rooiedirk schreef :
Voor Amerika, is de 'Joans act' ook van toepassing voor dit soort doeleinden?
De Joans Act is een wet die vervoer tussen amerikaanse havens enkel toestaat voor schepen gebouwd in amerika, met een amerikaanse bemanning en amerikaanse vlag
De Jones Act gaat nog wat verder, zo is het ook verplicht om de boot te bouwen van Amerikaanse materialen, moet er Amerikaanse verzekering op zitten en moet het onderhoud gedaan worden door Amerikaanse scheepswerven.
Echter hebben wij daar niet veel mee te maken om diverse redenen:
- We zullen maar weinig tijd in Amerikaanse wateren doorbrengen, en als het al gebeurt dan is dat Hawaii of Alaska, de Jones act is voor grote delen van deze twee staten al niet van toepassing,
- Onderzoeksvaartuigen zijn uitgezonderd,
- Zeilopleidingsvaartuigen zijn uitgezonderd. Definitie hier is dat als de passagiers actief mee helpen met het reilen en zeilen aanboord, dan word het niet als commerciele activiteit gezien en is de Jones Act niet van toepassing omat het dan een opleiding is.
- Omdat we in Alaska gaan bouwen zitten we al vast aan Amerikaanse materialen en Amerikaanse bouwers, dat deel van de Jones Act is dus al voorzien. Mijn vrouw en mijn zakenpartner zijn beide houders van een Amerikaans paspoort, en tegen de tijd dat de boot in de vaart komt ben ik dat ook. De bemanning is dus ook Amerikaans. Om wel volledig aan de Jones Act te voldoen zouden we dan Amerikaanse vlag moeten voeren (minimale kosten aan verbonden) en Amerikaanse verzekering hebben, die bestaat echter niet, dus daar krijg je per definitie al een uizondering voor.
Lastig stukje wetgeving voor de meeste comemrciele activiteiten in de VS, maar gelukkig legt het voor ons niets in de weg.