GRIEND ligt weer (bijna, op wat poetswerk na) vaarklaar in haar box
Vanmorgen nog preventief een Aircell 7 marifoonkabel getrokken, de oude RG213 gaf geen klachten maar was al 15 jaar oud…
Nieuwe radarreflector gemonteerd; de oude zat met één (ingescheurde) beugel vast; had wel de zomervakantie overleefd maar was de laatste tocht uit de mast gewaaid:
Op weg naar de helling:
Had vanwege de onderwaterklussen (nieuwe huiddoorvoeren, afsluiters en schroefasafdichting) gevraagd de boot nog even op de trailer te houden om op lekkages te controleren. Afsluiters en slangen allemaal kurkdroog, maar het stuk flexibele silliconenslang lekte waar deze om de schroefaskoker geklemd zat

Ik had daar één klem van dit type gebruikt, 43-47 mm bereik:
Slang inwendig 38, uitwendig 44. Tijdens montage viel mij op dat de klem op haar eind zat, maar slang leek wel goed vast te zitten. Ik denk achteraf echter niet mooi rond maar ovalig.
Boot niet weer terug op de kant laten zetten maar doorgegaan met mastzetten en daarna naar haar box gevaren; lekte zo’n liter in een half uur.
De rit naar de watersportwinkel vlak voor sluitingstijd voelde niet prettig, maar met twee smalle “normale” slangklemmen was het opgelost.
Watertank bomvol laten lopen; deksels blijven mooi droog
Lucht op de winter af te sluiten en te gaan zeilen!
Mijn ervaring met een dergelijke (brede) slangklem op de motoruitlaatslang was ook niet best; niet waterdicht. Vervangen door 2 smallere RVS slangklemmen en geen lekkage meer.