reuver schreef :
Ik begrijp dat de TS goed zat is van een stukje hardware dat niet doet wat hij wil.
Toch even een tip voor TS om te leren van de negatieve ervaringen:
Stel jezelf even de vraag of je je backup goed voor elkaar hebt.
Ook zonder oesENC is een backup van de SD-kaart wenselijk. Als je niet vastzit aan oesENC gaat het alleen om de SD-kaart. Met oesENC moet je ook terug naar een bekende hardware setup (dus niet meer of minder aansluitingen dan getest) maar dat zal voor de TS dan niet meer aan de orde zijn. En 1 of 2 SD-kaarten op reserve zouden de kosten niet mogen zijn.
Voordeel als je veel kaarten hebt is natuurlijk dat je daarmee ook snel vaargebieden kunt uitwisselen.
Dat gezegd hebbende ben ik net als rooiedirk erg benieuwd of de alternatieve kaart een goede oplossing is. Please keep us posted.
Nee, de hardware is juist NIET het probleem. Het probleem hier is de verschrikkelijk omslachtige en ondoorzichtige manier waarop de 'fingerprint' voor de licentie gemaakt wordt, en dat die dus blijkbaar 'random' gewijzigd kan worden. Ik vindt dat niet de schuld van de hardware. Het enige dat ik te weten ben gekomen is dat de wifi settings er invloed op kunnen hebben.
Zelfs de helpdesk kan (of wil?) me niet vertellen hoe de fingerprint gemaakt wordt. Dat is niet de schuld van de hardware.
Ik heb van datacharter bericht dat de kaarten allemaal van 2018 zijn, en dat de 1803, 1811 en 1812 een update krijgen naar versie 2019.
Het gpx bestand met boeien wordt het seizoen door geüpdate. En er zou geen ingewikkelde licentie controle zoal bij o-charts op zitten. Als ik tijd heb ga ik begin volgend jaar een setje kopen en er even mee aan de slag. Ik zal jullie op de hoogte houden!