Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: De giek voor Fram

De giek voor Fram 20 mrt 2022 15:31 #1377530

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1292
Bij mijn giek zat er een dun kunststof schotje (zou ook uit alu of carbon of whatever kunnen) tussen twee schijven en dat lijkt een hele tijd gewerkt te hebben. Is er uit gegaan omdat het twee hele smalle schijven voor staaldraad waren waar nu een normale schijf voor in de plaats is gekomen. Als je plek heb voor een schotje van een mm of 2 zou dat een oplossing kunnen zijn.
Door de vorm van het schotje kon het niet meedraaien, het schoof tussen de einden van de schijvenbox.
Laatst bewerkt: 20 mrt 2022 15:33 door HotSnail.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 20 mrt 2022 15:45 #1377536

Ik zou er zeker schotjes tussen doen, al is het maar een stukje kunsstof. Als er geen spanning op de lijn staat en je giek slaat heen en weer dan gaan de reeflijnen gegarandeerd om elkaar heen draaien in het eindbeslag. (in situaties met weinig tot geen wind en toch golven). Deze schotjes hoeven niet structureel te zijn. Wel is het nodig om er minimaal 1 in het midden structureel te maken, anders buigt het asje tijdens het eerste gebruik.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 20 mrt 2022 15:52 #1377537

Erikdejong schreef :
Ik zou er zeker schotjes tussen doen, al is het maar een stukje kunsstof. Als er geen spanning op de lijn staat en je giek slaat heen en weer dan gaan de reeflijnen gegarandeerd om elkaar heen draaien in het eindbeslag. (in situaties met weinig tot geen wind en toch golven). Deze schotjes hoeven niet structureel te zijn. Wel is het nodig om er minimaal 1 in het midden structureel te maken, anders buigt het asje tijdens het eerste gebruik.

zie bovenstaand schetsje.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 20 mrt 2022 16:22 #1377548

Op die schets zie ik geen (niet structurele) schotjes tussen schijven 1 en 2 en tussen 3 en 4.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 20 mrt 2022 16:27 #1377551

Oh die bedoel je. Ja, die zal ik toevoegen aan het eindkapje dat er achter tegenaan geschroefd zit. Ging mij eigenlijk om het toegevoegde structurele schot in het midden.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 20 mrt 2022 16:29 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 20 mrt 2022 16:29 #1377552

Dat is prima zo, uitgaande van een 12mm RVS asje.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 20 mrt 2022 17:36 #1377570

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16282
Eventueel kun je een bus om de as zetten waar de schijven op draaien. Dan buigt er niets meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 20 mrt 2022 17:37 #1377572

  • HotSnail
  • HotSnail's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1292
Noballast schreef :
Oh die bedoel je. Ja, die zal ik toevoegen aan het eindkapje dat er achter tegenaan geschroefd zit. Ging mij eigenlijk om het toegevoegde structurele schot in het midden.

Schotjes kunnen ook los, dat is minder kritisch met uitlijning dna ze aan het eindschotje lassen. Geheel wordt er denk ik aardig wat goedkoper door. Als ze door hun vorm tegen de onderplaat en tegen de achterplaat vallen gaan ze niet meedraaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 21 mrt 2022 14:08 #1377785

Met precies dezelfde schijven heb ik een cassette onder de mast waar alle vallen over lopen. Stevige RVS schotjes tussen de schijven. Mocht er ooit een schijf door een aftandse mantel van een val vastlopen dan hebben de andere schijven daar geen last van. Heb die situatie al gehad. Dus zou zeker schotjes zetten en liefst een beetje stevige ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 21 mrt 2022 14:56 #1377803

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
De belasting op zo'n schijf bij een smeerreep op jou boot loopt zeker op tot 3000kg. Als de as buigt loopt het klem.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 21 mrt 2022 15:12 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 21 mrt 2022 16:25 #1377833

3Noreen schreef :
De belasting op zo'n schijf bij een smeerreep op jou boot loopt zeker op tot 3000kg. Als de as buigt loopt het klem.

Diameter asje is 12,7mm. Grootste overspanning tussen de 12mm schotten is 32mm = 2x16mm schijf die strak tegen elkaar zitten.

Ik zou zo 123 niet weten hoe je 3 tussenschotjes structureel vast krijgt, behalve door gieten of frezen. Doorsteken misschien en aan de buitenzijde lassen ?


Edit: hmm, misschien toch maar frezen ….
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 21 mrt 2022 16:31 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 21 mrt 2022 17:31 #1377846

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Noballast schreef :
3Noreen schreef :
De belasting op zo'n schijf bij een smeerreep op jou boot loopt zeker op tot 3000kg. Als de as buigt loopt het klem.

Diameter asje is 12,7mm. Grootste overspanning tussen de 12mm schotten is 32mm = 2x16mm schijf die strak tegen elkaar zitten.

Ik zou zo 123 niet weten hoe je 3 tussenschotjes structureel vast krijgt, behalve door gieten of frezen. Doorsteken misschien en aan de buitenzijde lassen ?


Edit: hmm, misschien toch maar frezen ….

Wat ik tot nu toe gezien heb wordt voor een 12,7mm pin in verstaging een breek waarde van rond de 7000 kg aangehouden. Dus dat lijkt me geen probleem. Maar de overspanning zou je iets op moeten verzinnen.

PS. Je was er zelf bij op de terugweg van de Azoren het keerblok voor de smeerrepen bij de mastvoet uit elkaar spatte ;) Dat keerblok heeft de zelfde belasting.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 25 mrt 2022 18:00 #1378833

Een linkje in Autodesk 3D van de één na laatste versie van de lummel.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 25 mrt 2022 19:51 #1378860

Dat ziet er wel futuristisch uit!
Ik heb vanuit het werk wel wat kennis van het frezen van dit soort bijzondere vormen, En dan lijkt me die ‘brievenbus’ onder het onderste scharniergat lastig frezen, je hebt daar een vrij klein gat met ook een vrij kleine radius zitten vrij diep, dat moeten ze of heel langzaam frezen, of je frees gaat trillen omdat er een relatief dunne frees gebruikt moet worden. Dan wordt het mogelijk nogal een ruw oppervlak.

Even voor het idee: hoe groot zijn de afrondingen van de binnenwerkse hoeken? Ze lijken me vrij klein, of valt dat mee? Hoe kleiner, hoe moeilijker (= duurder?) het wordt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 25 mrt 2022 21:22 #1378879

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Daarom is het ook de één na laatste versie :)
Ziet er fraai uit
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 26 mrt 2022 11:40 #1378961

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
ReinierZeilt schreef :
... En dan lijkt me die ‘brievenbus’ onder het onderste scharniergat lastig frezen, ...

Waarom zit die "brievenbus" daar eigenlijk? Ik bedoel, waarom loopt de basisplaat daar (nog) door en zit er niet gewoon alleen aan beide zijkanten een montagestrip?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 26 mrt 2022 12:28 #1378967

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
JotM schreef :
ReinierZeilt schreef :
... En dan lijkt me die ‘brievenbus’ onder het onderste scharniergat lastig frezen, ...

Waarom zit die "brievenbus" daar eigenlijk? Ik bedoel, waarom loopt de basisplaat daar (nog) door en zit er niet gewoon alleen aan beide zijkanten een montagestrip?

Precies dat had ik al eerder voorgesteld. Kun je ook beter een borging op de lummel pen vastmaken.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 28 mrt 2022 09:11 #1379355

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
Sunday schreef :
V16:


En voor de montage: hoe krijg je de bouten door de gaten onderin het beslag?
De ruimte tussen de onderste wang van de lummel en de bodemplaat lijkt niet erg groot...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 28 mrt 2022 18:05 #1379514

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17716
Zoals eerder al aangegeven, van onderaf. Zolang er een moer en een volgring tussen past gaat dat prima.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 28 mrt 2022 18:27 #1379522

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Draad tappen in de gaten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 28 mrt 2022 18:52 #1379530

Dank voor de opmerkingen en verbeter voorstellen. Die waren niet voor niets en zijn beloond met een nieuwe versie. De oorspronkelijke schuinte gelijk aan de schuinte van het zwaard gaf problemen met een uitzwaaiende giek. De ruimte tussen onderzijde giek en dek wordt door de schuin staande draaias rap minder. Om die reden is de schuinte 7,5gr. minder geworden, nu dus 82,5gr. zodat het niet meer knijp loopt op het dek. Recht had ook nog gekund maar is minder logisch en het oog wil ook wat.

3D Viewer



Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 28 mrt 2022 18:53 door Noballast. Reden: Foto toegevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 28 mrt 2022 19:15 #1379540

Makkie schreef :
Draad tappen in de gaten?

Gaat het niet worden. Zoals ilCigno al aangaf, van onderaf insteken.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 28 mrt 2022 19:23 #1379546

ReinierZeilt schreef :
Dat ziet er wel futuristisch uit!
Ik heb vanuit het werk wel wat kennis van het frezen van dit soort bijzondere vormen, En dan lijkt me die ‘brievenbus’ onder het onderste scharniergat lastig frezen, je hebt daar een vrij klein gat met ook een vrij kleine radius zitten vrij diep, dat moeten ze of heel langzaam frezen, of je frees gaat trillen omdat er een relatief dunne frees gebruikt moet worden. Dan wordt het mogelijk nogal een ruw oppervlak.

Even voor het idee: hoe groot zijn de afrondingen van de binnenwerkse hoeken? Ze lijken me vrij klein, of valt dat mee? Hoe kleiner, hoe moeilijker (= duurder?) het wordt

Het feeswerk klein of groot wordt niet als een probleem ervaren. Kosten technisch is de laatste versie juist weer duurder geworden omdat er simpelweg meer freeswerk aan zit.

Ook hier dus weer het gegeven van “Hoe lichter hoe duurder”
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 29 mrt 2022 07:34 #1379649

Doe de frezer een plezier en verzink de naam van de boot in het vlak in plaats van het er boven uit te laten steken. Zo heb je ook kans dat je de freessporen lastig weg kan halen, omdat de contour met verschillende freesdiameters gemaakt moet worden.

Voor de behandeling zou ik gaan voor hardanodiseren, let er dan op dat de laag dik genoeg is (50um minimaal) Dat vinden ze niet leuk, maar dat wil je wel. Overleg vooraf met de anodiseur hoe groot de overmaat van je gat moet zijn.

Ik zou de afronding nog wat groter maken. Dan beschadigd het minder snel.

Voor de swivels van superjachten die ik ontwikkeld heb, legde ik de horizontale en verticale as overlappend. De verticale as had dan een halfronde inkeping waar de horizontale as door heen ging, zodat de verticale as vormgesloten geborgd was. Dan kun je heel fraai ontwerpen. Je kan de as dan flush met het huis maken.

Je kan ook een gaatje tappen en de as met een schroefje borgen, maar de kans dat die op den duur vastrot is vrijwel 100%

Moet je nog nadenken of je extra bevestigingsgaten wilt maken? Het is een mooi verankerd ding. Wil je in de toekomst infuckers maken en kunnen die er mooi aan? Lifelines? Nu de kans! Een mooie sleuf is al voldoende om er een webbing of dyneema strop aan te maken.
Laatst bewerkt: 29 mrt 2022 07:47 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De giek voor Fram 29 mrt 2022 19:24 #1379828

boarderbas schreef :

Voor de swivels van superjachten die ik ontwikkeld heb, legde ik de horizontale en verticale as overlappend. De verticale as had dan een halfronde inkeping waar de horizontale as door heen ging, zodat de verticale as vormgesloten geborgd was. Dan kun je heel fraai ontwerpen. Je kan de as dan flush met het huis maken.

Je kan ook een gaatje tappen en de as met een schroefje borgen, maar de kans dat die op den duur vastrot is vrijwel 100%

Moet je nog nadenken of je extra bevestigingsgaten wilt maken? Het is een mooi verankerd ding. Wil je in de toekomst infuckers maken en kunnen die er mooi aan? Lifelines? Nu de kans! Een mooie sleuf is al voldoende om er een webbing of dyneema strop aan te maken.

Ik heb er nogbgeen beeld bij, zo’n swivel. Schetsje.

Ja oorspronkelijk zaten er gaten in. So’n montagebout kan eventueel ook een oogbout zijn.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.304 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl