Het kielontwerp.
De kiel is de drift beperker van de boot en zorgt in grote mate ook voor de stabiliteit. Een optimale kiel heeft minimale weerstand en maximale lift om op die manier de drift te beperken. De vorm van de kiel luisterd erg nauw om het zijn werk zo goed mogelijk te laten doen. Dit zit hem voornamelijk in de geometrie, zowel in het laterale aanzicht, frontale aanzicht alsook de doorsneden. De complicerende factor voor Snow Leopard is ook dat de kiel volledig intrekbaar moet zijn om geen problemen te creeren als de boot omhoog gedrukt word kruiend ijs. Vertikaal omhoog trekken is hydrodynamisch gezien het mooiste, maar dit is ook tevens de meest kwetsbare methode omdat de kiel niet weg kan kantelen tijdens een aanvaring met ijsblokken, boomstammen of rotsblokken danwel ondieptes die niet op de kaart staan. We moeten dus helaas kiezen voor een kiel welke in het zijaanzicht weg kan klappen.
Met deze configuratie zitten we al snel aan een maximale koorde lengte van 1.70m vast ivm de vormgeving van de boot. Bij de te verwachten algemene snelheden van de boot (7 tot 10 knopen aan de wind, 8 tot 11 knopen met kleine knik in de schoot) heb ik het oppervlak van de kiel vast gezet op 1.5% van het aandewindse zeiloppervlak. Het effectieve zeiloppervlak komt op ongeveer 375m2 te liggen op de aandewindse koersen, dus dat geeft een ideaal lateraal kieloppervlak van 5.6m2. Dat geeft dus een diepgang onder de romp van 3.30m. De romp zelf is al 1.25m diep, dus de totale diepgang op de ongeladen waterijn komt op 4.55m diep. Echter als de boot volledig volgeladen is dan komt deze 70cm dieper te liggen en word de maximale diepgang 5.25m. Dit is zeker niet de meest ideale diepgang, maar het is wat de boot nodig heeft om knap te zeilen. Op de momenten dat we minder diepgang nodig hebben kunnen we met een deels opgetrokken kiel varen. Dit maakt de kiel aanzienlijk minder effectief en het brengt het lateraal punt naar achteren. Er moet in die situaties dus in de voordriehoek gereeft gaan worden om de boot in balans te houden. Gebaseerd op statistieken uit het verleden verwachten we dat dit slechts minder dan 3% van de tijd voorkomt, dus daar gaan we gewoon mee leven.
De aller belangrijkste functie van de kiel is de drift beperking, je wilt dus zoveel mogelijk lift creeeren met zo min mogelijk weerstand (drag). Er zijn letterlijk honderden verschillende kiel profielen met daarop weer oneindige variaties in hun profiel dikte en allen hebben hun eigen karakteristieken. Het is dus de kunst om het juiste profiel voor jouw boot te vinden. Een van de belangrijkste parameters is de langsscheepse positie van de grootste dikte. De standaard profielen nemen die op basis van stappen van 5% van de koorde lengte. Hoe kleiner de aansnedehoek van het water met de kiel, hoe groter de lift met de dikte verder naar voren. In andere woorden betekend dit dat als de boot weinig drift heeft, dat de grootste dikte verder naar voren kan. De drifthoek word voor een groot deel bepaald door de snelheid van de boot. De Snow Leopard is een lange boot (25m LOA) en deze loopt dus vrij makkelijk rond de 9 tot 9,5 knoop aan de wind. De drifthoek is dus redelijk beperkt. Dit zorgt voor een geschatte drifthoek die rond de 3 tot 3,5 graad blijft. Het optimale profiel heeft zijn grootste dikte dan op 30% zitten en is zo dun mogelijk. Ik heb dus gekozen voor een NACA 63-010. De 6 staat voor het vorm verloop, de 3 staat voor de grootste dikte op 30% van de koorde en de 010 betekend dat de totale dikte van de kiel 10% van de lengte van de koorde bedraagd. In ons geval dus 17cm dik.
Gevormt metaal is de makkelijskte en goedkoopste constructie methode voor one-off kiels. De boot zelf word van aluminium, maar de kiel komt verder niet in contact met de romp en de kiel willen we zo zwaar mogelijk hebben. Daarnaast gaat deze kiel redelijk vaak op een hardhandige manier in aanraking komen met harde objecten en dan is aluminium niet het meest geschikte materiaal. De kiel gaat dus van staal gemaakt worden, lekker degelijk en lekker zwaar, maar wel een paar laagjes verf erop.
Het grote probleem met een boot met een 'midzwaard' achtige kiel is dat het een ongelofelijke nachtmerrie is om de kiel uit de kielkast te halen voor onderhoud. In ons geval zou dat inhouden dat we de boot bijna 2m hoog moeten opbokken om de kiel uit de kielkast te laten zakken voor onderhoud. Met een boot van 25m en rond de 100 ton zwaar zie ik dat op de meeste werven niet op een veilige manier gebeuren zonder het zelf aanleveren van speciale bokken. De kiel moet dus op een betere manier verwijderd kunnen worden. Daarnaast houd ik niet van bewegende verbindingen onder water. Een kielpin die door de kiel en de kielbox gaat met een moer binnenin de boot is dus wat mij betreft geen optie.
Het idee is dus opgekomen om de kielkast L-vormig uit te voeren. De normale kielkast die nodig is om de kiel omhoog te kunnen klappen, maar dan een extra schacht er boven die naar het dek doorloopt zodat de kiel met een kraan zo uit de kielkast kan worden getilt door een opening in dek. Dit kan dus gebeuren met de boot nog in het water. Het enige nadeel is dat we een kade nodig hebben met redelijk wat waterdiepte. De kiel gaat voorzien worden van een aangelaste pin aan beide zijden welke in een groef in de kielkast naar beneden kunnen glijden om zo de kiel op de juiste plek te houden. Hier onder een tekeningetje om het princiepe duidelijk te maken:
Wat volgt is een gecompliceerde excercitie om een geschikte balans te vinden tussen gewicht, zwaartepunt, draaiweerstand in de lagers, maximale kracht op het hydrauliek, dikte van de haallijnen en de krachten op de veiligheidsrem.
De stalen kiel zelf weegt zo'n 2600 kg en om een juiste balans te vinden kan ik er 2000 kg lood aan toevoegen in de onderste 65cm. Dit zorgt voor een nog acceptabele lagerdruk en weerstand zonder zaken absurd groot te hoeven maken en het houdt de diameter van de dyneema lijnen onder cruciale dikten voor schijf diameters en dergelijke. We kunnen dus een dyneema lijn van 26mm gebruiken (SK78) en de hydraulische cilinder blijft beperkt tot 23 ton drukkracht met een duw-lengte van 950mm.
Dit zijn nog steeds allemaal onwerkelijk grote waarden, maar de boot zelf word ook gigantisch (naar mijn maatstaven dan) om een beetje een beeld te schetsen is hier een plaatje van de kiel met een persoon van 1.80 er naast...