast is het op dit soort boten allemaal gescharrel in de marge, in real life ga je het verschil tussen profiel zus of zo echt niet merken op de snelheidsmeter of op de kaartplotter tijdens een kruisrak. In andere woorden: perfect is the enemy of good.
Dus door naar het roer

Die moet makkelijk verwijderbaar zijn, het doel is om het roer binnen 30 minuten aan dek te kunnen hebben liggen. Er komt dus een taps gat in de bodem van de boot te zitten waar een blok in komt te zitten waar de roerkoning doorheen gaat. Het roer word er dan met blok en al uit gehezen en het gat in de romp kan gevuld worden met een dummy blok zonder gat voor de roerkoning.
Wat screenshots van de tekeningen:
En in dwars aanzicht:
Net als voor de kiel heeft het roer een bepaalde geometrie nodig om zijn werk te doen. Ik heb een 0011 profiel gekozen omdat die een zeer grote aansnijdingshoek aankunnen voor ze beginnen te stallen. Dat maakt oa manouvreren makkelijker.
De grote uitdaging zit hem in het feit dat het roer een opeprvlak nodig heeft van 3,2m2 terwijl de diepgang van de romp zelf maar 1.20m is. Het roer mag niet onder het vlak van de boot uitsteken ivm aan de grond lopen, dus dat zou betekenen dat je een roer van 2.65m lang nodig zou hebben. Dat gaat om heel veel praktische redenen niet werken. Dubbele roeren zoals je op andere zeiljachten wel ziet gaat helaas niet werken in verband met het varen door ijs. Voor een poosje ben ik aan het rekenen geweest aan twee roeren die net naast elkaar staan met een afstand ertussen die ongeveer gelijk is aan de schroef diameter, net zoals je op de binnenvaart ziet, maar ook dat stuitte op veel praktische problemen en is tijdens het zeilen ook niet erg efficient.
De volgende optie is het roer (veel) dieper maken en dan opklapbaar net als de kiel. Dat is het uiteindelijke concept waarmee we door zijn gegaan.
Het nadeel van een klap roer is dat het bovenste 'vaste' deel een flinke uitsparing in de achterkant moet hebben om het lagere gedeelte in omhoog te laten klappen, het profiel krijgt dus een achterkant van 120mm dik in plaats van de optimale 4-5mm. Daardoor werkt het profiel niet optimaal en gaat de weerstand ook omhoog. Het oppervlak gaat dus vergroot worden naar 3.4m2 om het gebrek aan efficientie te compenseren. Vele verschillende ideeen zijn de revu gepasseerd voor het opklap mechanisme, en ik denk dat ik uiteindelijk best een elegante heb gevonden die ik sterk genoeg acht voor het werk wat we er van verwachten.
Een schets in neergelaten toestand (persoon van 180 erbij voor de beeldvorming):
En in opgetrokken toestand:
Een veel voorkomend probleem is rammelen en ook slijtage op de lagerpen van het klap mechanisme. Ik ben dus met een oplossing gekomen van een grote massief aluminium ring aan de kop van het roer die om een even zo grote schijf heen draait welke vastzit aan het bovendeel van het roer. Door een flinke uitsparing te maken in de achterkant van het klap gedeelte, hoeft de nis in de achterkant van het vaste roer maar de halve hoogte te hebben, waardoor het profiel van het roer voor een groot deel optimaal kan blijven.
Het gearceerde stuk op dit aanzicht geeft aan waar van het optimale profiel afgeweken moet worden en daarnaast staat een aanzicht op de trailing edge van het roer: