web schrijft:Ik mag hopen dat een vlot activeren ook nog gaat als je die in de laatste seconde van boord gegrist hebt, en met die zware tas/koffer in handen op je reddingsvest drijft. Moet-ie alleen wel voor het grijpen liggen.
Het vooronder is wel de laatste plaats waar ik wil zijn als de boot rap aan het zinken is, en bij een aanvaring met een zeecontainer of ander schip gaat het echt niet altijd langzaam. Snel kunnen pakken zonder de diepste delen van de boot in te hoeven duiken is wat mij betreft dus echt een voorwaarde.
Misschien is er bij mij plek te maken in de kast tegenover de kledingkast, die bevindt zich pal onder het vluchtluik. Helemaal bovenin die kast kun je 'm met open vluchtluik misschien zelfs vanaf het dek nog pakken. Gezien de kleine openingen in de kast, zou de kast daar wel voor aangepast moeten worden.
WittedeWit schrijft:Persoonlijk vindt ik het misdadig om ( zeker met opstappers ) zonder voldoende drijfmiddelen waar dan ook het water op te gaan.
Van mij mag men dat verplichten maar dacht dat dat al zo was / is.
Ik hoop niet dat je daarmee op vlotten doelt: voor elk bemanningslid een 275N-vest MET kruisband aan boord lijkt ook mij een minimum en is inderdaad verplicht (nouja, 275N en kruisband voeg ik er zelf aan toe, maar voor elk persoon aan boord een drijfmiddel wel).
Even een gedachtensprongetje: pas je met geactiveerd opblaasvest - het is tenslotte nat binnen - nog door het vluchtluik? Dat wordt anders wel een heel gedoe als je zowel vest als vlot mee naar buiten wil nemen.
Zeker op zeegaande schepen verplichten het mag verdreven overkomen maar je zal het op je geweten hebben, een dooie, brrrr
Daarop bezuinigen is in mijn ogen absurd. Overigens valt er veel voor te zeggen het zelfs op binnenwater te verplichten. Er kan met vesten van alles misgaan, zo,n vlot weigert zelden.
Van autogrodels vondt men in het begin ook dat het zinloos was en een inbreuk op je eigen verantwoording en keuze vrijheid, nu is het de normaalste zaak van de wereld. Hoe vaak ik " klungels " op het water zie, nog een wonder dat er zoveel goed gaat. Overigens ben ik er zelf van overtuigt dat als de groote zandloper van je leven leeg is het niet uitmaakt welke maatregelen je hebt genomen ( al vaart de halve marine in je zog ) je gaat hemelen.
Vuurwerk heb ik niet een vlot ook niet maar ze staan hoog op de moeten hebben lijst.
Gr WittedeWit