Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Veilig varen

Re:Veilig varen 04 juni 2010 04:52 #131106

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Wat zegt de wet hierover ? Meen me te herinneren dat er europees iets verplichtend,s over is besloten maar wat precies is me even ontgaan.

Persoonlijk vindt ik het misdadig om ( zeker met opstappers ) zonder voldoende drijfmiddelen waar dan ook het water op te gaan.

Van mij mag men dat verplichten maar dacht dat dat al zo was / is.

Zoiezo behouden vaart, WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veilig varen 04 juni 2010 06:15 #131113

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Ik heb mijn vlot altijd bij me als ik de Noordzee op ga. Gelukkig is de Winner uitgerust met een mooie plek voor een vlot!

Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veilig varen 04 juni 2010 08:32 #131140

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
De dehler van mijn ouders had ook een mooie plek om het vlot op te bergen. Direct onder de zitting van de stuurman. Mijn vader heeft echter 2 propaan gasflessen daar neergezet en nu staat de tas met het vlot dus in het vooronder.

Naar mijn mening is die plek prima. bij een motorbrand kan je niet langs de motorruimte, dus kan je door het vluchtluik voorop.
Bij zinken wil je toch zo lang mogelijk aan boord blijven, er is een hele grote kans dat je boot namelijk niet helemaal zinkt.
en als je dan toch overboord moet heb je imho genoeg tijd om het vlot naar buiten te sjouwen.

Lees maar eens de verhalen van de VOR gasten, of andere oceaanracers. Die hebben allemaal plenty tijd om eigen spullen te verzamelen, vlot overboord te zetten etc.

En als een boot in 3 minuten naa ronderen gaat heb je ook geen tijd om je vlot te activeren, dan ben je nl nog bezig met je boot redden...

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veilig varen 04 juni 2010 11:19 #131160

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Ik mag hopen dat een vlot activeren ook nog gaat als je die in de laatste seconde van boord gegrist hebt, en met die zware tas/koffer in handen op je reddingsvest drijft. Moet-ie alleen wel voor het grijpen liggen.

Het vooronder is wel de laatste plaats waar ik wil zijn als de boot rap aan het zinken is, en bij een aanvaring met een zeecontainer of ander schip gaat het echt niet altijd langzaam. Snel kunnen pakken zonder de diepste delen van de boot in te hoeven duiken is wat mij betreft dus echt een voorwaarde.

Misschien is er bij mij plek te maken in de kast tegenover de kledingkast, die bevindt zich pal onder het vluchtluik. Helemaal bovenin die kast kun je 'm met open vluchtluik misschien zelfs vanaf het dek nog pakken. Gezien de kleine openingen in de kast, zou de kast daar wel voor aangepast moeten worden.

WittedeWit schrijft:
Persoonlijk vindt ik het misdadig om ( zeker met opstappers ) zonder voldoende drijfmiddelen waar dan ook het water op te gaan.

Van mij mag men dat verplichten maar dacht dat dat al zo was / is.
Ik hoop niet dat je daarmee op vlotten doelt: voor elk bemanningslid een 275N-vest MET kruisband aan boord lijkt ook mij een minimum en is inderdaad verplicht (nouja, 275N en kruisband voeg ik er zelf aan toe, maar voor elk persoon aan boord een drijfmiddel wel).

Even een gedachtensprongetje: pas je met geactiveerd opblaasvest - het is tenslotte nat binnen - nog door het vluchtluik? Dat wordt anders wel een heel gedoe als je zowel vest als vlot mee naar buiten wil nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veilig varen 04 juni 2010 11:43 #131162

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Heb je wel eens een opgeblazen 275N vest aangehad?

Dan weet je nl dat het niet gaat lukken om je dan nog door een luik te wringen!

En misschien/waarschijnlijk heb je wel gelijk dat het vlot niet op de juiste locatie ligt... Maar beter dit dat geen vlot...

Ik zal nog eens met mijn ouders overleggen over een betere oplossing! Net zoals dat ik wil dat ze een EPIRB aanschaffen....

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veilig varen 04 juni 2010 13:05 #131182

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
trotti schrijft:
nu staat de tas met het vlot dus in het vooronder.
Naar mijn mening is die plek prima.

Groeten,
Globe_Trotti

zeker! gewoon opblazen in het vooronder, en dan houdt dat vlot de hele boot drijvend! Met alleen de boeg boven water, dat wel....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veilig varen 04 juni 2010 13:46 #131185

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Trotti,

Ieder moet dat voor zich bepalen hoor, ik denk alleen hardop na over hoe ik het zelf zou doen. Ik ben wel de laatste die meer ervaren zeezeilers moet gaan vertellen hoe ze hun veiligheidsuitrusting in moeten richten ;)

Eigenwijs ben ik wel, vandaar voor mezelf de voorwaarde dat ik dat dure ding dan ook pertinent altijd snel wil kunnen pakken als ik 'm nodig heb. Maar ieder z'n afweging daarin hoor. Vest uitdoen of leeg laten lopen om met vlot de kajuit te kunnen verlaten is eigenlijk geen optie, dan wordt het een gevaarlijke onderneming om het vlot uit te vouwen. Beland je in het water voordat het vlot uitgevouwen is, dan wordt het heel moeilijk zonder eigen drijfhulp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veilig varen 04 juni 2010 14:05 #131187

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Capolavoro schrijft:
zeker! gewoon opblazen in het vooronder, en dan houdt dat vlot de hele boot drijvend! Met alleen de boeg boven water, dat wel....

Daar zal het vlotje niet genoeg drijfvermogen voor hebben, maar ik zou liegen als ik zou ontkennen wel eens aan luchtkasten gedacht te hebben a la Optimistje. Het vooronder en de kajuitbanken (de binnenschaal) zouden helemaal niet zoveel werk zijn om luchtdicht te maken, maar ik heb nog geen poging gedaan om het drijfvermogen daarvan te berekenen.

Hoewel het nut van een drijvende boot die onder water staat (bv. onzinkbare Etaps) niet overschat moet worden: als je niet min of meer droog zit doet de kou je alsnog de das om. Goed, daar hebben we dan weer buiskappen en kuiptenten voor misschien.

Met wat geluk blijft de schade zelfs bij aanvaring met een ronddrijvende zeecontainer nog beperkt tot het (dan) afsluitbare voorpunt-compartiment, dan blijft de kajuit zelfs gewoon droog.

Bob de Bouwer lost dat anders op: vijftig bussen PUR-schuim is ook twee ton drijfvermogen, en een stuk goedkoper dan een vlot :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veilig varen 04 juni 2010 14:10 #131188

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Draag binnen nooit een reddingsvest. Er zijn mensen in de kajuit verdronken na een aanvaring. Van de klap, het water, het omslaan en het opblazen van het vest ben je zo gedesoriënteerd dat je nooit meer naar buiten komt.
Met een 275N reddingvest kom je héél lastig ín een reddingsvlot. Daarom adviseert de RLNI een 150N vest.
Een vlot moet buiten aan dek liggen met een automaat dat hij vanzelf los komt van een zinkend schip en automatische opblaast. De lijn is zo sterk dat hij breekt op het moment dat een zinkend schip het opgeblazen vlot naar beneden wil trekken.
Een plekje bij de spiegel is het beste, ook te bereiken als de boot op zijn kop ligt.
Ons vlot zit in de bakkist. Achter slot en grendel, zonder automaat. Het vlot blaast pas op als je zelf aan de lijn trekt. Bij problemen zo te pakken, niet automatische. Maar beter dan 9 van de 10 vlotten welke vastgebonden op het dek voor de buiskap, onbereikbaar bij plotselinge calamiteiten.
De lijn in de verpakking van het vlok is wel 15 meter lang. Als je dus het vlot overboord gooit moet je behoorlijk veel trekken aan die lange lijn voordat het vlot opblaast.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veilig varen 04 juni 2010 14:11 #131189

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Wie heeft er vuurpijlen aan boord, en hoeveel?
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veilig varen 04 juni 2010 14:12 #131191

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
web schrijft:
Capolavoro schrijft:
zeker! gewoon opblazen in het vooronder, en dan houdt dat vlot de hele boot drijvend! Met alleen de boeg boven water, dat wel....

Bob de Bouwer lost dat anders op: vijftig bussen PUR-schuim is ook twee ton drijfvermogen, en een stuk goedkoper dan een vlot :laugh:

moet je die PUR wel een dag voor het zinken aanbrengen, anders spoelt die natte PUR gewoon weg ;-)

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veilig varen 04 juni 2010 14:29 #131195

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Zonsnel schrijft:
Wie heeft er vuurpijlen aan boord, en hoeveel?
Flares (4 stuks) en parachutes (2).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veilig varen 04 juni 2010 14:37 #131196

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
4 pijlen
4 rode handstakellichten
2 oranje rook
en 4 witte handstakellichten


dit volgens ISAF Offshore cat 3 eisen.

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veilig varen 04 juni 2010 15:40 #131198

  • DK124
  • DK124's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
web schrijft:
Ik mag hopen dat een vlot activeren ook nog gaat als je die in de laatste seconde van boord gegrist hebt, en met die zware tas/koffer in handen op je reddingsvest drijft. Moet-ie alleen wel voor het grijpen liggen.

Het vooronder is wel de laatste plaats waar ik wil zijn als de boot rap aan het zinken is, en bij een aanvaring met een zeecontainer of ander schip gaat het echt niet altijd langzaam. Snel kunnen pakken zonder de diepste delen van de boot in te hoeven duiken is wat mij betreft dus echt een voorwaarde.

Misschien is er bij mij plek te maken in de kast tegenover de kledingkast, die bevindt zich pal onder het vluchtluik. Helemaal bovenin die kast kun je 'm met open vluchtluik misschien zelfs vanaf het dek nog pakken. Gezien de kleine openingen in de kast, zou de kast daar wel voor aangepast moeten worden.

WittedeWit schrijft:
Persoonlijk vindt ik het misdadig om ( zeker met opstappers ) zonder voldoende drijfmiddelen waar dan ook het water op te gaan.

Van mij mag men dat verplichten maar dacht dat dat al zo was / is.
Ik hoop niet dat je daarmee op vlotten doelt: voor elk bemanningslid een 275N-vest MET kruisband aan boord lijkt ook mij een minimum en is inderdaad verplicht (nouja, 275N en kruisband voeg ik er zelf aan toe, maar voor elk persoon aan boord een drijfmiddel wel).

Even een gedachtensprongetje: pas je met geactiveerd opblaasvest - het is tenslotte nat binnen - nog door het vluchtluik? Dat wordt anders wel een heel gedoe als je zowel vest als vlot mee naar buiten wil nemen.

Zeker op zeegaande schepen verplichten het mag verdreven overkomen maar je zal het op je geweten hebben, een dooie, brrrr
Daarop bezuinigen is in mijn ogen absurd. Overigens valt er veel voor te zeggen het zelfs op binnenwater te verplichten. Er kan met vesten van alles misgaan, zo,n vlot weigert zelden.

Van autogrodels vondt men in het begin ook dat het zinloos was en een inbreuk op je eigen verantwoording en keuze vrijheid, nu is het de normaalste zaak van de wereld. Hoe vaak ik " klungels " op het water zie, nog een wonder dat er zoveel goed gaat. Overigens ben ik er zelf van overtuigt dat als de groote zandloper van je leven leeg is het niet uitmaakt welke maatregelen je hebt genomen ( al vaart de halve marine in je zog ) je gaat hemelen.

Vuurwerk heb ik niet een vlot ook niet maar ze staan hoog op de moeten hebben lijst.

Gr WittedeWit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veilig varen 04 juni 2010 16:47 #131206

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Zonsnel schrijft:
Wie heeft er vuurpijlen aan boord, en hoeveel?
Mag ik dat uitbreiden tot: wie heeft er vuurpijlen aan boord die niet over datum zijn, en hoeveel?

Ik heb er ook wel een paar geloof ik, maar die zijn alleen nog leuk voor oud en nieuw, diep landinwaarts...
Laatst bewerkt: 04 juni 2010 16:48 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veilig varen 04 juni 2010 16:57 #131208

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12600
Heb gister een hele grote bus vol overjarig vuurwerk naar de gemeente werf gebracht. Hou het nu iets bescheidener met wat nieuwer spul, waaronder lichtkogels en een laser-flare.Dit alles natuurlijk buiten wat zich zowieso al in het vlot bevindt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veilig varen 04 juni 2010 16:57 #131209

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Zonsnel schrijft:
Met een 275N reddingvest kom je héél lastig ín een reddingsvlot. Daarom adviseert de RLNI een 150N vest.
Dat is wel een heel eenzijdig advies dan, want je kunt er toch gewoon wat uit laten lopen als je niet door het gat van het vlot past? Klein ongemak in een heel specifieke situatie, in ruil voor meer MOB-veiligheid, het primaire doel van zo'n vest...
Laatst bewerkt: 04 juni 2010 17:01 door web.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veilig varen 04 juni 2010 17:26 #131211

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
web schrijft:
Zonsnel schrijft:
Wie heeft er vuurpijlen aan boord, en hoeveel?
Mag ik dat uitbreiden tot: wie heeft er vuurpijlen aan boord die niet over datum zijn, en hoeveel?

niets over de datum bij mij.
Elk jaar check (24uurs race) en bijkopen....

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veilig varen 04 juni 2010 18:50 #131223

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Altijd nieuw spul aan boord 3 rook, 3 handstakel en 2 rookpotten + van alles nog iets wat 1 max jaar over de datum is. Verloopt bij mij meestal in maart of zo, dat acht ik zelf ook nog goed voor dat lopende seizoen.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veilig varen 04 juni 2010 19:39 #131228

  • Markiezin
  • Markiezin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1270
4 rode valschermsignalen
4 rode handstakellichten
4 witte handstakellichten
2 oranje rooksignalen
en nog iets drijvends. Niets over datum en de hoeveelheid in overeenstemming met de CAMR.

Vlot hebben we ook en is zelfs gekeurd. :)

Edit: In het vlot zit ook noodvuurwerk (maar welke weet ik niet) en bij ons ligt de helft van de voorraad in de grabbag en de andere helft in een kastje waar je goed bij kan.
Laatst bewerkt: 05 juni 2010 03:27 door Markiezin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Veilig varen 04 juni 2010 22:13 #131242

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Capolavoro schrijft:
4 pijlen
4 rode handstakellichten
2 oranje rook
en 4 witte handstakellichten


dit volgens ISAF Offshore cat 3 eisen.

groet
t

Ik heb hetzelfde setje aan boord in een grabback en ook in het vlot.
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl