Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: GRIEND

GRIEND 19 dec 2023 19:51 #1529473

Toch wat over mijn seal kunnen vinden. Blijkt door Bukh te zijn geleverd met de motor:



En een eigenaar van deze seal die de keerringen al eerder vervangen heeft:



Achterste twee seals dus toch anti-parallel bij dit systeem en dikke staartstukolie. En geen merkbaar olieverbruik; strookt met mijn ervaringen.

Dan ben ik eruit! Zó dus :)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 22:11 #1529492

De achterste twee ruggelings. Dat zei ik toch ook al. Om de 3 jaar vervangen is ook mijn ervaring, eerder nog 2-3 jaar. Schat dat ik dat 4 of 5 keer heb moeten doen zolang ik die boot had. Ik meen dat de mijne van Vetus was.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 19 dec 2023 22:15 door Noballast. Reden: Typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 23:07 #1529498

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1661
Dat kan dus alleen zo vanwege de zeer lage verschildruk en als je de as supergoed ontdoet van de laatste spoed uit de machinale bewerking.
Dat zie je ook op het filmpje: niet het polijstpapier heen en weer halen, maar op één plek houden en als dat niet lang genoeg is dan deze optillen, verplaatsen en weer polijsten. De korrel 150 die hij noemt is veel te grof. Je moet tot ultra fijn polijst.

Dit doe je om geen pompende werking uit de tussenkamers te krijgen. Als daar een onderdruk ontstaat wordt de delta p en de pv te hoog en verbranden de seals. Dat merk je bij dit drukverschil tussen binnen en buiten niet direct en binnen zie dit ook niet direct vanwege de drie seals op een rijtje waarvan je dan niet meer weet wie wat doet. Wel door lekkage van olie en aan een verbrande lip bij demontage.
Deze manier van monteren leidt bij inspectie altijd tot vervangen van de seals, maar zorgt ook voor minder olielekkage tenminste zolang de seal houdt en dan meer.
De vervangingservaring die je opdoet hangt dus af van je inspectieinterval en hoe goed je hebt gepolijst.

Vervangen na 3 jaar volgens fabrikant en sneller met genoemde ervaring met de ybw opstelling vind ik wel heel erg vaak.

(NB: Geen ervaring op onze kleine maat assen. Soms meer of minder kritisch. Het is slechts mijn ervaring met grote seal pakketten en uitleg bij de twee opstellingen. We hebben meters op alle kamers gehad.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 20 dec 2023 09:58 #1529535

Dank voor alle inzichten en ervaringen!

Elke 3 jaar vervangen vindt ik ook te vaak. Dat (3 jaar) Bukh voorschrift is wellicht achterhaald door de nu beschikbare verbeterde materialen (bv Viton):

www.barnwell.co.uk/oil-seal-materials/

Die persoon uit de gesnipte email verving preventief om de drie jaar; onbekend is hoelang het goed zou zijn gegaan zónder ingrijpen.

Heb rondgevraagd aan 3 Grinde (ex)eigenaren:

-Bij een Grinde eigenaar gaat het (op deze manier gemonteerd) al 20 jaar lekvrij

-Een andere eigenaar schuift het lager elke 5 jaar preventief een stukje op, maar heeft de seals nog nooit vervangen.

-Bij Griend is in 2015 de schroef, schroefas en wss. buitenlager (wist vorige eigenaar niet meer) vervangen. Als de seals toen meegenomen zijn (onduidelijk maar zou voor de hand gelegen hebben), dan is dit op mijn boot dus ook >7 jaar (tot mijn aktie :blush:) goed gegaan.


Per ongeluk, alle theorie (waarop ik mijn keuze het liefst baseer) ten spijt, is er dus toch iets heel goeds aan dit systeem. Op miraculeuze wijze werkt het zonder noemenswaardig onderhoud.

Ik zet het terug zoals het zat (heb voor eur 21 drie Viton seals met RVS veerring besteld, valt te overzien!). Gaat het tóch weer lekken, dan door naar de Volvo-familie seal en maar een luikje maken ergens.

Zal de as zo mooi mogelijk laten glimmen om die eventuele vijzelwerking van de krassen te voorkomen.
Laatst bewerkt: 20 dec 2023 15:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 23 dec 2023 14:49 #1530267

De nieuwe Viton seals zitter erin. Tevens de 38 mm slang vernieuwd voor een iets minder stug type. Nog even aan écht soepele siliconenslang gedacht, maar de slechte olie-bestendigheid en het risico op torsie durfde ik niet aan. Rubber heeft ook altijd goed gewerkt...








Aan boord de motor opnieuw uitgelijnd zodat de schroefas in het midden uit de schroefaskoker kwam: achter is de motor zo'n 5 mm omhoog gekomen, vóór bijna een centimeter! Uitlijning is (optisch) nu goed, was alleen voelermaatsetje vergeten; ook het uitlijnen van de schroefas in de koker met de achterkant van 3 wasklemmen als wigjes wil ik wat preciezer hebben.

Daarom nu deze tool aan het printen, die de as in de koker moet centreren:

Laatst bewerkt: 23 dec 2023 17:46 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 23 dec 2023 16:44 #1530298

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1762
Slim tool, succes ermee!
Bij het vullen van het systeem zou ik de olie wat verwarmen zodat het er mooi in vloeit.
Wat ik me alleen af vraag, hoe wordt nou die buitenste afdichting (aan de schroef zijde) gesmeerd?
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 23 dec 2023 16:49 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 23 dec 2023 17:29 #1530314

Met water ;) Wat er direct vóór die seal gebeurt in die afgesloten ruimte is niet gedefinieerd (zie wat Booty24 daarover zegt).

Goed idee om het systeem met dunne olie te monteren! Die ruimte tussen de achterste 2 seals dan ook voor-vullen met olie (heb daar liever olie dan lucht…)
Laatst bewerkt: 23 dec 2023 17:34 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 23 dec 2023 17:53 #1530319

Mij lijkt het verstandig om de ruimte tussen de seals met water bestendig vet te vullen zodat de "droge" seal niet verbrand voordat deze echt moet gaan werken.

Grt. Jack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 23 dec 2023 18:00 #1530322

Zal ik er kranenvet (siliconenvet) in stoppen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 24 dec 2023 11:05 #1530481

Laatste keer voor kerst nog even in het hol.

Rondom tussen 0.15 en 0.10 mm heb ik nu. Hoogte kan ik op 0.05 krijgen, maar voorste steunen staan fractie te ver naar BB op de fundatie geschroefd en slopgaten in voorste motorsteunen zijn niet lang genoeg om dit op te vangen.

Wanneer is het goed genoeg; hoe weet ik dat? Alles vastschroeven en voelen hoe licht de as dan draait? Alternatief is de slopgaten weiden, maar da’s ‘n flinke klus…



Zonder hulpstukje lijnt het uit op 0.10 max…

Laatst bewerkt: 24 dec 2023 11:11 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 24 dec 2023 11:09 #1530484

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Met de boel in het rubber zou ik zeggen " netjes zo" B)
Maken dus!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 24 dec 2023 11:12 #1530485

Dankje; ik doe die test nog even en dan vind ik het wel goed zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 24 dec 2023 14:11 #1530537

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1762
Ja, dat lijkt mij ook. Daar blijft altijd wat beweging in zitten vooral bij stationair toerental.
Wanneer je het op 0,05 mm kan uitlijnen chapeau, dat is mij nog noot gelukt. (>0,10 mm).
Je vertelde dat je geen ruimte meer heb voor een flex. koppeling, op de foto lijkt dat wel mee te vallen.
Is misschien toch wel te overwegen want het heeft voordelen in het geluid, maar ook in het uitlijnen.
Een kleine Bullflex kan dacht ik max 4 graden uitlijnfout compenseren.
Je motorsteunen zakken in de loop van de tijd altijd wat in.
In mijn vorige boot veel plezier van gehad.
In mijn huidige boot paste helaas geen Bullflex en heb er een eenvoudige en goedkopere R&D koppeling in gezet. De schroefas schuift nu 2,5 cm meer naar buiten en dat is geen probleem, maar wel de voordelen van de flex koppeling.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 05 jan 2024 12:35 #1532696

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 05 jan 2024 12:48 #1532700

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
Waar kijken we naar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 05 jan 2024 13:24 #1532711

Een aanslag/geleide/opbergssysteem voor het omhoogklapbare afzetvlak. Omhoog geklapt als je aan het koken bent (nu pianoscharnier) dekt die klep precies anderhalf laatje en de ruimte achter de rookglazen schuifdeurtjes af. Erg onhandig. Sommige Grinde eigenaren hebben die klep helemaal verwijderd, maar de Origo staat vaker uit dan aan en ik wil dit extra stukje aanrecht niet missen:



In gesloten toestand steunt de achterkant van de klep op deze constructie af; achterste deel komt bij neerlaten een centimeter omhoog en wordt dan geborgd tegen naar voren schuiven door een stukje U-profiel wat van boven in die klep valt. Als de de klep aan de voorkant opgetild wordt, kun je deze in de rails laten zakken en verdwijnt dan in de kastruimte daarónder. Raakt dan nét niet de romp. In de plaat onder de Origo komt nog een sleuf daarvoor.

Voor het idee:



Wilde eerste deze constructie (PLA...) van dun laagje keperweefsel voorzien, maar nieuwe printkop print zóveel beter dan eerdere, originele hotend, dat ik dit wel "kaal" aandurf. Ik monteer ze met VHB tape.
Laatst bewerkt: 05 jan 2024 13:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 05 jan 2024 14:28 #1532719

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
Handig! werkt vast mooi zo.

Alleen met VHB monteren, zit dat stevig genoeg op PLA? Je had ook een paar verzonken schroefgaten mee kunnen printen, heb ik zelf wel positieve ervaring mee. Is ook wat beter demontabel mocht dat nog eens nodig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 12 jan 2024 14:51 #1534449

Nachtvlinder schreef :
In gesloten toestand steunt de achterkant van de klep op deze constructie af; achterste deel komt bij neerlaten een centimeter omhoog en wordt dan geborgd tegen naar voren schuiven door een stukje U-profiel wat van boven in die klep valt.

Beslag hiervoor gemaakt vandaag.

Uit RVS strip, die ik ga inlaten aan de achterzijde van het aanrechtblad. Dat blad komt omhoog en wordt geborgd door die U-tjes, gemaakt uit kokerprofiel. Die worden vastgeschroefd aan de achterwand.

Één slot is superstrak geworden, de ander iets minder maar niet storend volgens mij en zeker niet om opnieuw te beginnen.



Laatst bewerkt: 12 jan 2024 15:14 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 12 jan 2024 17:14 #1534487

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6016
perfectionisme is de laatste 1 % willen verbeteren wat 300x zoveel enegrie en tijd kost.

Mooi zat toch zo...bijna perfect
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 12 jan 2024 17:31 #1534489

Ja, bijna 6 uur aan gewerkt terwijl een blokje in deze hoek óók (de helft van) deze functie zou vervullen:



Maar wel leuk iets moois te maken, thuis bij de kachel…

Laatst bewerkt: 12 jan 2024 17:33 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 15 jan 2024 18:15 #1535108

Mooie dingen maken geen tijd , maar tijd maakt mooie dingen :)

Mooie inspiratie Maarten ik wil ook iets van een aanhang / klap / etc plankje maken naast de spoelbak handig met de afwas etc
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 23 jan 2024 19:44 #1536752

Na het oplossen van de ergernissen van het opklapbare werkblad dat opgeklapt de besteklade enzo afdekte, met een andere interieur-upgrade begonnen dat een net zo grote dagelijkse ergernis op moet gaan lossen: het veel te kleine vuilnisbakje. Dat was nog geen 10 liter en 2x per dag vol door de onhandige smalle vorm.

Vuilnisbakje hing aan de achterkant van het deurtje onder de gootsteen. Erg handige plek, maar te klein (foto -andere Grinde- voor het idee):



Ik ga nu de beschikbare hoogte en diepte (draaicirkel) maximaal benutten, inhoud straks zo’n 30 liter en met minder smal bodemoppervlak. Het ding blijft 5 mm vrij van de deuropening als ik goed gemeten heb ;)



Om straks nog wel bij de pannen daar achter te kunnen komen, komt die bak aan twee RVS ladegeleiders te hangen, zodat je de bak, als deurtje open staat naar voren kan schuiven om bij de ruimte daar achter te komen:

Laatst bewerkt: 23 jan 2024 19:48 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 05 feb 2024 14:43 #1539543

TruDesign materialen zijn binnen; alleen kuiplozing doorvoeren moeten er nog uit, dan kan ik gaan monteren…

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 05 feb 2024 17:14 #1539578

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6016
Mooi spul, je zou ze bijna in het zicht willen monteren.
Nachtvlinder schreef :
TruDesign materialen zijn binnen; alleen kuiplozing doorvoeren moeten er nog uit, dan kan ik gaan monteren…

Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:GRIEND 11 mrt 2024 14:16 #1545995

Parallel aan de klussen die persé op de kant moeten, een andere klus aan het voorbereiden.

Begin vorig seizoen heb ik de Origo na het hutspotincident geballast met 3,5 kg lood:


Dat is prima bevallen en geen pan is te hoog of te zwaar meer gebleken, maar deze winter kwam ik er achter dat dit extra gewicht in combinatie met het vele gezwaai, ook wanneer er niet gekookt werd, voor sluitage in de aluminium ophangflappen heeft gezorgd. Deze horen te bewegen in 12 mm diamter piefjes op de vaste delen, maar waren hier net náást geschoten en hebben lange tijd op de M8 aluminium schroeven gehangen. Met gevolg invreten, waardoor de oorspronkelijk 12 mm gaten in de aluminium flappen tot slopgat zijn geworden en de hele origo al 5 millimeter lager was komen te hangen :laugh:

Daarom nu een glijlager...

Deze RVS kartelmoeren met 16 mm kraag besteld. Die ga ik een stukje inkorten; stukje RVS draad inlijmen om en een "bout met kartelkop" te krijgen:



De (nu slop)gaten in de aluminium flappen worden opgezuiverd tot 22 mm, zodat ik daar deze (ook in te korten) sinterbronzen bussen in kan persen/lijmen:



Volgens mij moet dat een stuk beter gaan en tegen hitte kunnen...
Laatst bewerkt: 11 mrt 2024 17:57 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.245 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl