Het lastige is dat ik in een regenwoud woon, de zomer maar kort is en dat de boot niet uit het water kan. Het is dus nog wel wat lastig om het dek te schilderen, want de stootwillen kunnen niet aan de boot hangen en de landvasten kunnen nergens aan vast gemaakt, want ook de bolders moeten meegeschilderd. Het vergt dus een hoop creativiteit en geluk met het weer.
Veel dingen van het dek gehaald om het schilderen makkelijker te maken. Ook de railing eraf gehaald om makkelijker op en af de boot te gaan met open containers verf in de hand. De railing heeft ook wat aanpassingen nodig, maar daarover later meer.
Het treadmaster blijft uiteraard zitten, helaas is het erg veel werk om er omheen te schilderen ,maar het is niet anders.
Alle beschadigde plekken en roestplekken zijn kaal gehaald tot op het staal. Daarbij vooral veel zorg gedragen dat staal stof niet op de boot blijft liggen want dat vergroot het probleem alleen maar. Alles in de ets primer gezet en daarna weer 14 lagen 'bijplekken' om weer toto de originele verf dikte te komen.
De gele verf dekt heel slecht, en om verf te sparen heb ik alles wat in de primer is gegaan eerst 2 maal in de gele verf gezet zodat deze plekken betere dekking krijgen.
Door de omstandigheden waarin ik moet werken kan ik er niet onderuit om het dek in delen te schilderen, er zullen dus helaas wat verf'naden' zichtbaar blijven, maar het is niet anders. Ik vertel mezelf maar dat het een werkboot is en geen jacht.
Dus op een mooie morgen de stap maar gezet om het eerste stuk in de verf te zetten. De grootschoot overloop is een mooie breuk in het te verven oppervlak, dus ik doe het achter stuk eerst. Dit is een redelijk klein oppervlak en geeft me een beetje een idee hoe deze (vor mij) nieuwe verf zich gedraagd. Je weet nooit hoe dik je het kunt smeren, hoe lang het duurd voor het droogd en hoe veel tijd voor het voldoende uitgehard is.
Op onderstaande foto kun je goed zien dat de primer al meerdere malen in de gele verf staat en dat alles wat er makkelijk en zonder schade af kan van dek af is. De bolders moeten ook meegeschilderd, dus de boot aan de voetlijst vast geknoopt. Je kunt de meerlijn nog net zien links in de foto. Hdt achterste hekwerkje heeft en hoop antennes. Om die van de railing te halen moeten de stekkers los van de instrumenten en de kabels uit de kabel goten. Ik moet van het weer gebruik maken dus ik heb besloten om niet een halve dag te besteden aan het verwijderen van kabels. In plaats daarvan het hekje opgehangen aan de radar paal zodat ik er makkelijker omheen kan verven zonder te hoeven afplakken.
Het treadmaster plak ik niet af, daar ga ik voorzichtig met de kwast tegen aan. Dat vergt een hoop tijd, maar afplakken duurd nog langer. Tape kan 's nachts niet blijven zitten vanwege de dauw wat alles nat maakt.
Die dauw is mijn grootste vijand voor dit project. Ik moet verven op de mooie dagen, maar een mooie dag betekend een heldere en dus koude nacht. Het dek is zeiknat, iedere morgen weer. Ik ga dus vroeg op met een hele lading handdoeken om het dek af te drogen nog voor het licht word. Het scheelt zomaar twee uur in werk tijd omdat de zon alles eerder droog heeft. Om 2 uur in de middag moet ik alweer stoppen met verve, anders is het niet droog genoeg voor de dauw weer inzet die avond. Voor enkele weken word het leven geregeerd door de dauw.
Ik had 20 liter gele verf, nogal duur spul en ik wist niet of ik voldoende zou hebben. Nog een reden dus om een test stuk te doen zodat ik een betere schatting kan maken van de benodigde hoeveelheid. Het zou moeten lukken. Dit soort verf verkopen ze hier wel, maar niet in de kleur geel. Dat moet per vrachtbootje hier heen want het mag niet met het vliegtuig. Daar gaat een hoop tijd in zitten.
Het gaat goed, de voortgang zit er in en iedere dag word de boot een stuk verder ind e verf gezet. Uiteindelijk heb ik 5 dagen nodig om het hele dek 1 maal in de verf te zetten.
Het stukje nieuwe voetlijst ziet er weer net zo uit als de rest en niemand weet beter.
Ook de roestplek die onder de lier vandaan kwam is weer zo goed als nieuw.