Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: GRIEND

GRIEND 14 juni 2023 17:47 #1486767

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Alu popnagels zullen wel voldoen toch, dat lukt waarschijnlijk ook wel met een gewone popnageltang en die is nog wel hanteerbaar bovenin schat ik

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 30 juni 2023 15:27 #1490497

Vandaag voor het laatst met de auto bij de boot, voor de komende 6 weken “vreemde havens”.

Overbodig spul van boord gehaald en de grootste en zwaarste inkopen reeds aan boord gelegd.

Gebarsten kunststof veerschijf van een selftailer vervangen (kapot door UV; net voor ik deze boot kocht was de BB schijf al vervangen:



Fatsoenlijke en recente EHBH doos:



Een hangmat voor fruit enzo:



En een “cadeautje voor de boot” van de komende vakantiebemanning:


Morgen alvast richting Scheveningen. Klein beetje vakantiegevoel inmiddels :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 30 juni 2023 15:33 #1490500

Fijne vakantie alvast ! B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 30 juni 2023 16:04 #1490508

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13693
zo'n (auto-)hangmatje is top
doen we jaren
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 30 juni 2023 16:23 #1490511

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Nachtvlinder schreef :

Morgen alvast richting Scheveningen. Klein beetje vakantiegevoel inmiddels :)

Gezellig, kom je nog langs?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 30 juni 2023 16:34 #1490513

Als je er zondag bent wél :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 30 juni 2023 18:00 #1490551

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Nachtvlinder schreef :
Als je er zondag bent wél :)

Helaas wel.. denk ik. :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 02 juli 2023 16:54 #1490923

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Fijne vakantie gewenst!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 02 juli 2023 19:11 #1490974

Moet nog 2 weken werken :(

Vandaag verwaaid in IJmuiden, komend weekend maar weer wat verder zuidelijk brengen.

De schipper van de buur-Grinde ook nog uitgezwaaid; zij gaat de komende 3 jaar solo de wereld rond. Ligt wat dieper dan Griend ;)





Laatst bewerkt: 02 juli 2023 19:17 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 02 juli 2023 19:25 #1490979

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Het blijven mooie en aparte scheepjes :)
Maar ontbreekt er bij jou niet wat op die beugel rond het roer? Dat er bij de buurvrouw wel op zit?
En zo'n Vulcan anker, bevalt dat goed? Wil van mijn 35 lb CQR af en denk aan een 15 kg Vulcan.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 02 juli 2023 19:36 #1490986

Ik heb tot dusver alleen positieve ervaringen met die Vulcan (12.5 kg) gehad. Nog niet boven 6 bft gebruikt trouwens. Graaft snel in; bij rustig weer overdag gebruik ik vaak maar 2x de waterdiepte aan ketting.

Steun is voor een WindPilot, maar die heeft vorige eigenaar los verkocht. Laat de beugel wel zitten: beschermt het roer voor onhandigheden van anderen (en mijzelf) ;)
Laatst bewerkt: 02 juli 2023 19:42 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 02 juli 2023 20:51 #1491019

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2293
Oké, dank. Twijfel tussen Spade (erg duur, maar goed), Vulcan (ook prijzig) en Manson Supreme, die ik op mijn vorige boot had.
Ik hou wel van windvanen, maar hoor tot een kleine minderheid.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 03 juli 2023 22:18 #1491362

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18193
Zo’n bescherming voor de log- en dieptesensor broed ik ook nog steeds op. Ik zou dat een dubbele functie willen geven: enerzijds bescherming van de sensoren en bedrading tegen schuivende voorwerpen in de ruimte waar ze zitten en anderzijds een waterkering voor als een sensor niet meer waterdicht is, bijvoorbeeld door een balk waar je overheen vaart en het kunststof kapotslaat. Daarvoor moet de bescherming tot net boven de waterlijn doorlopen of zelf ook waterdicht afgesloten kunnen worden. Jouw oplossing kan bij mij niet (vanwege de twee sensoren dicht naast elkaar) maar zet me wel weer aan het denken hoe het wel zou kunnen. Wordt nog wel een keertje een projectdraadje denk ik.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 04 juli 2023 05:34 #1491382

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Mooie foto’s Nachtvlinder! De andere Grinde ken ik ook! Sinds vorige week zaterdag ligt (helaas na een dikke week klussen door wat problemen met mijn ow schip die nu verholpen zijn) de Kolibri die ik wil verkopen maar wat nog niet gelukt is, in het water. Vrijdagavond zeilen erop gezet en eerste tochtje. Zondagmiddag lokte het ondanks de harde wind ook wel. Met een rif in grootzeil en een 5 m2 (kleine) fok gegaan. Bij het laveren plat geslagen in een vlaag, grootschoot stond strak vast in de klem en de kuip maakte water over de rand, net op een stuk van 1 meter diep volgens de dieptemeter en een lagerwal. Na paar tellen de grootschoot los kunnen trappen toen kon ik zonder problemen weer verder. Was een hele lastige wind im in te zeilen op Veluwemeer soms zacht dan ineens snoeihard een vlaag van 6 toen ie plat ging.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 04 juli 2023 05:35 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 06 juli 2023 05:19 #1492182

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6017
Veel zeilplezier komende 6 weken..ben benieuwd waar je allemaal gaat komen.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 07 juli 2023 10:08 #1492584

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nachtvlinder schreef
Ik heb tot dusver alleen positieve ervaringen met die Vulcan (12.5 kg) gehad. Nog niet boven 6 bft gebruikt trouwens. Graaft snel in; bij rustig weer overdag gebruik ik vaak maar 2x de waterdiepte aan ketting.

Buiten de houdkracht van zo'n anker uit de Rockna familie, Indien dit goed zeevast is dan vind ik hoe die erop zit lijkt mij vooral handig. Geen gesleep met een anker.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 25 nov 2023 11:15 #1524892

De eerste winterklus zit erop :)

Januari 2022 schreef ik hier:Nachtvlinder schreef :
Ik baal echt van die kwetsbare aluminium draad in combinatie met mijn blind vertrouwen “moment = moment”. Notabene speciaal hiervoor aangeschaft, die sleutel en toch doorgegaan, terwijl het niet goed voelde. Volgende keer op gevoel, dat moment. Sleutel had ik in de bankschroef al getest, niet nagemeten. Chinees HBM spul inderdaad dus wellicht niet heel nauwkeurig, maar specificatie is 8 Nm; daar zat ik wel een stuk onder. Ik verdenk eerder mijn (onbedoeld gebruikt gekochtte) cellen. Het inschroeven van de studs ging bij een aantal polen ook al niet heel soepel namelijk. Ik had beter op m’n hoede moeten zijn. Bij nieuwe cellen wellicht geen probleem, toch heb ik liever klemverbindingen daar, zoals bij loodaccu’s.



Hoewel deze flimsy aluminium terminals (6 mm diepe M6 draad in aluminium) de afgelopen twee seizoenen geen problemen hebben gegeven en de set uitstekend bevalt, zat dit mij nooit lekker en viel mij op dat over cel 3 (de cel waar de draad aan het strippen was...) bij laden een hogere spanning stond dan de overige cellen, en bij stevig ontladen láger. Dat zou goed door een overgangsweerstand veroorzaakt kunnen zijn. Ik durfde echter niet meer aan de studs en moeren te komen; het "stond op scherp" voor mijn gevoel.

Afgelopen maand twee leuke en leerzame avonden bij "De Optimaal" geweest om de terminals te verbouwen.

Het idee was de terminals te voorzien van M6 Helicoils, maar ondanks het aanpassen van de vereiste boor en tap om zo diep mogelijk te kunnen snijden in de beperkt beschikbare diepte (ik kon geen tekeningen van de polen vinden; dieper boren vonden we te riskant), werkte dit niet naar tevredenheid. De speciale tool die het diepste haakse stukje van de Helicoil in de speciale "STI" draad trekt kreeg de coil (een soort harde veer in de praktijk) er maar 3 gangen in. De kwaliteit aluminium bleek ook erg zacht; het leek wel lood. Dat gaf te weinig vertrouwen in hoeveel beter de constructie zou worden als de 6 vereiste gangen wél gehaald zouden worden.

Daarna op zoek gegaan naar thread inserts. Die bestaan in veel varianten voor verschillende materialen. Uiteindelijk déze laten komen:



Ondanks dat de datasheet zei dat voortappen niet nodig is, hebben we dat wél gedeeltelijk gedaan; drie gangen ongeveer. Dit om de inserts zichzelf al recht naar beneden laten werken en strippen te voorkomen.

Daarvoor een M8 fijn tap gebruikt, na de gaten op de freesbank op diameter en diepte te hebben gemaakt.



De drie snijgaten in de insert werkten maar matig; de Optimaal heeft daarop de snijkant van de insert wat aangepast (extra snijgroef in geslepen).

De inserts "pakten" en sneden nu goed, vond het wel eng te zien hoeveel kracht er nodig was, maar de polen zijn niet losgekomen van (whatever) daar onder zit.

Nu mooie gezonde en diepe M5 draad in alle polaen en deze 4 cellen gered. Dat lucht op :)



Benieuwd of de extra weerstand die cel 3 had nu verdwenen is; dank aan De Optimaal!
Laatst bewerkt: 25 nov 2023 11:25 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 11 dec 2023 18:05 #1527871

Nieuwe gordijntjes, tweede puntje van de kluslijst aangebroken…

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 11 dec 2023 18:27 #1527877

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6017
Voor dit soort klusjes, een heel leuk en lief machientje.
Leuk werk dat naaien , als een drievoudig transsport erg lekker werken.

Nachtvlinder schreef :
Nieuwe gordijntjes, tweede puntje van de kluslijst aangebroken…

Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 18:28 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 11 dec 2023 18:32 #1527879

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Hoewel deze flimsy aluminium terminals (6 mm diepe M6 draad in aluminium) de afgelopen twee seizoenen geen problemen hebben gegeven en de set uitstekend bevalt, zat dit mij nooit lekker en viel mij op dat over cel 3 (de cel waar de draad aan het strippen was...) bij laden een hogere spanning stond dan de overige cellen, en bij stevig ontladen láger. Dat zou goed door een overgangsweerstand veroorzaakt kunnen zijn. Ik durfde echter niet meer aan de studs en moeren te komen; het "stond op scherp" voor mijn gevoel.

Hoe diep hebben jullie durven boren voor die inserts, ik neem aan, meer dan 6 mm?
Nog elektrische contactpasta gebruikt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 11 dec 2023 19:23 #1527896

We zijn niet dieper dan de oorspronkelijke diepte (7.8 mm meen ik; pin me d’r niet op vast) gegaan; wel met frees en speciaal geslepen boor om een rechte bodem te krijgen. Geen geleidingspasta gebruikt: er is een zeer intiem metallisch contact. Alu/rvs corrosie ben ik niet bang voor: omgeving waar deze cellen bij mij aan boord staan is droog; zou de polen nog in het vet kunnen zetten, maar is wss. niet nodig.
Laatst bewerkt: 11 dec 2023 19:26 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 11 dec 2023 19:40 #1527907

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Nachtvlinder schreef :
Januari 2022 schreef ik hier:Nachtvlinder schreef :
Sleutel had ik in de bankschroef al getest, niet nagemeten. Chinees HBM spul inderdaad dus wellicht niet heel nauwkeurig, maar specificatie is 8 Nm; daar zat ik wel een stuk onder.
Meet die sleutel vooral even wel na: afgelopen zomer leende ik een (splinternieuwe) HBM 12-24Nm sleutel, en die bleek heel ver buiten specs te zijn. De ingestelde 20 Nm was eerder het dubbele. Gelukkig was het boutje waarmee we daar achter kwamen nog makkelijk vervangbaar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 11 dec 2023 21:45 #1527955

Ik heb het gewoon op gevoel gedaan. Met de huidige 7 gangen (heb weer studs met binnenzeskant gebruikt) zit het vele malen beter dan in het flimsy aluminium.

Nu geen noemenswaardige verschillen in celweerstanden meer - eerder dipte cel 3 merkbaar bij flink ontladen en piekte met laden. Gaat nu mooi gelijkmatig.

Rust-situatie:


Maximaal laden (harder lukt niet met walstroom):
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 14:21 #1529155

Vandaag met de werkzaamheden aan de oliegesmeerde schroefasafdichting begonnen. Deze was, sinds de motor er afgelopen winter uit is geweest en op de vernieuwde fundatie terug geplaatst is, gaan lekken. Ik vermoedde doordat de motor een paar millimeter naar vóren was gekomen en kalk of andere troep op de schroefas in de seals gekomen is en deze beschadigd heeft.

Blij dat deze boot in het verleden goede sleutelaars heeft gehad: klemflens zat netjes in het kopervet en was roestvrij. Na lossen bouten en buiten de bol-anode verwijderd te hebben, was de as via een stuk kops hardhout tegen de hub van de schroef zonder veel geweld naar achteren te tikken:



Buitenlager heeft geen voelbare speling. Waar de as in het rubber draait voel ik wel krassen in de draairichting, maar deze zijn te ondiep (of te smal) om te meten. Ik laat het buitenlager zitten. Dit óók vervangen win ik niets mee, bovendien moet de schroef er dan af, wat weer risico op schade geeft.



De as weer teruggeschoven -met het binnenlager verwijderd- zie je dit slijtpatroon aan de binnenkant:



Daar waar het bronzen huis de as geraakt heeft, voel ik een overgang. De as is daar 0.1 mm dunner dan daarbuiten. Overgang is niet scherp maar wel voelbaar. Aan de motorzijde is één seal gebruikt, aan de waterzijde 2 seals (of een dubbele, dat weet ik nog niet). Alle drie de seals zijn naar de binnenkant gericht (logisch ;))

Dat de as tegen het brons heeft gedraaid is niet de bedoeling en niet goed: het flexibel opgehangen binnenlager moet zichzelf centreren via de rubber seals en niet via het meteen-op-metaal contact.

Dit is de binnenkant van het huis: aan de bovenkant zijn slijtsporen in het brons te zien; aan de onderzijde niet:



De waterkant van het huis precies anderom: dáár is slijtage aan de onderkant te zien; niet aan de bovenkant:



Het binnenlager heeft dus onder spanning gezeten! Controle van de uitlijning bevestigt dit volgens mij: Zoals hieronder heb ik de motor afgelopen winter uitgelijnd. Ik heb toen gevoeld hoe hoog/SB-BB ik de as moest houden om geen weerstand van het buitenlager te voelen:



Hoewel de as dan in-lijn met het buitenlager naar binnen komt, zie je dat deze dan niet in het midden van de schroefaskoker loopt. Dat kon ik toen niet zien natuurlijk. Omdat het "zwevend" binnenlager wél axiaal in-lijn met die koker zit, heeft dit denk ik de spanning gegeven op het lager (helemaal "zwevend" is die niet vanwege de zware rubber slang).

Als ik de schroefas wél in het midden uit de koker laat komen, zie je hoeveel ik de motor bij moet stellen:



Wat moet ik nu aanhouden:
-zo mooi mogelijk het buitenlager volgen en een soepelere (bv silliconen) slang gebruiken?
-motor uitlijnen zodat in het midden van de koker en dan het buitenlager iets meer wrijving laten geven?

Hier de stugge 10 cm lange 38 mm inw. slang, verantwoordelijk voor het "zwevend" houden van de afdichting:



PS: achteraf lijkt het erop dat de lekkage niets temaken heeft gehad met "troep in de seals" (kan daar ook geen beschadigignen ontdekken) en volgens mij is de motor zelfs naar áchteren gekomen en niet naar voren, maar met het onder spanning staan van het binnenlager. Seals voelen niet stug of uitgedroogd aan, maar wil ik wél verversen.
Laatst bewerkt: 18 dec 2023 14:56 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

GRIEND 18 dec 2023 14:34 #1529157

En de nieuwe gordijntjes staan erg mooi! Achter de getinte ruiten klopt de kleur precies met het antislip :)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.275 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl