Vorig jaar is mij houten mast tijdens een zomerstorm overboord gegaan...
Zie dit verhaal :
zeilersforum.nl/index.php/foru...broken-door-de-storm
Afgelopen zomer zijn we met de boot zonder mast op vakantie geweest. Om toch een beetje te kunnen zeilen hebben we een klein zeilbootje aangeschaft en natuurlijk ging de rubberboot mee. Uiteindelijk hebben we ons prima vermaakt. Duidelijk was wel dat er weer een nieuwe mast op de boot zou moeten komen.
Na lang zoeken kwam ik op MP een tuig tegen van een Dartsailer. Na wat gereken lijkt dit wel redelijk op onze Nienke te passen. Het is wat meer m2 zeil maar de afmetingen en gewicht van een Dartsailer en een Nienke komen redelijk met elkaar overeen
Ongeveer dit tuig alleen dan met bruine zeilen.
Kompleet tuig incl nette zeilen moet e 1000,= gaan kosten. Lijkt mee een prima bedrag. Wel helemaal te koop aan de andere kant van Nederland. Een transport uitdaging
Een lange trailer (8.5m) gehuurd en de 11m lange mast opgehaald en eerst maar eens in de opslag gelegd.
Tijdens de storm had het de boot ook best wel wat schade opgelopen. Afgelopen winter stond de boot op de kant. Tussen de buien door heb ik alle schade verholpen en heb ik gelijk wat aanpassingen gemaakt. Een boegspriet om het grotere tuig kwijt te kunnen en een instap in de railing gemaakt.
Rond Pinksteren is de boot weer het water in gegaan. De mast ligt bij een "gepensioneerd" jachtbouwer ( voormalige Nienke werf) die alle gereedschappen nog heeft en mij graag wil helpen.
Na veel gepuzzel en gereken heb ik de mast met ongeveer 50cm ingekort. De mast past weer in de oude mastvoet ( die nog wel hersteld moest worden).
Natuurlijk paste de bestaande verstaging van de mast niet. Om de lengte van de verstaging te bepalen was nog wel een ingewikkeld dingetje. Eerst de mast plat in de mastvoet en de strijkwanten op maat maken.
Inmiddels had ik een strijkbok gemaakt en met behulp van 3 man de mast omhoog gezet. Dat viel me nog best tegen. Ik had verwacht dat dit toch een stuk makkelijker zou gaan. . Mast profiel is best dik en daar door best zwaar.
Toen de mast omhoog stond een val gebruikt als voor en achterstag. De juiste maat kon nu gemeten worden.
Ook kon toen het onderwant op maat gemaakt worden.
De voorstag is voorzien van een furlexroller. Deze moest 20cm ingekort worden. Dat was best nog een dingetje maat toch goed gelukt.
Mast weer naar beneden. Voorstag en achterstag er aan en weer ophoog. En het past allemaal. !!!
Het achterstag zit nu met een spruit achter op het roefje ipv op de spiegel. Dit pas net en geeft hierdoor erg veel ruimte op het achter dek.
Het nieuwe tuig is ook voorzien van een kotterstag met roller. Deze heb ik nu nog niet gemonteerd. Waarschijnlijk ga ik dat nog wel een keer doen. Maar eerst zo maar eens varen.
De "nieuwe" zeilen zitten er op !! Het ziet er allemaal best goed uit!!
Er zijn nog een paar " Dingetjes "
- Ik weet nog niet goed hoe ik het anker moet gaan gebruiken. De boegspriet zit hierbij wel in de weg. Nog even over nadenken.
- Het nieuwe rol voorzeil is wel erg groot!! Nu was de dart sailer waar dit tuig vanaf kwam qua lengte en gewicht vergelijkbaar met mijn boot. Als ik het zeil wat aan de kotterstag hoor op de voorstag zet is het weer veel te klein ..... Ook nog even over na denken dus...
We hebben nog niet gezeild maar dat gaat deze zomer zeker gebeuren !!