Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: GRIEND

GRIEND 19 dec 2023 07:03 #1529289



A= Stoflip
B= Stalen persmantel
C= Voorspannings veer
D= Olie kant
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 07:09 #1529290

Ja, dat is duidelijk :) Al is de oriëntatie hier voor de achterste twee seals andersom: wat bij normale toepassing in motoren etc. de "oliekant" (de hogedrukkant) is, is hier juist de waterkant!

Dan zou het zó moeten komen toch? Alléén de seal aan de kant van het motorhok heeft een stoflip, niet ook de seals aan de waterkant omdat die stoflippen onbedoeld olie tegen kunnen houden die de achterste seals moet kunnen bereiken om te smeren:



(zwarte cirkels zijn de veerringen)

Zal vast lijken op de schroefas seal van een saildrive staartstuk?

Ik heb passende Kramp seals gevonden met RVS 304 veren in Viton, met en zonder stoflip.
Laatst bewerkt: 19 dec 2023 07:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 07:59 #1529292

schema kan kloppen...zie ook tegengestelde opstelling keeringen bij (Jabsco) waterpompen.....je wil uiteindelijk ook geen water in je olie..

Je waterkant....ik zou verwachten 1x afdichting richting olie en 1x naar buitenwater toegericht. (BBM staartstukken hebben 1 keering die dubbel werkt...S110 saildrive van VP ook...meen ik me te herinneren)
Laatst bewerkt: 19 dec 2023 07:59 door De Optimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 08:36 #1529301

Hier zie je ook alle seals naar binnen toe afdichten:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 09:27 #1529310

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
Ik zou zelf (maar dat is niet op verder onderzoek gebaseerd) juist de veren allemaal aan de oliekant willen hebben. Het vaatje olie zit als het goed is boven het waterniveau waardoor het niet de seals maar de hydrostatische druk is die het water buiten houd. De olie moet je juist binnen houden en dat moet met de seals gebeuren.
Eventueel zou degene aan de oliekant achter (de dubbele kant) de veer richting water kunnen hebben, dan is dat een noodafdichting voor het water en hij laat dan de olie wel door naar de ruimte tussen beide seals.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 10:09 #1529325

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1661
Er mag geen olie naar buiten.
De seal die het drukverschil pakt moet licht gesmeerd/gekoeld en lekt dus een beetje.
De seal die geen drukverschil heeft doet de afdichting en kan zonder.
Vandaar dat je altijd een sealpakket nodig hebt om een drukverschil af te dichten als je het medium niet mag verliezen.

Maar een olieseal in een schroefasafdichting is wel heel erg 1980. Liquidynes zijn er als heel lang.
Kan je anders geen lager- en sealmaterialen kiezen waarbij er water in dat tankje kan?

Een Radice loopt op buitenwater en heeft dus nooit olielekkage. En je hoeft het zelf niet uit te vinden.
De slang is dan je “tankje” …
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 10:12 #1529327

@Hotsnail: interessant onderwerp...

Maar ik wil eigenlijk niet ground-up zo'n seal gaan engineeren, maar 1:1 vervangen wat de fabrikant bedacht heeft en goed gewerkt heeft ;) Vroeg mij alleen af of een stoflip kwaad kon! Die lijkt mij alleen aan de droge kant zinvol?
Laatst bewerkt: 19 dec 2023 10:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 10:17 #1529330

Booty24 schreef :
Een Radice loopt op buitenwater en heeft dus nooit olielekkage. En je hoeft het zelf niet uit te vinden.
De slang is dan je “tankje” …


Die Radice en Volvo seals hebben regulier onderhoud nodig (jaarlijks silliconenvet en "knijpen" in de Volvo seal voor bijna elk tochtje). Dat wil ik niet want kán niet. Ruimte achter de motor is krap en ik moet diverse schotten losschroeven. Niet geschikt dus, om die reden. Kon ik er wél makkelijk bij, dan zou het niet zo'n issue zijn. Op vorige boot ook goede ervaringen met een Volvo-seal.
Laatst bewerkt: 19 dec 2023 10:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 10:51 #1529334

Booty24 schreef :
Er mag geen olie naar buiten.
De seal die het drukverschil pakt moet licht gesmeerd/gekoeld en lekt dus een beetje.
De seal die geen drukverschil heeft doet de afdichting en kan zonder.
Vandaar dat je altijd een sealpakket nodig hebt om een drukverschil af te dichten als je het medium niet mag verliezen.

Ik heb het achterste seal eruit getrokken. Deze heeft de veer aan de waterkant (wisten we al). Het middelste seal zit andersom kan ik nu zien: met de stoflip aan de waterkant en de veer aan de oliekant. Dus niet zoals ik hierboven getekend heb!

Even schematisch zoals het zat (en elk seal had dus een stoflip). Volgens mij is dit precies wat Hotsnail voorstelt:

MOTORHOK < OLIE > < WATER

Nu rest de vraag of dit "zo hoort"; andere invalshoek is dit weer zo te intstalleren; het heeft immers prima gewerkt. Dit verklaart óók waarom ik nooit olieverbruik heb gezien: de olie heeft altijd opgesloten gezeten zonder bleed naar het water toe. Ook verklaart dit de donker geworden olie onderin de doorzichtinge slang: olie daarin staat stil en ververst zichzelf nooit!

De overdruk van de opgesloten olie zorgt er dus alléén maar voor dat er geen water ín het lager kan komen en niet voor de smering van de buitenste seal!? Buitenste seal is dan eigenlijk "watergesmeerd", zou je kunnen zeggen.
Laatst bewerkt: 19 dec 2023 11:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 11:25 #1529341

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Die Radice en Volvo seals hebben regulier onderhoud nodig (jaarlijks silliconenvet en "knijpen" in de Volvo seal voor bijna elk tochtje). Dat wil ik niet want kán niet. Ruimte achter de motor is krap en ik moet diverse schotten losschroeven. Niet geschikt dus, om die reden
Ik snap dat je deze seal weer terugzet hoor maar dat knijpen moet alleen als de ontluchting niet goed zit (bijv een zak in de ontluchtingsslang) of verstopt is (spinnetje ;) )
Die seal is een dingetje waar ik echt nooit in knijp.
Jaarlijks smeren natuurlijk wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 11:38 #1529342

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1763
Nachtvlinder schreef :
Booty24 schreef :
Een Radice loopt op buitenwater en heeft dus nooit olielekkage. En je hoeft het zelf niet uit te vinden.
De slang is dan je “tankje” …


Die Radice en Volvo seals hebben regulier onderhoud nodig (jaarlijks silliconenvet en "knijpen" in de Volvo seal voor bijna elk tochtje). Dat wil ik niet want kán niet. Ruimte achter de motor is krap en ik moet diverse schotten losschroeven. Niet geschikt dus, om die reden. Kon ik er wél makkelijk bij, dan zou het niet zo'n issue zijn. Op vorige boot ook goede ervaringen met een Volvo-seal.


Dit is toch echt een misvatting. Alleen bij het te water gaan knijp ik een keer in het seal om de lucht er uit te laten. En net voor het te water gaan vet toevoegen doe ik met een rietje, ontluchtingsslang is bij het Volvo-patent niet van toepassing. Als dat onderhoud heet en de reden is om `m niet toe te passen....
Na het wiel de mooiste uitvinding.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 19 dec 2023 11:43 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 12:02 #1529347

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1661
Booty24 schreef :
Er mag geen olie naar buiten.
De seal die het drukverschil pakt moet licht gesmeerd/gekoeld en lekt dus een beetje.
De seal die geen drukverschil heeft doet de afdichting en kan zonder.
Vandaar dat je altijd een sealpakket nodig hebt om een drukverschil af te dichten als je het medium niet mag verliezen.

Maar een olieseal in een schroefasafdichting is wel heel erg 1980. Liquidynes zijn er als heel lang.
Kan je anders geen lager- en sealmaterialen kiezen waarbij er water in dat tankje kan?

Een Radice loopt op buitenwater en heeft dus nooit olielekkage. En je hoeft het zelf niet uit te vinden.
De slang is dan je “tankje” …

Toevoeging: normaal zorgt zo’n tussentankje voor iets in de orde van 0,1 onder of overdruk net naar gelang ontwerp en volgorde van drukopbouw en afdichting. Het is een buiten naar binnenafdichting van 3 seals met een tussenmedium om het trapje te definiëren. Maar hier speelt zich alles binnen de 1m af, dus drukverschil afbouwen is nauwelijks aan de orde.
Bij keringen die tegen elkaar in staan, weet je niet wat ertussen gebeurd. Die is volledig afhankelijk van de eindafwerking van de as ter plaatse. Is de machinale spoed er uit gepoetst of niet. Was in het “groot” altijd een probleem op kleine schaal ken ik het niet.

Vanwege de geringe diepte (geringe delta p) en geringe diameter (geringe v en geringe pv) van een jachtas is een miniatuur “grote-vaart-as” oplossing dus ook niet principieel nodig hetgeen tot de eenvoudigere Volvo (wel een handeling nodig bij twl) en Radice (geen handeling nodig bij twl of droogvallen) hebben geleid op basis van betrouwbaardere rubberproductietechnieken/processen, slangklemmen en slangen.
Laatst bewerkt: 19 dec 2023 12:11 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 12:14 #1529349

Ja, maar hoe heeft dit kunnen/moeten werken nu snappen we eigenlijk niet met z'n allen!? Kan je dat in jip&janneke taal uitleggen?

In dit geval kan ik mij er nog iets bij voorstellen:


Wel of geen stoflip ben ik wel uit nu, maar is het nu beter de middelste seal naar binnen toe af te laten dichten (zoals in bovenstaande foto) of juist naar buiten toe (zoals het gezeten heeft)?

Bij twijfel zet ik de nieuwe seals wel terug in de orientatie zoals het zat en (op onbegrepen wijze) gewerkt heeft. Maar erg bevredigend vind ik dat niet, na 2(?) pagina's discussie...
Laatst bewerkt: 19 dec 2023 12:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 12:18 #1529351

"De overdruk van de opgesloten olie zorgt er dus alléén maar voor dat er geen water ín het lager kan komen en niet voor de smering van de buitenste seal!? Buitenste seal is dan eigenlijk "watergesmeerd", zou je kunnen zeggen."

bekijk de afdichting van een waterpomp eens....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 12:26 #1529352

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1384
Maar dan kun je dus ook gewoon water in dat oliereservoir doen :whistle:
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 12:34 #1529354

Nou, inmiddels zijn we wel goed op dreef met "paralyzing by analyzing" :)

Zonder nieuwe argumenten zet ik de nieuwe seals terug zoals aangetroffen. Heeft op magische wijze prima gewerkt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 12:41 #1529356

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1661
De helft van de “theorie” is werkende oplossingen kopiëren.
Zijn hele economieën groot van geworden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 12:50 #1529360

ironman schreef :
Maar dan kun je dus ook gewoon water in dat oliereservoir doen :whistle:

ja dat kan idd ook...een functie van smeering die veel mensen vergeten is nl ook koelen en frictie verminderen....
Kale as in rubber zonder vloeistof gaat heet lopen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 13:43 #1529375

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1306
Ik zou het zo terugplaatsen als het zat, heb je wel een seal met goede veer nodig, RVS is ook niet heel trefzeker onder water helaas...`
Misschien voor de buitenste seal een veerloze gebruiken? Als voorbeeld, zomaar de eerste de beste ge pakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 16:35 #1529422

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 16:46 #1529426

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Allemaal naar buiten gericht :)

Leuk duimnageltje heeft de man, slecht voor de concentratie :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 16:59 #1529431

holtere schreef :
Allemaal naar buiten gericht

Inderdaad, en de functie daarvan is om de achterste seal vettig te houden. Het tankje heeft dus niet alleen als functie om een minieme hydrostatische overdruk te genereren, maar is ook een voorraadvaatje.

Hier geen SAE-90, maar juist dunne olie. Mag ook olijfolie zijn. Met SAE-90 zal het verbruik wss lager liggen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 17:00 #1529432

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1661
Dat is dubbelzinnig: allemaal naar achter (dus buiten als in buiten de boot en niet buiten de Norscot...)
Geen olie naar binnen en een heel klein beetje naar buiten (staat op de site van Norscot bij de vragen).
Tankje is open. Dus hoger dan de waterlijn? (niet gevonden op de site van Norscot). Anders loopt de olie echt weg.

Verschil met Radice: slang zit bij Norscot wel achter twee keerringen. Als de slang breekt, heb je alleen een verbrande en dan lekkende seal maar geen open verbinding.
Laatst bewerkt: 19 dec 2023 17:03 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 17:04 #1529435

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1661
Die olie mag de seal niet aantasten. Ondertussen zijn de materialen aangepast of is er wel een alternatief.
Eerder noemde je ook Viton.
Dus een milieuvriendelijke waterafbreekbare niet-giftige olie zou wel fijn zijn.
Laatst bewerkt: 19 dec 2023 17:06 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 19 dec 2023 17:20 #1529439

-Tankje moet minimaal 12” boven de waterlijn bij dit product
-Seals allemaal parallel, “waterkerend” georiënteerd
-Olie kan dan alleen naar de waterkant verdwijnen (afhankelijk van soort olie, hoogte tankje etc.)

Het lijkt mij dat zo’n seal ook al afdicht doordat deze door de veer tegen de as wordt gedrukt, beetje drukverschil aan de veerzijd helpt dan. Of moet ik dit als het hydraulische equivalent van een diode zien? Dan zou ik maar heel slecht afdichten, zo dicht bij de waterlijn.

Ik heb Viton seals besteld met rvs veerringen. Zal eens zoeken met wat voor oliesoorten dat compatibel is.
Laatst bewerkt: 19 dec 2023 18:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl