Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
In deze sectie horen alleen topics welke een project beschrijven. Hiervoor gelden bijzondere regels. De beschrijving van het project staat centraal, reacties van zowel de Topic Starter (TS) als andere leden zijn alleen toegestaan indien deze rechtstreeks betrekking hebben op de projectinhoud. Zie ook de forumregels die hierop van toepassing zijn.

Onderwerp: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...)

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 03 sept 2009 13:07 #86824

  • banninc
  • banninc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Ik heb geen idee, ik heb één keer met de buurman mee gevaren op zijn wibo. Hij heeft vlonders liggen en ik heb geen idee of de boot zelflozend is. Heb nog wel enkele foto's van zijn boot. Misschien heb je daar wat aan?
Er is overigens ook een wibo forum LINK
Misschien dat je dat soort vragen ook daar kunt stellen. Als je die foto wil hebben moet je je mail/ msn adres maar PB-en dan stuur ik ze door.

Succes!
Restauratieproject (foto's) Waarschip 570 LEMMA
lemma.banninc.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 03 sept 2009 13:39 #86835

't Is geen Wibo denk ik want ik heb tot nu toe alleen Wibo's gezien met een verhoging v/h kajuitdak midscheeps (m.u.v. de nieuwere Wibo's dan hè).
Wel leuk gelijnd scheepje trouwens.
Het leven begint pas bij 18 Bft!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 03 sept 2009 13:48 #86837

  • banninc
  • banninc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Ik ga af op het raampje aan de voorkant van de kajuitopbouw, de 'verhoging' van de kuip (die windvangers oid), de ruimte voor de helmstok op het achterdek, de wijze waarop de achterstag vast zit, de zeerailing en dat hek aan de voorkant.
Kan zijn dat ik het mis heb hoor :)

(vergeef me het ontbreken van de terminologie :))
Restauratieproject (foto's) Waarschip 570 LEMMA
lemma.banninc.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 03 sept 2009 14:13 #86851

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
ik denk geen wibo... de diverse foto's op het internet laten compleet andere kielvorm zien.
De Domp lijkt er qua kiel meer op evenals de sneekermeer (maar die laatste is stahoogte, die van 'mij' niet)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 03 sept 2009 14:43 #86861

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Het is zeker geen Sneekermeer, Wibo of Domp. Volgens mij zijn er in de bouwperiode van deze stalen scheepjes enorm veel one-offs gemaakt; ik herken dit type helemaal niet dus zou ik gokken op zo'n eenmalig ontwerp.

Oh ja, stahoogte in een Sneekermeer? Alleen als je kleiner dan 1.70 bent ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 03 sept 2009 14:58 #86867

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Oh ja, stahoogte in een Sneekermeer? Alleen als je kleiner dan 1.70 bent ;)

Dat is wat de huidige eigenaar me vertelde :) wellicht een klein mannetje :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 03 sept 2009 15:19 #86871

Oh ja, stahoogte in een Sneekermeer? Alleen als je kleiner dan 1.70 bent ;)

Onder het luik bij de kombuis heeft onze Sneekermeer 1,95m en daarna 1,85m en verder kun je niet lopen vanwege het tafeltje :)
Het leven begint pas bij 18 Bft!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 05 sept 2009 08:35 #87236

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
zo, ik vertrek zo richting lemmer om haar 'in het echt' te bekijken.
Als ik tot koop overga blijf ik daar en begin ik met de werkzaamheden (schoonmaken onderwaterschip en 1e laag primer. Hopenlijk krijgen we beide kanten minimaal 1x in de primer).

Zondag avond zou ik dan weer thuis zijn.

Veel plezier dit weekend aan allen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 05 sept 2009 19:20 #87317

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
daar was ik weer...
bootje gekeken..
Te klein (8 meter was waarschijnlijk incl. boegspriet) ongeveer 1/2 stahoogte.

roest was redelijk te overzien, zeker nog iets van te maken, maar als de kids niet mee kunnen wordt het niets.

Wellicht nog tips voor 'goedkope' bootjes?

Gr,

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 15 sept 2009 06:53 #89280

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
inmiddels een andere boot aangeschaft zoals hier te lezen is www.zeilersforum.nl/forum/viewtopic.php?t=7921

Het is een hurley geworden met wat werk eraan.
Met name electra en interieur moeten aangepakt worden en ik dacht, laat ik meteen wat vragen afvuren :)

- Aansluiten motor (Het betreft hier een inboard Sabb 10pk.)
Klopt het dat electrisch gezien:

- + dikke kabel op startmotor (met tussenkomst startrelais)
- + dunne kabel op startrelais
- - Dikke kabel op startmotor/motorhuis
- + middenmaat kabel op gloeirelais
- + dunne kabel op gloerelais

Als ik nu de sleutel indruk zou ik het gloeirelais moeten schakelen en draai ik hem door dan gaat de startmotor draaien en springt de motor aan.

Maar nu, hoe gaat hij uit? simpelweg de spanning eraf?
Moeten de gloeispiraal(en) continue spanning hebben of alleen voor het starten?

De motor is nog aangesloten, maar aangezien de complete bedrading al los ligt (m.u.v. de motor dus) zit ik erover te denken om ook de motor opnieuw (en netjes) aan te sluiten.

wellicht heeft iemand een basis schema hoe je zo een éénpitter electisch gezien aansluit?

Thanks,

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 15 sept 2009 11:45 #89323

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Een dieselmotor is een zogenaamde zelfontbrander. Er dus geen vonk nodig om de brandstof te laten ontsteken. Wel moet de verbrandingsruimte warm zijn om deze zelfontbranding te laten plaatsvinden en daar is de gloeispiraal voor. Alleen bij een koude start zou het dus nodig zijn om voor te gloeien.

Dat betekent dus gelijk ook dat de motor niet stopt als je de spanning er af haalt. Immers, het is een zelfontbrander en zal dus doorlopen zolang er brandstof wordt aangevoerd. Daarom heeft een dieselmotor altijd een klep om de brandstoftoevoer te stoppen, meestal bedient door stang met een t-vormig handvat.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 15 sept 2009 13:03 #89347

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Daarom heeft een dieselmotor altijd een klep om de brandstoftoevoer te stoppen, meestal bedient door stang met een t-vormig handvat.

Dus het uitzetten gebeurd bovenop de kleppendeksel? Daar zit een t-vormig handvat welke de inlaatklep in kan drukken (normaal bedrijf gespannen, kleppen werken op de stoters, ongespannen drukt hij de inlaat een stukje in waardoor hij af zou slaan)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 17 sept 2009 19:25 #89738

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12224
Dus het uitzetten gebeurT bovenop de kleppendeksel?

Dat is een kleplichter. Dat zal er ook voor zorgen dat de motor afslaat, maar zorgt er daarnaast voor dat de motor makkelijker rondkomt bij het starten.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 24 sept 2009 20:53 #90780

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
We zijn weer wat verder.
Tijdens bezichtiging was een scheur te zien in de Cilinder. Deze dacht ik te maken met vloeibaar staal om lekkage te voorkomen.
Aangezien ik de motor niet kon horen heb ik hier natuurlijk gebruik van gemaakt met de onderhandeling (motor moet eruit, deze is defect)

Natuurlijk vandaag het ding geprobeerd te starten (wat niet lukte) maar het water loopt eruit alsof ook de cilinderbus gescheurd is. (het pulseerd eruit, maar vreemdgenoeg lijk ik wel compressie te hebben).
Bovendien werkt het voorgloeien niet, ik verdenk dat de electrode defect is.

Morgen varen we de boot met een betrouwbare ;) BBM naar huis en thuis kan ik dan rustig kijken of de cilinderwand ook gescheurd is.

Ik vraag me wel af, de SABB die erin zit heeft een cilinderbus, kun je deze laten vervangen? (nieuwe erin persen) of kan ik dan net zo goed een nieuwe motor aanschaffen? Wellicht ideeën voor bedrijven die dat kunnen?

Verder natuurlijk, er ligt nu een 10Pk diesel in, stel dat ik hem vervang voor een BBM, wat voor een vermogen heb ik dan minimaal nodig?

Gr,

Marcel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 24 sept 2009 21:15 #90783

  • Vince
  • Vince's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 268
Hoi Marcel,

Bij mooi weer en geen stroom o.i.d. kun je al prima varen met zo'n 3Pk. Wil je echter wat reserve hebben en ook met minder weer, wat hogere golven en stroom tegen nog lekker kunnen motoren is wat meer wel aanbevolen. Ga dan uit van ergens tussen de 5 en 10 Pk. In mijn Hurley 24/70 zit een Yanmar diesel van 6pk die prima voldoet op het Haringvliet, ook met wat meer wind. Ga je over op een buitenboordmotor is het misschien een idee om een bun te maken, die zit standaard in de meeste 700's. Een inboard diesel is hier eerder uitzondering.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 24 sept 2009 21:19 #90785

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
dank voor je informatie! de Bun zit er inderdaad in, je moet hem enkel nog openzagen om het water te kunnen zien. mocht het idd een BBM worden dan komt hij in de bun te liggen.

de dieselmotor is inderdaad uitzondering, ik heb er nog niet veel gezien met een inboard. Moet ook zeggen dat ik helemaal 'gek' ben van zo een 1cilinder diesel dat ik liever geld aan renovatie/revisie uitgeef als aan een BBM ;)

Kwam net deze tegen op internet :) met de keerkoppeling van de Sabb zou dit toch moeten werken?

www.multistrobe.nl/?menu=artic...54&articleID=6719011
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 24 sept 2009 22:06 #90790

Hoi, als je voor een buitenboordmotor kiest zou ik toch geen genoegen nemen met 3 pk. In onze kievit 680 (qua gewicht/lengte redelijk vergelijkbaar) hebben we een 10 pk tweetakt met normale schroef (andere kan niet volgens de leverancier) en dat is echt niet extreem overdone. Een buitenboordmotor maakt namelijk erg veel toeren en heeft een veel kleinere schroef dus je pk's zijn lang zo effectief niet als bij een diesel. Met golfslag van een flink meer en windkracht 5 a 6 op de kop moet de motor toch behoorlijk werken om er nog een beetje gang in te houden. Hadden hiervoor een high trust motor van 10 pk (viertact). Die had wel aanmerkelijk meer power bij tegenwind e.d.
Ik zou dus voor minimaal 8 pk kiezen. Als je naar andere hurleys en vergelijkbare jachtjes kijkt zie je ook meestal 8 tot 10 pk.
Maareh, zo'n eencilinder dieseltje puft wel heel mooi hoor. Kan het gejank van een buitenboordmotor niet tegenaan dus als het even mogelijk is de diesel te behouden wist ik het wel ;)

Gr. Ruben
Vb480 - Stockpaert - Kievit 680 - Marieholm IF - Marieholm 26 - Drascombe Longboat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 28 sept 2009 07:06 #91184

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
Zo, aangezien de reis ook bij het project hoort een kort verslagje :)

- Vrijdag avond 22:30u kwamen we aan in schipluiden. Nadat we alle proviant aan boord gesjouwd hadden konden we nog even lekker een biertje drinken. Echter rond 23:30u was het toch echt te koud om nog aan boord te zitten waardoor we beslotent om onze kooien in te duiken.

- Zaterdag ochtend 07:00u wakker van de haan en aangezien het nog niet licht was even een bakkie gedaan.
om 07:45 hebben we de boot richting de mast gevaren (andere hoek vd haven) en geprobeerd het ding overeind te zetten. Echter er bleek dat 1 spanner van het wand weg was en we e.e.a. dus niet compleet hadden. Alle kabels en touwen maar weer rond de mast gebonden en het ding aan de railing vastgemaakt. Uitendelijk konden we rond 9:45 vertrekken.
Het bochtje de haven uit werd net iets te krap genomen, gevolg vast aan de grond... schudden en proberen af te duwen wilde niet lukken dus droogpak aan en het water in. Toen waren we met 1 minuutje los en konden we verder varen.

2 uurtjes later kwamen we bij een zelfbedieningssluis. Helaas lagen we aan de verkeerde kant en moesten we even oversteken om van boord te gaan zodat we geld in de autmaat konden gooien. Deuren gingen open en wij naar binnen. Handleiding gevolgd 0,0 resultaat (oké de deur ging dicht maar verder ook niets) 2 euro in de automaat bij de uitgang gegooid de zoemer klonk en we werden geschut.

Rond 14:00u kwamen we langs een haventje in poortugaal. Aangezien de benzinevoorraad flink slonk wilde we daar naar binnen, we zagen hoge masten en trokken de conclusie dat dit qua diepgang dus wel zou gaan..
NIET DUS.. we lagen wederom vast en kregen het schip met geen mogelijkheid meer los... Even naar die haven gelopen (in droogpak) en navraag gedaan. De masten die er stonden bleken nu we dichterbij waren van platbodems te zijn en het water was bijna op het laagste punt (nog 1 uur). We moesten dus wachten op vloed en na 5 uur! kwamen we los en konden we verder.
De jachthaven erna (rhoon) konden we wel in, hier konden we ook tanken echter de havenmeester was al naar huis zodat we gedwongen waren te overnachten

- Zondag 8 uur op, de havenmeester was er om 10! uur pas en passantengeld voldaan en getankt, we konden weer verder.
14:00u waren we bij drimmelen, getankt, ijsje gegeten, sigaretten gekocht en weer verder. toen kwamen we er achter dat de handel op de BBM die voor het gas was (de afstandbediening) verloren was, damn die moeten we dus zien te bestellen zodat de motor weer compleet is.
18:00u waren we bij Heusden en besloten we niet door te varen omdat de dichtsbijzijnde haven anders in het donker aangelopen zou worden.
Spullen van boord en naar huis toe, van de week terug om het stuk heusden naar niftrik te varen.

Al met al een paar wijze lessen geleerd:
- Diepgang beter controleren op kaarten
- Spullenboel (motorhandels e.d.) beter vastzetten
- Ruimer de tijd nemen om tegenslagen op te vangen
- Voldoende klein geld meenemen om sluisgelden te voldoen
- Nog meer benzine mee zodat we minimaal 12u kunnen varen zonder te tanken.

Het waren wel 2 leuke dagen, lekker weer en gezellige en behulpzame mensen in de havens die we aangedaan hebben.
Enig minpuntje waren de vele minder sociale motorboot bezitters welke onder het mom van 'je mag hier hard varen dus dan doe ik dat ook, rekening houden met anderen? ze houden maar rekening met mij' soms met een bloedgang langs ons heen kwamen waardoor wij bijna overboord sloegen van de golven die ze maakte.
Meestal stuurden we de boot over de golven heen zodat we niet zo rolden, er zaten golven bij waarbij de punt bijna onderwater verdween en het water over het dek heen rolde! overigens hadden we deze ervaringen alleen in de buurt van drimmelen, op de andere wateren zijn we dit soort gasten niet tegen gekomen.

wordt vervolgd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 28 sept 2009 08:17 #91195

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Even over de Sabb, weet je toevallig wat voor type het is (een G f een H), heeft 'ie een keerkoppeling ov een verstelbare schroef? Als je wel compressie hebt dan moet deze motor nog wel te redden zijn alleen zou ik persoonlijk niet voor een kneedbaar-staal oplossing gaan maar Marktplaats ff afschuimen voor een tweedehands cylinder. Er staan ook regelmatig kleine Pentaatjes, de MD1b ofzo, aangeboden misschien ook wel een optie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 28 sept 2009 15:46 #91258

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
volgens mij een G variant. (met keerkoppeling)
compressie is er wel, maar ik haal volgende week de kop eraf om te zien hoe de cilinder is. Deze is overigens niet los van de rest vh motorblok te halen.... dit vormt 1 geheel, wel is de cilinderbus eruit te halen en separaat te vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 29 sept 2009 07:14 #91349

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Dan wachten we de uitkomst van volgende week wel even af... :wink:

Overigens kan je hier de nodige boekwerken van Sabb vinden voor zover je die nog niet hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 29 sept 2009 10:45 #91376

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
nou... a.s. weekend wilde ik de boot samen met vrouw en kinderen het laatste stuk terugvaren. Het weer lijkt echter niet erg lekker te worden om dit te ondernemen. zodoende zit ik eraan te denken om morgen alleen terug te varen, enige 'probleem' is de sluis bij lith.

Kan ik daar hulp verwachten of is dit goed te doen in je eentje?
Wellicht iemand tijd om mee te gaan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 29 sept 2009 17:33 #91440

  • zwiep
  • zwiep's Profielfoto
als je de linker sluis neemt zijn de bolders net ietwat makkelijker.
Kies je voor een trapje en heb je een middenbolder ?, dan kan er niets misgaan. Probeer niet 2 bolders te pakken, das knap lastig.
By the way...., ik keek er ook tegenop. Ik ging er destijds doorheen aan het eind van de avond op zaterdag ( geloof de laatste schut om 19.30) in mijn uppie had geen ervaring. Ik was de enige in de sluis hetgeen het een stuk makkelijker maakt. Tel.nr sluizen Lith 0412-481293

Succes, je bent al een stuk dichter bij Niftrik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 29 sept 2009 20:56 #91517

  • marcelm
  • marcelm's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 596
als je de linker sluis neemt zijn de bolders net ietwat makkelijker.
Kies je voor een trapje en heb je een middenbolder ?, dan kan er niets misgaan. Probeer niet 2 bolders te pakken, das knap lastig.
By the way...., ik keek er ook tegenop. Ik ging er destijds doorheen aan het eind van de avond op zaterdag ( geloof de laatste schut om 19.30) in mijn uppie had geen ervaring. Ik was de enige in de sluis hetgeen het een stuk makkelijker maakt. Tel.nr sluizen Lith 0412-481293

Succes, je bent al een stuk dichter bij Niftrik

Zwiep, we moeten echt een keer afspreken :) je hebt zeer nuttige vaartips voor me! een middenbolder/kikker heb ik niet, zou natuurlijk ook de lier kunnen gebruiken...

enfin, mijn vrouw is om, ze gaat zaterdag mee, weer of geen weer, we trekken gewoon onze droogpakken aan. Heb me wel gerealiseerd dat ik het wellicht wat eerder bij haar had moeten melden :) maar het komt dus goed. Hopenlijk krijgt ze ook zin in het opknapwerk en heb ik het motortje snel aan de praat!

Wel even wat anders.........

Heb bij de buurman een 8pk yamaha geleend met remote bediening. Deze kon ik helaas niet gebruiken en bij (of net na) onze laatste haven is de gashendel van de remote bediening waarschijnlijk losgetrild en verloren (ik zag het in drimmelen pas)... nu zie ik op internet allemaal complete setjes staan voor rond de 100 !! euro.. wellicht een adresje of internetshop waar ik alleen de desbetreffende hendel kan bestellen? (het gaat dus om zo een zelfde hendel als de keerkoppelings-hendel die er standaard op zit)

wie o wie kan me hieraan helpen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Renovatie hurley 700 (oude titel: mijn eerste bootje...) 29 sept 2009 21:29 #91522

  • Umi
  • Umi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Yamaha BM onderdelen bestel ik altijd bij Kluizing. Hebben heel veel onderdelen ook voor oudere types en wordt altijd snel en keurig verpakt verzonden. De spulletjes zijn niet goedkoop, maar dat is het nergens. Je kunt ze vinden op www.buitenboord.com

Groet, Edwin
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl